Σάββατο 1 Νοεμβρίου 2008

Σε ασφυκτικό κλοιό από πιστωτές η ΑΕΓΕΚ

ΤΟ ΒΗΜΑ, 01/11/2008

Ως ένα από τα πρώτα θύματα της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης στον ελληνικό κατασκευαστικό κλάδο θα μπορούσε να θεωρηθεί η μεγάλη τεχνική εταιρεία ΑΕΓΕΚ, η οποία τα δύο τελευταία χρόνια προσπαθεί να απεμπλακεί από τον ασφυκτικό κλοιό που της δημιούργησε κυρίως ο υψηλός τραπεζικός δανεισμός.

Τώρα οι πιστωτές απαιτούν να πάρουν τα χρήματά τους και οι δανείστριες τράπεζες, στον έλεγχο των οποίων πλέον περιήλθε η ΑΕΓΕΚ, Τράπεζα Πειραιώς και Αlpha Βank, σε συνεργασία με τον νέο ιδιώτη επενδυτή επικαλούνται την παγκόσμια οικονομική κρίση και εκφράζουν σκεπτικισμό για το αν θα εφαρμόσουν τα συμφωνηθέντα, όπως αναφέρουν έγκυρες πληροφορίες.

Εδώ και έναν χρόνο η ΑΕΓΕΚ πέρασε στις δανείστριες τράπεζες, οι οποίες στις αρχές του έτους συμφώνησαν στην επιλογή ως νέου επενδυτή της εταιρείας του επιχειρηματία κ. Ι. Μαρούλη, που έχει τις κατασκευαστικές εταιρείες Ιόνιος Τεχνική, 4ης τάξης, και Πρόμαχος ΑΕ, 3ης τάξης, δηλαδή πολύ μικρότερων τάξεων από της ΑΕΓΕΚ, η οποία εξακολουθεί να είναι μια μεγάλη εταιρεία της 7ης τάξης.

Από τον περασμένο Ιούνιο ανακοινώθηκε η συνεργασία των τραπεζών με τον νέο επενδυτή και ταυτόχρονα άλλαξε το Διοικητικό Συμβούλιο της ΑΕΓΕΚ, από το οποίο αποχώρησε ο ιδρυτής της κ. Ι.Τριανταφύλλου. Οι δανείστριες τράπεζες και ο κ. Μαρούλης συμφώνησαν να προχωρήσουν σε αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της ΑΕΓΕΚ κατά 75.268.962 ευρώ. Από το συνολικό αυτό κεφάλαιο το 20% θα ανήκε στον κ. Μαρούλη και το 80% στις τράπεζες. Η καταληκτική προθεσμία που τέθηκε για την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου είναι η 7η Νοεμβρίου 2008.

Η κατάσταση όπως διαμορφώνεται ενδέχεται να θέσει σε κίνδυνο σημαντικά δημόσια έργα επί των οποίων η ΑΕΓΕΚ ηγείται ή απλώς μετέχει σε κοινοπραξίες όπως το μετρό Θεσσαλονίκης, οι τρεις σταθμοί του μετρό της Αθήνας σε Χολαργό, Νομισματοκοπείο, Αγία Παρασκευή, κ.α. Εως τώρα μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες όπως οι Εμπεδος, ΑΛΤΕ, Θεμελιοδομή, Προοδευτική, κ.α. επλήγησαν κυρίως από τον υψηλό δανεισμό. Η νέα περιπέτεια της ΑΕΓΕΚ φαίνεται ότι συνδέεται με την έκδοση προσωρινής διαταγής από δικαστήριο του εξωτερικού να παγώσουν τα περιουσιακά στοιχεία της εταιρείας έως τη συζήτηση των ασφαλιστικών μέτρων που έχει καταθέσει ο πολυεθνικός όμιλος Αlstom Switzerland Ltd, που απαιτεί πλέον την καταβολή των χρεωστουμένων.

Πάνω από πενήντα χρόνια στην κατασκευαστική αγορά

O όμιλος ΑΕΓΕΚ δραστηριοποιείται πάνω από πενήντα χρόνια στην κατασκευαστική αγορά και αποτελεί από τις ισχυρότερες παρουσίες. Στην παρούσα φάση ο όμιλος εκτός από την εισηγμένη εταιρεία ΑΕΓΕΚ και τη θυγατρική της ΑΕΓΕΚ Κατασκευαστική ΑΕ, περιλαμβάνει και σειρά εξειδικευμένων εταιρειών όπως: Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου ΑΕ, Αθηναϊκοί Σταθμοί Αυτοκινήτων ΑΕ, Ρolispark ΑΕ, κ.ά.

Ενδεικτικά εκτελεί σήμερα ή ολοκλήρωσε πρόσφατα σειρά μεγάλων έργων σε όλη τη χώρα όπως:

▅ Η μελέτη, κατασκευή και θέση σε λειτουργία του μετρό Θεσσαλονίκης, μέσω κοινοπραξίας της οποίας επικεφαλής είναι η ΑΕΓΕΚ, προϋπολογισμού 1.053 εκατ. ευρώ. ▅ Οι τρεις σταθμοί του μετρό στον Χολαργό, στο Νομισματοκοπείο και στην Αγία Παρασκευή, προϋπολογισμού 97,2 εκατ. ευρώ.

▅ Το υδροηλεκτρικό έργο του φράγματος Ιλαρίωνα Κοζάνης, προϋπολογισμού 119,4 εκατ. ευρώ (Α΄ Φάση) και της Ελάτης, προϋπολογισμού 38,2 εκατ. ευρώ. ▅ Τμήματα της Εγνατίας οδού, προϋπολογισμού 177,4 εκατ. ευρώ, η γέφυρα του Αράχθου, προϋπολογισμού 66 εκατ. ευρώ. ▅ Η κατασκευή του νέου στρατιωτικού νοσοκομείου Θεσσαλονίκης (424 ΓΣΝΘ), σε κοινοπραξία με άλλες εταιρείες, προϋπολογισμού 192,4 εκατ. ευρώ. ▅ Η παράκαμψη Καμένων Βούρλων, προϋπολογισμού 71,7 εκατ. ευρώ.

▅ Η κατασκευή του λιμένα Αστακού.

Επίσης η κοινοπραξία στην οποία συμμετέχει ο όμιλος ΑΕΓΕΚ συμμετέχει με 10% στην κοινοπραξία που κατασκευάζει το αυτοχρηματοδοτούμενο έργο «Μαλιακός- Κλειδί» του ΠΑΘΕ. Το κατασκευαστικό κόστος αγγίζει τα 825 εκατ. ευρώ και η συνολική επένδυση τα 1.280 εκατ. ευρώ. Το σύνολο της αξίας των υπογεγραμμένων συμβάσεων, ανέρχεται σε περίπου 1,3 δισ. ευρώ, ενώ το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των έργων αυτών ξεπερνά τα 588,2 εκατ. ευρώ.

Ο όμιλος διεκδικεί και σειρά νέων έργων, ενώ διαθέτει ακόμη μεγάλες εκτάσεις στον Νομό Χανίων όπως επίσης και παραθαλάσσια έκταση στον Μύτικα.

ΒΑΣΩ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΟΥ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.