Τρίτη 24 Μαΐου 2011

Ακάθεκτοι οι μετροπόντικες

Μακεδονία, 24/05/2011
500 προσλήψεις στα εργοτάξια τον επόμενο χρόνο.

Ενημέρωση  του δημοτικού συμβουλίου για την πορεία των εργασιών...




Του Φώτη Κουτσαμπάρη
fkoutsamparis@makthes.gr


Θέσεις εργασίας σε επιπλέον πεντακόσιους εργαζόμενους θα ανοίξουν στο μετρό Θεσσαλονίκης τον επόμενο χρόνο, με το συνολικό αριθμό εργαζομένων να φθάνει στους 1.500, ενώ παράλληλα θα αυξηθεί η απασχόληση στις περιφερειακές εμπλεκόμενες εργολαβίες και τα συνεργαζόμενα επαγγέλματα.
Η γραμμή του μετρό από το Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι τη Μίκρα γίνονται προσπάθειες να έχει ολοκληρωθεί το 2015 και έχουν διασφαλιστεί τα απαιτούμενα χρήματα που αγγίζουν το 1,65 δισ. ευρώ. Μέχρι το 2020 θα λειτουργούν στο πολεοδομικό συγκρότημα 32 χλμ. γραμμής μετρό, προς όλες τις κατευθύνσεις.
Οι παραπάνω διαβεβαιώσεις δόθηκαν από τον υφυπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Γιάννη Μαγκριώτη σε χθεσινή ειδική συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Θεσσαλονίκης με αντικείμενο την ενημέρωση του σώματος για τα έργα του μετρό Θεσσαλονίκης και του ΟΛΘ στο λιμάνι. “Σημειώθηκαν πολλά λάθη στο παρελθόν. Έστω το 2006 συμβασιοποιήθηκε το έργο του μετρό, αλλά με πολλά μελετητικά προβλήματα. Η σύμβαση θα μπορούσε να είχε λυθεί τον Οκτώβριο του 2009, όταν είχε περάσει το 60% του συμβατικού χρόνου και είχε γίνει μόλις το 11% του έργου. Επιλέξαμε όμως να προσπαθήσουμε να λύσουμε τα προβλήματα, υπερασπιστήκαμε την πόλη και συνεχίσαμε το έργο με ταχύτατους ρυθμούς”, υπογράμμισε ο κ. Μαγκριώτης.

Λάθη και καθυστερήσεις
Στις δυσκολίες που συνάντησε το έργο αναφέρθηκε ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Χρήστος Τσίτουρας, επισημαίνοντας ότι η καθυστέρηση από τις αρχαιολογικές εργασίες, που υπολογιζόταν στον έναν χρόνο, θα φθάσει στα πέντε χρόνια, ιδιαίτερα στους σταθμούς της Αγίας Σοφίας και του Συντριβανίου.
Ο κ. Τσίτουρας περιέγραψε ότι απαιτούνται πέντε χρόνια για να ωριμάσει μελετητικά ένα έργο και στη συνέχεια να δημοπρατηθεί η κατασκευή του. Ωστόσο, στην περίπτωση του μετρό Θεσσαλονίκης δημοπρατήθηκε χωρίς ωριμότητα και με τη μέθοδο της “μελετοκατασκευής”, που έφερε χρόνια καθυστερήσεων.
Οι καθυστερήσεις, κατά τον πρόεδρο της Αττικό Μετρό, οφείλονται στο σύστημα δημοπράτησης του έργου (μελετοκατασκευή), στις απαλλοτριώσεις, στην αρχαιολογική έρευνα και στην οργανωτική δομή. Παρουσιάζοντας τα λάθη του αρχικού σχεδίου ανέφερε ότι ο σταθμός της Βούλγαρη χωροθετήθηκε πάνω σε σεισμικό ρήγμα και έπρεπε να αλλάξει η μελέτη και η χωροθέτηση. Ο σταθμός Νέας Ελβετίας χωροθετήθηκε πάνω σε ρέμα. Η χάραξη των σταθμών και της γραμμής έγιναν χωρίς να στηρίζονται σε συγκοινωνιακά μοντέλα. Σχεδιάστηκε τριώροφο αμαξοστάσιο σε έκταση 50 στρμ., όταν απαιτούνται 100 στρμ. Ο σταθμός της Ανάληψης σχεδιάστηκε κάτω από τα μπαλκόνια της οδού Δελφών, όπου δεν μπορούν να δουλέψουν τα γεωτρύπανα. Δεν έγιναν απαλλοτριώσεις. Δεν είχε λυθεί το ζήτημα παραχώρησης έκτασης από το “Παπάφειο”. Όλο το έργο σχεδιάζεται κατά τη διάρκεια της κατασκευής.
“Εκείνο που μετράει είναι το γεγονός ότι το μετρό προχωρά με ταχείς ρυθμούς. Δεν υπάρχει λόγος να δημιουργούμε προβλήματα στο έργο με αντιδράσεις”, δήλωσε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης, προτείνοντας παράλληλα να λαμβάνονται κυκλοφοριακά μέτρα στα εργοτάξια, ακόμη και απαγόρευση κυκλοφορίας των αυτοκινήτων σε κάποιους δρόμους, όπως η Βενιζέλου, προκειμένου να περιορίζονται τα προβλήματα.
Έγγραφο υπεύθυνου μηχανικού της αναδόχου κοινοπραξίας, σύμφωνα με το οποίο το έργο είναι σταματημένο, επικαλέστηκε ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης Κωνσταντίνος Γκιουλέκας, εκφράζοντας την αμφισβήτησή του για το χρονοδιάγραμμα που παρουσιάστηκε. Ο υφυπουργός Υποδομών απάντησε ότι το έγγραφο εστάλη από υπάλληλο του ιδιώτη με απώτερο σκοπό τη διεκδίκηση επιπλέον χρημάτων για την κατασκευή του έργου.
Το πρωί, δημοτικοί σύμβουλοι ξεναγήθηκαν από τον πρόεδρο της Αττικό Μετρό στα εργοτάξια του μετρό και είχαν την ευκαιρία να κινηθούν στις γραμμές με βαγονάκι.


Η πορεία του έργου και οι επεκτάσεις

Όσον αφορά την εξέλιξη του έργου, σήμερα είναι υπό κατασκευή η βασική γραμμή των 9,6 χλμ. με 13 σταθμούς και ένα αμαξοστάσιο, με πρόβλεψη εξυπηρέτησης 250.000 επιβατών ημερησίως. Τα έργα πολιτικού μηχανικού έχουν γίνει στο 36,5%, η διάνοιξη σηράγγων στο 55%, οι αρχαιολογικές ανασκαφές σε 6 θέσεις (σταθμοί Σιδηροδρομικού Σταθμού, Δημοκρατίας, Διακλάδωσης Δημοκρατίας, Βενιζέλου, Αγίας Σοφίας, Συντριβανίου) έγιναν σε ποσοστό 45%. Εργασίες γίνονται σήμερα στον επίσταθμο, στον σταθμό στο Πανεπιστήμιο και στον σταθμό Ευκλείδη. Σε εκκρεμότητα είναι οι απαλλοτριώσεις στους σταθμούς Παπάφη, Πατρικίου, Βούλγαρη και αμαξοστάσιο Πυλαίας, οι οποίες πιθανόν να ολοκληρωθούν εντός του τρέχοντος έτους.
Υπό δημοπράτηση είναι η επέκταση προς την Καλαμαριά, μήκους 4,8 χλμ., με 5 σταθμούς (Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη, Μίκρα), η κατασκευή της οποίας υπολογίζεται εντός του 2012. Μελετώνται νέα έργα, που είναι η επέκταση στη Σταυρούπολη και τα νοσοκομεία στην Ευκαρπία, μήκους 6,5 χλμ. με 6 στάσεις, η επέκταση προς τον Εύοσμο, μήκους 4,5 χλμ. με 4 σταθμούς, ο νέος κλάδος από το πανεπιστήμιο προς τη Νέα Ελβετία, μέσω Τούμπας - Χαριλάου, μήκους 3,8 χλμ. με 3 σταθμούς και η επέκταση προς αεροδρόμιο, μήκους 5,5 χλμ. με 3 ή 4 σταθμούς. Στα νέα έργα θα ξεκινήσουν σύντομα οι τοπογραφικές και γεωτεχνικές μελέτες. Ο κ. Τσίτουρας διευκρίνισε ότι η ονοματολογία των στάσεων θα προταθεί από τις τοπικές κοινωνίες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.