Μπορεί η Θεσσαλονίκη να αποκτήσει το δικό της Central Park; Πόσο εφικτό είναι να χτιστεί ένας ουρανοξύστης – παγκόσμιο κέντρο εμπορίου στους Λαχανόκηπους; Πόσο απέχουμε, τελικά, από το να γίνουμε… Νέα Υόρκη; Τη δική του πρόταση για τη Θεσσαλονίκη του μέλλοντος μοιράζεται με τον «Α» ο πολεοδόμος και συγκοινωνιολόγος Γιάννης Νάσης, που ζει και εργάζεται στην αμερικανική μεγαλούπολη...
Ο κ. Νάσης είναι… δημοτικός υπάλληλος, αφού εργάζεται στο δήμο της Νέας Υόρκης, όπου ασχολείται, ανάμεσα στα άλλα, με ζητήματα στάθμευσης, αλλά και με τρόπους μείωσης των τροχαίων ατυχημάτων. Ταυτόχρονα, είναι ένας από τους ελάχιστους που ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος - Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας (ΤΕΕ/ΤΚΜ), για να πάρουν μέρος στη δημόσια διαβούλευση για το Ενιαίο Στρατηγικό Σχέδιο Υποδομών Μεταφορών Ευρύτερης Περιοχής Θεσσαλονίκης 2020 του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Με τη στάση του, αποδεικνύει ότι μπορεί να μεγάλωσε και να ζει στο εξωτερικό αλλά αγαπάει τη γενέτειρά του, τη Θεσσαλονίκη, αφού ψάχνει λύσεις για την ανάπτυξή της.
Οι απόψεις του είναι ριζοσπαστικές. Για όσους θεωρήσουν ότι είναι ανέφικτες για τη Θεσσαλονίκη, σπεύδει να τους διαψεύσει, αφού «δείχνει» και τρόπους υλοποίησης.
Το πάρκο
Ο κ. Νάσης προτείνει να δημιουργηθεί Central Park στη δυτική Θεσσαλονίκη. Το σχεδίασε στα στρατόπεδα Μεγάλου Αλεξάνδρου και Παπακυριαζή. «Εφόσον η περιοχή αυτή απέχει από το Θερμαϊκό, θα ήταν ωραίο να διέθετε υδάτινο στοιχείο. Ο δρόμος που χωρίζει τα δύο στρατόπεδα είναι χτισμένος πάνω από το ρέμα του Δενδροποτάμου. Δυστυχώς, αυτό το ρέμα, όπως και πολλά άλλα, έχει σοβαρό πρόβλημα ρύπανσης. Πρέπει, λοιπόν, να καθαριστεί και να γίνει επιφανειακό. Επίσης να χτιστεί φράγμα για να δημιουργηθεί μια τεχνητή λίμνη. Το Central Park της Νέας Υόρκης έχει πολλές τέτοιες τεχνητές λίμνες. Στο σχέδιο τοποθέτησα τη λίμνη από το Central Park μέσα στα δύο στρατόπεδα. Οι αποστάσεις της λίμνης στο Central Park και της τοποθετημένης είναι ίδιες. Εχω προσθέτει και δέντρα για πράσινο στοιχείο», σημειώνει ο κ. Νάσης.
Ο Ελληνοαμερικανός πολεοδόμος - συγκοινωνιολόγος προλαβαίνει το ερώτημα, σχετικά με το από πού μπορούν να εξευρεθούν χρήματα για τη συντήρηση ενός τέτοιου πάρκου στην περίπτωση που δημιουργηθεί. «Για τη συντήρηση του Central Park νοικιάζουν βάρκες και κάποιος μπορεί να κάνει βόλτα στη λίμνη με αντίτιμο 12 δολάρια την ώρα. Επίσης, ο δήμος νοικιάζει ένα εστιατόριο σε μια ιδιωτική εταιρία που επιβλέπει τη λίμνη».
Η πρόταση του κ. Νάση είναι πολύ καλά μελετημένη και τεκμηριωμένη. Ετσι, μιλά και για την ασφάλεια. «Το Central Park έχει δικό του αστυνομικό τμήμα. Η διεύθυνση της Δημοτικής Αστυνομίας Ευόσμου, καθώς και το ΚΕΠ, απέχουν λίγα οικοδομικά τετράγωνα από τα στρατόπεδα. Στο σχέδιο έχω κλείσει τη λεωφόρο Μαρίνου Αντύπα (Δενδροποτάμου) για να χτιστεί η λίμνη. Οι λεωφόροι Δενδροποτάμου και 28ης Οκτωβρίου και η οδός Αγίας Παρασκευής συνδέονται με νέο κυκλικό δρόμο μέσα από το πάρκο. Ο δρόμος αυτός είναι ανισόπεδος με τους πεζόδρομους και ποδηλατόδρομους του πάρκου. Επιπλέον είναι μονόδρομος. Οσο για το υπάρχον γήπεδο, αυτό μπορεί να μεταφερθεί στο βορειοδυτικό σημείο του πάρκου», εξηγεί.
Εν αρχή... το μετρό
Σε... άλφα και ωμέγα κατατάσσει το μετρό για τη Θεσσαλονίκη ο Γιάννης Νάσης που σχεδίασε ένα δίκτυο με πέντε γραμμές, το οποίο πάει... παντού: από το Σέιχ Σου μέχρι το αεροδρόμιο, από το Ωραιόκαστρο μέχρι την Πυλαία, από τη Βιομηχανική Περιοχή μέχρι τη Νέα Ελβετία, από το Κορδελιό μέχρι τη νομαρχία, από τη Νέα Πολιτεία μέχρι τη Νέα Ελβετία. Το σχέδιό του περιλαμβάνει και τρεις γραμμές προαστιακού: η μία μέσω Ρυσίου, Τριλόφου, Πλαγιαρίου, Περαίας, Νέων Επιβατών, Αγίας Τριάδας, Μηχανιώνας, Επανομής, Καλλικράτειας και Μουδανιών φτάνει στην Ποτίδαια, η δεύτερη μέσω Ταγαράδων, Αγίας Παρασκευής, Σουρωτής, Βασιλικών, Παλαιοκάστρου, Πολυγύρου, Αρναίας, Σταγίρων, Ολυμπιάδας φτάνει στην Ασπροβάλτα και η τρίτη μέσω Θέρμης, Ραιδεστού, Τριαδίου, Πανοράματος, Εξοχής, Ασβεστοχωρίου, Πεύκων, καταλήγει στο Λαγκαδά.
«Από την εμπειρία μου στις Ηνωμένες Πολιτείες, πιστεύω ότι ένα μετρό που διατρέχει όλες τις γειτονιές ενός πολεοδομικού συγκροτήματος έχει μεγαλύτερες πιθανότητες επιτυχίας στο μετριασμό της χρήσης ΙΧ. Οι δήμοι που έχουν σχεδιάσει ανεμικό δίκτυο μετρό -τουλάχιστον στις ΗΠΑ- έχουν αυξημένα προβλήματα με ατμοσφαιρική ρύπανση, κυκλοφοριακή συμφόρηση και διάφορα προβλήματα υγείας των κατοίκων τους (παχυσαρκία, άσθμα κ.λπ.). Η Θεσσαλονίκη έχει το πλεονέκτημα ότι έχει μικρές αποστάσεις και εύκολα περπατάει κανείς από ένα σημείο της πόλης σε άλλο. Εφόσον υπάρχουν οι προϋποθέσεις για εύκολη πρόσβαση του πεζού στο μετρό, η μετρίαση χρήσης ΙΧ γίνεται πιο εύκολη και είμαστε υποχρεωμένοι να βελτιώσουμε την κατάσταση», σημειώνει στην πρότασή του ο κ. Νάσης.
Προσθέτει ότι οι γραμμές μετρό πρέπει να περνούν μέσα από πυκνοκατοικημένες περιοχές, ώστε ο πολίτης να μην οδηγεί για να φτάσει σ' ένα σταθμό. «Εάν ο πολίτης αναγκάζεται πρώτα να οδηγήσει μέχρι ένα σταθμό και μετά να βγει από το αυτοκίνητό του και να πληρώσει για να χρησιμοποιήσει το υπόγειο μέσο σε σταθερή τροχιά, τότε οι πιθανότητες να χρησιμοποιήσει το μετρό λιγοστεύουν».
Λεωφορεία - στάθμευση
Στην πρόταση του κ. Νάση δε θα μπορούσε να μη γίνεται αναφορά στα λεωφορεία και σε ζητήματα στάθμευσης. «Οι πολίτες χάνουν πολλές ώρες μέσα στα λεωφορεία, γι' αυτό πρέπει να δημιουργηθούν λεωφορειολωρίδες», σημειώνει.
Σχετικά με τους χώρους στάθμευσης, θεωρεί ότι θα μπορούσαν να συνδυαστούν με ψυχαγωγικές ή εμπορικές δραστηριότητες. Προτείνει, ακόμη, σε όλους τους δημόσιους χώρους στάθμευσης να προσφέρονται κοινόχρηστα αυτοκίνητα, κάτι το οποίο έχει υιοθετηθεί πριν από λίγους μήνες από το δημοτικό συμβούλιο Νέας Υόρκης.
Τονίζει, επιπλέον, την ανάγκη να υπάρχουν κανόνες σχετικά με κάθε νέο δρόμο που δημιουργείται στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης, ώστε να διαθέτει και πεζοδρόμια, αλλά και ποδηλατοδρόμο. Επίσης, επισημαίνει ότι πρέπει να υπάρχουν κανόνες και για τον αριθμό των θέσεων στάθμευσης που πρέπει να δημιουργούνται στα κτίρια. «Στη Νέα Υόρκη υπάρχουν κανόνες σχετικά με το ύψος ενός κτίσματος, το οποίο καθορίζεται από την απόσταση που έχει από το μετρό».
ΤΗΣ ΝΤΟΝΙΑΣ ΚΑΝΙΤΣΑΚΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.