voria.gr,17/12/2014
Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης τόνισε ότι ο δήμος δεν προτίθεται να παραιτηθεί από την προσφυγή που έχει καταθέσει στο ΣτΕ προκαλώντας την ενόχληση μελών του ΚΑΣ και της γγ του υπουργείου Πολιτισμού, Λίνας Μενδώνη
της Άννης Καρολίδου
Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, στη συνεδρίαση που πραγματοποιήθηκε χθες το βράδυ, ενέκρινε, ομόφωνα, την κοινή πρόταση της Αττικό Μετρό ΑΕ και του δήμου Θεσσαλονίκης(συνδυασμός λύσεων « 6» και «4» ), για τη διαχείριση και ανάδειξη των αρχαιολογικών ευρημάτων στο σταθμό Βενιζέλου του Μετρό.
Επιτέλους, έγινε η αρχή του τέλους σε μία ιστορία αντιπαράθεσης και καθυστερήσεων που πάει πίσω στο Δεκέμβριο του 2012, δύο ολόκληρα χρόνια και, που όσοι γνωρίζουν την «υπόθεση Μετρό Θεσσαλονίκης» και παρακολουθούν την εξέλιξη της εργολαβίας, υποστηρίζουν ότι συνετέλεσε στο να αποφασίσει η ανάδοχος κοινοπραξίας, να ...στυλώσει τα πόδια σε ό,τι αφορά την αποδοχή της μετάθεσης του χρονοδιαγράμματος, έτσι που να απειλεί με διάλυση της σύμβασης και αποχώρηση από το έργο.
Στη χθεσινή συνεδρίαση του ΚΑΣ, εγκρίθηκε η εισήγηση των υπηρεσιών του ΥΠΠΟ, που βασίσθηκε στην ανωτέρω κοινή πρόταση και την επικαιροποιημένη προμελέτη, έτσι που όλοι πλέον ελπίζουν ότι αυτός ο γόρδιος δεσμός σε ο,τι αφορά στο σταθμό Βενιζέλου, θα λυθεί.
Στη συνεδρίαση, όπως πληροφορήθηκε η Voria.gr, ήταν παρών και ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης, μαζί με το νομικό σύμβουλο κ. Δεληγιάννη, την μηχανικό κ. Αλεξοπούλου (πρόταση Παπακώστα – Αλεξοπούλου που υποστηρίζει ο δήμος), ενώ από πλευράς Αττικό Μετρό ΑΕ, παρών ήταν και ο πρόεδρος της εταιρείας, Χρήστος Τσίτουρας.
Ο κ.Μπουτάρης προκάλεσε την ενόχληση μελών του ΚΑΣ και της γ.γ του Υπ. Πολιτισμού, Λίνας Μενδώνη, όταν είπε ότι ο δήμος δεν προτίθεται να παραιτηθεί από την προσφυγή που έχει καταθέσει στο ΣτΕ, κατά της απόφασης του πρώην υπουργού Π. Παναγιωτόπουλου, μέχρι να δει πως θα γίνει από πλευράς Αττικό Μετρό ΑΕ και Πολιτείας, ο χειρισμός του θέματος.
Μάλιστα η κ. Μενδώνη είπε, όπως μεταδίδει το ΑΠΕ- ΜΠΕ, ότι αν είχε υλοποιηθεί η απόφαση του 2013 για την απόσπαση των αρχαιοτήτων και τη μεταφορά τους στο στρατόπεδο Παύλου Μελά ή αλλού, σήμερα το θέμα της επανατοποθέτησής τους θα είχε προχωρήσει, η πόλη δεν θα είχε ταλαιπωρηθεί δύο χρόνια, οι υπολήψεις σοβαρών επιστημόνων δεν θα είχαν θιχτεί και «τα αρχαία δεν θα είχαν ευτελιστεί από συζητήσεις που τα χρησιμοποίησαν για αλλότριους σκοπούς».
Επίσης, την αντίδραση μελών του ΚΑΣ προκάλεσε η αναφορά της κυρίας Αλεξοπούλου στη περίπτωση του κεντρικού σταθμού του μετρό της Σόφιας, ο οποίος κατασκευάστηκε χωρίς να αποσπαστούν οι αρχαιότητες που είχαν αποκαλυφθεί.
Να σημειώσουμε στο σημείο αυτό, πως οι αρχαιότητες που βρέθηκαν στο κεντρικό σταθμό της Σόφιας, είναι, σύμφωνα με αρχαιολόγους, το 1/10 σε όγκο των αρχαιοτήτων που βρέθηκαν στο σταθμό Βενιζέλου και η μία περίπτωση με την άλλη, τεχνικά και κατασκευαστικά δεν είναι συγκρίσιμες.
Σε αυτό το θέμα, πρέπει να πούμε ότι ο δήμος Θεσσαλονίκης και ο ίδιος ο δήμαρχος, αναγκάστηκαν μετά από πολλούς μήνες στείρας αντιπαράθεσης, να δεχθούν αυτό που επανειλημμένως είχε υποστηριχθεί, ότι δηλαδή για να κατασκευαστεί ο σταθμός, πρέπει πρώτα να αποσπασθούν οι αρχαιότητες. Να σημειωθεί ότι την προηγούμενη εβδομάδα, είχε γίνει σύσκεψη στην οποία μετείχε ο Γιάννης Μπουτάρης και ειδικοί τριών ξένων εξειδικευμένων εταιρειών στα υπόγεια έργα μετρό, όπου όλοι υποστήριξαν ότι η απόσπαση είναι απαραίτητη αν θέλουμε την κατασκευή του σταθμού, κάτι που είχε υποστηρίξει και η επιτροπή ειδικών μηχανικών, καθηγητών του ΑΠΘ, που είχε συγκροτηθεί από τον πρώην πρύτανη Γιάννη Μυλόπουλο.
Από την άλλη πλευρά, ο δήμος, όπως επίσης υποστηρίζεται, πολύ ορθά ζητούσε υπουργική απόφαση που να προβλέπει όχι μόνο μελέτη απόσπασης αλλά και μελέτη ανάδειξης των αρχαιοτήτων, αλλά είχε πάρει λάθος μονοπάτι όταν επέμενε στην κατασκευή του σταθμού με τις αρχαιότητες κατά χώρα.
Στο επόμενο διάστημα με βάση την έγκριση του ΚΑΣ θα ακολουθήσει από πλευράς Αττικό Μετρό ΑΕ προκήρυξη διαγωνισμού για τη μελέτη απόσπασης των αρχαιοτήτων, διαδικασία που έγινε και για τα ευρήματα στο σταθμό «Αγία Σοφία».
Τι προβλέπει η μελέτη για την ανάδειξη
Σύμφωνα με τη μελέτη ανάδειξης, η πρόσβαση στις αρχαιότητες που βρίσκονται στο -1 επίπεδο του σταθμού «Βενιζέλου» θα γίνεται από κυλιόμενες σκάλες και από τις δύο εισόδους του σταθμού. Πριν από το συγκεκριμένο επίπεδο, θα προηγείται μεσοπάτωμα (στο οποίο θα μπορεί κανείς να μεταβεί με σταθερές σκάλες), που θα λειτουργεί τόσο ως «μπαλκόνι» θέασης προς τις αρχαιότητες όσο και ως γέφυρα που θα διέρχεται κάτω από την Εγνατία, δίνοντας την ευκαιρία σε επιβάτες και μη, να έρχονται σε άμεση επαφή με τα ευρήματα.
Στη συνέχεια, στον υπό διαμόρφωση αρχαιολογικό χώρο στο -1 επίπεδο, ένας κατά μήκος διάδρομος, μια ράμπα, που δεν θα «πατά» σε αρχαία, θα εξυπηρετεί τους επισκέπτες του μνημείου, που μεταξύ άλλων περιλαμβάνει ένα μεγάλο τμήμα της βυζαντινής Μέσης Οδού, την οποία θα έχουν τη δυνατότητα όχι μόνο να θαυμάσουν, αλλά και να περπατήσουν, αποκτώντας έτσι βιωματική σχέση. Επιπλέον, στο επίπεδο των αρχαιοτήτων, αλλά και στο μεσοπάτωμα, θα διαμορφωθούν χώροι για την έκθεση κινητών ευρημάτων.
Τέλος, για την εφαρμογή της συγκεκριμένης μελέτης, θα πρέπει: Να προηγηθεί τρισδιάστατη σάρωση που θα αποτελέσει τη βάση για την εκπόνηση μελέτη απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων, η μελέτη αυτή να κατατεθεί στο ΚΑΣ και να υπάρξει μέριμνα από πλευράς Αττικό Μετρό για την ανάδειξη στους υπόλοιπους ελεύθερους χώρους του Μετρό παλαιότερων αρχαιοτήτων που πιθανόν εντοπιστούν.
Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης τόνισε ότι ο δήμος δεν προτίθεται να παραιτηθεί από την προσφυγή που έχει καταθέσει στο ΣτΕ προκαλώντας την ενόχληση μελών του ΚΑΣ και της γγ του υπουργείου Πολιτισμού, Λίνας Μενδώνη
της Άννης Καρολίδου
Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, στη συνεδρίαση που πραγματοποιήθηκε χθες το βράδυ, ενέκρινε, ομόφωνα, την κοινή πρόταση της Αττικό Μετρό ΑΕ και του δήμου Θεσσαλονίκης(συνδυασμός λύσεων « 6» και «4» ), για τη διαχείριση και ανάδειξη των αρχαιολογικών ευρημάτων στο σταθμό Βενιζέλου του Μετρό.
Επιτέλους, έγινε η αρχή του τέλους σε μία ιστορία αντιπαράθεσης και καθυστερήσεων που πάει πίσω στο Δεκέμβριο του 2012, δύο ολόκληρα χρόνια και, που όσοι γνωρίζουν την «υπόθεση Μετρό Θεσσαλονίκης» και παρακολουθούν την εξέλιξη της εργολαβίας, υποστηρίζουν ότι συνετέλεσε στο να αποφασίσει η ανάδοχος κοινοπραξίας, να ...στυλώσει τα πόδια σε ό,τι αφορά την αποδοχή της μετάθεσης του χρονοδιαγράμματος, έτσι που να απειλεί με διάλυση της σύμβασης και αποχώρηση από το έργο.
Στη χθεσινή συνεδρίαση του ΚΑΣ, εγκρίθηκε η εισήγηση των υπηρεσιών του ΥΠΠΟ, που βασίσθηκε στην ανωτέρω κοινή πρόταση και την επικαιροποιημένη προμελέτη, έτσι που όλοι πλέον ελπίζουν ότι αυτός ο γόρδιος δεσμός σε ο,τι αφορά στο σταθμό Βενιζέλου, θα λυθεί.
Στη συνεδρίαση, όπως πληροφορήθηκε η Voria.gr, ήταν παρών και ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης, μαζί με το νομικό σύμβουλο κ. Δεληγιάννη, την μηχανικό κ. Αλεξοπούλου (πρόταση Παπακώστα – Αλεξοπούλου που υποστηρίζει ο δήμος), ενώ από πλευράς Αττικό Μετρό ΑΕ, παρών ήταν και ο πρόεδρος της εταιρείας, Χρήστος Τσίτουρας.
Ο κ.Μπουτάρης προκάλεσε την ενόχληση μελών του ΚΑΣ και της γ.γ του Υπ. Πολιτισμού, Λίνας Μενδώνη, όταν είπε ότι ο δήμος δεν προτίθεται να παραιτηθεί από την προσφυγή που έχει καταθέσει στο ΣτΕ, κατά της απόφασης του πρώην υπουργού Π. Παναγιωτόπουλου, μέχρι να δει πως θα γίνει από πλευράς Αττικό Μετρό ΑΕ και Πολιτείας, ο χειρισμός του θέματος.
Μάλιστα η κ. Μενδώνη είπε, όπως μεταδίδει το ΑΠΕ- ΜΠΕ, ότι αν είχε υλοποιηθεί η απόφαση του 2013 για την απόσπαση των αρχαιοτήτων και τη μεταφορά τους στο στρατόπεδο Παύλου Μελά ή αλλού, σήμερα το θέμα της επανατοποθέτησής τους θα είχε προχωρήσει, η πόλη δεν θα είχε ταλαιπωρηθεί δύο χρόνια, οι υπολήψεις σοβαρών επιστημόνων δεν θα είχαν θιχτεί και «τα αρχαία δεν θα είχαν ευτελιστεί από συζητήσεις που τα χρησιμοποίησαν για αλλότριους σκοπούς».
Επίσης, την αντίδραση μελών του ΚΑΣ προκάλεσε η αναφορά της κυρίας Αλεξοπούλου στη περίπτωση του κεντρικού σταθμού του μετρό της Σόφιας, ο οποίος κατασκευάστηκε χωρίς να αποσπαστούν οι αρχαιότητες που είχαν αποκαλυφθεί.
Να σημειώσουμε στο σημείο αυτό, πως οι αρχαιότητες που βρέθηκαν στο κεντρικό σταθμό της Σόφιας, είναι, σύμφωνα με αρχαιολόγους, το 1/10 σε όγκο των αρχαιοτήτων που βρέθηκαν στο σταθμό Βενιζέλου και η μία περίπτωση με την άλλη, τεχνικά και κατασκευαστικά δεν είναι συγκρίσιμες.
Σε αυτό το θέμα, πρέπει να πούμε ότι ο δήμος Θεσσαλονίκης και ο ίδιος ο δήμαρχος, αναγκάστηκαν μετά από πολλούς μήνες στείρας αντιπαράθεσης, να δεχθούν αυτό που επανειλημμένως είχε υποστηριχθεί, ότι δηλαδή για να κατασκευαστεί ο σταθμός, πρέπει πρώτα να αποσπασθούν οι αρχαιότητες. Να σημειωθεί ότι την προηγούμενη εβδομάδα, είχε γίνει σύσκεψη στην οποία μετείχε ο Γιάννης Μπουτάρης και ειδικοί τριών ξένων εξειδικευμένων εταιρειών στα υπόγεια έργα μετρό, όπου όλοι υποστήριξαν ότι η απόσπαση είναι απαραίτητη αν θέλουμε την κατασκευή του σταθμού, κάτι που είχε υποστηρίξει και η επιτροπή ειδικών μηχανικών, καθηγητών του ΑΠΘ, που είχε συγκροτηθεί από τον πρώην πρύτανη Γιάννη Μυλόπουλο.
Από την άλλη πλευρά, ο δήμος, όπως επίσης υποστηρίζεται, πολύ ορθά ζητούσε υπουργική απόφαση που να προβλέπει όχι μόνο μελέτη απόσπασης αλλά και μελέτη ανάδειξης των αρχαιοτήτων, αλλά είχε πάρει λάθος μονοπάτι όταν επέμενε στην κατασκευή του σταθμού με τις αρχαιότητες κατά χώρα.
Στο επόμενο διάστημα με βάση την έγκριση του ΚΑΣ θα ακολουθήσει από πλευράς Αττικό Μετρό ΑΕ προκήρυξη διαγωνισμού για τη μελέτη απόσπασης των αρχαιοτήτων, διαδικασία που έγινε και για τα ευρήματα στο σταθμό «Αγία Σοφία».
Τι προβλέπει η μελέτη για την ανάδειξη
Σύμφωνα με τη μελέτη ανάδειξης, η πρόσβαση στις αρχαιότητες που βρίσκονται στο -1 επίπεδο του σταθμού «Βενιζέλου» θα γίνεται από κυλιόμενες σκάλες και από τις δύο εισόδους του σταθμού. Πριν από το συγκεκριμένο επίπεδο, θα προηγείται μεσοπάτωμα (στο οποίο θα μπορεί κανείς να μεταβεί με σταθερές σκάλες), που θα λειτουργεί τόσο ως «μπαλκόνι» θέασης προς τις αρχαιότητες όσο και ως γέφυρα που θα διέρχεται κάτω από την Εγνατία, δίνοντας την ευκαιρία σε επιβάτες και μη, να έρχονται σε άμεση επαφή με τα ευρήματα.
Στη συνέχεια, στον υπό διαμόρφωση αρχαιολογικό χώρο στο -1 επίπεδο, ένας κατά μήκος διάδρομος, μια ράμπα, που δεν θα «πατά» σε αρχαία, θα εξυπηρετεί τους επισκέπτες του μνημείου, που μεταξύ άλλων περιλαμβάνει ένα μεγάλο τμήμα της βυζαντινής Μέσης Οδού, την οποία θα έχουν τη δυνατότητα όχι μόνο να θαυμάσουν, αλλά και να περπατήσουν, αποκτώντας έτσι βιωματική σχέση. Επιπλέον, στο επίπεδο των αρχαιοτήτων, αλλά και στο μεσοπάτωμα, θα διαμορφωθούν χώροι για την έκθεση κινητών ευρημάτων.
Τέλος, για την εφαρμογή της συγκεκριμένης μελέτης, θα πρέπει: Να προηγηθεί τρισδιάστατη σάρωση που θα αποτελέσει τη βάση για την εκπόνηση μελέτη απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων, η μελέτη αυτή να κατατεθεί στο ΚΑΣ και να υπάρξει μέριμνα από πλευράς Αττικό Μετρό για την ανάδειξη στους υπόλοιπους ελεύθερους χώρους του Μετρό παλαιότερων αρχαιοτήτων που πιθανόν εντοπιστούν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.