Παρασκευή 30 Ιανουαρίου 2015

Γόρδιος δεσμός το μετρό Θεσσαλονίκης

capital.gr,30/01/2015

Του Δημήτρη Δελεβέγκου

Η επανεκκίνηση του μετρό Θεσσαλονίκης είναι μία από τις δυσκολότερες ασκήσεις που καλείται να επιλύσει ο νέος υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού Γιώργος Σταθάκης. Ήδη, χθες, σε συνέντευξη Τύπου οι εργαζόμενοι ζήτησαν να παρέμβει ο υπουργός Εργασίας Πάνος Σκουρλέτης προκειμένου να μην επικυρωθούν οι ομαδικές πωλήσεις στο έργο συμβατικού προϋπολογισμού 800 εκατ. ευρώ του οποίου η σύμβαση έχει λυθεί σύμφωνα με την απόφαση της διαιτησίας.



Σύμφωνα με τα σωματεία εργαζομένων, από το έργο έχουν απολυθεί 50 άτομα, ενώ ακόμη 150 απασχολούμενοι οδεύουν προς απόλυση μέχρι τη Δευτέρα ώστε από τους συνολικά 345 να παραμείνει ένα ελάχιστο προσωπικό ασφαλείας.

Οι απολύσεις είναι απόρροια της αίτησης διάλυσης της σύμβασης που κατέθεσε η κοινοπραξία ΑΕΓΕΚ-Impregilo-Ansaldo-Seli-Ansaldobreda στο πλαίσιο της απόφασης του διαιτητικού δικαστηρίου που επιτρέπει στον ανάδοχο να αποχωρήσει από το έργο. Με άλλα λόγια, η ανάδοχος κοινοπραξία δεν μπορεί να ξεκινήσει τις κατασκευαστικές εργασίες καθώς είναι «ακάλυπτη» νομικά. Ούτε μπορεί να της ασκηθεί νομική πίεση με στόχο την επαναλειτουργία των εργοταξίων, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες.

Ταυτόχρονα, σύμφωνα με την απόφαση της διαιτησίας, ουσιαστικοί λόγοι, όπως η αδυναμία δημιουργίας ρεαλιστικού χρονοδιαγράμματος λόγω των προβλημάτων αρχαιολογίας και του αργού ρυθμού υλοποίησης απαλλοτριώσεων αποτελούν τη νομιμοποιητική βάση για την αναστολή των εργασιών.

Ζητείται λύση

Η επανεκκίνηση των εργασιών στο μετρό Θεσσαλονίκης είναι ένας από τους πιο «καυτούς» φακέλους που καλείται να διαχειριστεί η νέα κυβέρνηση στο πεδίο της πραγματικής οικονομίας. Ουσιαστικά, η λύση θα δοθεί μόνο μέσω πολιτικής απόφασης την οποία θα πρέπει να λάβουν από κοινού, μεταξύ άλλων, ο υπουργός Οικονομίας Γ. Σταθάκης, ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης και βέβαια η διοίκηση της Αττικό Μετρό, όπως σημειώνουν πηγές.

Ωστόσο, νεότερα δεν αναμένονται πριν από τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης όπως και πριν από την ενδεχόμενη αντικατάσταση του Χρήστου Τσίτουρα στη διοίκηση της Αττικό Μετρό. Ας σημειωθεί ότι η θητεία του κ. Τσίτουρα ανανεώθηκε τον Δεκέμβριο του 2012.

Πάντως, σύμφωνα με πηγές που παρακολουθούν τα του έργου, η πίεση που ασκούν οι εργαζόμενοι θα μπορούσε να λειτουργήσει, έως ένα βαθμό, καταλυτικά για την επίσπευση εξεύρεσης λύσης. Υπενθυμίζεται ότι η ανάδοχος κοινοπραξία έχει υποβάλει ένσταση κατά της απόρριψης από την Αττικό Μετρό του αιτήματος διάλυσης που η ίδια έχει καταθέσει. Πάντως, ο πιο κοντινός «δρόμος» για την επανεκκίνηση των κατασκευαστικών εργασιών θα ήταν, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, η ματαίωση της διάλυσης, "φόρμουλα" που, προς στιγμήν, μοιάζει να «ξορκίζει» το Δημόσιο.

Υπάρχει εναλλακτική οδός; Η προκήρυξη νέου διεθνούς διαγωνισμού για την αναζήτηση παραχωρησιούχου -όπως έχει αναφέρει στο παρελθόν η Αττικό Μετρό- διαδικασία όμως, που για να ολοκληρωθεί υπολογίζεται ότι θα απαιτηθούν δύο χρόνια.


dimitris.delevegos@capital.gr



Πηγή:www.capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.