Κυριακή 9 Απριλίου 2017

Μετρό στη Θεσσαλονίκη από το 2021 και βλέπουμε…

makthes.gr,09/04/2017



Του Νίκου Ηλιάδη

Το μετρό Θεσσαλονίκης δεν πρόκειται να τεθεί σε λειτουργία πριν από το 2021. Αυτό αναφέρει η ανάδοχος κοινοπραξία η οποία κατασκευάζει το έργο σε επιστολή που απέστειλε προς τον κύριο του έργου, την “Αττικό Μετρό Α.Ε.”, και την οποία αποκαλύπτει η “ΜτΚ”. Οι εκτιμήσεις και τα χρονοδιαγράμματα τα οποία περιλαμβάνονται στην πεντασέλιδη επιστολή του αναδόχου διαψεύδουν όσα ισχυρίστηκαν την περασμένη Τετάρτη από τη Θεσσαλονίκη ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης και ο πρόεδρος της “Αττικό Μετρό Α.Ε.” Γιάννης Μυλόπουλος.


Η επιστολή της κοινοπραξίας “ΑΕΓΕΚ-ANSALDO STS.-SELI-SALINI IMPREGILO-HITACHI”, στην οποία έχει υπεισέλθει μέσω των τραπεζών λόγω οικονομικών προβλημάτων του αναδόχου ο “Άκτωρ”, εστάλη στην “Αττικό Μετρό Α.Ε.” στις 23 Μαρτίου. Σε αυτήν περιγράφονται οι όροι και οι προϋποθέσεις για την ομαλή πορεία εκτέλεσης και ολοκλήρωσης του έργου. Είναι τρισέλιδη και συνοδεύεται από μία δισέλιδη χρονοδιαγραμματική απεικόνιση εργασιών, στην οποία περιγράφεται αναλυτικά, βήμα προς βήμα η εξέλιξη του έργου μέχρι την ολοκλήρωσή του. Αναφέρεται με σαφήνεια ότι η ολοκλήρωση της δοκιμαστικής λειτουργίας του μετρό και συνεπώς το πέρας του έργου προσδιορίζεται για το τέλος Φεβρουαρίου του 2021.

Ήταν σε γνώση του υπουργού

Η επιστολή περιήλθε ασφαλώς σε γνώση του προέδρου της “Αττικό Μετρό Α.Ε.” Γ. Μυλόπουλου, ενώ ενήμερος για το περιεχόμενό της είναι και ο υπουργός Χρ. Σπίρτζης. Παρ’ όλα αυτά και οι δύο διαβεβαίωσαν την περασμένη Τετάρτη από τη Θεσσαλονίκη, όπου παρέστησαν στην τελετή για την ολοκλήρωση της διάνοιξης των σηράγγων της κύριας γραμμής, ότι η δοκιμαστική λειτουργία του μετρό θα αρχίσει το 2019, πως θα ολοκληρωθεί σε διάστημα οκτώ μηνών και το έργο θα δοθεί στην κυκλοφορία το 2020. Συγκεκριμένα ο υπουργός Υποδομών ανέφερε πως “το 2019 πρόκειται να τεθούν σε δοκιμαστική λειτουργία τόσο η κεντρική γραμμή του μετρό Θεσσαλονίκης όσο και η επέκταση προς Καλαμαριά, ενώ η ‘Αττικό Μετρό Α.Ε.’ έχει πάρει εντολή, προκειμένου να ωριμάσει και το έργο της επέκτασης κυρίως προς τις δυτικές συνοικίες αλλά και η σύνδεση προς το αεροδρόμιο”.

Λεπτομερέστερος ήταν στις δηλώσεις του ο πρόεδρος της “Αττικό Μετρό Α.Ε.”, ο οποίος είπε ότι τα επόμενα βήματα στο έργο είναι τα αρχιτεκτονικά τελειώματα στους κατασκευασμένους σταθμούς, η εγκατάσταση των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων και η προμήθεια και εγκατάσταση δεκαοκτώ συρμών από το καλοκαίρι έως και το τέλος του 2018. “Οι δοκιμαστικές διαδρομές θα ξεκινήσουν από το 2019 και αναμένεται να κρατήσουν περίπου οκτώ μήνες”. Συνεπώς το έργο θα παραδοθεί προς χρήση εντός του 2020, έστω κι αν στην πρώτη φάση του θα λειτουργήσει από τη Νέα Ελβετία ως το Σιντριβάνι, καθώς δεν θα έχει αποπερατωθεί ο σταθμός Βενιζέλου.

Το χρονοδιάγραμμα του ανάδοχου

Σύμφωνα με τη χρονοδιαγραμματική απεικόνιση, την οποία κατέθεσε στην “Αττικό Μετρό Α.Ε.” η ανάδοχος κοινοπραξία, η προβλεπόμενη πορεία των εργασιών -υπό τις ευνοϊκότερες συνθήκες- εφόσον δεν προκύψουν νέα απρόοπτα ή άλλου είδους εμπλοκές (π.χ. δικαστικές), είναι η ακόλουθη:

1. Ολοκλήρωση αρχαιολογικών εργασιών στο σταθμό στην περιοχή του Νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού ώς τις 30 Απριλίου 2017.

2. Ολοκλήρωση αρχαιολογικών εργασιών στο σταθμό Δημοκρατίας (Βαρδάρη) ώς τις 30 Απριλίου 2017 στη βόρεια πρόσβαση και ώς 31 Ιουλίου 2017 στη νότια πρόσβαση.

3. Ολοκλήρωση αρχαιολογικών εργασιών στο σταθμό Βενιζέλου έως 31 Ιανουαρίου 2018.

4. Ολοκλήρωση αρχαιολογικών εργασιών στο σταθμό Αγίας Σοφίας ώς 31 Ιουλίου 2017.

5. Ολοκλήρωση αρχαιολογικών εργασιών στην περιοχή της νότιας πρόσβασης στο σταθμό Σιντριβανίου ώς 31 Μαΐου 2017.

6. Από το Μάιο ώς τον Οκτώβριο του 2017 πρέπει να εγκριθούν δέκα βασικές μελέτες, προκειμένου να γίνουν τα επόμενα βήματα κατασκευής του έργου. Πρόκειται για τις μελέτες σιδηροδρομικής επιδομής, ισχύος έλξης, εξοπλισμού σηματοδότησης και τηλεπικοινωνιών επί του συρμού, χαμηλής τάσης, τροχαίου υλικού κ.ο.κ.

7. Ολοκλήρωση όλων των έργων πολιτικού μηχανικού στις σήραγγες ώς το Φεβρουάριο του 2018.

8. Η άφιξη του πρώτου συρμού προγραμματίζεται για τις 16 Αυγούστου του 2018.

9. Ολοκλήρωση των έργων πολιτικού μηχανικού της σιδηροδρομικής επιδομής, συμπεριλαμβανομένων και αλλαγών τροχιάς, έως το Μάρτιο του 2019.

10. Ολοκλήρωση των εργασιών σκυροδέτησης σε όλους τους σταθμούς και της σιδηροδρομικής επιδομής σε όλο το μήκος της γραμμής έως το Φεβρουάριο του 2020.

11. Ενεργοποίηση του ρεύματος έλξης σε όλο το μήκος της γραμμής έως τον Απρίλιο του 2020.

12. Ολοκλήρωση των αρχιτεκτονικών τελειωμάτων και της επιφανείας στους σταθμούς έως 31 Οκτωβρίου 2020.

13. Ολοκλήρωση δοκιμών του ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού και των σιδηροδρομικών συστημάτων (συμπεριλαμβανομένου και του αμαξοστασίου) έως το Δεκέμβριο του 2020.

14. Ολοκλήρωση δυναμικών δοκιμών του πρώτου συρμού ώς τις 15 Ιουνίου 2020.

15. Ολοκλήρωση δυναμικών δοκιμών όλων των συρμών έως 15 Φεβρουαρίου 2021.

16. Ολοκλήρωση, θέση σε λειτουργία και δυναμικές δοκιμές με συρμούς του συστήματος άνευ οδηγού και των θυρών στις αποβάθρες, σε όλο το μήκος του έργου, έως 15 Φεβρουαρίου 2021.

17. Ολοκλήρωση δοκιμαστικής λειτουργίας – πέρας του έργου στις 28 Φεβρουαρίου 2021.

Με επιφύλαξη

Στην επιστολή της η ανάδοχος κοινοπραξία σημειώνει ρητά ότι το ανωτέρω χρονοδιάγραμμα υποβάλλεται με επιφύλαξη, αναλόγως του πώς θα εξελιχθούν οι εργασίες κατασκευής των σταθμών Αγίας Σοφίας και Βενιζέλου. Ειδικότερα αναφέρει: “Το προτεινόμενο συνημμένο σχέδιο χρονοδιαγραμματικής απεικόνισης της επικείμενης μεταξύ μας συμφωνίας έχει συνταχθεί με ρητή επιφύλαξη ως προς την εξέλιξη των συνθηκών του έργου στους σταθμούς Βενιζέλου και Αγίας Σοφίας”. Σύμφωνα με έγκυρη πηγή ο ανάδοχος θεωρεί τελείως ανεδαφικά τα χρονοδιαγράμματα τα οποία ανακοινώνονται από κυβερνητικά στελέχη και στελέχη της “Αττικό Μετρό Α.Ε.” σχετικά με την ολοκλήρωση αυτών των δύο σταθμών. Ειδικότερα για το σταθμό Βενιζέλου ουδείς είναι σήμερα σε θέση να διαβεβαιώσει πότε ακριβώς θα ολοκληρωθούν οι αρχαιολογικές εργασίες, ώστε να αρχίσει εν συνεχεία η κατασκευή του σταθμού. Είναι ενδεικτικό ότι ακόμη εκκρεμούν οι μελέτες για την ολοκλήρωση των αρχαιολογικών εργασιών, καθώς και για την ακριβή μορφή που θα έχει ο συγκεκριμένος σταθμός.

Η ίδια πηγή υπενθυμίζει ότι μέχρι και πριν από λίγο καιρό τα στελέχη της “Αττικό Μετρό Α.Ε.” αλλά και από την κυβέρνηση διαβεβαίωναν ότι το μετρό θα λειτουργήσει κανονικά από τη Νέα Ελβετία ως το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, ασχέτως του χρόνου ολοκλήρωσης του σταθμού Βενιζέλου. “Μόλις τους τελευταίους δύο μήνες παραδέχονται ότι οι συρμοί δεν μπορούν να διέλθουν από τη Βενιζέλου, πριν να ολοκληρωθεί ο σταθμός”, αναφέρει η ίδια πηγή.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις των πλέον αισιόδοξων, τις οποίες δειλά δειλά υιοθετεί και ο πρόεδρος της “Αττικό Μετρό Α.Ε.”, ο σταθμός Βενιζέλου δεν πρόκειται να είναι έτοιμος νωρίτερα από το 2022-2023. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι το μετρό θα παραδοθεί σε λειτουργία τμηματικά. Το πρώτο μέρος του από τη Νέα Ελβετία ως το Σιντριβάνι το 2021 στην καλύτερη περίπτωση σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της κατασκευάστριας κοινοπραξίας και μετά το 2023 θα παραδοθεί και το τμήμα από το Σιντριβάνι έως το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό. Ενδιαμέσως ίσως κουμπώσει στο τμήμα Νέα Ελβετία – Σιντριβάνι και η επέκταση προς Καλαμαριά.

Κάλυψη για το έργο των τελευταίων μηνών ζητά ο ανάδοχος

Οι εργασίες γίνονται στο μιλητό

Πέρα από τις διαφορετικές εκτιμήσεις ως προς την ολοκλήρωση του μετρό η ανάδοχος κοινοπραξία αποκαλύπτει με την επιστολή της ότι εδώ και δεκαπέντε μήνες, από το Γενάρη του 2016, το έργο υλοποιείται ουσιαστικά στο μιλητό. Στη βάση μιας άτυπης συμφωνίας η οποία όμως δεν έχει νομιμοποιητική βάση. Καλεί δε την “Αττικό Μετρό Α.Ε.” να αναλάβει πρωτοβουλία, ώστε αυτή η ιδιόρρυθμη κατάσταση να αποκτήσει βάση νομιμοποίησης. Όπως είναι γνωστό, η ανάδοχος κοινοπραξία προχώρησε το Δεκέμβριο του 2014 σε αίτηση διάλυσης της σύμβασης. Ο κύριος του έργου, η “Αττικό Μετρό Α.Ε.”, απέρριψε μεν την αίτηση, όμως δεν προχώρησε σε καμία άλλη ενέργεια, όπως η επαναδημοπράτηση του υπολειπόμενου έργου ή η υπογραφή νέας σύμβασης με τον ανάδοχο ή η επέκταση της υπάρχουσας έπειτα φυσικά από επαναδιαπραγμάτευση. Μετά έναν ολόκληρο χρόνο διαπραγματεύσεων το Γενάρη του 2016 ο υπουργός Χρήστος Σπίρτζης ανακοίνωσε την επανέναρξη των εργασιών, χωρίς ωστόσο να δώσει εξηγήσεις βάσει ποιας συμφωνίας έγινε αυτή.

Στην επιστολή του ο ανάδοχος αναφέρει ότι “από τον Ιανουάριο του 2016 εξάλλου σύμφωνα με τους ρητούς όρους και τις επιφυλάξεις που έχουμε περιλάβει σε τέσσερις σχετικές επιστολές μας εκτελούνται συγκεκριμένες εργασίες σε ορισμένες θέσεις του έργου δυνάμει προσωρινών χρονοδιαγραμμάτων, τα οποία έχουμε αμφισβητήσει με ενστάσεις και αιτήσεις διαιτησίας…”. Τονίζει δε ότι, “όπως έχουμε δηλώσει στις ίδιες επιστολές μας, η εκτέλεση των εργασιών αυτών λαμβάνει χώρα με σκοπό την ικανοποίηση του δημοσίου συμφέροντος, την ομαλοποίηση της κατάστασης στην πόλη της Θεσσαλονίκης και την αποφυγή απώλειας κοινοτικών κονδυλίων”. Δηλαδή το έργο επανεκκίνησε “χάριν του δημοσίου συμφέροντος…”.

Να εγκριθεί από τη Βουλή

Ο ανάδοχος καταλήγει ζητώντας η εκκρεμότητα αυτή να λυθεί ουσιαστικά με νομοθετική πρωτοβουλία, δηλαδή με κάποια τροπολογία, μέσω της οποίας θα νομιμοποιηθούν έστω εκ των υστέρων όλα όσα έχουν γίνει τους τελευταίους δεκαπέντε μήνες. Συγκεκριμένα αναφέρει ότι η κοινοπραξία δεν έχει καμία ευθύνη για την κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει η αρχική σύμβαση και αιτείται “την έγκριση της εξέλιξης της μεταξύ μας συμφωνίας με πρωτοβουλία σας από κάθε αρμόδια αρχή”. Εν ολίγοις ο ανάδοχος σημειώνει ότι συμφώνησε με την “Αττικό Μετρό Α.Ε.” να επανεκκινήσει το έργο το Γενάρη του 2016, όμως η άτυπη αυτή συμφωνία πρέπει πλέον να εγκριθεί “από κάθε αρμόδια αρχή”. Σύμφωνα με έγκυρη πηγή η μόνη “αρμόδια αρχή” η οποία μπορεί να νομιμοποιήσει όσα έγιναν τους τελευταίους μήνες είναι η Βουλή με την ψήφιση σχετικής τροπολογίας που πρέπει να φέρει η κυβέρνηση.

Βάζει δύο όρους

Η αποκάλυψη αυτή γεννά σειρά ερωτημάτων με κυριότερο αυτό της χρηματοδότησης του έργου. Με ποιον τρόπο δηλαδή και στη βάση ποιας ενεργής σύμβασης η “Αττικό Μετρό Α.Ε.” κατέβαλλε χρήματα προς τον ανάδοχο όλο αυτό το διάστημα. Σύμφωνα με πηγή του κυρίου του έργου η χρηματοροή βασίστηκε σε αποφάσεις της διαιτησίας, δηλαδή αφορούσε ποσά τα οποία αξίωσε ο ανάδοχος και τα επιδίκασε το διαιτητικό δικαστήριο. Ωστόσο, όπως τονίζει άλλη πηγή, “όλο αυτό γίνεται στο κενό, καθώς η αρχική σύμβαση έχει παγώσει μετά το αίτημα του αναδόχου για τη λύση της, χωρίς να έχει αντικατασταθεί από κάποια άλλη ούτε να έχει επεκταθεί”.

Στην ίδια επιστολή του ο ανάδοχος θέτει δύο όρους, προκειμένου να συναινέσει σε μία λύση ως προς την εκκρεμότητα που υπάρχει. Συγκεκριμένα δηλώνει πρόθυμος να παραιτηθεί από την εκκρεμή αίτηση διάλυσης της αρχικής σύμβασης υπό τους εξής όρους:

1. Η “Αττικό Μετρό Α.Ε.” να αποδεχθεί και να εγκρίνει το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του έργου, το οποίο απέστειλε συνημμένο και παρουσιάζει η “ΜτΚ”.

2. Επιπλέον να παραιτηθεί από όλες τις αγωγές που έχει ασκήσει ενώπιον του εφετείου Αθηνών σε βάρος του αναδόχου, ζητώντας την ακύρωση διαιτητικών αποφάσεων βάσει των οποίων δόθηκαν χρήματα στον ανάδοχο.

“Εφόσον συμφωνείτε, παρακαλούμε για τις αναγκαίες ενέργειες από την πλευρά σας…”, τονίζεται στην επιστολή, η οποία καταλήγει με το αίτημα “για έγκριση της μεταξύ μας συμφωνίας από κάθε αρμόδια αρχή”. Τέλος ο ανάδοχος υπογραμμίζει ότι “κατά τα λοιπά επιφυλασσόμαστε κάθε νομίμου δικαιώματός μας και εμμένουμε σε όλες τις άλλες διφωνίες και απαιτήσεις μας, οι οποίες εκκρεμούν σε στάδιο αιτήματος ενώπιον της ‘Αττικό Μετρό Α.Ε.’, σε στάδιο ένστασης ή σε στάδιο διαιτησίας”.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.