Κυριακή 15 Μαρτίου 2015

ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ Θολό το πρόγραμμα για τη Θεσσαλονίκη

makthes.gr,15/03/2015

Πόσα καρπούζια μπορεί να χωρέσει στην ίδια μασχάλη η νέα κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ; Το ερώτημα απασχολεί πλέον ακόμη και τους κυβερνητικούς βουλευτές, οι οποίοι βλέπουν την κυβέρνηση να εξαντλείται σχεδόν αποκλειστικά στο μέτωπο της διαπραγμάτευσης έχοντας περίπου παραμελήσει αυτό της διακυβέρνησης.


Του Νίκου Ηλιάδη

Είναι ενδεικτικό ότι το πρώτο νομοσχέδιο θα εισαχθεί προς συζήτηση στην ολομέλεια του κοινοβουλίου την προσεχή εβδομάδα, σχεδόν ενάμιση μήνα μετά την ορκωμοσία των βουλευτών. Αφορά κάποια άμεσα μέτρα για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης και είναι μέρος από το πακέτο μέτρων που είχε εξαγγείλει το Σεπτέμβριο από τη Διεθνή Έκθεση ο Αλέξης Τσίπρας, γνωστό ως πρόγραμμα Θεσσαλονίκης. Οι απαιτήσεις αλλά και οι ομηρίες που συνεπάγεται η διαπραγμάτευση έχουν φρενάρει την προώθηση του προγράμματος Θεσσαλονίκης, το οποίο ωστόσο έστω και με βραδύτητα αλλά και με εκπτώσεις εισήλθε σε ένα πρώτο στάδιο υλοποίησης. Απεναντίας δεν φαίνεται πουθενά στον ορίζοντα το «πρόγραμμα για τη Θεσσαλονίκη». Μέχρι στιγμής η κυβερνητική ενασχόληση με τα ζητήματα της περιοχής μας είναι υποτυπώδης. Ακόμη και για θέματα τα οποία είχε σηκώσει ως αξιωματική αντιπολίτευση ο ΣΥΡΙΖΑ, όπως η διαχείριση των απορριμμάτων και ειδικότερα η κατασκευή του ΣΜΑ Ευκαρπίας, η νέα συμφωνία και ο διαχειριστικός έλεγχος στον ΟΑΣΘ, η παραχώρηση των στρατοπέδων, η μείωση της τιμής των διοδίων κ.ά. Όμως, ασχέτως της προεκλογικής οπτικής του ΣΥΡΙΖΑ από θέση αντιπολίτευσης, ως κυβέρνηση πλέον καλείται να λύσει σειρά από σοβαρά προβλήματα, ορισμένα εκ των οποίων, όπως το μετρό, απαιτούν λύσεις «εδώ και τώρα». Επίσης η νέα κυβέρνηση θα κληθεί σε σύντομο χρόνο να πάρει σαφή θέση και για τα υπόλοιπα ανοιχτά μέτωπα, όπως η ιδιωτικοποίηση ή όχι του λιμανιού, του αεροδρομίου «Μακεδονία», της Εγνατίας οδού. Θα κληθεί βεβαίως να λύσει και το γόρδιο δεσμό στις Σκουριές, όπου οι πρώτες, επικοινωνιακού τύπου παρεμβάσεις της αναθέρμαναν το κλίμα διχασμού στην τοπική κοινωνία. Συγχρόνως η κυβέρνηση πρέπει να αποφασίσει τι θα κάνει με τη στελέχωση των κρατικών δομών που εδρεύουν στη Θεσσαλονίκη, καθώς παρά τις συζητήσεις και τις ζυμώσεις που εξελίσσονται στο παρασκήνιο οι αλλαγές στους λεγόμενους κρατικούς αξιωματούχους δεν έχουν προχωρήσει ακόμη με εξαίρεση τις περιορισμένες αντικαταστάσεις στον τομέα της υγείας και το διορισμό νέας διοίκησης στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου.
Μετά την παρέλευση του εύλογου χρόνου ανοχής που δικαιούται κάθε νέα κυβέρνηση και με δεδομένο ότι από την περασμένη Τετάρτη η διαπραγμάτευση με τους πιστωτές έχει εισέλθει στην ουσιαστική φάση της, η «Μακεδονία» κρίνει ότι είναι πλέον ο κατάλληλος χρόνος, για να ανοίξει τη συζήτηση σχετικά με το «πρόγραμμα για τη Θεσσαλονίκη». Στο πλαίσιο αυτό παρουσιάζει την ατζέντα των θεμάτων της πόλης και της Κεντρικής Μακεδονίας, υπενθυμίζοντας τις προεκλογικές δεσμεύσεις του ΣΥΡΙΖΑ με τις οποίες καλείται να αναμετρηθεί πλέον ως κυβέρνηση.

ΣΚΟΥΡΙΕΣ Υπάρχει χρυσή τομή;

Προεκλογικά μία από τις «σημαίες» του ΣΥΡΙΖΑ ήταν η ακύρωση της επένδυσης της «Ελληνικός Χρυσός» στις Σκουριές. Ενάμιση μήνα μετά την ανάληψη της εξουσίας φαίνεται να αναζητά τη χρυσή τομή, ώστε να μην απογοητεύσει τους ψηφοφόρους του, να προστατεύσει το περιβάλλον αλλά και τους εργαζόμενους.
Οι τελευταίοι βγήκαν «μπροστά», με συμβολικούς αποκλεισμούς δρόμων στη Χαλκιδική και συγκεντρώσεις έξω από το υπουργείο Παραγωγικής Ανασυγκρότησης. Μέχρι στιγμής οι εργαζόμενοι έχουν συναντήσει οκτώ φορές τον αρμόδιο υπουργό Παναγιώτη Λαφαζάνη, ο οποίος «είπε ότι μας κατανοεί ως εργαζόμενους. Εμείς δεν ταυτιζόμαστε με την εταιρεία. Λέμε, ας μας πουν πού υπάρχει παρανομία με συγκεκριμένα στοιχεία», λέει στη «ΜτΚ» ο πρόεδρος του σωματείου εργαζομένων Χρήστος Ζαφειρούδας.

ΙΣΟΡΡΟΠΙΕΣ

Ο κ. Λαφαζάνης ανακάλεσε για επανέλεγχο ορισμένες από τις άδειες της εταιρείας, ενέργεια η οποία είχε την απόλυτη στήριξη του πρωθυπουργού Αλ. Τσίπρα, όπως φανερώνει η αναφορά στη συγκεκριμένη υπόθεση τόσο στο υπουργικό συμβούλιο όσο και στην κοινοβουλευτική ομάδα του κόμματός του. Ωστόσο λίγες μέρες αργότερα η μία εκ των αδειών, που αφορούσε εργασίες υλοτομίας, κρίθηκε σύννομη από τον αναπληρωτή υπουργό Περιβάλλοντος Γ. Τσιρώνη. Μέλη του κινήματος αλλά και υποστηρικτές της επένδυσης σχολιάζουν ότι ενδεχομένως ο υπουργός και ο αναπληρωτής του έχουν μοιραστεί τους ρόλους του «καλού» και του «κακού». Πάντως οι Οικολόγοι Πράσινοι (από τους οποίους προέρχεται ο κ. Τσιρώνης) εξέδωσαν ανακοίνωση θέτοντας το ερώτημα: «Υπάρχει νομική οδός να σταματήσει η υλοτόμηση των 300 στρεμμάτων αρχαίου δάσους στις Σκουριές. Πολιτική βούληση υπάρχει;». Πάντως η εσπευσμένη διαδικασία που ακολουθήθηκε επικρίθηκε από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος, Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας. «Η τακτική να ανακληθεί προκαταβολικά με υπουργική απόφαση η μελέτη και στη συνέχεια να διενεργηθεί επανέλεγχος προκαλεί ερωτηματικά» αναφέρεται σε επιστολή προς τον κ. Λαφαζάνη και τονίζεται ότι «παρόμοιες διαδικασίες ευθύνονται για την αδυναμία του κράτους να πείσει τους πολίτες του ότι θα τηρήσει το πνεύμα και το γράμμα του νόμου».

ΤΟ ΚΙΝΗΜΑ

Σύμφωνα με πληροφορίες, η κυβέρνηση φέρεται να αναζητά τρόπο ώστε η μεταλλευτική δραστηριότητα να περιοριστεί στις υφιστάμενες δομές σε Ολυμπιάδα και Στρατώνι και να μην επεκταθεί στις Σκουριές, ώστε και να διατηρηθούν οι θέσεις εργασίας αλλά και ο ΣΥΡΙΖΑ να φανεί συνεπείς με την προεκλογική του θέση. Η άποψη που διατυπώθηκε από τον κ. Τσιρώνη, ότι ενδεχομένως να αναζητηθούν άλλες λύσεις, όπως η υπόγεια εξόρυξη, δημιουργεί μεγαλύτερα προβλήματα από όσα λύνει, γιατί διπλασιάζει τη δεσμευμένη επιφάνεια των τελμάτων.
«Περιμένουμε καρτερικά και εναγωνίως να σταματήσει η υλοποίηση του σχεδίου στις Σκουριές. Πιστεύουμε ότι θα το τηρήσει η κυβέρνηση» λέει στη «ΜτΚ» ο Λάζαρος Τόσκας, μέλος του κινήματος κατά του χρυσού και περιφερειακός σύμβουλος. «Δεν στεκόμαστε απέναντι στην κυβέρνηση, εμπιστευόμαστε τον κ. Λαφαζάνη» λέει. Όσο για τον κ. Τσιρώνη σημειώνει ότι «δεν έχει αρμοδιότητα». Κατά τον ίδιο, «δεν υπάρχει περίπτωση να αποδειχθεί το επενδυτικό σχέδιο σύννομο». Για το κίνημα κατά του χρυσού δεν υπάρχει χρυσή τομή αλλά κόκκινη γραμμή: «Καμία νέα επέκταση στις Σκουριές δεν γίνεται αποδεκτή. Αν δοθούν οι Σκουριές, υπάρχουν άλλα τρία σημεία πολύ μεγαλύτερα. Οι Σκουριές είναι για μας η μητέρα των μαχών. Τα υπάρχοντα μεταλλεία, Ολυμπιάδας - Στρατωνίου, μπορούν να απασχολήσουν 1.000 άτομα για πολλά χρόνια. Αν δεν την ενδιαφέρει την εταιρεία, μπορεί να τα μαζέψει και να φύγει, δεν μας αφορά αυτό».

Η ΕΤΑΙΡΕΙΑ

Ωστόσο το επενδυτικό σχέδιο της «Ελληνικός Χρυσός», που έχει λάβει άδεια, είναι ενιαίο για Σκουριές-Ολυμπιάδα-Στρατώνι και αφορά χρήση της μεθόδου flash melting. «Η μέθοδος μεταλλουργίας που έχει εγκριθεί εξαρτάται από την ύπαρξη του μεταλλεύματος χαλκού των Σκουριών. Αλλιώς, αν μείνει μόνο η Ολυμπιάδα, χρειάζεται να χρησιμοποιηθεί κυάνιο στη μεταλλουργία. Εμείς λάβαμε υπόψιν τις ευαισθησίες του κόσμου ως προς το κυάνιο (παρόλο που το θεωρούμε δαιμονοποιημένο), είπαμε ότι μπορούμε να εφαρμόσουμε τη μέθοδο με τη χρήση χαλκού. Χωρίς τις Σκουριές ακυρώνεται το επενδυτικό σχέδιο όπως έχει αδειοδοτηθεί», αναφέρει από την πλευρά του ο εκπρόσωπος της εταιρείας Κώστας Γεωργαντζής. Όσο για τα μεταλλεία στο Στρατώνι, σύμφωνα με τον ίδιο, το μετάλλευμα σε 2-3 χρόνια θα εξαντληθεί.

ΤΟ ΕΠΟΜΕΝΟ ΒΗΜΑ

Μετά τις εκλογές, οι επισκέψεις των επιθεωρητών μεταλλείων στις εγκαταστάσεις της εταιρείας έχουν πυκνώσει. Το υπουργείο Παραγωγικής Ανασυγκρότησης έχει ανακαλέσει για επανέλεγχο τις εγκρίσεις ηλεκτρομηχανολογικού και αρχιτεκτονικού, κάτι που πάει πίσω την έκδοση της άδειας δόμησης για τη μονάδα στις Σκουριές. Το επόμενο βήμα θα είναι η ανάκληση της άδειας εγκατάστασης εξοπλισμού, με απώτερη στόχευση την ίδια τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, κάτι που θα σταματούσε όλο το έργο. Η μητρική της «Ελληνικός Χρυσός», El Dorado Gold, έχει αφήσει να εννοηθεί ότι αν συνεχιστούν τα προσκόμματα θα επανεξετάσει τη συνολική παρουσία της στη χώρα μας, ακυρώνοντας την επένδυση. Κατόπιν παρέμβασης από την καναδική πρεσβεία πραγματοποιήθηκε μια πρώτη συνάντηση του Π. Λαφαζάνη με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Eldorado Gold, Paul Wright.
Το επόμενο βήμα είναι η επίσκεψη του υπουργού στις εγκαταστάσεις της εταιρείας στη Χαλκιδική, κάτι που υποσχέθηκε στους εργαζόμενους ότι θα πράξει εντός των επόμενων δύο εβδομάδων.

ΕΛΒΟ «Ησυχία» και αναμονή

Σε κατάσταση αναμονής εξακολουθούν να βρίσκονται οι 340 εργαζόμενοι της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων (ΕΛΒΟ), η οποία βρίσκεται σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης με την εταιρεία να είναι εν λειτουργία. Ο εκκαθαριστής θα πρέπει να ολοκληρώσει τη διαδικασία μέχρι τις 28 Ιουλίου 2015, αλλά μέχρι στιγμής δεν έχει προχωρήσει καμία πώληση περιουσιακού στοιχείου της εταιρείας (η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος δεν εξελίχθηκε σε διαγωνισμό), με δεδομένη τη δηλωμένη θέση των κυβερνητικών εταίρων κατά της πώλησης της ΕΛΒΟ. Την εβδομάδα που πέρασε οι εργαζόμενοι είχαν συνάντηση με τον αναπληρωτή υπουργό Άμυνας Κώστα Ήσυχο και σύμφωνα με τον πρόεδρο του σωματείου Θόδωρο Αλιόγκα το κλίμα ήταν θετικό. Ωστόσο επισημάνθηκε ότι ο κ. Ήσυχος δεν είναι αρμόδιος να αναλάβει δεσμεύσεις, καθώς η εταιρεία ανήκει στο υπουργείο Οικονομικών. Οι εργαζόμενοι έχουν ζητήσει συνάντηση αυτή την εβδομάδα με τον αναπληρωτή υπουργό Δημήτρη Μάρδα για να διερευνήσουν τις προθέσεις του. Αν το υπουργείο Οικονομικών παραχωρήσει την εταιρεία στο υπουργείο Άμυνας (κάτι που θα ήταν ευκταίο για τους εργαζόμενους), θα πρέπει να ξεκαθαριστεί αν και πώς θα εξοφληθούν οι πιστωτές της, οι οποίοι περίμεναν να πληρωθούν τα οφειλόμενα από τους πλειστηριασμούς των περιουσιακών της στοιχείων.

ΕΒΖ Αντί για τρία, ίσως ούτε ένα εργοστάσιο

Ενώ η μετοχή της Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης Βιομηχανία Ζάχαρης τέθηκε σε επιτήρηση, κίνηση που αντανακλά τη δεινή οικονομική θέση της εταιρείας, και ενώ οι τευτλοπαραγωγοί δεν έχουν εξοφληθεί για την περσινή χρονιά και δεν έχουν σπείρει για φέτος, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παραγωγικής Ανασυγκρότησης υπόσχεται επαναλειτουργία των κλειστών ζαχαρουργείων, Σερρών και Ορεστιάδος. Προ δεκαημέρου ο υπουργός Π. Λαφαζάνης είχε υποσχεθεί αποπληρωμή των αγροτών, αποζημίωση των ασυγκόμιστων της καμπάνιας του 2014 και χρηματοδότηση για να μπορέσει η βιομηχανία να λειτουργήσει φέτος. Το ποσό των 8,5 εκατ. ευρώ που υπολείπεται για την εξόφληση της περσινής σοδειάς τεύτλων εγκρίθηκε μεν από την Τράπεζα Πειραιώς, όμως δεν έχει πιστωθεί ακόμη στους παραγωγούς. Υπό αυτές τις συνθήκες, και ενώ ακόμη δεν έχει γίνει γνωστή η τιμολογιακή πολιτική της ΕΒΖ για τη νέα χρονιά, κανένας αγρότης δεν έσπειρε τεύτλα. Η σπορά γίνεται από τα μέσα Φεβρουαρίου μέχρι το αργότερο τα τέλη Μαρτίου, αν όμως παρέλθει ο χρόνος η εταιρεία κινδυνεύει να ξεμείνει από πρώτη ύλη και αντί για τα τρία εργοστάσια να μη δουλέψει ούτε αυτό στο Πλατύ. Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, παραγωγοί και εργαζόμενοι αμφισβητούν ανοιχτά τη διοίκηση της εταιρείας (η ομοσπονδία εργαζομένων μάλιστα τη χαρακτηρίζει «έκπτωτη») και αναμένουν τον διορισμό νέας. Υπενθυμίζεται ότι η ΕΒΖ ανήκει στην υπό εκκαθάριση Αγροτική Τράπεζα.

ΛΙΜΑΝΙ Ραντεβού τον Ιούνιο

Με την ανάληψη των καθηκόντων του ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομίας με αρμοδιότητα στον τομέα εμπορικής ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας είχε σπεύσει να δηλώσει ότι σταματά η πώληση του λιμανιού του Πειραιά και το ίδιο δήλωσε στη «ΜτΚ» και για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Λίγο αργότερα ήρθε η δέσμευση της κυβέρνησης στο Εurogroup της 20ής Φεβρουαρίου ότι οι εν εξελίξει διαγωνισμοί θα συνεχιστούν. Ένας από αυτούς είναι και ο διαγωνισμός για την πώληση του 67% των μετοχών που κατείχε το ελληνικό δημόσιο στην εταιρεία Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης, που βρισκόταν ήδη στη β’ φάση (η κατάθεση δεσμευτικών προσφορών από τις ενδιαφερόμενες κοινοπραξίες εταιρειών είχε τοποθετηθεί περί τα τέλη Νοεμβρίου και η καθυστέρηση της διαδικασίας από το ΤΑΙΠΕΔ προφανώς συνδέεται με τις πολιτικές εξελίξεις). Έτσι, ο συγκεκριμένος διαγωνισμός μετακινήθηκε από το ράφι της «κατάψυξης», που το είχε τοποθετήσει η κυβέρνηση, σε αυτό της «συντήρησης», καθώς σύμφωνα με πληροφορίες η διαδικασία του διαγωνισμού παρατείνεται μέχρι τον Ιούνιο. Την ίδια περίοδο (2 Ιουνίου του 2015) έχει προσδιοριστεί και η εκδίκαση της προσφυγής των Δικηγορικών Συλλόγων Πειραιά και Θεσσαλονίκης, της ΟΜΥΛΕ, των Λιμενεργατών και του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Πειραιά κατά του ΤΑΙΠΕΔ για την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου 67% των μετοχών του ΟΛΠ και του ΟΛΘ. Σημειωτέον ότι η υπόθεση επρόκειτο να συζητηθεί στις 24 Φεβρουαρίου, αλλά το ΤΑΙΠΕΔ κατέθεσε αίτημα αναβολής.

ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ Ιδιωτικοποίηση εν πτήσει

Η παραχώρηση 14 περιφερειακών αεροδρομίων (μεταξύ των οποίων ήταν και το αεροδρόμιο «Μακεδονία») σε ιδιώτες ήταν ίσως η μόνη ιδιωτικοποίηση που κατάφερε να ολοκληρώσει η προηγούμενη κυβέρνηση. Ο διαγωνισμός είχε ολοκληρωθεί τον Νοέμβριο του 2014, με ανάδοχο την κοινοπραξία Fraport-Slentel και μάλιστα με τίμημα που είχε θεωρηθεί υψηλό (1,2 δισ. ευρώ εφάπαξ, εγγυημένο ετήσιο μίσθωμα και δέσμευση για την υλοποίηση επενδύσεων ύψους 1,4 δισ. ευρώ). Ωστόσο η ανάδοχος εταιρεία δεν είχε υπογράψει τη σχετική σύμβαση με το ΤΑΙΠΕΔ και η συμφωνία πώλησης δεν είχε επικυρωθεί από την προηγούμενη Βουλή. Παραλαμβάνοντας το χαρτοφυλάκιό του ο υπουργός Οικονομίας Γιώργος Σταθάκης είχε ξεκαθαρίσει ότι η κυβέρνηση δεν θα δώσει συνέχεια σε θέματα όπως οι ιδιωτικοποιήσεις των περιφερειακών αεροδρομίων. Η δέσμευση του Γ. Βαρουφάκη ως προς τη συνέχιση των εν εξελίξει και ολοκληρωμένων ιδιωτικοποιήσεων δεν αφήνει περιθώρια για απότομη προσγείωση. Ωστόσο την περασμένη Πέμπτη ο κ. Σταθάκης σημείωσε πως οι εν εξελίξει ιδιωτικοποιήσεις τελούν εκ των πραγμάτων υπό καθεστώς διαπραγμάτευσης. Ειδικά για τα αεροδρόμια διατύπωσε ενστάσεις ως προς το ότι πρόκειται για 100% ιδιωτικοποίηση, που οδηγεί σε ιδιωτικό μονοπώλιο για τα επόμενα 50 χρόνια.

ΣΟΦΙΑ ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΙΔΟΥ

Ήξεις αφήξεις για το ΣΜΑ Ευκαρπίας

Πληθώρα ερωτηματικών γεννά η πολιτική της κυβέρνησης αναφορικά με τα έργα περιβαλλοντικής διαχείρισης στη Θεσσαλονίκη, στα οποία περιλαμβάνεται ο Σταθμός Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ) στην Ευκαρπία. Το επίμαχο έργο για δύο χρόνια αποτελούσε σύμβολο αγωνιστικών κινητοποιήσεων και αντιπολιτευτικής τακτικής στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ.
Οι αμφίσημες και ασαφείς δηλώσεις κυβερνητικών στελεχών για το θέμα του ΣΜΑ, που βρίσκεται σε φάση ολοκλήρωσης, ενισχύουν την άποψη ότι δεν υπάρχει ξεκάθαρη θέση για το τι μέλλει γενέσθαι, αν δηλαδή ο Σταθμός θα λειτουργήσει, όπως σχεδιάστηκε, ή θα αλλάξει η χρήση του. Και όλα αυτά την ώρα που ο νομός Θεσσαλονίκης έχει απόλυτη ανάγκη από έργα, όπως ο ΣΜΑ Ευκαρπίας, ο οποίος θα συμβάλει στην ορθή διαχείριση των στερεών αποβλήτων και θα παρατείνει το χρόνο ζωής του ΧΥΤΑ Μαυροράχης, που ήδη αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα από την υπερφόρτωση απορριμμάτων.
Σε σύσκεψη που έγινε πρόσφατα στο υπουργείο Περιβάλλοντος με αφορμή τα προβλήματα στο ΧΥΤΑ τόσο ο αναπληρωτής υπουργός Γιάννης Τσιρώνης όσο και άλλα κυβερνητικά στελέχη, αρμόδια για περιβαλλοντικά ζητήματα, δεν πήραν απολύτως καμία θέση για το ΣΜΑ παρά έκαναν μία γενικόλογη τοποθέτηση περί αναγκαιότητας αλλαγής του μοντέλου διαχείρισης των στερεών αποβλήτων και στο νομό Θεσσαλονίκης. Πιο συγκεκριμένα ο κ. Τσιρώνης ζήτησε να επισπευσθεί η αναθεώρηση του περιφερειακού σχεδιασμού διαχείρισης στερεών αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ), που θα υποδείξει τα αναγκαία έργα, και επισήμανε την κατηγορηματική αντίθεσή του στην καύση σύμμεικτων απορριμμάτων, επιμένοντας στην εφαρμογή σύγχρονου τρόπου ολοκληρωμένης διαχείρισης των αποβλήτων, με σημαντικά οφέλη στο περιβάλλον, την οικονομία και την κοινωνία.
Κληθείς να απαντήσει για το ΣΜΑ, που ο ίδιος στήριξε, όταν συμμετείχε στη διοίκηση του Φορέα Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ), ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Β’ Θεσσαλονίκης Σωκράτης Φάμελος τόνισε ότι το έργο ανήκει στην αυτοδιοίκηση και αυτή πρέπει να το προωθήσει. Ωστόσο δήλωσε ότι θέση της κυβέρνησης είναι ότι αυτά τα έργα πρέπει να ενταχθούν σε μία συνολική στρατηγική για την ορθή διαχείριση των στερεών αποβλήτων και να αξιοποιηθούν νέα εργαλεία. «Ο ΧΥΤΑ πρέπει να γίνει ΧΥΤΥ και ο ΣΜΑ να προσανατολιστεί στη διαλογή στην πηγή, ώστε να έχουμε και άλλα ρεύματα απορριμμάτων και να ανακυκλώνουμε περισσότερα υλικά», υπογράμμισε ο κ. Φάμελος και πρόσθεσε: «Ο περιφερειακός σχεδιασμός είναι εργαλείο που θα συμβάλει στην ασφαλή ταφή των απορριμμάτων, προστατεύοντας το περιβάλλον, και στην οικονομία για τους πολίτες».

ΚΑΛΑ ΤΑ ΜΕΓΑΛΑ ΛΟΓΙΑ ΑΛΛΑ…

Αυτοδιοικητικοί παράγοντες της Θεσσαλονίκης σημειώνουν ότι οι ανώτερες ιεραρχικά μέθοδοι διαχείρισης αποβλήτων, όπως επαναχρησιμοποίηση, διαλογή στην πηγή, προδιαλογή και επεξεργασία βιοαποβλήτων, είναι καλές και χρήσιμες, όμως, μέχρι να εφαρμοστούν, πρέπει να βρεθεί τρόπος για την ορθή διαχείριση των σκουπιδιών στο νομό.
Υποστηρίζουν ότι το έργο του ΣΜΑ είναι κομβικής σημασίας για τη Θεσσαλονίκη και πρέπει άμεσα η κυβέρνηση να αποσαφηνίσει τις προθέσεις της για την πορεία του έργου, που σε λίγους μήνες πρόκειται να παραδοθεί.
Δήμαρχοι του νομού αναφέρουν ότι το έργο είναι της αυτοδιοίκησης και αυτή λογοδοτεί για την πρόοδό του, αλλά, αν υπάρχει σχεδιασμός για αλλαγή του μοντέλου διαχείρισης των απορριμμάτων, πρέπει άμεσα να γνωστοποιηθεί και να δρομολογηθεί προς υλοποίηση.

ΘΑ ΕΠΙΜΕΙΝΟΥΝ ΣΤΙΣ ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ

Και ενώ επισήμως η κυβέρνηση δεν έχει πάρει θέση για το θέμα του ΣΜΑ και δεν έχει κάνει ακόμη γνωστό τι θα περιλαμβάνει το εθνικό σχέδιο διαχείρισης στερεών αποβλήτων, ο ΣΥΡΙΖΑ Θεσσαλονίκης και κάτοικοι πέριξ της Ευκαρπίας συνεχίζουν την κόντρα με το ΦΟΔΣΑ, υποστηρίζοντας ότι ένα τέτοιο έργο δεν χωρά στο νέο σχεδιασμό που προωθείται. Κατηγορούν μάλιστα τους δημάρχους και το ΦΟΔΣΑ ότι είναι εμπνευστές και εφαρμοστές του αποτυχημένου μοντέλου διαχείρισης αστικών αποβλήτων -αναφερόμενοι στο ΧΥΤΑ και το ΣΜΑ- σημειώνοντας ότι πρόκειται για φαραωνικά έργα, τα οποία αποδεικνύεται στην πράξη ότι δεν μπορούν ούτε καν συμβατικά να λειτουργήσουν. Αντ’ αυτών προτείνουν ριζική αναθεώρηση του περιφερειακού σχεδιασμού διαχείρισης αποβλήτων με τοπικά σχέδια διαχείρισης, μικρές αποκεντρωμένες εγκαταστάσεις, ανακύκλωση με διαλογή στην πηγή, ξεχωριστή συλλογή των οργανικών, κομποστοποίηση και χωρίς παραγωγή δευτερογενών καυσίμων (RDF, SRF).
«Δεν είμαστε κατά του ΣΜΑ αλλά εναντίον μιας τέτοιας μονάδας, όπως σχεδιάζεται στην Ευκαρπία, που είναι διπλάσιας δυναμικότητας από το σύνολο των απορριμμάτων του νομού. Αν λειτουργήσει, θα είναι παντελώς άχρηστη», τονίζει το μέλος του συντονιστικού οργάνου κατά του ΣΜΑ Ευκαρπίας Μιχάλης Σπάσος. Υποστηρίζει ότι επί της ουσίας το έργο δεν θα μειώσει τον όγκο των σκουπιδιών, και αν οι δήμαρχοι, όπως αναφέρει, επιμένουν να λειτουργήσει, τότε θα αποδειχθεί ότι έκαναν λάθος, αφού οι ανάγκες έχουν διαφοροποιηθεί.
Κάτοικοι και περιβαλλοντικοί σύλλογοι της Ευκαρπίας και ευρύτερα του δήμου Παύλου Μελά σκοπεύουν να στήσουν εκ νέου μπλόκο στη συνέχιση των εργασιών του ΣΜΑ, εμποδίζοντας την ολοκλήρωσή τους. «Η θέση μας δεν έχει αλλάξει, το έργο πρέπει να σταματήσει οριστικά, γιατί, ακόμη κι αν ολοκληρωθεί, δεν θα χρειάζεται», ανέφερε ο κ. Σπάσος.

ΤΟ ΕΡΓΟ

Ο ΣΜΑ προϋπολογίζεται σε 12 εκατ. ευρώ, κονδύλια που διασφαλίστηκαν μέσω του ΕΣΠΑ, ενώ η ανάδοχος κοινοπραξία «Δυναμική Έργων» υπέγραψε τη σύμβαση τον Οκτώβριο του 2010. Οι εργασίες επρόκειτο να αρχίσουν το Νοέμβριο της ίδιας χρονιάς, ωστόσο υπήρξαν γραφειοκρατικοί σκόπελοι και χρειάστηκαν 112 εγκρίσεις μαζί με την οικοδομική άδεια, η οποία δόθηκε στα τέλη του 2011. Οι πρώτες μελέτες χρηματοδοτήθηκαν το 2004 από τον τότε υφυπουργό Οικονομικών Χρ. Φώλια, που διασφάλισε 1 εκατ. ευρώ. Η απόφαση για την οριστική ένταξη του έργου επιδόθηκε στο Σύνδεσμο ΟΤΑ στις 23 Ιουλίου 2009 από τον τότε γ.γ. της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας Γ. Τσιότρα. Με την απόφαση εκείνη άνοιξε και επισήμως ο δρόμος για την κατασκευή του ΣΜΑ ΒΔ τομέα Θεσσαλονίκης. Ο Σταθμός Ευκαρπίας είναι ο μεγαλύτερος που προέβλεπε ο περιφερειακός σχεδιασμός του 2005, καθώς θα μπορεί να αποθηκεύει ημερησίως 1.100 τόνους απορριμμάτων.

ΦΑΝΗ ΣΟΒΙΤΣΛΗ
fanisovi@gmail.com

Στον αέρα υποδομές-μεταφορές

Σε μία πρώτη συμβιβαστική λύση μεταξύ εργολάβου και «Αττικό Μετρό» για την προσωρινή συνέχιση των εργασιών κατασκευής της βασικής γραμμής του μετρό Θεσσαλονίκης, μέχρι να συμφωνηθεί νέο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης, προσανατολίζεται το αρμόδιο υπουργείο, χωρίς όμως μέχρι σήμερα να υπάρχουν θετικά αποτελέσματα.
Ο αν. υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χρήστος Σπίρτζης επιδιώκει συνεννόηση των δύο πλευρών, ώστε να εφαρμοστεί σε πρώτη φάση το προσωρινό χρονοδιάγραμμα εργασιών, διάρκειας τεσσάρων μηνών, που κατέθεσε στον εργολάβο η «Αττικό Μετρό». Στο διάστημα αυτό θα αναληφθεί σειρά πρωτοβουλιών, ώστε να υπάρξει οριστική λύση και να αρχίσουν οι εργασίες σε όλα τα εργοτάξια. Υπενθυμίζεται ότι ο ανάδοχος έχει καταθέσει αίτημα διάλυσης της σύμβασης και επιθυμεί να αποχωρήσει διεκδικώντας μεγάλη αποζημίωση και ο κύριος του έργου τού ζητά να παραμείνει στα εργοτάξια. Την ίδια ώρα ο υπουργός Εργασίας Πάνος Σκουρλέτης θα προστατεύει στα νόμιμα πλαίσια τις υπάρχουσες θέσεις, όπως έκανε μέχρι τώρα, αποτρέποντας μαζικές απολύσεις. Μέλημα και των δύο υπουργών είναι να καθησυχάσουν τους πολίτες της Θεσσαλονίκης και κυρίως τους επαγγελματίες, πείθοντάς τους ότι η κατάσταση των νεκρών εργοταξίων σύντομα θα αλλάξει.
Η κυβέρνηση, όπως φαίνεται, ενδιαφέρεται κυρίως για την κοινωνική διάσταση του θέματος και δευτερευόντως για το τεχνικό ζήτημα. Άλλωστε στις προεκλογικές εξαγγελίες του ΣΥΡΙΖΑ δεν υπήρχε σαφής πρόταση απεγκλωβισμού του έργου από το τέλμα στο οποίο έχει περιέλθει. Οι περισσότερες παρεμβάσεις των στελεχών του κόμματος σχετίζονταν με ζητήματα προστασίας των εργαζομένων αλλά και των αρχαιοτήτων που αποκαλύπτονται, όπως στην περίπτωση του εργοταξίου της Βενιζέλου. Το τμήμα Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ Θεσσαλονίκης και η δημοτική παράταξη «Ανοιχτή Πόλη» διατύπωσαν πρώτοι τη θέση για τη συνύπαρξη σταθμού μετρό και αρχαιοτήτων, η οποία στην πορεία δικαιώθηκε.
Για την κατασκευή του έργου γίνονται παρεμβάσεις και μετά την ανάληψη της διακυβέρνησης από το ΣΥΡΙΖΑ και τους ΑΝΕΛ σε επίπεδο ερωτήσεων στη Βουλή και στο ευρωκοινοβούλιο.

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΟΔΙΑ

Ένα από τα ζητήματα υποδομών-μεταφορών που απασχολούν την κυβέρνηση είναι η εγκατάσταση νέων σταθμών διοδίων στην Εγνατία οδό και γενικότερα το θέμα των διοδίων στους αυτοκινητόδρομους. Υπενθυμίζεται ότι ο κ. Σπίρτζης στο παρελθόν έχει ταχθεί κατά της επιβολής τελών μέχρι την κατασκευή παράπλευρων διελεύσεων στις εθνικές οδούς και είχε ζητήσει αναλογικά διόδια (με βάση τα χιλιόμετρα που διανύει ο χρήστης). Στην Εγνατία οδό κοινή υπουργική απόφαση ορίζει τη σταδιακή προσθήκη συνολικά έξι καινούργιων σταθμών από το 2015 μέχρι το 2016 (υπάρχουν επτά) και την κατασκευή πέντε νέων στους τρεις κάθετους άξονες του αυτοκινητόδρομου. Η κατασκευή των νέων διοδίων όμως συνδέεται με το ζήτημα της παραχώρησης του αυτοκινητόδρομου σε ιδιώτη, η οποία δρομολογήθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση με εκχώρηση μάλιστα της διαχείρισης της Εγνατίας οδού στο ΤΑΙΠΕΔ. Η εξέλιξη της ιδιωτικοποίησης, που δεν φαίνεται να προχωρά, θα καθορίσει και τον αριθμό των νέων σταθμών, που είναι βέβαιο ότι θα κατασκευαστούν αλλά με αναλογική χρέωση.
Όσον αφορά συνολικά το ζήτημα των διοδίων, το υπουργείο Ανάπτυξης σύμφωνα με τα λεγόμενα του υπουργού Γιώργου Σταθάκη θα επιχειρήσει αναθεώρηση των συμβάσεων παραχώρησης των αυτοκινητόδρομων με πρόβλεψη για μείωση των τελών. Η πιο πρόσφατη αναθεώρηση έγινε το Δεκέμβριο του 2013 από τον πρώην υπουργό Μιχάλη Χρυσοχοΐδη αλλά προς όφελος των παραχωρησιούχων, που εξασφάλισαν πρόσθετη χρηματοδότηση. Η νέα κυβέρνηση δεν μπορεί να καταργήσει ή να αναστείλει τη λειτουργία διοδίων, διότι θα κληθεί να πληρώσει τεράστια ποσά για αποζημιώσεις (διαφυγόντα κέρδη) στους εργολάβους. Έτσι θα εστιάσει στην καθιέρωση ηλεκτρονικής κάρτας διελεύσεων με χρέωση ανά χιλιόμετρο, σε μειωμένες τιμές και στην εφαρμογή επιπλέον κοινωνικών και τοπικών κριτηρίων, ώστε να μειωθεί το κόστος σε ένα ελάχιστο συμβολικό ποσό για ειδικές κατηγορίες πολιτών (πολύτεκνοι, ΑΜΕΑ, άνεργοι, τοπικοί κάτοικοι). Άμεσα πάντως αναμένεται να καταργηθούν οι ρυθμίσεις Ρέππα και Βορίδη, με τις οποίες μετατράπηκε σε παράβαση του ΚΟΚ η μη καταβολή διοδίων και σε ποινικό αδίκημα η κατάληψη σταθμού διοδίων.

ΔΗΜΟΣΙΟΙ ΧΩΡΟΙ Η απόδοση των στρατοπέδων 
 
Ένα από τα θέματα που απασχολεί τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ στη Θεσσαλονίκη είναι η αξιοποίηση των πρώην στρατοπέδων του πολεοδομικού συγκροτήματος προς όφελος των τοπικών κοινωνιών. Η θέση του ΣΥΡΙΖΑ είναι ότι «όλα τα στρατόπεδα και οι υπόλοιποι αδόμητοι χώροι που βρίσκονται στην ευθύνη όλων των δημόσιων φορέων της τοπικής αυτοδιοίκησης της Θεσσαλονίκης πρέπει να χαρακτηριστούν χώροι υψηλού πρασίνου, χωρίς καμία νέα δόμηση, με κατάργηση του ν. 2745/1999, με αξιοποίηση υπαρχόντων κτιρίων και απόδοση της διαχείρισής τους ως χώρων υπερτοπικής σημασίας σε μητροπολιτικό φορέα, όπου συμμετέχει και η τοπική αυτοδιοίκηση, με ταυτόχρονη διάθεση οικονομικών πόρων από την κυβέρνηση». Στην προσπάθεια απόδοσης των στρατοπέδων όμως ο ΣΥΡΙΖΑ πρέπει να αποσπάσει τη σύμφωνη γνώμη του υπουργού Εθνικής Άμυνας Πάνου Καμμένου, ο οποίος ενδεχομένως να ζητήσει τη διατήρηση μερικών εκτάσεων για τις ανάγκες του στρατού ή την αξιοποίησή τους από το στρατό.
Το πρώτο θέμα που θα εξεταστεί θα είναι η παραχώρηση (από την προηγούμενη κυβέρνηση) του πρώην στρατοπέδου Παύλου Μελά στον ομώνυμο δήμο, η οποία έγινε υπό όρους που δεν δέχονται ούτε ο ΣΥΡΙΖΑ ούτε η τοπική κοινωνία. Για το λόγο αυτό άλλωστε μέχρι σήμερα δεν έχουν επικυρωθεί οι όροι από το δημοτικό συμβούλιο, οι οποίοι χαρακτηρίζονται ζημιογόνοι για την τοπική κοινωνία και προς όφελος του στρατού, στον οποίο προβλέπεται να παραχωρηθούν 53 στρμ. για την ανέγερση κατοικιών, καταστημάτων και ξενοδοχείων. Οκτώ στρέμματα δίνονται στην ιερά μητρόπολη Νεαπόλεως-Σταυρουπόλεως και 280 στρμ. στο δήμο Παύλου Μελά για χρήση για 49 χρόνια σε συνεκμετάλλευση με το Ταμείο Εθνικής Άμυνας (ΤΕΘΑ).
Για το πρώην στρατόπεδο Μεγάλου Αλεξάνδρου, στα όρια του δήμου Αμπελοκήπων-Μενεμένης, το μεγαλύτερο μέρος του οποίου έχει εκχωρηθεί στο δήμο, αλλά πέρασε στη δικαιοδοσία του ΤΑΙΠΕΔ, ο ΣΥΡΙΖΑ έχει πάρει ήδη θέση στο πλαίσιο αντιπαράθεσης με το δήμαρχο Λάζαρο Κυρίζογλου. «Δεν θα ξεπουληθεί, αλλά θα παραμείνει δημόσιος χώρος», όπως και το πρώην στρατόπεδο Παπακυριαζή στο δήμο Κορδελιού-Ευόσμου. Η ίδια πολιτική θα ακολουθηθεί και για τα στρατόπεδα Καρατάσσιου, Κόδρα, Νταλίπη, Γκόνου, Κακιούση, Παπαπασχάλη, Ζιάκα, Φαρμάκη και Ζώη.

ΦΩΤΗΣ ΚΟΥΤΣΑΜΠΑΡΗΣ
fkoutsamparis@makthes.gr

ΕΡΤ3 «Καίει» το θέμα της αυτοτέλειας

Με δυσφορία και επικριτικά σχόλια υποδέχθηκαν εργαζόμενοι και συνδικάτα το νέο νομοσχέδιο για την ΕΡΤ, στο οποίο δεν προβλέπεται μεταξύ άλλων και η διοικητική-οικονομική αυτοτέλεια της ΕΡΤ3.
Δεν είναι λίγοι αυτοί που θεωρούν ότι απλώς η ΝΕΡΙΤ μετονομάζεται σε ΕΡΤ, πατώντας μάλιστα «πάνω στις δομές του μορφώματος της ΝΕΡΙΤ».
Έντονες αντιρρήσεις εκφράζουν οι εργαζόμενοι της ΕΡΤ3 σχετικά με το προωθούμενο νομοσχέδιο, μιας και, όπως υποστηρίζουν, «σε ελάχιστα σημεία φαίνεται να λαμβάνει υπόψη τη βούληση των ίδιων των εργαζομένων (π.χ. επιστροφή στην εργασία, μισθούς υπερημερίας κλπ.) και στην ουσία επαναφέρει το κάθετο ιεραρχικό μοντέλο διοίκησης με ρόλο παντεπόπτη στο πρόσωπο του διευθύνοντος συμβούλου μιας ανώνυμης εταιρείας που πατάει πάνω στις δομές του μορφώματος της ΝΕΡΙΤ!». Σε ψήφισμά τους υπογραμμίζουν ακόμη ότι «η συμμετοχή δύο εργαζομένων της ΕΡΤ σε ένα επταμελές δ.σ. δεν απαλύνει σε καμία περίπτωση την ουσιαστική απόρριψη του οριζόντιου διοικητικού μοντέλου με ανάδειξη ανακλητών συντονιστών από τις γενικές συνελεύσεις, όπως έχουν προτείνει οι εργαζόμενοι. Επίσης, δεν λαμβάνεται υπόψη η εκφρασμένη άποψη όλης της κοινωνίας της περιφέρειας (και ειδικά της Θεσσαλονίκης και της Βόρειας Ελλάδας) για την αναγκαιότητα ύπαρξης και λειτουργίας της ΕΡΤ3 ως ενός άρτιου περιφερειακού ραδιοτηλεοπτικού πόλου δημόσιας ενημέρωσης με αυτοδυναμία και διοικητική αυτοτέλεια, που να δίνει, μεταξύ άλλων, φωνή στους ‘αποκλεισμένους’ της ελληνικής περιφέρειας».
Πολλοί είναι αυτοί μάλιστα που παραπέμπουν σε δηλώσεις του νυν πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, ο οποίος ως αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης στη συνέντευξη Τύπου της ΔΕΘ τον περασμένο Σεπτέμβριο απαντώντας σε σχετική ερώτηση για την ΕΡΤ είχε πει χαρακτηριστικά: «Δεν θα είναι μια ΕΡΤ που θα ελέγχεται από την κυβέρνηση. Θα ελέγχεται από την κοινωνία, θα ελέγχεται από τους πολίτες, θα ελέγχεται από τον ελληνικό λαό, ο οποίος και θα κρίνει το παραγόμενο προϊόν. Θα ελέγχεται και σε μεγάλο βαθμό θα διοικείται και από τους ανθρώπους της, θα είναι μια ΕΡΤ στα πρότυπα των μεγάλων διεθνών, ανεξάρτητων ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών οργανισμών. Θέλω να γίνω σαφής ότι σ’ αυτό τον σχεδιασμό τον βασικό πυρήνα των ανθρώπων που αντιστέκονται και επιμένουν στο μετερίζι για την πλουραλιστική ενημέρωση όχι απλά θα τον συνυπολογίσουμε και θα τον εντάξουμε, σε αυτόν τον σχεδιασμό αυτός ο κόσμος θα είναι συμμέτοχος και θα λάβει μέρος της ευθύνης, θα λάβει μέρος στην ευθύνη και στη συναπόφαση».
Αλλά και ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Μανώλης Γλέζος σε ανύποπτο χρόνο είχε τοποθετηθεί για την ΕΡΤ δηλώνοντας τα εξής: «Δεσμευόμαστε ότι η διοίκηση που θα διοικεί την ΕΡΤ θα εκλεγεί από τους ίδιους τους εργαζομένους, δεν θα διοριστεί από εμάς. Είναι άλλη μια απόδειξη ότι εμείς φέρνουμε τον λαό στην εξουσία».
Απεναντίας, από το κατατιθέμενο νομοσχέδιο γίνεται αντιληπτό ότι ο υπουργός Επικρατείας είναι αυτός που ουσιαστικά διορίζει τον πρόεδρο, τον διευθύνοντα σύμβουλο και την πλειοψηφία του διοικητικού συμβουλίου.
Αντιδράσεις υπήρξαν και από τη πλευρά των συμβασιούχων ορισμένου χρόνου που εργάζονταν στην ΕΡΤ3 την 11η Ιουνίου 2013, οπότε μπήκε το λουκέτο, και βρέθηκαν στους ίδιους αγώνες, όπως επισημαίνουν, μαζί με άλλους εργαζόμενους της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης, αλλά γι’ αυτούς δεν υπάρχει πρόβλεψη επιστροφής. Την απογοήτευσή τους εκφράζουν και οι απόφοιτοι του τμήματος Δημοσιογραφίας του ΑΠΘ, των οποίων τα επαγγελματικά δικαιώματα δεν κατοχυρώνονται.
Τέλος, η ΕΣΗΕΜ-Θ θα παραστεί τις επόμενες μέρες στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής θέτοντας επί τάπητος το θέμα της διοικητικής αυτονόμησης της ΕΡΤ3.

ΑΚΗΣ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΣ
akisfot@makthes.gr

ΑΣΤΙΚΗ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑ Ο πόλεμος με τον ΟΑΣΘ και το μοντέλο της Αθήνας

Ένα από τα θέματα τα οποία είχε σηκώσει τους περασμένους μήνες ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν αυτό του ΟΑΣΘ. Με αφορμή τις σχετικές αποκαλύψεις της «Μ» ως αξιωματική αντιπολίτευση τότε η τοπική οργάνωση του κόμματος αλλά και κεντρικά στελέχη της Κουμουνδούρου είχαν ανοίξει πόλεμο με την κυβέρνηση και το υπουργείο Μεταφορών, καθώς και με τον ΟΑΣΘ καταγγέλλοντας την υπογραφή της νέας οικονομικής συμφωνίας, ζητώντας παράλληλα να γίνει εκτενής διαχειριστικός έλεγχος στα πεπραγμένα του Οργανισμού. Ειδικότερα ο ΣΥΡΙΖΑ αρχικά είχε καταγγείλει τη νέα οικονομική συμφωνία μεταξύ ελληνικού δημοσίου και ΟΑΣΘ, η οποία υπογράφηκε τον περασμένο Αύγουστο. Σε ανακοίνωση μάλιστα που είχε εκδώσει η οργάνωση της Θεσσαλονίκης αναφερόταν ότι «η λειτουργία και η κρατική επιδότηση του ΟΑΣΘ είναι ένα διαρκές, διαχρονικό, πολιτικό, οικονομικό και κοινωνικό σκάνδαλο». Η ανακοίνωση είχε προκαλέσει την οργισμένη αντίδραση του υπουργείου Μεταφορών, το οποίο κατηγόρησε το ΣΥΡΙΖΑ για «ακατανόητο μένος σε βάρος του ΟΑΣΘ». Λίγο καιρό μετά, στο τέλος Οκτωβρίου, ο ΣΥΡΙΖΑ κατέθεσε εκτενέστατη ερώτηση στη Βουλή με θέμα «Η νέα οικονομική συμφωνία του ΟΑΣΘ με το δημόσιο οδηγεί στην επιβάρυνση των επιβατών, ενώ διατηρεί αμείωτα τα ετήσια κέρδη των μετόχων και συντηρεί το διαχρονικό σκάνδαλο των συμβάσεων του δημοσίου με τον ΟΑΣΘ». Σε αυτήν σημειώνεται μεταξύ άλλων ότι «υπάρχουν ζητήματα διαφανούς λειτουργίας του Οργανισμού» και ερωτώνται οι υπουργοί «πότε σκοπεύουν να προχωρήσουν σε έλεγχο σε βάθος της οικονομικής και διοικητικής λειτουργίας του ΟΑΣΘ».
Με την ίδια ερώτηση ο ΣΥΡΙΖΑ ζητούσε να προχωρήσει ο Οργανισμός στην άμεση θέσπιση της δωρεάν μετακίνησης των ανέργων. Ένα θέμα το οποίο ωστόσο παραμένει ακόμη και σήμερα σε εκκρεμότητα παρά τις επανειλημμένες υποσχέσεις του προέδρου του ΟΑΣΘ Χρήστου Στεφανίδη ότι… επίκειται η υλοποίηση του μέτρου.
Όμως εκείνο με το οποίο καλείται να αναμετρηθεί ο ΣΥΡΙΖΑ στο ζήτημα της αστικής συγκοινωνίας στη Θεσσαλονίκη είναι η θέση που έχει διατυπώσει σε ανακοίνωση του Δεκεμβρίου 2014, όπου τονίζεται ότι «η μοναδική λύση για την πόλη της Θεσσαλονίκης είναι η δημιουργία ενός ενιαίου δημόσιου φορέα αστικών συγκοινωνιών». Παρότι δεν έχουν δοθεί περισσότερα στοιχεία επ’ αυτού, η συγκεκριμένη θέση παραπέμπει ευθέως σε ένα καθεστώς λειτουργίας αστικών συγκοινωνιών ανάλογο με αυτό της Αθήνας. Δηλαδή στην αφαίρεση του συγκοινωνιακού έργου από τον ΟΑΣΘ και την ανάθεσή του σε έναν δημόσιο φορέα, αντίστοιχο με τον ΟΑΣΑ.


ΝΙΚΟΣ ΗΛΙΑΔΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.