unitedreporters, 04/09/2012
Η βιασύνη του Σουφλιά, τα τεχνικά προβλήματα και η ρευστότητα της κοινοπραξίας
Η βιασύνη του Σουφλιά, τα τεχνικά προβλήματα και η ρευστότητα της κοινοπραξίας
Η βιασύνη του τότε υπουργού ΠΕΧΩΔΕ, Γ. Σουφλιά που είχε πει ότι το 2012 η πόλη θα γιορτάζει τα 100 χρόνια από την απελευθέρωση με το μετρό να λειτουργεί, σήμερα αποδεικνύεται ότι επέφερε πολλά προβλήματα σε μια εργολαβία που ούτως ή άλλως ήταν προβληματική...
«Το Μετρό της Θεσσαλονίκης είναι ένα πολύ μεγάλο έργο. Είναι το μεγαλύτερο δημόσιο έργο που κατασκευάζεται αυτή την περίοδο στη χώρα με προϋπολογισμό 1,1 δις ευρώ. Είναι λογικό, λοιπόν, στα πρώτα βήματα κάθε τέτοιου έργου να παρουσιάζονται προβλήματα. Όλα αυτά τα προβλήματα έχουν πλέον λυθεί και από εδώ και πέρα οι διαδικασίες κατασκευής επιταχύνονται και έως τα τέλη του 2012 η Θεσσαλονίκη θα αποκτήσει το πιο σύγχρονο Μετρό στην Ευρώπη, το οποίο θα εκτείνεται σε μήκος 9,6 χλμ. με 13 σταθμούς» είχε πει μεταξύ άλλων στις 30/11/2007 ο τότε υπουργός ΠΕΧΩΔΕ.
Πέντε χρόνια μετά το μόνο αισιόδοξο στην όλη υπόθεση είναι ότι τα κονδύλια για την κατασκευή του έργου δεν πρόκειται να χαθούν καθώς είναι δεσμευμένα και μάλιστα «πατούν» και στο επόμενο Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης.
Το έργο εξαρχής αντιμετώπισε σωρεία προβλημάτων καθώς μπορεί για τις πρόδρομες εργασίες να υπήρχαν110 εκατ. ευρώ γρήγορα όμως ο εργολάβος έκανε αιτήσεις θεραπείας για διπλάσιο ποσό καθώς η μελέτη εφαρμογής έβγαζε διαρκώς και νέα… φασούλια. Γνώστης του έργου έλεγε στους UR ότι το έργο ξεκίνησε λανθασμένα με μελέτη- κατασκευή και στην πορεία η μελέτη εφαρμογής έφερνε διαρκώς νέα ζητήματα που και χρόνο απαιτούσαν και κυρίως χρήματα αυξάνοντας έτσι το χρόνο εκτέλεσης του μετρό και τον προϋπολογισμό του.
Τα πιο σημαντικά προβλήματα ήταν οι αρχαιολογικές εργασίες που υπολογίστηκαν αρχικά ότι θα διαρκούσαν μόνο 12 μήνες! Ακόμα κι ένας τουρίστας ξέρει ότι η πόλη στα έγκατά της είναι γεμάτη από αρχαία! Ένα άλλο μεγάλο πρόβλημα ήταν ο σταθμός Πατρικίου στο πάρκο της Κρήτης καθώς ο συρμός σχεδιάστηκεπάνω σε ρήγμα και μοιραία έπρεπε να γίνουν αλλαγές και κατ’ επέκταση ήρθαν κι άλλες απαλλοτριώσεις. Επίσης, η εργολαβία ήρθε αντιμέτωπη με ακόμα σοβαρότερα προβλήματα στην Ανάληψη καθώς στην περιοχή εμφανίστηκαν σοβαρότατα γεωτεχνικά ζητήματα που αντιμετωπίστηκαν μεν αλλά χρειάστηκε κι άλλος χρόνος και επιπλέον κονδύλια.
Όλα αυτά αλλά και η κρίση φυσικά έφεραν το έργο στο σημείο μηδέν που είναι σήμερα. Η επιστολή του εκπροσώπου της κοινοπραξίας που έφερε στο φως το «ΒΗΜΑ» και στην οποία καταγράφονται όλα τα ζητήματα του έργου έχει διάφορες ερμηνείες όπως λένε όσοι ξέρουν το έργο. Προφανώς και σε κάποια σημεία η κατασκευάστρια εταιρία έχει δίκιο. Από την άλλη πάλι καταδεικνύεται ότι έχει προβλήματα ρευστότητας καθώς και ότι η όποια επαφή είχε με τα αρμόδια υπουργεία για επίλυση των προβλημάτων έπεσε στο κενό.
Τι γίνεται όμως τώρα εάν η κατασκευάστρια εταιρία δηλώσει αδυναμία συνέχισης; Σύμφωνα με τη σύμβαση η Αττικό Μετρό έχει δικαίωμα να κηρύξει σε διάστημα 2-3 μηνών έκπτωτο τον εργολάβο και στην συνέχεια μπορεί είτε να επαναδημοπρατήσει το έργο είτε να πάει στην επόμενη εταιρία που είχε συμμετάσχει στον διαγωνισμό και η οποία είναι η εταιρία «ΑΚΤΩΡ».
Τρία πράγματα είναι σίγουρα λοιπόν για το έργο του μετρό της Θεσσαλονίκης. Πρώτον, ότι το έργο δεν θα χαθεί κι ότι θα γίνει. Δεύτερον, ότι θα καθυστερήσει η ολοκλήρωσή του και τρίτον, ότι οι Θεσσαλονικείς θα πρέπει να κάνουν κι άλλη υπομονή.
Δηλώσεις
Γ. Μαγκριώτης, πρώην υφυπουργός Υποδομών: Το έργο είναι απόλυτη προτεραιότητα για την πόλη
«Τα βασικά προβλήματα που αντιμετώπιζε η κατασκευή του μετρό είχαν λυθεί τα προηγούμενα χρόνια. Η χρηματοδότηση του έργου είναι εξασφαλισμένη τόσο από το ΕΣΠΑ όσο κι από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης που έδωσε η Αττικό Μετρό είναι ρεαλιστικό αρκεί η κατασκευάστρια εταιρία να λύσει τα χρηματοοικονομικά της προβλήματα. Πιστεύω πως με την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών μπορεί να λυθεί όπως πιστεύω ότι το μετρό σε κάθε περίπτωση θα κατασκευαστεί γιατί είναι εξασφαλισμένη η χρηματοδότησή του και είναι έργο απόλυτης προτεραιότητας για τη Θεσσαλονίκη».
Π. Ψωμιάδης: "Η αρμόδια πολιτική ηγεσία να δώσει απαντήσεις"
«Περιμέναμε να γιορτάσουμε τα 100 χρόνια από την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης με τη λειτουργία ενός σύγχρονου μέσου μεταφοράς, όμως δυστυχώς κάποιοι μας αγνοούν και μας προσβάλλουν με τον χειρότερο δυνατό τρόπο. Η ανακοίνωση της αναδόχου εταιρίας για την κατασκευή του μετρό αποτελεί μια εξαιρετικά δυσάρεστη αποκάλυψη για τους Θεσσαλονικείς και έρχεται να επιβεβαιώσει τους χειρότερους φόβους μας.
Δυστυχώς δικαιωνόμαστε για όσα εδώ και χρόνια επισημαίνουμε με δημόσιες δηλώσεις μας και επιστολές, τις οποίες όμως καμία πολιτική ηγεσία δεν έλαβε σοβαρά υπόψη. Φτάσαμε στο σημείο να καταθέσουμε αναφορά στον εισαγγελέα προκειμένου να ευαισθητοποιηθούν οι αρμόδιοι. Ταυτόχρονα αγωνιούμε για να δοθούν επιτέλους λύσεις σε ένα έργο που έχει εξελιχθεί σε μείζον πρόβλημα για την πόλη, προκαλώντας λουκέτα, γκετοποιήσεις, κυκλοφοριακά προβλήματα. Δεν είναι δυνατόν το μετρό της Αθήνας να επεκτείνεται σε όλο το λεκανοπέδιο και την ίδια ώρα τα 9,6 χιλιόμετρα κύρια γραμμής μετρό στη Θεσσαλονίκη να έχουν στοιχειώσει.
Η αρμόδια πολιτική ηγεσία οφείλει να δώσει εδώ και τώρα απαντήσεις σε όλα τα προβλήματα, έστω και αν βρισκόμαστε σε δύσκολη οικονομικά συγκυρία. Το μετρό ξεκίνησε για να δώσει ζωή στην πόλη, όχι για να γίνει η ταφόπλακα της εγκατάλειψης από την κεντρική εξουσία. Είναι ντροπή και μόνο που φτάσαμε σ’ αυτό το σημείο.Αν το έργο διακοπεί, τα ονόματα των συντελεστών της μεγαλύτερης… αστικής τρύπας θα γραφτούν στις μαύρες σελίδες της ιστορίας».
Δυστυχώς δικαιωνόμαστε για όσα εδώ και χρόνια επισημαίνουμε με δημόσιες δηλώσεις μας και επιστολές, τις οποίες όμως καμία πολιτική ηγεσία δεν έλαβε σοβαρά υπόψη. Φτάσαμε στο σημείο να καταθέσουμε αναφορά στον εισαγγελέα προκειμένου να ευαισθητοποιηθούν οι αρμόδιοι. Ταυτόχρονα αγωνιούμε για να δοθούν επιτέλους λύσεις σε ένα έργο που έχει εξελιχθεί σε μείζον πρόβλημα για την πόλη, προκαλώντας λουκέτα, γκετοποιήσεις, κυκλοφοριακά προβλήματα. Δεν είναι δυνατόν το μετρό της Αθήνας να επεκτείνεται σε όλο το λεκανοπέδιο και την ίδια ώρα τα 9,6 χιλιόμετρα κύρια γραμμής μετρό στη Θεσσαλονίκη να έχουν στοιχειώσει.
Η αρμόδια πολιτική ηγεσία οφείλει να δώσει εδώ και τώρα απαντήσεις σε όλα τα προβλήματα, έστω και αν βρισκόμαστε σε δύσκολη οικονομικά συγκυρία. Το μετρό ξεκίνησε για να δώσει ζωή στην πόλη, όχι για να γίνει η ταφόπλακα της εγκατάλειψης από την κεντρική εξουσία. Είναι ντροπή και μόνο που φτάσαμε σ’ αυτό το σημείο.Αν το έργο διακοπεί, τα ονόματα των συντελεστών της μεγαλύτερης… αστικής τρύπας θα γραφτούν στις μαύρες σελίδες της ιστορίας».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.