alterthess.gr,05/12/2014
Τη Παρασκευή στην Αθήνα συναντήθηκαν οι επικεφαλής των εταιρειών της κοινοπραξίας που έχει αναλάβει το Μετρό της Θεσσαλονίκης προκειμένου να καθορίσουν το μέλλον του έργου μετά την απόφαση δικαίωσης από την διαιτησία. Σύμφωνα με πληροφορίες κατά τη διάρκεια της συνάντησης υπήρξαν διαφωνίες μεταξύ των πέντες μεγάλων ομίλων γεγονός που οδήγησε στη συνέχεια των συζητήσεων και κατά τη διάρκεια των επόμενων ημερών.
Άνθρωποι που γνωρίζουν υποστηρίζουν πως οι διαφωνίες μεταξύ των ομίλων ήταν αναμενόμενες. Το παιχνίδι παίζεται πλέον εντός της κοινοπραξίας καθώς για την απόσυρση από το έργο απαιτείται η συμφωνία των ομίλων που συμμετέχουν. Σύμφωνα με πληροφορίες τα συμφέροντα της ΑΕΓΕΚ (την οποία ουσιαστικά διοικεί ως τεχνικός σύμβουλος ο Άκτωρ συμφερόντων Μπόμπολα, ο οποίος έχει αναλάβει και την προέκταση στη Καλαμαριά) δεν συμπίπτουν με τα συμφέροντα της ιταλικής εταιρείας που συμμετέχει στη κοινοπραξία και έχει αναλάβει το ηλεκτρομηχανολογικό κομμάτι του έργου. Μέχρι σήμερα η ιταλική εταιρεία δεν έχει εκτελέσει έργο γεγονός που σημαίνει πως θα χάσει στο σύνολό των εργασιών άρα και των χρημάτων. Είναι γνωστό πως τη ταυτότητα αυτού του είδους των έργων, δίνουν οι ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις. Οι ίδιες εγκαταστάσεις μάλιστα πρέπει να τοποθετηθούν και στις προεκτάσεις και μέχρι αυτή την ώρα για τη Καλαμαριά αυτό το μέρος του έργου δεν έχει δημοπρατηθεί. Αυτό σημαίνει πως νέος διαγωνισμός για το βασικό κορμό του μετρό, μπορεί να σημαίνει για τον ιταλικό όμιλο πως χάνει το σύνολο του έργου και για την ΑΕΓΕΚ πως παίρνει εκ νέου μέρος στο διαγωνισμό και συνάπτει κοινοπραξία με άλλη εταιρεία, ανταγωνιστική προς τον ιταλικό όμιλο.
Νωρίτερα,την ίδια ημέρα, στάση εργασίας, συγκέντρωση έξω από τα γραφεία της κοινοπραξίας του Μετρό Θεσσαλονίκης και πορεία στο κέντρο της πόλης πραγματοποίησαν οι εργαζόμενοι του έργου.
Υπενθυμίζεται πως την κοινοπραξία στην οποία συμμετέχουν οι εταιρείες ΑΕΓΕΚ, Impregilo, Ansaldo, Seli και Ansaldobreda δικαίωσε πριν λίγες ημέρες η διαιτησία ως προς την παράταση του έργου του Μετρό της Θεσσαλονίκης. Η διαιτησία απέρριψε τη παράταση που έδωσε η Αττικό Μετρό μέχρι το 2016 και δέχθηκε τους ισχυρισμούς της κοινοπραξίας που βασίζονται σε νόμο που προβλέπει πως αν δεν έχει ολοκληρωθεί το έργο, στα πλαίσια του ορισμένου χρονοδιαγράμματος (έξι χρόνια), άνευ δικής της υπαιτιότητας, τότε είναι υποχρεωμένη να συνεχίσει τις εργασίες για άλλα δύο χρόνια, δηλαδή στη συγκεκριμένη περίπτωση μέχρι το τέλος 2014. Έτσι οι συμβατικές υποχρεώσεις της κοινοπραξίας απέναντι στο έργο έληξαν την 1η Δεκέμβρη. Η απόφαση που κατατέθηκε στο Βιβλίο Διαιτησιών του Πρωτοδικείου Αθηνών δεν αφορά τις οικονομικές απαιτήσεις για τη διαφωνία επί του χρονοδιαγράμματος, που αγγίζουν τα 215 εκατ. ευρώ. Η απόφαση για την αποζημίωση αναμένεται να εκδοθεί μέχρι το τέλος του Δεκεμβρίου.
Το μέλλον του έργου τώρα βρίσκεται στα χέρια των επικεφαλής της κοινοπραξίας οι οποίοι καλούνται να αποφασίσουν αν θα αποχωρήσουν ή αν θα καταθέσουν χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση του έργου.
Από τη πλευρά του δημοσίου η Αττικό Μετρό μετά την επιστολή της όπου ζητά από τη κοινοπραξία να θέσει νέο χρονοδιάγραμμα, τηρεί στάση αναμονής περιμένοντας τις αποφάσεις της κοινοπραξίας. Πηγές από την Αττικό Μετρό αναφέρουν στο alterthess.gr πως όποια και αν είναι η εξέλιξη θα πρέπει να είναι στα πλαίσια της νομιμότητας. "Δεν υπάρχει προβλεπόμενη διαδικασία για διαπραγμάτευση των χρημάτων από την ελληνική και κοινοτική νομοθεσία", υπογραμμίζουν και προσθέτουν πως η Αττικό Μετρό από τη πλευρά της "διευκόλυνε" την διαδικασία όταν συμφώνησε να επιλυθούν οι δεκάδες εξωσυμβατικές απαιτήσεις της κοινοπραξίας από τη διαιτησία ώστε να μην "σέρνονται οι υποθέσεις για δεκαετίες στα δικαστήρια".
Τέλος υπενθυμίζεται πως καθ' όλη τη διάρκεια των τελευταίων ετών η κοινοπραξία έχει προσφύγει στη διαιτησία για πλήθος ζητημάτων η πλειοψηφία των οποίων περιλαμβάνει και οικονομικές εξωσυμβατικές απαιτήσεις, οι οποίες έχουν ομαδοποιηθεί σε έξι ενότητες και αγγίζουν τα 550 εκατομμύρια ευρώ, δηλαδή σχεδόν 60% επιπλέον από την αρχική χρηματοδότηση, κάποιες εκ των οποίων έχουν ήδη εκδικαστεί ενώ στο σύνολό τους αναμένεται να συζητηθούν μέχρι το Φεβρουάριο του 2015.
Κ.Μ
Δείτε φωτογραφίες και βίντεο από τη κινητοποίηση των εργαζομένων
Τη Παρασκευή στην Αθήνα συναντήθηκαν οι επικεφαλής των εταιρειών της κοινοπραξίας που έχει αναλάβει το Μετρό της Θεσσαλονίκης προκειμένου να καθορίσουν το μέλλον του έργου μετά την απόφαση δικαίωσης από την διαιτησία. Σύμφωνα με πληροφορίες κατά τη διάρκεια της συνάντησης υπήρξαν διαφωνίες μεταξύ των πέντες μεγάλων ομίλων γεγονός που οδήγησε στη συνέχεια των συζητήσεων και κατά τη διάρκεια των επόμενων ημερών.
Άνθρωποι που γνωρίζουν υποστηρίζουν πως οι διαφωνίες μεταξύ των ομίλων ήταν αναμενόμενες. Το παιχνίδι παίζεται πλέον εντός της κοινοπραξίας καθώς για την απόσυρση από το έργο απαιτείται η συμφωνία των ομίλων που συμμετέχουν. Σύμφωνα με πληροφορίες τα συμφέροντα της ΑΕΓΕΚ (την οποία ουσιαστικά διοικεί ως τεχνικός σύμβουλος ο Άκτωρ συμφερόντων Μπόμπολα, ο οποίος έχει αναλάβει και την προέκταση στη Καλαμαριά) δεν συμπίπτουν με τα συμφέροντα της ιταλικής εταιρείας που συμμετέχει στη κοινοπραξία και έχει αναλάβει το ηλεκτρομηχανολογικό κομμάτι του έργου. Μέχρι σήμερα η ιταλική εταιρεία δεν έχει εκτελέσει έργο γεγονός που σημαίνει πως θα χάσει στο σύνολό των εργασιών άρα και των χρημάτων. Είναι γνωστό πως τη ταυτότητα αυτού του είδους των έργων, δίνουν οι ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις. Οι ίδιες εγκαταστάσεις μάλιστα πρέπει να τοποθετηθούν και στις προεκτάσεις και μέχρι αυτή την ώρα για τη Καλαμαριά αυτό το μέρος του έργου δεν έχει δημοπρατηθεί. Αυτό σημαίνει πως νέος διαγωνισμός για το βασικό κορμό του μετρό, μπορεί να σημαίνει για τον ιταλικό όμιλο πως χάνει το σύνολο του έργου και για την ΑΕΓΕΚ πως παίρνει εκ νέου μέρος στο διαγωνισμό και συνάπτει κοινοπραξία με άλλη εταιρεία, ανταγωνιστική προς τον ιταλικό όμιλο.
Νωρίτερα,την ίδια ημέρα, στάση εργασίας, συγκέντρωση έξω από τα γραφεία της κοινοπραξίας του Μετρό Θεσσαλονίκης και πορεία στο κέντρο της πόλης πραγματοποίησαν οι εργαζόμενοι του έργου.
Υπενθυμίζεται πως την κοινοπραξία στην οποία συμμετέχουν οι εταιρείες ΑΕΓΕΚ, Impregilo, Ansaldo, Seli και Ansaldobreda δικαίωσε πριν λίγες ημέρες η διαιτησία ως προς την παράταση του έργου του Μετρό της Θεσσαλονίκης. Η διαιτησία απέρριψε τη παράταση που έδωσε η Αττικό Μετρό μέχρι το 2016 και δέχθηκε τους ισχυρισμούς της κοινοπραξίας που βασίζονται σε νόμο που προβλέπει πως αν δεν έχει ολοκληρωθεί το έργο, στα πλαίσια του ορισμένου χρονοδιαγράμματος (έξι χρόνια), άνευ δικής της υπαιτιότητας, τότε είναι υποχρεωμένη να συνεχίσει τις εργασίες για άλλα δύο χρόνια, δηλαδή στη συγκεκριμένη περίπτωση μέχρι το τέλος 2014. Έτσι οι συμβατικές υποχρεώσεις της κοινοπραξίας απέναντι στο έργο έληξαν την 1η Δεκέμβρη. Η απόφαση που κατατέθηκε στο Βιβλίο Διαιτησιών του Πρωτοδικείου Αθηνών δεν αφορά τις οικονομικές απαιτήσεις για τη διαφωνία επί του χρονοδιαγράμματος, που αγγίζουν τα 215 εκατ. ευρώ. Η απόφαση για την αποζημίωση αναμένεται να εκδοθεί μέχρι το τέλος του Δεκεμβρίου.
Το μέλλον του έργου τώρα βρίσκεται στα χέρια των επικεφαλής της κοινοπραξίας οι οποίοι καλούνται να αποφασίσουν αν θα αποχωρήσουν ή αν θα καταθέσουν χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση του έργου.
Από τη πλευρά του δημοσίου η Αττικό Μετρό μετά την επιστολή της όπου ζητά από τη κοινοπραξία να θέσει νέο χρονοδιάγραμμα, τηρεί στάση αναμονής περιμένοντας τις αποφάσεις της κοινοπραξίας. Πηγές από την Αττικό Μετρό αναφέρουν στο alterthess.gr πως όποια και αν είναι η εξέλιξη θα πρέπει να είναι στα πλαίσια της νομιμότητας. "Δεν υπάρχει προβλεπόμενη διαδικασία για διαπραγμάτευση των χρημάτων από την ελληνική και κοινοτική νομοθεσία", υπογραμμίζουν και προσθέτουν πως η Αττικό Μετρό από τη πλευρά της "διευκόλυνε" την διαδικασία όταν συμφώνησε να επιλυθούν οι δεκάδες εξωσυμβατικές απαιτήσεις της κοινοπραξίας από τη διαιτησία ώστε να μην "σέρνονται οι υποθέσεις για δεκαετίες στα δικαστήρια".
Τέλος υπενθυμίζεται πως καθ' όλη τη διάρκεια των τελευταίων ετών η κοινοπραξία έχει προσφύγει στη διαιτησία για πλήθος ζητημάτων η πλειοψηφία των οποίων περιλαμβάνει και οικονομικές εξωσυμβατικές απαιτήσεις, οι οποίες έχουν ομαδοποιηθεί σε έξι ενότητες και αγγίζουν τα 550 εκατομμύρια ευρώ, δηλαδή σχεδόν 60% επιπλέον από την αρχική χρηματοδότηση, κάποιες εκ των οποίων έχουν ήδη εκδικαστεί ενώ στο σύνολό τους αναμένεται να συζητηθούν μέχρι το Φεβρουάριο του 2015.
Κ.Μ
Δείτε φωτογραφίες και βίντεο από τη κινητοποίηση των εργαζομένων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.