Πέμπτη 19 Νοεμβρίου 2009

Νέα σχέδια για μετρό, αναθέσεις και διόδια

Έθνος, 19/11/2009


Στο Διαδίκτυο σύντομα για διαβούλευση το νέο θεσμικό πλαίσιο για μελέτες και έργα. Θα ακολουθήσει νομοτεχνική επεξεργασία για να πάει το καλοκαίρι στη Βουλή

Τρία βασικά θέματα αναμένεται να απασχολήσουν κατά προτεραιότητα το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων στον τομέα των δημοσίων έργων. Το νέο θεσμικό πλαίσιο για την ανάθεση μελετών και έργων, η προώθηση των έργων μετρό σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και τα νέα διόδια στους οδικούς άξονες που εκτελούνται με συμβάσεις παραχώρησης και τα οποία έχουν ξεσηκώσει τους κατοίκους των γύρω περιοχών.

Στόχος του υπουργού Δημήτρη Ρέππα και του αρμόδιου υφυπουργού Γιάννη Μαγκριώτη είναι μέχρι τα Χριστούγεννα να αναρτηθεί στο Διαδίκτυο το σχέδιο νόμου για τον νέο τρόπο ανάθεσης των έργων και να ακολουθήσει περίοδος διαβούλευσης 2 έως 3 μηνών. Στη συνέχεια, θα γίνει η απαραίτητη νομοτεχνική επεξεργασία ώστε μέχρι το καλοκαίρι το νέο θεσμικό πλαίσιο να είναι έτοιμο να κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή. Για την κατάρτιση του νομοσχεδίου έχει ήδη πραγματοποιηθεί μία πρώτη συνάντηση με τον υπουργό Δικαιοσύνης Χάρη Καστανίδη και προβλέπεται να ακολουθήσουν και άλλες.

Αναπροσαρμογή
Κατά τους πρώτους μήνες του 2010, εξάλλου, προβλέπεται να έχει ολοκληρωθεί ο διάλογος με όλους τους ενδιαφερόμενους, ώστε η ηγεσία του υπουργείου να προχωρήσει στην αναπροσαρμογή των συμβάσεων παραχώρησης των οδικών αξόνων στα σημεία εκείνα που έχουν σχέση με το ύψος των διοδίων και κατ επέκταση το χρηματοπιστωτικό μοντέλο.

Εχει ήδη ανακοινωθεί πως θα αφαιρεθούν, καθ ολοκληρίαν ή στο μεγαλύτερο μέρος τους, οι φόροι υπέρ του Δημοσίου που έχουν ενσωματωθεί στο αντίτιμο του διοδίου, ενώ μελετάται και η κατάργηση των μετωπικών σταθμών διοδίων και η αντικατάστασή τους με σύστημα ηλεκτρονικού «ματιού» που θα καταγράφει το όχημα κατά την είσοδο και την έξοδο από τον αυτοκινητόδρομο. Με τη χρήση της νέας τεχνολογίας μπορεί να αποφευχθεί η καταβολή επιτόπου του αντιτίμου των διοδίων, με τον λογαριασμό να στέλνεται στην οικία του κάθε ενδιαφερόμενου.

Την ίδια περίοδο, επίσης, αναμένεται να ξεκαθαριστεί το τοπίο σε ό,τι αφορά τις επεκτάσεις του μετρό της Αθήνας (αλλά και της Θεσσαλονίκης) και τον τρόπο χρηματοδότησής τους. Το υπουργείο μελετά τον επανασχεδιασμό της γραμμής 4 της πρωτεύουσας κατά τρόπο ώστε αντί για V να γίνει κυκλική, περίπου στα όρια του υφισταμένου εσωτερικού Δακτυλίου, να συνδέσει τις υπάρχουσες γραμμές 1, 2 και 3 και να εξυπηρετήσει περισσότερες πυκνοκατοικημένες συνοικίες της Αθήνας, όπως ο Βύρωνας και η Καισαριανή. Το συνολικό μήκος της γραμμής 4 (περίπου 22 χιλιόμετρα) δεν μειώνεται, αλλά θα επιδιωχθεί καλύτερη εξυπηρέτηση των περιοχών που αντιμετωπίζουν οξύ κυκλοφοριακό πρόβλημα.

Οι κ. Ρέππας και Μαγκριώτης πιστεύουν πως με την ανάδειξη μέσα στο επόμενο διάστημα νέων επικεφαλής των εποπτευόμενων οργανισμών, όπως της Αττικό Μετρό, τα θέματα μετρό θα λάβουν νέα ώθηση. Σκοπεύουν επίσης να προχωρήσουν σε προσλήψεις εξειδικευμένων επιστημόνων για τη στελέχωση της Διεύθυνσης Μελετών του υπουργείου, η οποία κρίνεται νευραλγική για την καλή πορεία των έργων.

ΕΙΣΑΓΕΤΑΙ Ο «ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΣ ΤΥΠΟΣ»
Αναμόρφωση τιμολογίων

Σε ό,τι αφορά το νέο θεσμικό πλαίσιο, αξίζει να αναφερθούν τα εξής: Το υπουργείο Υποδομών σκοπεύει να προσδώσει τη μεγαλύτερη δυνατή διαφάνεια σε όλα τα στάδια της υλοποίηση ενός έργου. Γι αυτόν τον λόγο κατά τακτά διαστήματα, ενδεχομένως ανά τρίμηνο, θα αναρτάται στο Διαδίκτυο η πορεία των εργασιών. Στο Διαδίκτυο θα αναρτώνται επίσης τα τεύχη δημοπράτησης. Ο ρόλος του Ελεγκτικού Συνεδρίου θα ενισχυθεί τόσο κατά τον έλεγχο των συμβάσεων όσο ενδεχομένως και κατά τη διαγωνιστική διαδικασία με τον έλεγχο των τευχών δημοπράτησης. Η ανεξάρτητη Αρχή, που έχει εξαγγελθεί, μελετάται να αναλάβει την ευθύνη της δημοπράτησης ενός έργου και το υπουργείο την εποπτεία και τον έλεγχο της υλοποίησης.

Σχεδιάζεται η αναμόρφωση των τιμολογίων, τα οποία θα γίνουν ποιοτικά (και όχι περιγραφικά όπως σήμερα) κατά το πρότυπο των όσων ισχύουν στη Γερμανία. Μέσω της αντικειμενικοποίησης και της κωδικοποίησης του κοστολογίου θα εισάγεται το στοιχείο του «μαθηματικού τύπου» στους διαγωνισμούς των έργων.

ΜΑΝΙΝΑ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΥ
nikolopoulou@pegasus.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.