Πέμπτη 8 Απριλίου 2010

Θεσσαλονίκη: Θα γίνει η Κοπεγχάγη του Μέλλοντος;

ypodomes, 08/04/2010
Με αφορμή το ταξίδι μου στη Σκανδιναβία ταξίδεψα σε Κοπεγχάγη και Στοκχόλμη. Θα μπορούσες κάλλιστα να τις παρομοιάσεις με την Θεσσαλονική και την Αθήνα. Και οι ομοιότητες σταματούν εδώ καθώς δυστυχώς για μας είναι πολύ πιο εξελιγμένες σαν πόλεις και φυσικά συγκοινωνιακά. Στην παρούσα ανάρτηση θα προσπαθήσω να σας δώσω όσες περισσότερες πληροφορίες για την πρωτεύουσα της Δανίας και πως θα μπορούσε η Θεσσαλονίκη να την αντιγράψει.
Η Κοπεγχάγη (στα δανικά København) σημαίνει Εμπορικό λιμάνι έχει πολλά διαφορετικά συτημάτα μέσων σταθερής τροχιάς. Ο πληθυσμός της πόλης επίσημα έχει 500.000 κατοίκους αλλά Μητροπολιτικά φτάνει περίπου το 1.700.000 κατοίκους (δηλαδή ένας στους 3 κατοίκους της Δανίας μένει στην Κοπεγχάγη)...

ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ
Η Κοπεγχάγη έχει ένα αρκετά εξελιγμένο σύστημα μεταφορών που είναι επαρκές. Το Μετρό μπήκε στη ζωή της πόλης το 2002 και είναι στα πρότυπα του υπο κατασκευή Μετρό της Θεσσαλονίκης. Μια βασική γραμμή με 2 καταλήξεις. Η κατάληξη για το Αεροδρόμιο Kastup ολοκληρώθηκε το 2007. Οι σταθμοί πριν την πόλη (στα προάστια) είναι επιφανειακοί. Η πλατφόρμα είναι κεντρική με πόρτες που ανοίγουν αυτόματα με την έλευση του τρένου. Οι συρμοί του τρένου είναι επίσης χωρίς οδηγό αλλά αυτόματοι. Το μήκος της αποβάθρας όμως είναι περίπου το μισό απο ότι στην Αθήνα, δηλαδή περίπου 60-70 μέτρα και φυσικά το ίδιο και τα τρένα. Ελπίζω ότι στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης να μην είναι τόσο μικροί οι σταθμοί και τα τρένα. Η έλευση των τρένων ήταν περίπου ανά 5 λέπτα και το σύστημα μετρό λειτουργούσε όλο το 24ωρο απλά μεταξύ 3 με 4 το πρωί ήταν πιο αραιά τα δρομολόγια για την απαραίτητη συντήρηση του δικτύου (ενώ το δικό μας Μετρό χρειάζεται 5 ώρες κάθε μέρα). Αυτή την εποχή κατασκευάζουν άλλη μια γραμμή κυκλική η οποία προβλέπεται να ολοκληρωθεί το 2018. Και το εννοούν...
Κατά τα άλλα υπάρχουν κάποιες γραμμές λεωφορείων ενώ για τους τουρίστες και τους χρήστες του κέντρου υπάρχει μια συχνότατη λεωφορειακή γραμμή η Cirkel. Φυσικά υπάρχει ευρύ δίκτυο Προαστιακού στην πόλη που εξυπηρετεί πολύ καλά αλλά και το λεγόμενο RE (δηλαδή Regional=Τοπικά τρένα). Γραμμές τρένου οι οποίες είναι ουσιαστικά τροφοδοτικές στο γενικότερο σύστημα Μετρό χωρίς να βγαίνουν στα προάστια). Κίνηση αυτοκινήτων στους δρόμους δεν υπάρχει αφού δεν υπήρχε λόγος να το χρησιμοποιήσεις ενώ είναι και η παγκόσμια πρωτεύουσα για τους ποδηλάτες οι οποίοι κυριαρχούν σε όλη την πόλη της Κοπεγχάγης. Δεν υπάρχει δρόμος χωρίς ποδηλατόδρομο ενώ υπήρχαν και ειδικά ποδήλατα για τις μαμάδες και τους μπαμπάδες με ειδικό χώρο για τα μωρά ή τα μικρά παιδάκια (!!). Επιστημονική φαντασία εεε; Θέλετε και άλλο; Μπορείς να πάρεις το ποδήλατο το οποίο ανήκει στο Δήμο να το χρησιμοποιήσεις και να το αφήσεις σε όποιο σημείο εσύ νομίζεις (εννοείται εκεί που υπάρχει στάθμευση ποδηλάτων). Χωρίς χρήματα..
Γενικά η Κοπεγχάγη νομίζω είναι ένα πολύ καλό πρότυπο για τη Θεσσαλονίκη για την ανάπτυξη σοβαρού συστήματος συγκοινωνιών που να καλύπτει την πόλη. Τώρα που γίνεται το Μετρό το οποίο είναι σχεδόν ολόιδιο με της Κοπεγχάγης μπορεί να γίνει ένας σχεδιασμός με Προαστιακό, Τραμ και ποδήλατα. Μεγάλο μέρος της πόλης είναι επίπεδο που βοηθά την κίνηση με ποδήλατο ενώ το Τραμ θα μπορούσε να καλύψει τις περιοχές της πόλης με ύψωμα. Το Μετρό αν αναπτυχθεί μέχρι τη Σταυρούπολη και μελλοντικά προς Σίνδο και ΚΟρδελιό μπορεί σε συνδυασμό με την ανάπτυξη Προαστιακού και τροφοδοτικά λεωφορεία προς αυτά τα μέσα απο τις γειτονικές περιοχες να καλύψει τις Δυτικές Συνοικίες και προάστια της πόλης. Ανατολικά με ανάπτυξη Μετρό προς α)Καλαμαριά (και αεροδρόμιο μελλοντικά) β)Νέα Ελβετία και μία νέα γραμμή Μετρό απο κέντρο για Τούμπα και τροφοδοτικά λεωφορεία. Οι ποδηλατόδρομο αν αναπτυχθούν και άλλο θα μπορούσαν να εκτοπίσουν τα αυτοκίνητα που παρκάρουν συνεχώς πάνω στους ποδηλατόδρομους.
Είναι επιλογή μας λοιπόν αν θέλουμε η Θεσσαλονίκη να γίνει τόσο όμορφη όσο της αξίζει...
**Πρέπει να προσθέσω επίσης ότι όντως υπήρχε και θαλάσσια αστική συγκοινωνία ενώ απο το Αεροδρόμιο έχεις την επιλογή του Μετρό, του Προαστιακού, των Λεωφορείων και υπάρχει και σύνδεση με το Μάλμε της Σουηδίας μέσω υποθαλάσσιας σήραγγας και οδικώς απο την γέφυρα του Oresund η οποία είναι 16,4χλμ μήκος και είναι ένα ακομα μνημείο. Θα διαφωνίσω συμφωνόντας με τους φίλους σχολιαστές. Η νοοτροπία η σημερινή ΜΠΟΡΕΙ και ΠΡΕΠΕΙ να αλλάξει. Δεν είμασταν πάντα έτσι. ΑΝ κάποιοι οραματιστούν μια Θεσσαλονικη αντάξια του ονόματος της και πάψει το αλληλοφάγωμα και κάνουμε έργα αντι να λέμε έργα τότε θα έχουμε και τη Θεσσαλονίκη που μας αξίζει αλλά και γενικότερα τις πόλεις που μας αξίζουν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.