Με καζάνι έτοιμο να εκραγεί αμέσως μετά τις γιορτές μοιάζει το ΠΑΣΟΚ Θεσσαλονίκης. Οι σοβαρές καθυστερήσεις και αρρυθμίες που παρατηρούνται στην προώθηση του κυβερνητικού έργου στην πόλη σε συνδυασμό με κάποιους ατυχείς υπουργικούς χειρισμούς αλλά και τη διαφαινόμενη έλλειψη πρόθεσης για την υλοποίηση των προεκλογικών δεσμεύσεων δημιουργούν ένα εκρηκτικό κοκτέιλ.
Του Νίκου Ηλιάδη
Οι πρώτες ενοχλήσεις, ακόμη και από κυβερνητικά στελέχη, άρχισαν ήδη να εκδηλώνονται, ενώ έντονη δυσφορία επικρατεί και μεταξύ των βουλευτών αλλά και των κομματικών στελεχών.
Ενδεικτικά του ανωτέρω κλίματος είναι όσα ειπώθηκαν στη σύσκεψη η οποία διεξήχθη την προηγούμενη εβδομάδα στα γραφεία του ΠΑΣΟΚ στη Βουλή, στο περιθώριο της συζήτησης για τον προϋπολογισμό. Η σύσκεψη, διάρκειας μιάμισης ώρας, έγινε κατόπιν πρωτοβουλίας του υφυπουργού Γιάννη Μαγκριώτη, προκειμένου να γίνει ενημέρωση για την εξέλιξη των έργων υποδομής που άπτονται της αρμοδιότητάς του. Συμμετείχαν όλα τα τοπικά κυβερνητικά στελέχη (Βενιζέλος, Καστανίδης, Μαγκριώτης, Βούγιας), οι βουλευτές Α’ και Β’ Θεσσαλονίκης (Αράπογλου, Καϊλή, Ρομπόπουλος, Γερανίδης, Αρβανιτίδης), καθώς και ο γραμματέας της Νομαρχιακής Επιτροπής Πόλης Χρήστος Παπαστεργίου.
Το συμπέρασμα όσων διημείφθησαν στη συνάντηση είναι ότι το κυβερνητικό έργο προχωρά με ρυθμούς χελώνας. Η κυβέρνηση φαίνεται να αναζητά κονδύλια, για να υλοποιήσει όσα παρέλαβε από την προηγούμενη, ενώ ουδείς ασχολείται με τον εμπλουτισμό της νέας ατζέντας για τη Θεσσαλονίκη και την προώθηση της δέσμευσης του Γιώργου Παπανδρέου για την εκπόνηση ενός συνολικού αναπτυξιακού σχεδίου για την πόλη.
ΛΕΦΤΑ ΓΙΟΚ
Η εικόνα την οποία παρουσίασε ο υφυπουργός Υποδομών ήταν απογοητευτική. Ο κ. Μαγκριώτης εξήγησε στους συναδέλφους του ότι τα ταμεία είναι άδεια και συνεπώς η πορεία των εκτελούμενων έργων αλλά και το μέλλον όσων ναυάγησαν ή «πάγωσαν» δυσοίωνη. Αναφερόμενος στο μετρό είπε πως έχει παρέλθει το 56% του προβλεπόμενου χρόνου, αλλά έχει κατασκευαστεί μόλις το 11% του έργου. Επανέλαβε την πρότασή του για ίδρυση τοπικού κέντρου, το οποίο θα ελέγχει την πορεία υλοποίησης του έργου, ενώ αναφέρθηκε και στην ανάγκη δημιουργίας τοπικού παραρτήματος του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, ώστε να διευθετούνται χωρίς καθυστερήσεις θέματα που έχουν να κάνουν με την τύχη των αρχαιολογικών ευρημάτων τα οποία αναδεικνύονται κατά την κατασκευή του μετρό. Ωστόσο άλλα κυβερνητικά στελέχη σημείωσαν ότι κάτι τέτοιο προσκρούει στο υπάρχον θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας του ΚΑΣ.
Ο κ. Μαγκριώτης αναφέρθηκε και στις καθυστερήσεις στην κατασκευή του διαδρόμου προσαπογειώσεων 10-28 του αεροδρομίου «Μακεδονία» αλλά και στην ανάγκη να εξεταστεί σοβαρά πλέον το ενδεχόμενο μεταφοράς του αεροδρομίου δυτικά της Θεσσαλονίκης. Επίσης ενημέρωσε για τη ματαίωση της υποθαλάσσιας, για την οποία, όπως είπε, ο παραχωρησιούχος ζητά αποζημιώσεις άνω των 100 εκατομμυρίων ευρώ. «Το θέμα», είπε, «βρίσκεται στη διαιτησία» και επανέλαβε την πρόθεση της κυβέρνησης να προκηρύξει δημόσιο διεθνή διαγωνισμό για τη νέα υποθαλάσσια.
Όλα αυτά όμως προϋποθέτουν κονδύλια, τα οποία δεν υπάρχουν, γεγονός που καθιστά επισφαλή ακόμη και την πορεία των εκτελούμενων έργων. Στο σημείο εκείνο παρενέβη ο υπουργός Άμυνας Ευάγγελος Βενιζέλος, ο οποίος επισήμανε ότι όλα τα έργα πρέπει να γίνουν, τονίζοντας πως «τα σοβαρά κράτη δεν διστάζουν να προχωρήσουν ακόμη και σε δανεισμό, για να ολοκληρώσουν αναγκαία έργα».
ΔΥΣΑΡΕΣΚΕΙΑ ΓΙΑ ΚΑΤΣΕΛΗ
Από βουλευτές αλλά και κυβερνητικά στελέχη εκφράστηκαν παράπονα για τον τρόπο με τον οποίο κινούνται ορισμένοι υπουργοί σε ζητήματα που αφορούν τη Θεσσαλονίκη. Το όνομα που ακούστηκε περισσότερο ήταν αυτό της Λούκας Κατσέλη. Η υπουργός Οικονομίας επικρίθηκε τόσο για τον τρόπο με τον οποίο προχώρησε στη στελέχωση της ΕΥΑΘ Α.Ε. όσο και για το γεγονός ότι σε πολλούς από τους κρατικούς οργανισμούς που εδρεύουν στην πόλη και είναι της αρμοδιότητάς της (ΟΛΘ Α.Ε., ΔΕΘ Α.Ε., HELEXPO Α.Ε., Ζώνη Καινοτομίας κ.ά.), παραμένουν ακόμη οι «γαλάζιες» διοικήσεις. «Δεν μπορεί να συνεχιστεί αυτή η καθυστέρηση», τονίστηκε, ενώ επισημάνθηκε συγχρόνως ότι η επιλογή των νέων διοικήσεων δεν είναι δυνατόν να γίνεται ερήμην των βουλευτών. «Δεν πρέπει να επαναληφθεί το μοντέλο της ΕΥΑΘ», ειπώθηκε χαρακτηριστικά. Οι βουλευτές ζήτησαν μάλιστα να γίνει ειδική σύσκεψη για τα ζητήματα της Θεσσαλονίκης παρουσία της κυρίας Κατσέλη. Τη διαμεσολάβηση, για να κλειστεί αυτό το ραντεβού, ανέλαβε ο κ. Βενιζέλος.
ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΙ;
Επικρίσεις δέχτηκε η κυρία Κατσέλη και για το ότι δεν έχει παραχωρήσει ακόμη αρμοδιότητες στον Μάρκο Μπόλαρη, έναν εκ των δύο υφυπουργών με έδρα τη Θεσσαλονίκη. Ανάλογες επικρίσεις εκφράστηκαν και για τον Γιάννη Ραγκούση, ο οποίος κρατά άνευ αρμοδιοτήτων την υφυπουργό του Θεοδώρα Τζάκρη.
Εκτός του κ. Βενιζέλου, ο οποίος εμφανίστηκε ιδιαίτερα δραστήριος στη σύσκεψη, παρεμβάσεις έγιναν και από ορισμένους βουλευτές. Η Χρύσα Αράπογλου ζήτησε να διεξαχθεί νέα διευρυμένη σύσκεψη με τη συμμετοχή και άλλων κυβερνητικών στελεχών και με μοναδικό θέμα την άμεση εκπόνηση ενός συνολικού σχεδίου για τη Θεσσαλονίκη. Την ταχεία προώθηση ορισμένων έργων μικρότερης εμβέλειας, όπως ο βιολογικός σταθμός για τη λυματολάσπη, ζήτησε ο Γιώργος Αρβανιτίδης.
Ραντεβού στις 11 Ιανουαρίου
Κλίμα δυσφορίας από στελέχη εισπράττει και η τοπική κομματική ηγεσία. Ο γραμματέας της Ν.Ε. Χρήστος Παπαστεργίου εκτός από ευχές τις ημέρες των Χριστουγέννων άκουσε και μπόλικα παράπονα για την εικόνα που εμφανίζει έως τώρα η κυβέρνηση. Τα περισσότερα αφορούν τη μεγάλη καθυστέρηση που παρατηρείται στη στελέχωση των εποπτευόμενων από το κράτος φορέων και οργανισμών. Εντονότερες αντιδράσεις υπάρχουν από στελέχη που κινούνται στο χώρο του αθλητισμού και του πολιτισμού, καθώς οι «γαλάζιες» διοικήσεις, που συνεχίζουν να παραμένουν σε αυτούς τους τομείς, συνδέονται ευθέως με πολιτικά πρόσωπα πρώτης γραμμής, όπως οι Σταύρος Καλαφάτης, Γιάννης Ιωαννίδης και Παναγιώτης Ψωμιάδης. Ανάλογο είναι το κλίμα και στο χώρο της υγείας, καθώς σε όλα τα νοσοκομεία παραμένουν ακόμη οι προηγούμενες διοικήσεις. Η πρώτη ανοιχτή εκδήλωση δυσαρέσκειας αναμένεται στις 11 Ιανουαρίου, οπότε προγραμματίζεται να συγκληθεί το κομματικό νομαρχιακό συμβούλιο, εκτός εάν υπό το φόβο των αντιδράσεων μετατεθεί για αργότερα.
Οι πρώτες ενοχλήσεις, ακόμη και από κυβερνητικά στελέχη, άρχισαν ήδη να εκδηλώνονται, ενώ έντονη δυσφορία επικρατεί και μεταξύ των βουλευτών αλλά και των κομματικών στελεχών.
Ενδεικτικά του ανωτέρω κλίματος είναι όσα ειπώθηκαν στη σύσκεψη η οποία διεξήχθη την προηγούμενη εβδομάδα στα γραφεία του ΠΑΣΟΚ στη Βουλή, στο περιθώριο της συζήτησης για τον προϋπολογισμό. Η σύσκεψη, διάρκειας μιάμισης ώρας, έγινε κατόπιν πρωτοβουλίας του υφυπουργού Γιάννη Μαγκριώτη, προκειμένου να γίνει ενημέρωση για την εξέλιξη των έργων υποδομής που άπτονται της αρμοδιότητάς του. Συμμετείχαν όλα τα τοπικά κυβερνητικά στελέχη (Βενιζέλος, Καστανίδης, Μαγκριώτης, Βούγιας), οι βουλευτές Α’ και Β’ Θεσσαλονίκης (Αράπογλου, Καϊλή, Ρομπόπουλος, Γερανίδης, Αρβανιτίδης), καθώς και ο γραμματέας της Νομαρχιακής Επιτροπής Πόλης Χρήστος Παπαστεργίου.
Το συμπέρασμα όσων διημείφθησαν στη συνάντηση είναι ότι το κυβερνητικό έργο προχωρά με ρυθμούς χελώνας. Η κυβέρνηση φαίνεται να αναζητά κονδύλια, για να υλοποιήσει όσα παρέλαβε από την προηγούμενη, ενώ ουδείς ασχολείται με τον εμπλουτισμό της νέας ατζέντας για τη Θεσσαλονίκη και την προώθηση της δέσμευσης του Γιώργου Παπανδρέου για την εκπόνηση ενός συνολικού αναπτυξιακού σχεδίου για την πόλη.
ΛΕΦΤΑ ΓΙΟΚ
Η εικόνα την οποία παρουσίασε ο υφυπουργός Υποδομών ήταν απογοητευτική. Ο κ. Μαγκριώτης εξήγησε στους συναδέλφους του ότι τα ταμεία είναι άδεια και συνεπώς η πορεία των εκτελούμενων έργων αλλά και το μέλλον όσων ναυάγησαν ή «πάγωσαν» δυσοίωνη. Αναφερόμενος στο μετρό είπε πως έχει παρέλθει το 56% του προβλεπόμενου χρόνου, αλλά έχει κατασκευαστεί μόλις το 11% του έργου. Επανέλαβε την πρότασή του για ίδρυση τοπικού κέντρου, το οποίο θα ελέγχει την πορεία υλοποίησης του έργου, ενώ αναφέρθηκε και στην ανάγκη δημιουργίας τοπικού παραρτήματος του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, ώστε να διευθετούνται χωρίς καθυστερήσεις θέματα που έχουν να κάνουν με την τύχη των αρχαιολογικών ευρημάτων τα οποία αναδεικνύονται κατά την κατασκευή του μετρό. Ωστόσο άλλα κυβερνητικά στελέχη σημείωσαν ότι κάτι τέτοιο προσκρούει στο υπάρχον θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας του ΚΑΣ.
Ο κ. Μαγκριώτης αναφέρθηκε και στις καθυστερήσεις στην κατασκευή του διαδρόμου προσαπογειώσεων 10-28 του αεροδρομίου «Μακεδονία» αλλά και στην ανάγκη να εξεταστεί σοβαρά πλέον το ενδεχόμενο μεταφοράς του αεροδρομίου δυτικά της Θεσσαλονίκης. Επίσης ενημέρωσε για τη ματαίωση της υποθαλάσσιας, για την οποία, όπως είπε, ο παραχωρησιούχος ζητά αποζημιώσεις άνω των 100 εκατομμυρίων ευρώ. «Το θέμα», είπε, «βρίσκεται στη διαιτησία» και επανέλαβε την πρόθεση της κυβέρνησης να προκηρύξει δημόσιο διεθνή διαγωνισμό για τη νέα υποθαλάσσια.
Όλα αυτά όμως προϋποθέτουν κονδύλια, τα οποία δεν υπάρχουν, γεγονός που καθιστά επισφαλή ακόμη και την πορεία των εκτελούμενων έργων. Στο σημείο εκείνο παρενέβη ο υπουργός Άμυνας Ευάγγελος Βενιζέλος, ο οποίος επισήμανε ότι όλα τα έργα πρέπει να γίνουν, τονίζοντας πως «τα σοβαρά κράτη δεν διστάζουν να προχωρήσουν ακόμη και σε δανεισμό, για να ολοκληρώσουν αναγκαία έργα».
ΔΥΣΑΡΕΣΚΕΙΑ ΓΙΑ ΚΑΤΣΕΛΗ
Από βουλευτές αλλά και κυβερνητικά στελέχη εκφράστηκαν παράπονα για τον τρόπο με τον οποίο κινούνται ορισμένοι υπουργοί σε ζητήματα που αφορούν τη Θεσσαλονίκη. Το όνομα που ακούστηκε περισσότερο ήταν αυτό της Λούκας Κατσέλη. Η υπουργός Οικονομίας επικρίθηκε τόσο για τον τρόπο με τον οποίο προχώρησε στη στελέχωση της ΕΥΑΘ Α.Ε. όσο και για το γεγονός ότι σε πολλούς από τους κρατικούς οργανισμούς που εδρεύουν στην πόλη και είναι της αρμοδιότητάς της (ΟΛΘ Α.Ε., ΔΕΘ Α.Ε., HELEXPO Α.Ε., Ζώνη Καινοτομίας κ.ά.), παραμένουν ακόμη οι «γαλάζιες» διοικήσεις. «Δεν μπορεί να συνεχιστεί αυτή η καθυστέρηση», τονίστηκε, ενώ επισημάνθηκε συγχρόνως ότι η επιλογή των νέων διοικήσεων δεν είναι δυνατόν να γίνεται ερήμην των βουλευτών. «Δεν πρέπει να επαναληφθεί το μοντέλο της ΕΥΑΘ», ειπώθηκε χαρακτηριστικά. Οι βουλευτές ζήτησαν μάλιστα να γίνει ειδική σύσκεψη για τα ζητήματα της Θεσσαλονίκης παρουσία της κυρίας Κατσέλη. Τη διαμεσολάβηση, για να κλειστεί αυτό το ραντεβού, ανέλαβε ο κ. Βενιζέλος.
ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΙ;
Επικρίσεις δέχτηκε η κυρία Κατσέλη και για το ότι δεν έχει παραχωρήσει ακόμη αρμοδιότητες στον Μάρκο Μπόλαρη, έναν εκ των δύο υφυπουργών με έδρα τη Θεσσαλονίκη. Ανάλογες επικρίσεις εκφράστηκαν και για τον Γιάννη Ραγκούση, ο οποίος κρατά άνευ αρμοδιοτήτων την υφυπουργό του Θεοδώρα Τζάκρη.
Εκτός του κ. Βενιζέλου, ο οποίος εμφανίστηκε ιδιαίτερα δραστήριος στη σύσκεψη, παρεμβάσεις έγιναν και από ορισμένους βουλευτές. Η Χρύσα Αράπογλου ζήτησε να διεξαχθεί νέα διευρυμένη σύσκεψη με τη συμμετοχή και άλλων κυβερνητικών στελεχών και με μοναδικό θέμα την άμεση εκπόνηση ενός συνολικού σχεδίου για τη Θεσσαλονίκη. Την ταχεία προώθηση ορισμένων έργων μικρότερης εμβέλειας, όπως ο βιολογικός σταθμός για τη λυματολάσπη, ζήτησε ο Γιώργος Αρβανιτίδης.
Ραντεβού στις 11 Ιανουαρίου
Κλίμα δυσφορίας από στελέχη εισπράττει και η τοπική κομματική ηγεσία. Ο γραμματέας της Ν.Ε. Χρήστος Παπαστεργίου εκτός από ευχές τις ημέρες των Χριστουγέννων άκουσε και μπόλικα παράπονα για την εικόνα που εμφανίζει έως τώρα η κυβέρνηση. Τα περισσότερα αφορούν τη μεγάλη καθυστέρηση που παρατηρείται στη στελέχωση των εποπτευόμενων από το κράτος φορέων και οργανισμών. Εντονότερες αντιδράσεις υπάρχουν από στελέχη που κινούνται στο χώρο του αθλητισμού και του πολιτισμού, καθώς οι «γαλάζιες» διοικήσεις, που συνεχίζουν να παραμένουν σε αυτούς τους τομείς, συνδέονται ευθέως με πολιτικά πρόσωπα πρώτης γραμμής, όπως οι Σταύρος Καλαφάτης, Γιάννης Ιωαννίδης και Παναγιώτης Ψωμιάδης. Ανάλογο είναι το κλίμα και στο χώρο της υγείας, καθώς σε όλα τα νοσοκομεία παραμένουν ακόμη οι προηγούμενες διοικήσεις. Η πρώτη ανοιχτή εκδήλωση δυσαρέσκειας αναμένεται στις 11 Ιανουαρίου, οπότε προγραμματίζεται να συγκληθεί το κομματικό νομαρχιακό συμβούλιο, εκτός εάν υπό το φόβο των αντιδράσεων μετατεθεί για αργότερα.
Nice post. Thanks for sharing this, nice to know you...
ΑπάντησηΔιαγραφή