Δευτέρα 2 Φεβρουαρίου 2009

Οι τρεις πληγές του μετρό. Του Γιάννη Μαγκριώτη

Μακεδονία, 02/02/2009

Όταν μιλάμε για έργα όπως το μετρό, δεν πρέπει να κρατάμε κομματικές σημαίες, πρέπει να μιλάμε ως πολίτες της Θεσσαλονίκης.

Το μετρό είναι έργο ζωτικής σημασίας για την πόλη και τους ανθρώπους της. Σήμερα, αν δεν είχαν γίνει τα λάθη που ξεκινούν από την πρώτη δημοπράτηση το 1992, το μετρό θα ήταν σε λειτουργία.
Τότε δυστυχώς δημοπρατήθηκε ως συγχρηματοδοτούμενο έργο, δηλαδή το 85% των χρημάτων θα τα έδινε η κατασκευάστρια εταιρεία και θα το εκμεταλλευόταν για 35 χρόνια. Μετά από πολλές ενστάσεις εργολάβων, που προκάλεσαν μεγάλες καθυστερήσεις, το μετρό τελικά ξανά δημοπρατήθηκε το 2003 ως δημόσιο έργο.
Την άνοιξη του 2006 υπογράφηκε η σύμβαση με τη νέα ανάδοχο κοινοπραξία.
Με απόλυτη ευθύνη μπορώ να πω πως η κατασκευή του βρίσκεται δύο χρόνια πίσω σε σχέση με τις δεσμεύσεις της κυβέρνησης.
Τρεις είναι ο βασικοί λόγοι των μεγάλων καθυστερήσεων:
α) Ο τρόπος διοίκησης
Δεν μπορεί η διαχείριση και εποπτεία του μετρό να γίνεται από την Αθήνα. Αυτό δημιουργεί μεγάλες καθυστερήσεις και μεγάλες συγχύσεις. Έπρεπε η Αττικό Μετρό να δημιουργήσει μια θυγατρική εταιρεία στη Θεσσαλονίκη, με πλήρη στελέχωση και αυτοδύναμη λειτουργία.
β) Υπήρχε και υπάρχει έλλειψη συνεργασίας υπουργείων και δημόσιων υπηρεσιών
Αυτό δημιουργεί μεγάλες καθυστερήσεις, ειδικά με το υπουργείο Πολιτισμού. Επειδή οι καθυστερήσεις είναι πολύ μεγάλες και δεν δικαιολογούνται από το μέγεθος των προβλημάτων. Φοβάμαι πως γίνονται και σκόπιμα, για να καλύπτεται το τρίτο πρόβλημα. Δηλαδή η υποχρηματοδότηση του έργου.
γ) Όπως όλα τα δημόσια έργα σε όλη την Ελλάδα, και το μετρό Θεσσαλονίκης υποχρηματοδοτείται
Αυτό είναι απόρροια της κυβερνητικής πολιτικής, η οποία κάθε χρόνο μειώνει το ΠΔΕ, από το οποίο χρηματοδοτούνται τα δημόσια έργα.
Έχουν περάσει 33 μήνες από τους 79 του χρονοδιαγράμματος κατασκευής της βασικής γραμμής των 9,6 χλμ. από το σιδηροδρομικό σταθμό μέχρι το Ντεπό. Δηλαδή έχει καλυφθεί το 42% του χρόνου.
Αντί να έχει κατασκευαστεί το 35% του έργου, όπως περιγράφεται στη σύμβαση, έχει κατασκευαστεί μόνο το 7%.
Αντί να έχει εκτελεστεί και να έχει πιστοποιηθεί έργο 280 εκατ. ευρώ, αυτό έχει πραγματοποιηθεί μόνο για έργο 56 εκατ. ευρώ.
Παρατηρούνται μεγάλα προβλήματα στην πόλη, στο κυκλοφοριακό, στην αγορά, στην πρόσθετη ρύπανση.
Χαρακτηριστικό είναι ότι στην περιοχή της Βενιζέλου και Εγνατία ένα στα τρία μαγαζιά έχει κλείσει.
Από τα 250 εκατ. ευρώ της τρίτης προγραμματικής περιόδου θα χαθούν 100 εκατ. ευρώ και, εάν δεν έπαιρνε παράταση κατά ένα χρόνο το πρόγραμμα λόγω των καταστροφικών πυρκαγιών το καλοκαίρι του 2007 στην Πελοπόννησο, οι απώλειες θα ήταν πολύ μεγαλύτερες.
Στο Δ’ ΚΠΣ η κυβέρνηση έχει δεσμεύσει μόνο 320 εκατ. ευρώ για το μετρό Θεσσαλονίκης. Δηλαδή οι πόροι υπολείπονται ακόμη και για την ολοκλήρωση των 9,6 χλμ. Η κυβέρνηση όμως διατείνεται πως με τα χρήματα αυτά μέχρι το 2014 θα έχει κατασκευάσει και την επέκταση του μετρό προς την Καλαμαριά.
Η επέκταση του μετρό προς την Καλαμαριά απαιτεί, όπως η ίδια η κυβέρνηση δηλώνει, τουλάχιστον 400 εκατ. ευρώ σε σημερινές τιμές. Τα χρήματα αυτά δεν τα έχει διασφαλίσει η κυβέρνηση. Για την επέκταση όμως του μετρό στην Καλαμαριά ούτε καν έχει δημοπρατηθεί ακόμη η οριστική μελέτη.
Συνεπώς όσα λέγονται είναι στον αέρα, απλές υποσχέσεις χωρίς κανένα αντίκρισμα αλήθειας. Για τις επεκτάσεις προς τη δυτική Θεσσαλονίκη επικρατεί απόλυτο σκοτάδι. Δεν έχουν γίνει ούτε οι προκαταρκτικές μελέτες, δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για την εξασφάλιση της χρηματοδότησης. Υπάρχει επιπλέον η δέσμευση από τη σύμβαση της υποθαλάσσιας, που απαγορεύει να αρχίσει η κατασκευή αυτής της επέκτασης πριν από το 2015.

Ο Γιάννης Μαγκριώτης είναι βουλευτής του ΠΑΣΟΚ στην Α΄ Θεσσαλονίκη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.