Δευτέρα 25 Μαΐου 2015

Οι τρεις επιλογές για το μετρό

makthes.gr,25/05/2015

Του Νίκου Ηλιάδη
δημοσιογράφου


Το χθεσινό αποκαλυπτικό δημοσίευμα της «ΜτΚ» για το μετρό Θεσσαλονίκης ανέδειξε πόσο επισφαλές είναι το μέλλον του έργου. Ο βασικός χρηματοδότης, η Κομισιόν, θορυβημένη από την εξάμηνη διακοπή των εργασιών απέστειλε επιστολή προς το αρμόδιο υπουργείο, ζητώντας επείγουσα ενημέρωση για την κατάσταση που επικρατεί αλλά και ξεκάθαρες δεσμεύσεις για τη δυνατότητα συνέχισης και ολοκλήρωσης του έργου. 

Διαφορετικά, δηλώνει ξεκάθαρα ότι, όχι μόνο δεν πρόκειται να συνεχίσει να το χρηματοδοτεί, αλλά θα απαιτήσει να της επιστραφούν και τα εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ που έδωσε έως τώρα μέσα από το Γ’ ΚΠΣ και το ΕΣΠΑ. Υπενθυμίζεται ότι η βασική γραμμή χρηματοδοτείται κατά 65% από την Ε.Ε. και κατά 60% η επέκταση προς Καλαμαριά, ενώ και η εθνική συμμετοχή προέρχεται κυρίως από τραπεζικό δανεισμό από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Είναι προφανές ότι χωρίς το κοινοτικό χρήμα μετρό δεν μπορεί να υπάρξει.

Συνεπώς, τυχόν Grexit θα σημάνει αυτομάτως και ταφόπλακα στο μετρό. Όμως το μετρό μπορεί να ναυαγήσει ακόμη και εντός του ευρώ. Όπως φάνηκε από το περιεχόμενο της επιστολής της Κομισιόν, την οποία δημοσίευσε χθες η «ΜτΚ», οι Βρυξέλλες εμφανίζονται μετανοημένες για την απόφασή τους να χρηματοδοτήσουν το έργο. 

Να δεσμεύσουν ένα τόσο μεγάλο ποσόν (αρκετά περισσότερα από μισό δισ. ευρώ) για ένα και μόνο έργο. Η καυτή πατάτα βρίσκεται πλέον στα χέρια της κυβέρνησης, η οποία μπορεί να μην έχει την παραμικρή ευθύνη για όσα παρέλαβε, έχει όμως υποχρέωση να δώσει μια λύση και μάλιστα σύντομα. Το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών, ο υπουργός Γιώργος Σταθάκης και ο αναπληρωτής υπουργός Χρήστος Σπίρτζης εμφανίζονται επιφυλακτικοί έως απρόθυμοι να ασχοληθούν με την υπόθεση. Απόδειξη ότι ακόμη δεν έχουν απαντήσει στην επιστολή της Κομισιόν, παρότι οι Βρυξέλλες ζητούσαν να τους σταλεί απάντηση το αργότερο ώς τις 10 Μαΐου.

 Με το που παρέλαβε την επιστολή το υπουργείο, αποφάσισε στο τέλος Απριλίου να συγκροτήσει τριμερή επιτροπή με τη συμμετοχή και εκπροσώπων του αναδόχου και της Αττικό Μετρό. Έργο της θα είναι να διερευνήσει εάν υπάρχει δυνατότητα συνεννόησης μεταξύ πολιτείας και εργολάβου, ώστε να επανεκκινήσει το έργο. Παρήλθε σχεδόν ένας μήνας, όμως η επιτροπή δεν έχει καν οριστεί. Στο μεταξύ, τις ημέρες αυτές απολύονται και οι τελευταίοι εναπομείναντες εργαζόμενοι, τα εργοτάξια το ένα μετά το άλλο σφραγίζονται, αλλά ουδείς αναλαμβάνει την ευθύνη της τελικής απόφασης. Ωστόσο, το τελεσίγραφο της Κομισιόν δεν επιτρέπει πλέον νέες υπεκφυγές.

 Η κυβέρνηση οφείλει να πάρει τις αποφάσεις της και γρήγορα μάλιστα. Είτε θα συνεχίσει το έργο με τον ίδιο εργολάβο, εάν και εφόσον τα βρει μαζί του για το ύψος των εξωσυμβατικών απαιτήσεών του, είτε θα επαναδημοπρατήσει το υπολειπόμενο έργο, που σημαίνει ότι το μετρό πάει για τουλάχιστον το 2020, είτε θα το εγκαταλείψει, με ό,τι αυτό μπορεί να συνεπάγεται σε κόστος, οικονομικό και πολιτικό.


Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Θεσσαλονίκη» τη Δευτέρα 25 Μαΐου 2015

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.