Παρασκευή 29 Ιουνίου 2012

Σταθμός Μετρό Αγίας Σοφίας… (Έλσα Παπαγιαννοπούλου)

cityportal.gr,29/06/2012

Κριτική Απόψεις

Δευτέρα απόγευμα λίγο πριν τις 7. Πλησιάζω τον σταθμό του μετρό στην Αγίας Σοφίας για να δω την αρχαιολογική εκσκαφή. Μένω έκπληκτη από την προσέλευση του κόσμου. Γράφουμε τα ονόματά μας στην λίστα και αντικρίζουμε μπροστά πάνω από 250 άτομα. 

Όση ώρα περιμένουμε να δημιουργηθούν γκρουπάκια ενημερωνόμαστε για την πρόοδο του έργου. Ο μετροπόντικας έχει ήδη περάσει από το σημείο και η σήραγγα είναι έτοιμη. Οι αρχαιολογικές ανασκαφές όμως δεν έχουν τελειώσει. 

Ξεκίνησαν τον Μάιο του 2010 και θα τελειώσουν στο βόρειο κομμάτι του δρόμου σε πολύ λίγο. Μένει μετά να ξεκινήσουν το νότιο κομμάτι, αυτό που γίνεται η κυκλοφορία αυτήν την στιγμή επί της οδού Εγνατίας. Στο νότιο κομμάτι η αρχαιολογική ανασκαφή δεν θα κρατήσει πολύ γιατί κατά την εγκατάσταση του σωλήνα αποχέτευσης της πόλης έχουν σχεδόν καταστραφεί τα πάντα. 

Φτάνει η σειρά μας να περάσουμε στο χώρο των ανασκαφών. Φοράμε τα προστατευτικά καπέλα και μας αναλαμβάνει ένας από τους υπεύθυνους αρχαιολόγους. Μας εξηγεί ότι στο σημείο έχουν βρεθεί 30 διαφορετικές στρώσεις δρόμων από την αρχαιότητα έως σήμερα. Ο πιο σημαντικός, και ουσιαστικά αυτός που μελετάτε αυτήν την στιγμή, είναι της ύστερης Ρωμαϊκής εποχής και διατηρείται σε πολύ καλή κατάσταση. Αυτό οφείλετε στο γεγονός ότι υπήρχε πολύ μεγάλη ευμάρεια της πόλης εκείνη την εποχή και ήταν σε θέση να κατασκευάσουν τον δρόμο με μαρμάρινες πλάκες και κίονες. Ο δρόμος είχε πλάτος 8 μέτρων και διαδρόμους με κιονοστοιχίες και στις δύο πλευρές . Συνέδεε το κέντρο της πόλης με το συγκρότημα του ανακτόρου του Γαλέριου και με την Αψίδα, την σημερινή Καμάρα. Η χρήση του με καλή συντήριση και λίγες προσθήκες διατηρήθηκε έως τα χρόνια της ακμής του Βυζαντίου. 

Πάνω από το επίπεδο του ρωμαϊκού δρόμου, υπήρχαν επιχωματώσεις και δρόμος με μορφή καλντεριμιού όπως ήταν παλιά στην ΄Ανω Πόλη, και τώρα το συναντάμε στα Λαδάδικα. 

Από την μεγάλη πυρκαγιά του 1917 που κατέστρεψε τα πάντα από την Αγίας Σοφίας μέχρι και την Βενιζέλου, μεταξύ των άλλων, βρήκαν και μισοκαμμένες εφημερίδες. 

Όλο το κομμάτι του δρόμου θα αφαιρεθεί από το σημείο, μόλις ολοκληρωθεί η ανασκαφή. Θα κατασκευαστεί ο σταθμός και θα συνδεθεί με την σήραγγα που είναι σε βάθος 50 μέτρων. Στον πρώτο επίπεδο του σταθμού θα τοποθετηθούν ξανά όλα τα ευρήματα και ο δρόμος όπως ακριβώς βρέθηκε. Το ίδιο θα συμβεί και σε όλους σχεδόν τους σταθμούς που θα κατασκευαστούν. Τα αρχαιολογικά ευρήματα είναι πάρα πολλά και πολύ σημαντικά. 

Όσον αφορά τον υδράργυρο που βρέθηκε στην εκσκαφή της Βενιζέλου, μας ενημέρωσαν ότι εκεί ήταν τα εργαστήρια αργυροχρυσοχοΐας στα οποία χρησιμοποιούσαν τον υδράργυρο για την εξαγωγή των ευγενών μετάλλων. Τα εργαστήρια αφορούν πολλές χρονικές περιόδους σύμφωνα με τα ευρήματά τους. Η Παναγία Χαλκέων που είναι εκεί όπως είναι γνωστό πήρε το όνομά της από τα γύρω εργαστήρια. 

Η όλη πρωτοβουλία ήταν πάρα πολύ ενδιαφέρουσα. Βλέπουμε τα τελευταία χρόνια τους σταθμούς του μετρό περιφραγμένους με αντιαισθητικά αλουμίνια και δεν ξέρουμε τι ακριβώς συμβαίνει μέσα από αυτά. Η ενημέρωση και ο ενθουσιασμός των αρχαιολόγων, αλλά και η υπομονή των εργαζομένων που μας βοήθησαν στον χώρο ήταν τα στοιχεία που μας έκαναν να περιμένουμε υπομονετικά μία ώρα και κάτι για να περάσουμε στην ανασκαφή. 

Θα ήθελα εδώ να πω ότι τα παιδιά κάτω των 18 ετών δεν μπορούν να περάσουν, για λόγους ασφαλείας. Είναι το μόνο μελανό σημείο γιατί δεν υπήρχε από κανέναν σχετική ενημέρωση, ούτε από τις ανακοινώσεις αλλά ούτε και επιτόπου. Τα παιδιά περίμεναν, έφταναν μέχρι την είσοδο και μόνο τότε ενημερωνόντουσαν οι γονείς. Έγιναν βέβαια συστάσεις από όλους να ενημερωθεί το κοινό αν ξανανοίξει η ανασκαφή. Όταν και αν λοιπόν τελειώσει το Μετρό στην Θεσσαλονίκη οι σταθμοί θα είναι σαν μικρά αρχαιολογικά μουσεία. Ίσως έτσι μας έρθει και η διάθεση να επισκεφτούμε και τα κανονικά και πολλά μουσεία της πόλης μας. Ζούμε σε μία πόλη 2.300 ετών. 

Αυτή η ξενάγηση ήταν μία αφορμή να δραστηριοποιηθούμε ξανά και να αναζητήσουμε την ιστορία μας.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.