Τετάρτη 30 Σεπτεμβρίου 2009

«Κατάδυση» στις στοές του μετροπόντικα!

Αγγελιοφόρος, 30/09/2009

ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΝΤΟΝΙΑ ΚΑΝΙΤΣΑΚΗ

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΔΑΜΙΑΝΙΔΗΣ

Βρισκόμαστε σε ένα τούνελ διαμέτρου 6,19 μέτρων. Είκοσι πέντε μέτρα πάνω από το κεφάλι μας βρίσκεται το Αλκαζάρ. Η ατμόσφαιρα είναι αποπνικτική. Μοιάζει σαν να είμαστε σε μια χώρα με τροπικό κλίμα, λίγο πριν να ξεσπάσει η καταιγίδα.

Η υγρασία κολλάει πάνω μας. Γύρω μας, εργάζονται δέκα άνθρωποι, αγνοώντας τις συνθήκες του περιβάλλοντος.

Αλλος οδηγεί το τρένο που μεταφέρει υλικά για το χτίσιμο της σήραγγας. Αλλος χειρίζεται το γερανό. Αλλος κατασκευάζει τις ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις. Αλλος πιλοτάρει το μετροπόντικα. Βρισκόμαστε στη μία από τις δύο σήραγγες του μετρό της Θεσσαλονίκης, στα έγκατα της πόλης.

Οι ήχοι του τεράστιου μηχανήματος, του μετροπόντικα, είναι εκκωφαντικοί. Μετά βίας ακούγονται οι εργάτες, που δουλεύουν στο μεγαλύτερο δημόσιο έργο στην ιστορία της Θεσσαλονίκης, το έργο που θα αλλάξει και θα αναβαθμίσει τις συνθήκες μετακίνησης των Θεσσαλονικέων.

Προσαρμοσμένα στα εδάφη της Θεσσαλονίκης

«Κωστίκας» και «Γιωρίκας». Αυτά είναι τα επίσημα ονόματα των μετροπόντικων, των δύο μηχανημάτων ολομέτωπης διάνοιξης σηράγγων με ασπίδα εξισορρόπησης της πίεσης εδάφους, τα οποία σχεδιάστηκαν και κατασκευάστηκαν από γερμανική εταιρία, προσαρμοσμένα στις ανάγκες των εδαφών της Θεσσαλονίκης.

Σήμερα ο «Κωστίκας», που ξεκίνησε πρώτος το ταξίδι του στα έγκατα της πόλης, έχει προχωρήσει 2.200 μέτρα και φτάνει στην Καμάρα, ενώ ο «Γιωρίκας» διένυσε 1.200 μέτρα και βρίσκεται στο σταθμό Βενιζέλου. Οι σήραγγες, που είναι ανεξάρτητες μεταξύ τους, κατασκευάζονται σε βάθος από 16 έως 31 μέτρα.

Οι δύο μετροπόντικες δεν... κοιμούνται ποτέ, αφού εργάζονται σε 24ωρη βάση, ενώ περίπου κάθε εβδομάδα... ξεκουράζονται για λίγο, προκειμένου να πραγματοποιηθούν εργασίες συντήρησής τους.

Ο χειρισμός του κάθε μετροπόντικα γίνεται, σε καθεμία από τις τρεις βάρδιες, από δύο πιλότους. Ο ένας έχει την ευθύνη της εκσκαφής και ο άλλος την ευθύνη για το χτίσιμο της τελικής επένδυσης της στοάς.

Οπως εξηγεί ο επιβλέπων μηχανικός των μετροπόντικων, Μανώλης Ζαχαράκης, «γεωρομπότ και άλλα ειδικά μηχανήματα παρακολούθησης, καταγράφουν on line, ανά 5 δευτερόλεπτα, όλα τα δεδομένα του έργου. Οι σήραγγες κατασκευάζονται χωρίς προβλήματα, αθόρυβα, χωρίς να δημιουργούνται προβλήματα στη λειτουργία της πόλης».

Η γραμμή

Η βασική γραμμή έχει μήκος 9,6 χιλ. και 13 σταθμούς: Ν. Σ. Σταθμός, Δημοκρατίας, Βενιζέλου, Αγίας Σοφίας, Σιντριβάνι, Πανεπιστήμιο, Παπάφη, Ευκλείδη, Φλέμινγκ, Αναλήψεως, Πατρικίου, Βούλγαρη, Νέα Ελβετία, ενώ στην Πυλαία θα κατασκευαστεί αμαξοστάσιο σε έκταση 50.000 τ.μ.

Η μεταφορική ικανότητα του μετρό θα είναι 18.000 επιβάτες στις ώρες αιχμής, ανά ώρα και ανά κατεύθυνση. Υπολογίζεται ότι, με τους 18 υπεραυτόματους συρμούς που θα χρησιμοποιηθούν, θα εξυπηρετούνται, ημερησίως, 250.000 επιβάτες.

Πρόσφατα δημοπρατήθηκε η πρώτη επέκταση του μετρό προς την Καλαμαριά, με πέντε σταθμούς: Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη, Μίκρα. Και σε αυτήν την περίπτωση θα κατασκευαστούν δύο σήραγγες μονής τροχιάς, μήκους 4,8 χιλ. Με το ίδιο έργο προβλέπεται η κατασκευή σταθμού μετεπιβίβασης, στη Μίκρα, με εγκαταστάσεις για λεωφορεία και κτίριο για στάθμευση 1.000 ΙΧ.

Ταυτόχρονα, βρίσκονται σε εξέλιξη οι μελέτες για τη δεύτερη επέκταση του μετρό προς τη Σταυρούπολη, με 5 σταθμούς (Ξηροκρήνη, Αναγέννηση, Σταυρούπολη, Πολίχνη, Νικόπολη) και μήκος 5 χλμ., χωρίς ωστόσο να έχει εξασφαλιστεί μέχρι στιγμής χρηματοδότηση.

Στη δεύτερη φάση των επεκτάσεων του μετρό, ύστερα από τις σχετικές μελέτες της «Αττικό Μετρό ΑΕ», θα ενταχθούν και άλλες περιοχές, όπως προς Αεροδρόμιο και Κορδελιό, ώστε σταδιακά να δημιουργηθεί ένα πλήρες δίκτυο μετρό στη Θεσσαλονίκη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.