agelioforos.gr,03/04/2015
Το έργο του μετρό είναι από τεχνικής πλευράς ώριμο να προχωρήσει, επισήμανε σε συνέντευξή του στον «Α» ο δημοτικός σύμβουλος Κωνσταντίνος Ζέρβας.
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟΝ ΕΥΡΗ ΤΣΟΥΜΗ
Οπως είπε χαρακτηριστικά, «τα τεχνικά θέματα, οι απαλλοτριώσεις και η αρχαιολογία έχουν στο μεγαλύτερο βαθμό επιλυθεί και κυρίως η χρηματοδότηση είναι εξασφαλισμένη. Εχουμε όμως την οικονομική αδυναμία του αναδόχου αλλά και τις οικονομικές του απαιτήσεις από τις καθυστερήσεις και τις διάφορες τεχνικές λύσεις που δόθηκαν στην πορεία ενός τόσο μεγάλου και δύσκολου έργου. Εφόσον αυτά τα θέματα λυθούν, το έργο είναι πλέον ώριμο να τρέξει με τους ρυθμούς που πρέπει. Για την επίλυση αυτών, όμως, απαιτείται πολιτική βούληση και προφανώς κοινωνική συναίνεση».
Πώς οδηγηθήκαμε στο σημερινό τέλμα κυρίως για την κατασκευή της βασικής γραμμής του μετρό;
Είναι σαφές ότι στην πορεία υλοποίησης, αλλά κυρίως στα αρχικά του στάδια έγιναν πολλά λάθη. Το έργο δεν «ωρίμασε» σε επίπεδο προετοιμασίας, δηλαδή με τις σωστές μελέτες και τις απαλλοτριώσεις, και δημοπρατήθηκε βιαστικά με το σύστημα «μελέτη - κατασκευή», που σημαίνει ουσιαστικά βλέποντας και κάνοντας. Δεν εκτιμήθηκαν επίσης ρεαλιστικά οι χρονοβόρες και δαπανηρές αρχαιολογικές ανασκαφές. Η πίεση της πόλης αλλά και η πολιτική επιλογή ήταν να ξεκινήσει γρήγορα και δυστυχώς απροετοίμαστα. Στην πορεία προέκυψε και η οικονομική κρίση. Ξέρετε καλά ότι από το 2009 και μετά καμία τράπεζα δε χρηματοδοτεί πια τεχνικές εταιρίες κι έτσι ο ανάδοχος του έργου δεν μπορούσε να εξασφαλίσει την απαιτούμενη χρηματοδότηση, έστω και για βραχύ χρονικό διάστημα.
Οι καθυστερήσεις
Στην πορεία δημιουργήθηκαν και άλλα προβλήματα που προκάλεσαν τμηματικές αλλά ουσιαστικές καθυστερήσεις. Οπως οι ενστάσεις - προσφυγές στο Παπάφειο και στη Βενιζέλου, η απαλλοτρίωση στη Βούλγαρη, τα προβλήματα στο αμαξοστάσιο με τις μεταφορές παλαιών εγκαταστάσεων. Μέχρι και νάρκες και οβίδες βρέθηκαν σε εργοτάξια και χρειάστηκε να απομακρυνθούν από εξειδικευμένα συνεργεία με κόστος σε χρόνο και χρήμα. Ετσι, λοιπόν, πολλά και πολλοί λειτούργησαν ανασταλτικά στην υλοποίηση του μετρό. Κι όταν λέω πολλοί, αναφέρομαι τόσο σε κεντρικό επίπεδο, όσο και σε τοπικό. Ενα βήμα για να ξεπεραστεί το τέλμα, όπως το χαρακτηρίζετε, είναι να αναγνωρίσουμε ο καθένας τα λάθη του και να προχωρήσουμε με έναν κοινό στόχο: την ταχύτερη ολοκλήρωση του έργου.
Δε χωρούν πλέον μικροεγωισμοί, κόντρες, πολιτικές σκοπιμότητες. Αυτό πλέον το γνωρίζουν όλοι και το πληρώνει η πόλη και οι Θεσσαλονικείς καθημερινά. Οσοι μιλούν σήμερα για το μετρό της Θεσσαλονίκης και κυρίως όσοι επιρρίπτουν ευθύνες στους άλλους και αποφεύγουν τις δικές τους. Σε ό,τι με αφορά έκανα ό,τι περνούσε από το χέρι μου για να προχωρήσει το έργο, τόσο στο διοικητικό συμβούλιο της «Αττικό Μετρό ΑΕ», όσο και στο δήμο Θεσσαλονίκης. Αξιοποίησα ακόμη και τη θέση μου στην Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, για να ανοίξω το έργο στην πόλη και τους πολίτες με μια συναυλία που θεωρώ ότι εξέπεμψε πολλαπλά μηνύματα με πολλούς αποδέκτες. Μη μου ζητάτε, λοιπόν, να επιρρίψω ευθύνες, διότι είναι το τελευταίο που με ενδιαφέρει. Αυτό μπορεί να γίνει, όταν ολοκληρωθεί το έργο. Μέχρι τότε σε μια τέτοια συζήτηση δε θα ήθελα να μπω, γιατί έτσι θα βλέπω κι εγώ το δέντρο και θα χάνω το δάσος.
Υπάρχουν λάθη που έγιναν στον αρχικό σχεδιασμό κι οδήγησαν στη σημερινή κατάσταση ή το πρόβλημα είναι μόνον απόρροια χειρισμών που έγιναν το τελευταίο διάστημα από τις αρμόδιες αρχές;
Είναι και τα δύο. Προφανώς και έγιναν πολλά λάθη στον αρχικό σχεδιασμό. Ενα θα επισημάνω: όταν εκτελείς ένα έργο με τον τρόπο που εκτελείται το μετρό Θεσσαλονίκης, απαιτούνται τουλάχιστον ίσος χρόνος για την ωρίμανση των μελετών και για την κατασκευή. Αυτός είναι ένας μέσος όρος τεχνικά αποδεκτός. Και υπό την προϋπόθεση ότι δεν υπάρχουν καθυστερήσεις από τις αρχαιολογικές ανασκαφές. Ο προϋπολογισμός για τα αρχαιολογικά υπολογίστηκε στα 15 εκατ. ευρώ και τελικά θα πληρωθούν τα δεκαπλάσια. Εκτιμήθηκαν δυο χρόνια ανασκαφών και είμαστε ήδη στα οχτώ! Η χωροθέτηση των σταθμών ήταν εκ των προτέρων γνωστό ότι ήταν λάθος. Είναι πολλά τα σφάλματα στην αρχική μελέτη. Ωστόσο, ελήφθη πολιτικά η απόφαση να προχωρήσει έτσι βεβιασμένα το έργο. Και δυστυχώς, δεν υπάρχει γυρισμός στο 2006.
Η αδυναμία του αναδόχου
Σήμερα, βέβαια, τα τεχνικά θέματα, οι απαλλοτριώσεις, και η αρχαιολογία έχουν στο μεγαλύτερο βαθμό επιλυθεί και κυρίως η χρηματοδότηση είναι εξασφαλισμένη. Εχουμε όμως την οικονομική αδυναμία του αναδόχου αλλά και τις οικονομικές του απαιτήσεις από τις καθυστερήσεις και τις διάφορες τεχνικές λύσεις που δόθηκαν στην πορεία ενός τόσο μεγάλου και δύσκολου έργου.
Εφόσον αυτά τα θέματα λυθούν, το έργο είναι πλέον ώριμο να τρέξει με τους ρυθμούς που πρέπει. Για την επίλυση αυτών, όμως, απαιτείται πολιτική βούληση και προφανώς κοινωνική συναίνεση.
Ποιες είναι οι ευθύνες του δήμου Θεσσαλονίκης, ποιες της Αττικό Μετρό, ποιες του αναδόχου και ποιες της Πολιτείας στην κατάσταση που έχει δημιουργηθεί;
Να σας επαναλάβω ότι είμαστε σε μια πολύ κρίσιμη στιγμή για το έργο. Ευθύνες έχουν, έχουμε όλοι. Δεν είναι η ώρα όμως να μιλάμε για ευθύνες. Είναι η ώρα να κάνουμε ό,τι περνά από το χέρι μας για να ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατό το μετρό. Η χάραξη της βασικής γραμμής (καλώς ή κακώς) βρίσκεται 100% εντός των ορίων του δήμου Θεσσαλονίκης. Αρα ο δήμος έχει κάθε λόγο να συμβάλει με τις δυνάμεις του στην υλοποίηση του έργου. Οπως και στο αντίθετο αποτέλεσμα, της καθυστέρησης του έργου, οι δημότες και οι επισκέπτες του είναι αυτοί που θα υφίστανται την ταλαιπωρία.
Οσον αφορά την «Αττικό Μετρό ΑΕ», η οποία είναι εταιρία 100% του Ελληνικού Δημοσίου, οφείλει να εφαρμόσει όλη την τεχνογνωσία, την οποία είναι ο μόνος φορέας στην Ελλάδα που κατέχει, να επανδρώσει αλλά συγχρόνως και να συνεργαστεί με την πόλη. Ο ανάδοχος αποδείχτηκε ότι αντιμετώπισε μεγάλα προβλήματα ρευστότητας και αδυναμία σε πολλές περιπτώσεις να υλοποιήσει απρόσκοπτα το έργο.
Και σήμερα ήρθε η ώρα της Πολιτείας. Εχω τονίσει πολλές φορές ότι πρέπει να οριστεί εντεταλμένος σύμβουλος για το έργο, με μόνιμο αντικείμενο και παρουσία στο έργο και την πόλη. Και μαζί με ένα συμβούλιο, το έχει προτείνει και το ΤΕΕ, το οποίο θα στελεχώνουν οι εμπλεκόμενοι φορείς της πόλης για να ελέγχει, να επιλύει και να επισπεύδει τα καθημερινά προβλήματα του έργου. Συγχρόνως, να δοθούν οι λύσεις στις οικονομικές διεκδικήσεις του αναδόχου, με τρόπο αντίστοιχο αυτού που τελικά δόθηκε για την ολοκλήρωση του μετρό της Αθήνας -μέσω του Ελληνικού Κοινοβουλίου, δηλαδή. Και ας μην ξεχνάμε τη διαδικασία των διαιτησιών που τρέχουν αυτήν την περίοδο και θα δώσουν σύντομα τελεσίδικη λύση σε μια σειρά δεκάδων και ύψους εκατοντάδων εκατομμυρίων απαιτήσεων.
Το έργο του μετρό είναι από τεχνικής πλευράς ώριμο να προχωρήσει, επισήμανε σε συνέντευξή του στον «Α» ο δημοτικός σύμβουλος Κωνσταντίνος Ζέρβας.
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟΝ ΕΥΡΗ ΤΣΟΥΜΗ
Οπως είπε χαρακτηριστικά, «τα τεχνικά θέματα, οι απαλλοτριώσεις και η αρχαιολογία έχουν στο μεγαλύτερο βαθμό επιλυθεί και κυρίως η χρηματοδότηση είναι εξασφαλισμένη. Εχουμε όμως την οικονομική αδυναμία του αναδόχου αλλά και τις οικονομικές του απαιτήσεις από τις καθυστερήσεις και τις διάφορες τεχνικές λύσεις που δόθηκαν στην πορεία ενός τόσο μεγάλου και δύσκολου έργου. Εφόσον αυτά τα θέματα λυθούν, το έργο είναι πλέον ώριμο να τρέξει με τους ρυθμούς που πρέπει. Για την επίλυση αυτών, όμως, απαιτείται πολιτική βούληση και προφανώς κοινωνική συναίνεση».
Πώς οδηγηθήκαμε στο σημερινό τέλμα κυρίως για την κατασκευή της βασικής γραμμής του μετρό;
Είναι σαφές ότι στην πορεία υλοποίησης, αλλά κυρίως στα αρχικά του στάδια έγιναν πολλά λάθη. Το έργο δεν «ωρίμασε» σε επίπεδο προετοιμασίας, δηλαδή με τις σωστές μελέτες και τις απαλλοτριώσεις, και δημοπρατήθηκε βιαστικά με το σύστημα «μελέτη - κατασκευή», που σημαίνει ουσιαστικά βλέποντας και κάνοντας. Δεν εκτιμήθηκαν επίσης ρεαλιστικά οι χρονοβόρες και δαπανηρές αρχαιολογικές ανασκαφές. Η πίεση της πόλης αλλά και η πολιτική επιλογή ήταν να ξεκινήσει γρήγορα και δυστυχώς απροετοίμαστα. Στην πορεία προέκυψε και η οικονομική κρίση. Ξέρετε καλά ότι από το 2009 και μετά καμία τράπεζα δε χρηματοδοτεί πια τεχνικές εταιρίες κι έτσι ο ανάδοχος του έργου δεν μπορούσε να εξασφαλίσει την απαιτούμενη χρηματοδότηση, έστω και για βραχύ χρονικό διάστημα.
Οι καθυστερήσεις
Στην πορεία δημιουργήθηκαν και άλλα προβλήματα που προκάλεσαν τμηματικές αλλά ουσιαστικές καθυστερήσεις. Οπως οι ενστάσεις - προσφυγές στο Παπάφειο και στη Βενιζέλου, η απαλλοτρίωση στη Βούλγαρη, τα προβλήματα στο αμαξοστάσιο με τις μεταφορές παλαιών εγκαταστάσεων. Μέχρι και νάρκες και οβίδες βρέθηκαν σε εργοτάξια και χρειάστηκε να απομακρυνθούν από εξειδικευμένα συνεργεία με κόστος σε χρόνο και χρήμα. Ετσι, λοιπόν, πολλά και πολλοί λειτούργησαν ανασταλτικά στην υλοποίηση του μετρό. Κι όταν λέω πολλοί, αναφέρομαι τόσο σε κεντρικό επίπεδο, όσο και σε τοπικό. Ενα βήμα για να ξεπεραστεί το τέλμα, όπως το χαρακτηρίζετε, είναι να αναγνωρίσουμε ο καθένας τα λάθη του και να προχωρήσουμε με έναν κοινό στόχο: την ταχύτερη ολοκλήρωση του έργου.
Δε χωρούν πλέον μικροεγωισμοί, κόντρες, πολιτικές σκοπιμότητες. Αυτό πλέον το γνωρίζουν όλοι και το πληρώνει η πόλη και οι Θεσσαλονικείς καθημερινά. Οσοι μιλούν σήμερα για το μετρό της Θεσσαλονίκης και κυρίως όσοι επιρρίπτουν ευθύνες στους άλλους και αποφεύγουν τις δικές τους. Σε ό,τι με αφορά έκανα ό,τι περνούσε από το χέρι μου για να προχωρήσει το έργο, τόσο στο διοικητικό συμβούλιο της «Αττικό Μετρό ΑΕ», όσο και στο δήμο Θεσσαλονίκης. Αξιοποίησα ακόμη και τη θέση μου στην Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, για να ανοίξω το έργο στην πόλη και τους πολίτες με μια συναυλία που θεωρώ ότι εξέπεμψε πολλαπλά μηνύματα με πολλούς αποδέκτες. Μη μου ζητάτε, λοιπόν, να επιρρίψω ευθύνες, διότι είναι το τελευταίο που με ενδιαφέρει. Αυτό μπορεί να γίνει, όταν ολοκληρωθεί το έργο. Μέχρι τότε σε μια τέτοια συζήτηση δε θα ήθελα να μπω, γιατί έτσι θα βλέπω κι εγώ το δέντρο και θα χάνω το δάσος.
Υπάρχουν λάθη που έγιναν στον αρχικό σχεδιασμό κι οδήγησαν στη σημερινή κατάσταση ή το πρόβλημα είναι μόνον απόρροια χειρισμών που έγιναν το τελευταίο διάστημα από τις αρμόδιες αρχές;
Είναι και τα δύο. Προφανώς και έγιναν πολλά λάθη στον αρχικό σχεδιασμό. Ενα θα επισημάνω: όταν εκτελείς ένα έργο με τον τρόπο που εκτελείται το μετρό Θεσσαλονίκης, απαιτούνται τουλάχιστον ίσος χρόνος για την ωρίμανση των μελετών και για την κατασκευή. Αυτός είναι ένας μέσος όρος τεχνικά αποδεκτός. Και υπό την προϋπόθεση ότι δεν υπάρχουν καθυστερήσεις από τις αρχαιολογικές ανασκαφές. Ο προϋπολογισμός για τα αρχαιολογικά υπολογίστηκε στα 15 εκατ. ευρώ και τελικά θα πληρωθούν τα δεκαπλάσια. Εκτιμήθηκαν δυο χρόνια ανασκαφών και είμαστε ήδη στα οχτώ! Η χωροθέτηση των σταθμών ήταν εκ των προτέρων γνωστό ότι ήταν λάθος. Είναι πολλά τα σφάλματα στην αρχική μελέτη. Ωστόσο, ελήφθη πολιτικά η απόφαση να προχωρήσει έτσι βεβιασμένα το έργο. Και δυστυχώς, δεν υπάρχει γυρισμός στο 2006.
Η αδυναμία του αναδόχου
Σήμερα, βέβαια, τα τεχνικά θέματα, οι απαλλοτριώσεις, και η αρχαιολογία έχουν στο μεγαλύτερο βαθμό επιλυθεί και κυρίως η χρηματοδότηση είναι εξασφαλισμένη. Εχουμε όμως την οικονομική αδυναμία του αναδόχου αλλά και τις οικονομικές του απαιτήσεις από τις καθυστερήσεις και τις διάφορες τεχνικές λύσεις που δόθηκαν στην πορεία ενός τόσο μεγάλου και δύσκολου έργου.
Εφόσον αυτά τα θέματα λυθούν, το έργο είναι πλέον ώριμο να τρέξει με τους ρυθμούς που πρέπει. Για την επίλυση αυτών, όμως, απαιτείται πολιτική βούληση και προφανώς κοινωνική συναίνεση.
Ποιες είναι οι ευθύνες του δήμου Θεσσαλονίκης, ποιες της Αττικό Μετρό, ποιες του αναδόχου και ποιες της Πολιτείας στην κατάσταση που έχει δημιουργηθεί;
Να σας επαναλάβω ότι είμαστε σε μια πολύ κρίσιμη στιγμή για το έργο. Ευθύνες έχουν, έχουμε όλοι. Δεν είναι η ώρα όμως να μιλάμε για ευθύνες. Είναι η ώρα να κάνουμε ό,τι περνά από το χέρι μας για να ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατό το μετρό. Η χάραξη της βασικής γραμμής (καλώς ή κακώς) βρίσκεται 100% εντός των ορίων του δήμου Θεσσαλονίκης. Αρα ο δήμος έχει κάθε λόγο να συμβάλει με τις δυνάμεις του στην υλοποίηση του έργου. Οπως και στο αντίθετο αποτέλεσμα, της καθυστέρησης του έργου, οι δημότες και οι επισκέπτες του είναι αυτοί που θα υφίστανται την ταλαιπωρία.
Οσον αφορά την «Αττικό Μετρό ΑΕ», η οποία είναι εταιρία 100% του Ελληνικού Δημοσίου, οφείλει να εφαρμόσει όλη την τεχνογνωσία, την οποία είναι ο μόνος φορέας στην Ελλάδα που κατέχει, να επανδρώσει αλλά συγχρόνως και να συνεργαστεί με την πόλη. Ο ανάδοχος αποδείχτηκε ότι αντιμετώπισε μεγάλα προβλήματα ρευστότητας και αδυναμία σε πολλές περιπτώσεις να υλοποιήσει απρόσκοπτα το έργο.
Και σήμερα ήρθε η ώρα της Πολιτείας. Εχω τονίσει πολλές φορές ότι πρέπει να οριστεί εντεταλμένος σύμβουλος για το έργο, με μόνιμο αντικείμενο και παρουσία στο έργο και την πόλη. Και μαζί με ένα συμβούλιο, το έχει προτείνει και το ΤΕΕ, το οποίο θα στελεχώνουν οι εμπλεκόμενοι φορείς της πόλης για να ελέγχει, να επιλύει και να επισπεύδει τα καθημερινά προβλήματα του έργου. Συγχρόνως, να δοθούν οι λύσεις στις οικονομικές διεκδικήσεις του αναδόχου, με τρόπο αντίστοιχο αυτού που τελικά δόθηκε για την ολοκλήρωση του μετρό της Αθήνας -μέσω του Ελληνικού Κοινοβουλίου, δηλαδή. Και ας μην ξεχνάμε τη διαδικασία των διαιτησιών που τρέχουν αυτήν την περίοδο και θα δώσουν σύντομα τελεσίδικη λύση σε μια σειρά δεκάδων και ύψους εκατοντάδων εκατομμυρίων απαιτήσεων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.