metrogreece.gr,15/01/2013
της Άννης Καρολίδου
Το Μετρό Θεσσαλονίκης, που ήδη γράφει καθυστερήσεις πέντε ετών από το συμβατικό χρόνο ολοκλήρωσης, βρίσκεται μπλεγμένο αφενός στις δαιδαλώδεις και χρονοβόρες γραφειοκρατικές διαδικασίες και αφετέρου, στις πρόσθετες οικονομικές απαιτήσεις της αναδόχου κοινοπραξίας, που συνεχώς επαναλαμβάνει, στο προσκήνιο και το παρασκήνιο, ότι δεν μπορεί να συνεχίσει να υλοποιεί ένα ζημιογόνο έργο.
Βέβαια, υπάρχει το γνωστό θέμα της ΑΕΓΕΚ, επικεφαλής της αναδόχου κοινοπραξίας ΑΙΑSA, την οποία οι τράπεζες – μέτοχοι συζητούν να πωλήσουν και της οποίας ο διαχειριστής Γιάννης Μαρούλης, προσπαθεί να κρατήσει παρότι έχει βάλει ενέχυρο σχεδόν όλες τις μετοχές του στην εταιρεία.
Ωστόσο, θα πρέπει κανείς να πει, ότι εάν η ΑΕΓΕΚ πουληθεί, ενδεχόμενα σε κατασκευαστική με μεγαλύτερη ρευστότητα και δυνατότητα υποστήριξης των εργασιών, η κοινοπραξία που έχει πάρει το έργο, συνεχίζει να υφίσταται. Πέραν αυτού, προβλέπεται από το νόμο η υποκατάσταση εταιρείας, εάν αυτή δηλώσει αδυναμία να συνεχίσει την εκτέλεση ενός έργου.
Αυτή την περίοδο ο ανάδοχος, όπως λέχθηκε στη Voria.gr, συνεχίζει να «παλεύει» το έργο, προσπαθώντας να κρατήσει ρυθμούς που δεν θα ρίξουν και άλλο πίσω το χρονοδιάγραμμα, ώστε να ολοκληρωθεί η βασική γραμμή έστω στα μέσα του 2017( αρχικά η σύμβαση προέβλεπε ολοκλήρωση και λειτουργία το φθινόπωρο του 2012).
Οικονομικές απαιτήσεις
Σε τούτη τη φάση, οι απαιτήσεις του αναδόχου, συνοψίζονται στα εξής, ξεκινώντας από τα οικονομικά αιτήματα: Επιπλέον χρηματοδότηση 100 εκατ. ευρώ, που προκύπτει από τις αυξήσεις στο κόστος κατασκευής. Εάν δεν δοθούν αυτά τα 100 εκατ. ευρώ, «το έργο δεν θα μπορέσει να τελειώσει», παρότι έχει εγκριθεί η αύξηση της προκαταβολής από το 6% στο 10%, δηλαδή περίπου 34 εκατ. ευρώ, λεφτά που ούτως ή άλλως είναι του αναδόχου, αλλά θα καταβάλλονταν σε επόμενο χρόνο.
Όπως πληροφορείται η Voria.gr, ο ανάδοχος στο τέλος του 2012, πήρε από αυτά τα 34 εκατ. ευρώ, ποσό 3,45 εκατ. ευρώ και προσπαθεί να εξασφαλίσει τις εγγυητικές για να πάρει το υπόλοιπο ποσό μέχρι τα 10 εκατ. ευρώ, αλλά φέρεται να μη θέλει τα υπόλοιπα 24 εκατ. ευρώ, αν δε λυθεί γενικότερα το οικονομικό ζήτημα.
Από την άλλη, η πλευρά του δημοσίου, που σκεπτόταν να ικανοποιήσει ορισμένα «εύλογα αιτήματα του αναδόχου» στο πλαίσιο μίας επιτροπής φιλικού διακανονισμού, κάνει βήμα σημειωτόν περιμένοντας τις εξελίξεις σχετικά με το ιδιοκτησιακό της ΑΕΓΕΚ.
Όμως το Μετρό, δεν σκοντάφτει μόνο στα οικονομικά ζητήματα, αλλά και στις καθυστερήσεις στα αρχαιολογικά, στις απαλλοτριώσεις και αποδόσεις εργοταξιακών χώρων, στις δαιδαλώδεις γραφειοκρατικές διαδικασίες, στα σύνθετα τεχνικά ζητήματα.
Οι μετροπόντικες πάνε Ν.Ελβετία
Το κύριο θέμα της παρούσας φάσης για Αττικό Μετρό Α.Ε. και ανάδοχο, είναι η μεταφορά των ΤΒΜ ( μετροπόντικες), στη περιοχή της Νέας Ελβετίας, από το σταθμό «Ανάληψη» που βρίσκονται σταματημένοι εδώ και μήνες, ώστε να αρχίσουν να διανοίγουν με αντίστροφη κατεύθυνση, τις σήραγγες.
Όμως για να πάνε οι μετροπόντικες στη Νέα Ελβετία, θα πρέπει το δ.σ. της Αττικό Μετρό να λάβει σχετική απόφαση για να καλυφθεί το κόστος. Επίσης, στο χώρο που έχει ήδη παραδοθεί από την εταιρεία στον ανάδοχο, να διαμορφωθεί το φρεάτιο υποδοχής, αλλά και να αντιμετωπιστεί τεχνικά το μπαζωμένο ρέμα, που είχε σε προηγούμενη φάση αναγκάσει σε μετατόπιση του σταθμού. Το κόστος για τη μεταφορά των ΤΒΜ είναι περίπου 6 εκατ. ευρώ, αλλά ο ανάδοχος απαιτεί 16 εκατ. ευρώ γιατί συνυπολογίζει το κόστος από τους 8-9 μήνες που μένουν οι μετροπόντικες ακινητοποιημένοι στην «Ανάληψη». Άλλωστε η επιχείρηση μεταφοράς και τοποθέτησης των ΤΒΜ, αφού ολοκληρωθούν τα διαδικαστικά και τεχνικά θέματα, θα απαιτήσει περί τους 5-6 μήνες.
Η όλη σύνθετη εικόνα περιπλέκεται γιατί στο πλάνο μπαίνει και ο δήμος Θεσσαλονίκης, με τις δικές του διαδικασίες και προβλήματα τα οποία είναι οικονομικού χαρακτήρα.
Ενδεικτικό παράδειγμα είναι ο χώρος του αμαξοστασίου στη Πυλαία, από όπου πρέπει να απομακρυνθεί ο ΣΜΑ του Δήμου. Όμως ο Δήμος δεν είχε τους πόρους για να καλύψει το κόστος οπότε σε συνεννόηση με την Αττικό Μετρό, ανέλαβε αυτή το διαγωνισμό για την επιλογή αναδόχου για τη μεταφορά, η οποία υπολογίζεται από πλευράς δήμου, που παρέχει διοικητική υποστήριξη, να ολοκληρωθεί σε περίπου 6 μήνες.
Βεβαίως, για το έργο υπάρχουν και άλλα ζητήματα ανοικτά, όπως αυτά των απαλλοτριώσεων που υπολείπονται. Χαρακτηριστικότερη περίπτωση αυτή του σταθμού «Βούλγαρη», με τις συνεχείς αναβολές των συζητήσεων στο Δικαστήριο, για τον ορισμό τιμής μονάδας. Υπολογίζεται ότι η παράδοση του χώρου στον ανάδοχο, πάει πίσω σχεδόν 9 μήνες.
Από την αναφορά στα προβλήματα, δεν θα μπορούσαν να λείψουν οι καθυστερήσεις που συνδέονται με τα αρχαιολογικά. Από τις 20 του περασμένου Δεκεμβρίου, έχει σταματήσει η ανασκαφή στο σταθμό «Βενιζέλου», γιατί η 9η ΕΒΑ επιμένει ότι τα ευρήματα είναι σημαντικά και πρέπει να διατηρηθούν. Το θέμα, πρόκειται να συζητηθεί σήμερα στο ΚΑΣ, μετά από την αναβολή που δόθηκε την προηγούμενη εβδομάδα.
Πηγή:apospasma.gr
της Άννης Καρολίδου
Το Μετρό Θεσσαλονίκης, που ήδη γράφει καθυστερήσεις πέντε ετών από το συμβατικό χρόνο ολοκλήρωσης, βρίσκεται μπλεγμένο αφενός στις δαιδαλώδεις και χρονοβόρες γραφειοκρατικές διαδικασίες και αφετέρου, στις πρόσθετες οικονομικές απαιτήσεις της αναδόχου κοινοπραξίας, που συνεχώς επαναλαμβάνει, στο προσκήνιο και το παρασκήνιο, ότι δεν μπορεί να συνεχίσει να υλοποιεί ένα ζημιογόνο έργο.
Βέβαια, υπάρχει το γνωστό θέμα της ΑΕΓΕΚ, επικεφαλής της αναδόχου κοινοπραξίας ΑΙΑSA, την οποία οι τράπεζες – μέτοχοι συζητούν να πωλήσουν και της οποίας ο διαχειριστής Γιάννης Μαρούλης, προσπαθεί να κρατήσει παρότι έχει βάλει ενέχυρο σχεδόν όλες τις μετοχές του στην εταιρεία.
Ωστόσο, θα πρέπει κανείς να πει, ότι εάν η ΑΕΓΕΚ πουληθεί, ενδεχόμενα σε κατασκευαστική με μεγαλύτερη ρευστότητα και δυνατότητα υποστήριξης των εργασιών, η κοινοπραξία που έχει πάρει το έργο, συνεχίζει να υφίσταται. Πέραν αυτού, προβλέπεται από το νόμο η υποκατάσταση εταιρείας, εάν αυτή δηλώσει αδυναμία να συνεχίσει την εκτέλεση ενός έργου.
Αυτή την περίοδο ο ανάδοχος, όπως λέχθηκε στη Voria.gr, συνεχίζει να «παλεύει» το έργο, προσπαθώντας να κρατήσει ρυθμούς που δεν θα ρίξουν και άλλο πίσω το χρονοδιάγραμμα, ώστε να ολοκληρωθεί η βασική γραμμή έστω στα μέσα του 2017( αρχικά η σύμβαση προέβλεπε ολοκλήρωση και λειτουργία το φθινόπωρο του 2012).
Οικονομικές απαιτήσεις
Σε τούτη τη φάση, οι απαιτήσεις του αναδόχου, συνοψίζονται στα εξής, ξεκινώντας από τα οικονομικά αιτήματα: Επιπλέον χρηματοδότηση 100 εκατ. ευρώ, που προκύπτει από τις αυξήσεις στο κόστος κατασκευής. Εάν δεν δοθούν αυτά τα 100 εκατ. ευρώ, «το έργο δεν θα μπορέσει να τελειώσει», παρότι έχει εγκριθεί η αύξηση της προκαταβολής από το 6% στο 10%, δηλαδή περίπου 34 εκατ. ευρώ, λεφτά που ούτως ή άλλως είναι του αναδόχου, αλλά θα καταβάλλονταν σε επόμενο χρόνο.
Όπως πληροφορείται η Voria.gr, ο ανάδοχος στο τέλος του 2012, πήρε από αυτά τα 34 εκατ. ευρώ, ποσό 3,45 εκατ. ευρώ και προσπαθεί να εξασφαλίσει τις εγγυητικές για να πάρει το υπόλοιπο ποσό μέχρι τα 10 εκατ. ευρώ, αλλά φέρεται να μη θέλει τα υπόλοιπα 24 εκατ. ευρώ, αν δε λυθεί γενικότερα το οικονομικό ζήτημα.
Από την άλλη, η πλευρά του δημοσίου, που σκεπτόταν να ικανοποιήσει ορισμένα «εύλογα αιτήματα του αναδόχου» στο πλαίσιο μίας επιτροπής φιλικού διακανονισμού, κάνει βήμα σημειωτόν περιμένοντας τις εξελίξεις σχετικά με το ιδιοκτησιακό της ΑΕΓΕΚ.
Όμως το Μετρό, δεν σκοντάφτει μόνο στα οικονομικά ζητήματα, αλλά και στις καθυστερήσεις στα αρχαιολογικά, στις απαλλοτριώσεις και αποδόσεις εργοταξιακών χώρων, στις δαιδαλώδεις γραφειοκρατικές διαδικασίες, στα σύνθετα τεχνικά ζητήματα.
Οι μετροπόντικες πάνε Ν.Ελβετία
Το κύριο θέμα της παρούσας φάσης για Αττικό Μετρό Α.Ε. και ανάδοχο, είναι η μεταφορά των ΤΒΜ ( μετροπόντικες), στη περιοχή της Νέας Ελβετίας, από το σταθμό «Ανάληψη» που βρίσκονται σταματημένοι εδώ και μήνες, ώστε να αρχίσουν να διανοίγουν με αντίστροφη κατεύθυνση, τις σήραγγες.
Όμως για να πάνε οι μετροπόντικες στη Νέα Ελβετία, θα πρέπει το δ.σ. της Αττικό Μετρό να λάβει σχετική απόφαση για να καλυφθεί το κόστος. Επίσης, στο χώρο που έχει ήδη παραδοθεί από την εταιρεία στον ανάδοχο, να διαμορφωθεί το φρεάτιο υποδοχής, αλλά και να αντιμετωπιστεί τεχνικά το μπαζωμένο ρέμα, που είχε σε προηγούμενη φάση αναγκάσει σε μετατόπιση του σταθμού. Το κόστος για τη μεταφορά των ΤΒΜ είναι περίπου 6 εκατ. ευρώ, αλλά ο ανάδοχος απαιτεί 16 εκατ. ευρώ γιατί συνυπολογίζει το κόστος από τους 8-9 μήνες που μένουν οι μετροπόντικες ακινητοποιημένοι στην «Ανάληψη». Άλλωστε η επιχείρηση μεταφοράς και τοποθέτησης των ΤΒΜ, αφού ολοκληρωθούν τα διαδικαστικά και τεχνικά θέματα, θα απαιτήσει περί τους 5-6 μήνες.
Η όλη σύνθετη εικόνα περιπλέκεται γιατί στο πλάνο μπαίνει και ο δήμος Θεσσαλονίκης, με τις δικές του διαδικασίες και προβλήματα τα οποία είναι οικονομικού χαρακτήρα.
Ενδεικτικό παράδειγμα είναι ο χώρος του αμαξοστασίου στη Πυλαία, από όπου πρέπει να απομακρυνθεί ο ΣΜΑ του Δήμου. Όμως ο Δήμος δεν είχε τους πόρους για να καλύψει το κόστος οπότε σε συνεννόηση με την Αττικό Μετρό, ανέλαβε αυτή το διαγωνισμό για την επιλογή αναδόχου για τη μεταφορά, η οποία υπολογίζεται από πλευράς δήμου, που παρέχει διοικητική υποστήριξη, να ολοκληρωθεί σε περίπου 6 μήνες.
Βεβαίως, για το έργο υπάρχουν και άλλα ζητήματα ανοικτά, όπως αυτά των απαλλοτριώσεων που υπολείπονται. Χαρακτηριστικότερη περίπτωση αυτή του σταθμού «Βούλγαρη», με τις συνεχείς αναβολές των συζητήσεων στο Δικαστήριο, για τον ορισμό τιμής μονάδας. Υπολογίζεται ότι η παράδοση του χώρου στον ανάδοχο, πάει πίσω σχεδόν 9 μήνες.
Από την αναφορά στα προβλήματα, δεν θα μπορούσαν να λείψουν οι καθυστερήσεις που συνδέονται με τα αρχαιολογικά. Από τις 20 του περασμένου Δεκεμβρίου, έχει σταματήσει η ανασκαφή στο σταθμό «Βενιζέλου», γιατί η 9η ΕΒΑ επιμένει ότι τα ευρήματα είναι σημαντικά και πρέπει να διατηρηθούν. Το θέμα, πρόκειται να συζητηθεί σήμερα στο ΚΑΣ, μετά από την αναβολή που δόθηκε την προηγούμενη εβδομάδα.
Πηγή:apospasma.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.