ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΝΤΟΝΙΑ ΚΑΝΙΤΣΑΚΗ
«Παγώνει» η κατασκευή σηράγγων του μετρό, καθώς το έργο μπλοκάρει στην περιοχή του Παπάφειου ορφανοτροφείου, όπου έχει προγραμματιστεί να κατασκευαστεί ομώνυμος σταθμός.
Η διοίκηση του ορφανοτροφείου, την προεδρία της οποίας έχει ο παναγιότατος μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Ανθιμος, ζητά διασφαλίσεις για το ίδρυμα, τις οποίες, όπως δηλώνει στον «A», δεν έχει λάβει ακόμα.
Σε κάθε περίπτωση οι καθυστερήσεις στην κατασκευή του έργου θα είναι πολύ μεγάλες και εκφράζονται έντονες ανησυχίες για το αν θα μπορέσουν να καλυφθούν. Φόβοι εκφράζονται και για την εκτίναξη του κόστους κατασκευής του έργου.
Βάσει του προγραμματισμού, ο σταθμός πρόκειται να κατασκευαστεί υπογείως του αύλειου χώρου του ορφανοτροφείου. Ωστόσο, ακόμα κι αν δοθεί σήμερα το πράσινο φως και παραχωρηθεί ο χώρος για να προχωρήσει το έργο - κάτι που φαντάζει εξαιρετικά δύσκολο - οι μετροπόντικες θα παραμείνουν ακινητοποιημένοι για αρκετούς μήνες.
Εξι μήνες πίσω
Το μεσημέρι της Τρίτης, ο «Κωστίκας», ο πρώτος από τους δύο μετροπόντικες της Θεσσαλονίκης, έφθασε σε κατάλληλα διαμορφωμένο φρεάτιο έξω από τη Βιβλιοθήκη του ΑΠΘ. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό, το γιγαντιαίων διαστάσεων μηχάνημα θα παραμείνει στο σημείο εκείνο για περίπου ένα μήνα προκειμένου να του γίνει ένα... πλήρες τσεκ απ από ειδικούς. Εξάλλου, ο «Γιωρίκας», ο δεύτερος μετροπόντικας αναμένεται να εμφανιστεί, στο ίδιο φρεάτιο, γύρω στα Χριστούγεννα.
Ωστόσο, προκειμένου τα δύο μηχανήματα να μπορέσουν να συνεχίσουν το υπόγειο ταξίδι τους στα έγκατα της Θεσσαλονίκης, θα πρέπει στα σημεία όπου προγραμματίζεται η κατασκευή των σταθμών του μετρό να έχουν προηγηθεί ορισμένες εργασίες. Ετσι, θα πρέπει να γίνει μετατόπιση των δικτύων και των αγωγών των Οργανισμών Κοινής Ωφελείας (ύδρευση, αποχέτευση, ΔΕΗ, ΟΤΕ, φυσικό αέριο), αλλά και να κατασκευαστούν οι διαφραγματικοί τοίχοι, δηλαδή το περίβλημα του σταθμού. Μόνο αν προηγηθούν αυτές οι εργασίες (οι οποίες στα εργοτάξια των σταθμών Ευκλείδη, Φλέμινγκ και Αναλήψεως προχωρούν κανονικά, ενώ πρόκειται να ξεκινήσουν σύντομα και στο σταθμό Πατρικίου), μπορούν να προχωρήσουν οι μετροπόντικες. Πόσος χρόνος απαιτείται για την ολοκλήρωση αυτών των εργασιών στο σταθμό Παπάφειο, ακόμα κι αν οι εργασίες ξεκινήσουν σήμερα; Τουλάχιστον έξι μήνες!
Ο μητροπολίτης
Μιλώντας στον «Α» ο παναγιότατος μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Ανθιμος λέει ότι ναι μεν υπάρχει απόφαση από τη διοίκηση του Παπάφειου να παραχωρηθεί ο χώρος, αλλά ότι η «Αττικό Μετρό ΑΕ» δεν έχει εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της απέναντι στο ίδρυμα.
«Υπάρχει ειλημμένη απόφαση να παραχωρήσουμε το χώρο για τις εργασίες. Αλλά το μετρό δεν έχει ρυθμίσει τις υποχρεώσεις του έναντι της καταλήψεως του χώρου, που θα είναι, ουσιαστικά, νοικιασμένος. Ζητήσαμε από τη νομική υπηρεσία να ρυθμίσει το θέμα, αλλά ακόμα δεν έχει γίνει κάτι. Πρέπει, όμως, να υπάρχει κατοχύρωση του ιδρύματος», σημειώνει ο παναγιότατος.
Ο ίδιος αναφέρει ότι οι παλαιοί απόφοιτοι του ορφανοτροφείου, που έχουν ιδρύσει συλλόγους, εναντιώνονται στη διέλευση του μετρό από το Παπάφειο. «Εμείς έχουμε αποφασίσει να εξυπηρετήσουμε το έργο, αλλά το ίδρυμα δεν είναι δική μας περιουσία. Προτιθέμεθα να παραχωρήσουμε το χώρο για κάποιο καιρό ώστε να εκτελεστούν οι αναγκαίες εργασίες. Ωστόσο το Παπάφειο πρέπει να λάβει ανταλλάγματα. Μέχρι σήμερα δεν διασφαλίζονται τα δικαιώματα του ιδρύματος. Πάντως, σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να εμποδίσουμε αυτό το σπουδαίο έργο για την πόλη. Ομως για να προχωρήσουμε περαιτέρω, θα πρέπει να υπάρξουν αμοιβαίες δεσμεύσεις και υποχρεώσεις. Εμείς είμαστε διαχειριστές του ιδρύματος, όχι ιδιοκτήτες», καταλήγει.
Πάντως, με έγκριση της διοίκησης του ιδρύματος, στον αύλειο χώρο του Παπάφειου γίνονται γεωτρήσεις και μετρήσεις παρακολούθησης του υδροφόρου ορίζοντα.
Το υπουργείο Υποδομών
«Το θέμα μού κοινοποιήθηκε το πρωί της Τρίτης, σε σύσκεψη με τη διοίκηση της ''Αττικό Μετρό ΑΕ'' που έγινε στα γραφεία της εταιρίας στη Θεσσαλονίκη, πριν από τη διάνοιξη του σταθμού από τον μετροπόντικα», αναφέρει ο υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Γιάννης Μαγκριώτης, μιλώντας στον «A».
Ο κ. Μαγκριώτης υπογραμμίζει ότι σύμφωνα με την ενημέρωση που του έγινε το πρόβλημα υφίσταται από την περασμένη άνοιξη, αλλά δεν του είχε γνωστοποιηθεί νωρίτερα. «Τις επόμενες μέρες θα ασχοληθούμε συστηματικά με το ζήτημα για να δώσουμε γρήγορα μια οριστική λύση. Διαφορετικά, στο μετρό θα προστεθούν νέες καθυστερήσεις και κόστη», τονίζει ο υφυπουργός.
Εξάλλου, επισημαίνει ότι θα υπάρξει συνεργασία και με τον υπουργό Πολιτισμού, προκειμένου να τρέξουν με πιο γρήγορες διαδικασίες τα αρχαιολογικά ζητήματα, ενώ επισημαίνει ότι μέχρι τα Χριστούγεννα θα δοθεί λύση και στο θέμα της παρακολούθησης της κατασκευής του μετρό που πρέπει να διοικείται από τη Θεσσαλονίκη και όχι από την Αθήνα, προκειμένου οι διαδικασίες επίλυσης των προβλημάτων που προκύπτουν να πάψουν να είναι χρονοβόρες.
Εξάλλου, σε εκκρεμότητα βρίσκεται η τελική χωροθέτηση στους σταθμούς Βούλγαρη και Νέα Ελβετία, όπου απαιτούνται απαλλοτριώσεις, οι οποίες πρέπει να προχωρήσουν σε συγκεκριμένες προθεσμίες αλλά έχουν μείνει πίσω.
Η έκταση στο Παπάφειο
Τα ειδικά σχολεία που στεγάζονταν σε λυόμενα κτίρια στον αύλειο χώρο του Παπάφειου, έχουν μεταφερθεί σε άλλη έκταση, καθώς εκεί προβλέπεται να εκτελεστούν οι εργασίες. Με βάση το σχεδιασμό της «Αττικό Μετρό ΑΕ», το εργοτάξιο θα αναπτυχθεί στη συμβολή των οδών Παπάφη με Κωνσταντίνου Καραμανλή, σε έκταση 6,3 στρεμμάτων, από τα 30 που καταλαμβάνει το Παπάφειο και μετά το πέρας των εργασιών το μόνο που θα υπάρχει επιτόπου θα είναι οι σκάλες εισόδου και εξόδου προς και από το σταθμό του μετρό. Οι κατασκευές αυτές θα καταλαμβάνουν ένα πολύ μικρό κομμάτι έκτασης μόλις 0,35 στρεμμάτων, ενώ άλλα 0,77 στρέμματα θα χρησιμοποιούνται ως κοινόχρηστος χώρος πέριξ της εισόδου και της εξόδου του μετρό. Με το πέρας των εργασιών, ο χώρος που θα χρησιμοποιηθεί για την εργοταξιακή κατάληψη θα αποκατασταθεί πλήρως.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.