thes-sok.com, 22/04/2014
Τα δύο ΤΒΜ θα μεταφερθούν στο εργοτάξιο της Νέας Ελβετίας (στο ανατολικό άκρο της γραμμής) και από εκεί θα συναρμολογηθούν και θα ξεκινήσουν και πάλι το ταξίδι τους αυτή τη φορά προς τα δυτικά, με στόχο να ολοκληρωθεί πλήρως η διάνοιξη στις 2 σήραγγες του Μετρό της πόλης.
Αυτή η εξέλιξη θεωρείται ως η πιο σοβαρή εδώ και πολύ καιρό καθώς με αυτό τον τρόπο «λύνεται» η πολιορκία για τα δύο μηχανήματα αλλά και το έργο δείχνει να ανακάμπτει για μία ακόμα φορά. Μέχρι σήμερα τα μηχανήματα έχουν διανοίξει από 6χλμ και ποσοστό 73% για κάθε σήραγγα το κάθε ένα. Τώρα απομένουν 3,6χλμ σήραγγας για κάθε ένα από τα 2 μηχανήματα.
Οι σταθμοί που θα βρουν μπροστά τους θα είναι ο τερματικός ανατολικός σταθμός ΝΕΑ ΕΛΒΕΤΙΑ, ο σταθμός ΒΟΥΛΓΑΡΗ και ο σταθμός ΠΑΠΑΦΗ. Από εκεί θεωρείται πολύ πιθανό τα 2 μηχανήματα να αρχίσουν να σκάβουν για να διανοιχθούν οι σήραγγες της επέκτασης προς Καλαμαριά, αυτό όμως είναι κάτι που δεν έχει οριστικά αποφασιστεί.
Σχετικά με την επέκταση προς Καλαμαριά έχουμε την εκκίνηση για το πρώτο εργοτάξιο στον μελλοντικό τερματικό σταθμό ΜΙΚΡΑ. Η επιλογή δεν είναι τυχαία καθώς επιλέχθηκε ο σταθμός αυτός γιατί είναι σχετικά έξω από τον αστικό ιστό και διευκολύνει τις εργασίες.
Από το 1,1 δις ευρώ του αρχικού κόστους του έργου μέχρι σήμερα έχουν εκταμιευθεί 430εκ.ευρώ για τις εργασίες που έχουν γίνει. Το νούμερο αυτό φαντάζει πολύ μεγάλο σε σχέση με τις συνεχόμενες αρνητικές ειδήσεις γύρω από το έργο. Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές του ypodomes.com η συνολική πρόοδος του έργου έχει φτάσει στο 50% στα έργα πολιτικού μηχανικού που είναι και τα πλέον κρίσιμα για το έργο.
ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΟΙ ΛΥΣΕΙΣ
Φυσικά τα προβλήματα σε αυτό το πολύ μεγάλο έργο είναι πανταχού παρόντα. Το μεγάλο ζήτημα με τα αρχαιολογικά ευρήματα παραμένει και τώρα αναμένεται με αγωνία η απόφαση του ΣτΕ σχετικά με την τύχη τους. Η απόφαση αναμένεται να εκδοθεί μέχρι τον ερχόμενο Ιούνιο. Στα θετικά νέα είναι η απόφαση για την πρόσληψη 180 ατόμων για τις απαραίτητες αρχαιολογικές εργασίες.
Πρόβλημα υπάρχει και στον σταθμό ΝΕΑ ΕΛΒΕΤΙΑ καθώς εδώ έχουμε το φαινόμενο να κατασκευάζεται τερματικός σταθμός Μετρό αλλά να μην υπάρχει οδική πρόσβαση για να φτάσει κάποιος οδικά ή πεζός! Αυτό προστίθεται στο πρόβλημα που υπάρχει με τον Δήμο Θεσσαλονίκης που μέχρι σήμερα δεν έχει ολοκληρώσει την απομάκρυνση του από το εργοτάξιο για να μπορέσει ο ανάδοχος να επεκτείνει τα σημεία έργων.
Ο σταθμός ΝΕΑ ΕΛΒΕΤΙΑ θα είναι ουσιαστικά η πύλη εισόδου από τα βόρειο-ανατολικά προάστια της πόλης και αναμένεται εκεί να δημιουργηθεί ένας μεγάλος συγκοινωνιακός κόμβος, όμως προς το παρόν παραμένει σε κατάσταση «χωραφιού».
Πάντως επί της ουσίας ο ανάδοχος παρά τις κινήσεις που έχει κάνει (με την αποστολή εγγράφων, με τις απειλές περί αποχώρησης κλπ) δεν έχει σταματήσει τις εργασίες κατασκευής που όμως είναι σαφέστατα με πολύ μικρούς ρυθμούς.
Τέλος, αξίζει να αναφέρουμε δύο σημαντικά στοιχεία. Το πρώτο είναι πως το έργο της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης υπόκειται σε έλεγχο ποιότητας από τον οργανισμό ΕΣΠΙΠ. Εδώ έχουμε την θετική είδηση πως το έργο βρίσκεται στην κατηγορία 1 και μάλιστα χωρίς συστάσεις, αποδεικνύοντας την ποιότητα των έργων και του τρόπου εκτέλεσης τους παρά τις μεγάλες καθυστερήσεις.
Το δεύτερο και αρνητικό είναι πως το έργο δεν έχει κονδύλι βιντεοσκόπησης (όπως συνήθως έχουν τα πολύ μεγάλα έργα ανά τον κόσμο, με τελευταίο παράδειγμα στην Ελλάδα την Γέφυρα Ρίο-Αντίρριο). Έτσι οι μελλοντικές γενιές δεν πρόκειται δυστυχώς να μάθουν ποτέ την ιστορία κατασκευής του Μετρό μέσα από εικόνες.
Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com
Τα έργα στο Μετρό Θεσσαλονίκης αυτή την εποχή δεν είναι στην καλύτερη τους κατάσταση, αυτό όμως δεν σημαίνει πως δεν υπάρχουν σημαντικές εξελίξεις. Σύμφωνα με πληροφορίες του ypodomes.com μετά από 2 χρόνια αδράνειας, την περασμένη εβδομάδα η Αττικό Μετρό ενέκρινε κονδύλι ύψους 1,9εκ.ευρώ για να μεταφερθούν οι 2 μετροπόντικες που βρίσκονται «παρκαρισμένοι» στον σταθμό ΑΝΑΛΗΨΗ...
Τα δύο ΤΒΜ θα μεταφερθούν στο εργοτάξιο της Νέας Ελβετίας (στο ανατολικό άκρο της γραμμής) και από εκεί θα συναρμολογηθούν και θα ξεκινήσουν και πάλι το ταξίδι τους αυτή τη φορά προς τα δυτικά, με στόχο να ολοκληρωθεί πλήρως η διάνοιξη στις 2 σήραγγες του Μετρό της πόλης.
Αυτή η εξέλιξη θεωρείται ως η πιο σοβαρή εδώ και πολύ καιρό καθώς με αυτό τον τρόπο «λύνεται» η πολιορκία για τα δύο μηχανήματα αλλά και το έργο δείχνει να ανακάμπτει για μία ακόμα φορά. Μέχρι σήμερα τα μηχανήματα έχουν διανοίξει από 6χλμ και ποσοστό 73% για κάθε σήραγγα το κάθε ένα. Τώρα απομένουν 3,6χλμ σήραγγας για κάθε ένα από τα 2 μηχανήματα.
Οι σταθμοί που θα βρουν μπροστά τους θα είναι ο τερματικός ανατολικός σταθμός ΝΕΑ ΕΛΒΕΤΙΑ, ο σταθμός ΒΟΥΛΓΑΡΗ και ο σταθμός ΠΑΠΑΦΗ. Από εκεί θεωρείται πολύ πιθανό τα 2 μηχανήματα να αρχίσουν να σκάβουν για να διανοιχθούν οι σήραγγες της επέκτασης προς Καλαμαριά, αυτό όμως είναι κάτι που δεν έχει οριστικά αποφασιστεί.
Σχετικά με την επέκταση προς Καλαμαριά έχουμε την εκκίνηση για το πρώτο εργοτάξιο στον μελλοντικό τερματικό σταθμό ΜΙΚΡΑ. Η επιλογή δεν είναι τυχαία καθώς επιλέχθηκε ο σταθμός αυτός γιατί είναι σχετικά έξω από τον αστικό ιστό και διευκολύνει τις εργασίες.
Από το 1,1 δις ευρώ του αρχικού κόστους του έργου μέχρι σήμερα έχουν εκταμιευθεί 430εκ.ευρώ για τις εργασίες που έχουν γίνει. Το νούμερο αυτό φαντάζει πολύ μεγάλο σε σχέση με τις συνεχόμενες αρνητικές ειδήσεις γύρω από το έργο. Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές του ypodomes.com η συνολική πρόοδος του έργου έχει φτάσει στο 50% στα έργα πολιτικού μηχανικού που είναι και τα πλέον κρίσιμα για το έργο.
ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΟΙ ΛΥΣΕΙΣ
Φυσικά τα προβλήματα σε αυτό το πολύ μεγάλο έργο είναι πανταχού παρόντα. Το μεγάλο ζήτημα με τα αρχαιολογικά ευρήματα παραμένει και τώρα αναμένεται με αγωνία η απόφαση του ΣτΕ σχετικά με την τύχη τους. Η απόφαση αναμένεται να εκδοθεί μέχρι τον ερχόμενο Ιούνιο. Στα θετικά νέα είναι η απόφαση για την πρόσληψη 180 ατόμων για τις απαραίτητες αρχαιολογικές εργασίες.
Πρόβλημα υπάρχει και στον σταθμό ΝΕΑ ΕΛΒΕΤΙΑ καθώς εδώ έχουμε το φαινόμενο να κατασκευάζεται τερματικός σταθμός Μετρό αλλά να μην υπάρχει οδική πρόσβαση για να φτάσει κάποιος οδικά ή πεζός! Αυτό προστίθεται στο πρόβλημα που υπάρχει με τον Δήμο Θεσσαλονίκης που μέχρι σήμερα δεν έχει ολοκληρώσει την απομάκρυνση του από το εργοτάξιο για να μπορέσει ο ανάδοχος να επεκτείνει τα σημεία έργων.
Ο σταθμός ΝΕΑ ΕΛΒΕΤΙΑ θα είναι ουσιαστικά η πύλη εισόδου από τα βόρειο-ανατολικά προάστια της πόλης και αναμένεται εκεί να δημιουργηθεί ένας μεγάλος συγκοινωνιακός κόμβος, όμως προς το παρόν παραμένει σε κατάσταση «χωραφιού».
Πάντως επί της ουσίας ο ανάδοχος παρά τις κινήσεις που έχει κάνει (με την αποστολή εγγράφων, με τις απειλές περί αποχώρησης κλπ) δεν έχει σταματήσει τις εργασίες κατασκευής που όμως είναι σαφέστατα με πολύ μικρούς ρυθμούς.
Τέλος, αξίζει να αναφέρουμε δύο σημαντικά στοιχεία. Το πρώτο είναι πως το έργο της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης υπόκειται σε έλεγχο ποιότητας από τον οργανισμό ΕΣΠΙΠ. Εδώ έχουμε την θετική είδηση πως το έργο βρίσκεται στην κατηγορία 1 και μάλιστα χωρίς συστάσεις, αποδεικνύοντας την ποιότητα των έργων και του τρόπου εκτέλεσης τους παρά τις μεγάλες καθυστερήσεις.
Το δεύτερο και αρνητικό είναι πως το έργο δεν έχει κονδύλι βιντεοσκόπησης (όπως συνήθως έχουν τα πολύ μεγάλα έργα ανά τον κόσμο, με τελευταίο παράδειγμα στην Ελλάδα την Γέφυρα Ρίο-Αντίρριο). Έτσι οι μελλοντικές γενιές δεν πρόκειται δυστυχώς να μάθουν ποτέ την ιστορία κατασκευής του Μετρό μέσα από εικόνες.
Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.