Μακεδονία, 06/07/2010
Νέες εξαγγελίες παλαιών έργων από τον Δ. Ρέππα.
Το master plan της δεκαετίας του υπουργείου Υποδομών.
Ο υπουργός Υποδομών παρουσίασε χθες από τη Θεσσαλονίκη τον προγραμματισμό των έργων για: μετρό Θεσσαλονίκης, αεροδρόμιο “Μακεδονία”, εμπορευματικό κέντρο Θεσσαλονίκης, αναβάθμιση σιδηροδρομικών υποδομών, επέκταση αστικών συγκοινωνιών, αναβάθμιση εσωτερικής περιφερειακής, εξωτερική περιφερειακή, ζεύξη Θερμαϊκού κόλπου, σύνδεση με πόλεις της Κεντρικής Μακεδονίας...
Του Φώτη Κουτσαμπάρη
fkoutsamparis@makthes.gr
Σε καταγγελία της σύμβασης με τον ανάδοχο του μετρό Θεσσαλονίκης είναι διατεθειμένο να προχωρήσει το υπουργείο Υποδομών αν ο κατασκευαστής επιμείνει στις πρόσθετες οικονομικές απαιτήσεις που προβάλλει και δεν προχωρήσει με τους προβλεπόμενους ρυθμούς τις εργασίες.
Τη διάθεση του υπουργείου να μην υποκύψει στα εξωσυμβατικά αιτήματα του αναδόχου έδειξε ο υπουργός Δημήτρης Ρέππας χθες από τη Θεσσαλονίκη, κατά την παρουσίαση του συνολικού σχεδιασμού έργων για την πόλη. “Αν οι προσπάθειες για ανάταξη αυτού του παγιδευμένου έργου δεν αποδώσουν, θα πάρουμε επώδυνες και ρεαλιστικές αποφάσεις για όλους μας”, δήλωσε ο κ. Ρέππας, εξηγώντας ότι “η διαπραγμάτευση με τον ανάδοχο κατασκευαστή βρίσκεται σε εξέλιξη, αλλά η ώρα της ολοκλήρωσης έχει φθάσει στο τέλος”. Σε ερώτηση της “Μ” αν το υπουργείο προτίθεται να κηρύξει ακόμη και έκπτωτο τον ανάδοχο, ο υπουργός απάντησε: "Θα πάρουμε αποφάσεις με γνώμονα το συμφέρον της πόλης και των πολιτών και το συμφέρον του δημόσιου ταμείου”.
Ο κατασκευαστής του έργου διεκδικεί, πέρα από τη σύμβαση, περίπου 120 εκατ. ευρώ για πρόσθετες εργασίες που υποστηρίζει ότι έχει κάνει στην πορεία υλοποίησης του έργου, επειδή άλλαζε συνεχώς ο σχεδιασμός. Έχει υποβάλλει 53 σχετικά οικονομικά αιτήματα στην προηγούμενη κυβέρνηση, τα οποία δεν έγιναν δεκτά, και επανέλαβε τις απαιτήσεις του στον νέο υπουργό, ο οποίος επίσης αρνήθηκε να τις ικανοποιήσει. Αποτέλεσμα αυτής της διαφοράς είναι να κινούνται με βραδύτητα οι εργασίες για την κατασκευή του μετρό.
Χαράσσεται νέα στρατηγική
Το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, σε συνεργασία με τους υπηρεσιακούς του παράγοντες αλλά και τους τοπικούς φορείς, εκπονεί ολοκληρωμένο νέο σχέδιο προγραμματισμού έργων και υποδομών για την πόλη της Θεσσαλονίκης, που θα υλοποιηθεί με προοπτική δεκαετίας. “Τα έργα στην πόλη της Θεσσαλονίκης και στην ευρύτερη περιοχή συζητιούνται επί χρόνια και, όταν φθάνει η ώρα να υλοποιηθούν, πάλι μετά από χρόνια, έχουν χάσει τη φρεσκάδα τους, είναι παρωχημένα”, τόνισε ο κ. Ρέππας, διαβεβαιώνοντας ότι θα ξεπεραστούν οι παθογένειες του παρελθόντος με τη νέα στρατηγική που χαράσσεται.
Για τον συντονισμό της υλοποίησης των έργων στη Θεσσαλονίκη συγκροτήθηκε συντονιστική ομάδα, οι εργασίες της οποίας άρχισαν πριν από δύο μήνες, και μέχρι σήμερα έγιναν τέσσερις συνεδριάσεις. Συντονιστής της ομάδας είναι ο υφυπουργός Γιάννης Μαγκριώτης, υπό τη διεύθυνση του οποίου διεξάγονται οι δεκαπενθήμερες συνεδριάσεις στη Θεσσαλονίκη. Η συντονιστική ομάδα θα υποστηρίζεται σε επιστημονικό επίπεδο από επιστήμονες του ΑΠΘ. Οι καθηγητές Γιώργος Γιαννόπουλος και Νίκος Μουσιόπουλος συμμετέχουν στα συγκοινωνιακά και περιβαλλοντικά θέματα αντίστοιχα.
Οι άξονες δράσης
Ο προγραμματισμός των δράσεων και έργων κατευθύνεται σε τρεις άξονες:
1. Εκπόνηση master plan. Το master plan θα προκύψει από τη διενέργεια ενός διεθνούς πολεοδομικού - αρχιτεκτονικού διαγωνισμού, με συνθετικές προσεγγίσεις για ένα ρυθμιστικό και πολεοδομικό σχέδιο για τη μητροπολιτική περιοχή Θεσσαλονίκης.
2. Συγκρότηση δομών που θα διαχειριστούν το master plan. Προτείνεται να αναλάβουν ο ΟΡΘ, το ΣΑΣΘ, η Εγνατία Οδός Α.Ε., η Αττικό Μετρό και οι αναβαθμισμένες υπηρεσίες της περιφέρειας και της τοπικής αυτοδιοίκησης.
3. Χρηματοδοτικά μέσα. Θα αξιοποιηθεί το σύνολο των διατιθέμενων πόρων, ενώ επιλογές όπως οι συμβάσεις παραχώρησης και χρηματοδοτικές πρωτοβουλίες όπως το Jessica θα αξιοποιηθούν στο μέγιστο βαθμό.
Ο προγραμματισμός των έργων
Μετρό Θεσσαλονίκης. Εκτός από τον κύριο άξονα των 9,6 χλμ. μέχρι το τέλος του 2010 θα έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες για την επέκταση του μετρό στην Καλαμαριά. Σε πρώιμο στάδιο βρίσκονται οι μελέτες για την επέκταση προς τη Σταυρούπολη, που θα φθάνει στην Ευκαρπία και στο νοσοκομείο “Παπαγεωργίου”. Έγινε προκαταρκτική επιλογή χάραξης για την επέκταση στον Εύοσμο και επιλέχθηκαν τέσσερις θέσεις σταθμών, ενώ έγινε επιλογή χάραξης και για επέκταση προς το αεροδρόμιο.
Αεροδρόμιο “Μακεδονία”. Το έργο της επέκτασης του διαδρόμου προσαπογειώσεων 10-28 κατά 1.000 μέτρα στη θάλασσα, όπως έγραψε η “Μ” (18/6/2010), παρουσιάζει καθυστέρηση και η ολοκλήρωσή του μετατέθηκε από τις 27/7/2011 στις 31/12/2012.
Εμπορευματικό κέντρο Θεσσαλονίκης. Υπολογίζεται ότι μέχρι το τέλος του 2010 θα έχει προκηρυχθεί διαγωνισμός για τη δημιουργία του εμπορευματικού κέντρου στην περιοχή του πρώην στρατοπέδου Γκόνου.
Αναβάθμιση σιδηροδρομικών υποδομών. Θα επεκταθεί η ηλεκτροκίνηση ώς την πόλη των Σερρών και θα αναβαθμιστούν οι γραμμές Θεσσαλονίκης - Έδεσσας και Θεσσαλονίκης - Ροδόπολης. Θα γίνουν ανακαινίσεις σε 34 σταθμούς μετεπιβίβασης του προαστιακού Θεσσαλονίκης. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου είναι 100 εκατ. ευρώ και χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ.
Επέκταση αστικών συγκοινωνιών. Οι αστικές συγκοινωνίες από τη 1/1/2011 θα καλύπτουν ολόκληρο τον νομό Θεσσαλονίκης, προς ικανοποίηση και των εννέα δήμων της επαρχίας Λαγκαδά που δεν εξυπηρετούνται σήμερα από τον ΟΑΣΘ. Ο στόλος του ΟΑΣΘ θα αυξηθεί κατά 18 λεωφορεία.
Μετεξέλιξη ΣΑΣΘ. Το ΣΑΣΘ θα μετεξελιχθεί σε μητροπολιτικό φορέα που θα έχει την ευθύνη για το σύνολο του σχεδιασμού και των δράσεων των συγκοινωνιών στον νομό Θεσσαλονίκης.
Αναβάθμιση εσωτερικής περιφερειακής. Σχεδιάζεται περαιτέρω ανισοπεδοποίηση του υφιστάμενου κόμβου Λαγκαδά, μερική ανισοπεδοποίηση των κόμβων Σταυρούπολης, Μακρυγιάννη, Ευόσμου, Ολυμπιάδος (άνω διάβαση), Γ΄ Σεπτεμβρίου, Μοναστηρίου και πλήρης ανισοπεδοποίηση του κόμβου Κ16 της Λαχαναγοράς. Το συνολικό κόστος των παρεμβάσεων στην εσωτερική περιφερειακή εκτιμάται σε 200 εκατ. ευρώ. Οι μελέτες των έργων θα ολοκληρωθούν στις αρχές του 2011 και η κατασκευή θα αρχίσει εντός του ίδιου έτους, για να ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη του 2013.
Παράκαμψη ιστορικού κέντρου. Μετά το ναυάγιο της υποθαλάσσιας, για το οποίο ο ανάδοχος διεκδικεί από το ελληνικό δημόσιο πάνω από 400 εκατ. ευρώ, η παράκαμψη θα ανασχεδιαστεί.
Εξωτερική περιφερειακή. Από τις αρχές του 2011 θα αρχίσει σταδιακά κατά τμήματα η δημοπράτηση του τμήματος από τον κόμβο Γηροκομείου (μετά το “Τιτάν”) μέχρι τα Κωνσταντινουπολίτικα. Η δημοπράτηση θα ολοκληρωθεί το 2013 με προϋπολογισμό 300 εκατ. ευρώ. Για το υπόλοιπο τμήμα, από τα Κωνσταντινουπολίτικα μέχρι τον κόμβο Σχολαρίου, θα υπάρξουν χρονοδιαγράμματα το επόμενο διάστημα.
Ζεύξη Θερμαϊκού κόλπου. Μελετάται να επεκταθεί η εξωτερική περιφερειακή από τον κόμβο Σχολαρίου μέχρι το Αγγελοχώρι και από κει να αρχίζει η ζεύξη του Θερμαϊκού κόλπου έως τον κόμβο Αξιού στην ΠΑΘΕ.
Σύνδεση με πόλεις της Κεντρικής Μακεδονίας. Θα κατασκευαστούν αυτοκινητόδρομοι για τη σύνδεση της Θεσσαλονίκης με μεγάλες πόλεις της περιφέρειας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.