typosthess, 05/09/2012
Ο εργολάβος απειλεί με άμεση διακοπή του έργου
Ο εργολάβος απειλεί με άμεση διακοπή του έργου
Ταφόπλακα φαίνεται να μπαίνει στο Μετρό Θεσσαλονίκης, αφού ο εργολάβος της Αναδόχου Κοινοπραξίας, απειλεί με διακοπή των εργασιών στο Μετρό, σε περίπτωση που δεν παρέμβει το υπουργείο Υποδομών, συναινώντας στην τροποποίηση της υπάρχουσας σύμβασης...
Πιο συγκεκριμένα, στην επιστολή, που έστειλε ο γενικός διευθυντής του έργου και εκπρόσωπος της κοινοπραξίας ΑΕΓΕΚ- IMPREGILO- ANSALDO TSF- SELI- ANSALDOBREDA, κ. Μιχάλης Σίμας προς την Αττικό Μετρό, τονίζεται ότι ο ανάδοχος έχει υποστεί μεγάλη οικονομική επιβάρυνση καθώς βρέθηκε να κατασκευάζει ένα έργο διαφορετικό από αυτό για το οποίο είχε καταθέσει προσφορά, κυρίως λόγω των πολύ μεγάλων καθυστερήσεων στην αρχαιολογική έρευνα και τις απαλλοτριώσεις. «Το έργο βρίσκεται στα πρόθυρα κατάρρευσης», σημειώνει και προειδοποιεί ότι «η αντίδραση πρέπει να είναι άμεση και αποτελεσματική, ειδάλλως η διακοπή του έργου είναι αναπόφευκτη και μάλιστα, σύντομα».
«Ο ανάδοχος βρέθηκε αντιμέτωπος με πλήθος απρόβλεπτων καταστάσεων, τα δε προς αποκατάσταση της ζημίας του αιτήματα, δεν έτυχαν θετικής ανταπόκρισης εκ μέρους της ΑΜ», τονίζεται και σημειώνεται ότι η κοινοπραξία «καλείται να ανταποκριθεί στην εκτέλεση ενός έργου, τα οποίο εκτελείται με εντελώς διαφορετικές συνθήκες από αυτές που συμφωνήθηκε και που εκείνος κοστολόγησε με την προσφορά του», επισημαίνεται σε αναλυτική έκθεση, που συνοδεύει την επιστολή.
Χρειάζονται 75 εκ. ευρώ παραπάνω από τα προβλεπόμενα
Σύμφωνα με την έκθεση, το έργο παρουσιάζει προβλήματα λόγω των καθυστερήσεων στις αρχαιολογικές εργασίες και τις απαλλοτριώσεις.
Ειδικότερα, όπως αναφέρεται, οι αρχαιολογικές έρευνες αποδείχθηκαν «απρόβλεπτης έκτασης και διάρκειας» αφού, ενώ η αρχική δαπάνη ήταν 15 εκατ. ευρώ, σήμερα εκτιμάται ότι θα χρειαστούν 90 εκατ. ευρώ. Επίσης, επισημαίνεται ότι οι ανασκαφές στους κεντρικούς σταθμούς από 8 έως 10 μήνες, που προβλέπονταν αρχικά, «διαρκούν ήδη 5,5 χρόνια». Ακόμη, σημειώνεται ότι «τρεις μήνες πριν τη λήξη της αρχικής προθεσμίας ολοκλήρωσης του έργου», δηλαδή τον Οκτώβριο του 2012, «εκκρεμούν ακόμη οι απαλλοτριώσεις» σε πλήθος σταθμών του έργου.
Έτσι, σύμφωνα με την έκθεση, με το 95% του «συμβατικά προβλεπόμενου χρόνου» να έχει ολοκληρωθεί, έχει κατασκευαστεί μόλις το 24% του έργου, «χωρίς καμία υπευθυνότητα του αναδόχου, όπως αναγνωρίζει και η ΑΜ».
Ξέφυγε το χρονοδιάγραμμα
Η έκθεση της κοινοπραξίας παραθέτει ακραία, αλλά χαρακτηριστικά της κατάστασης του έργου παραδείγματα, όπως το ότι η κατασκευή του σταθμού Αγία Σοφία εκτιμάται ότι θα χρειαστεί συνολικά 10 χρόνια (!), αντί 4,5 που προβλεπόταν αρχικά, αλλά και το ότι τα «μεγάλα σταματήματα» στην χρήση του «μετροπόντικα», λόγω της μη παράδοσης των μετώπων, κατά τον ανάδοχο, εκτοξεύουν το κόστος του έργου.
Μάλιστα, σημειώνεται ότι «βασική παράμετρος της κοστολόγησης και προγραμματισμού του έργου ήταν η συνεχόμενη λειτουργία των δύο ΤΒΜ (σημ: οι μετροπόντικες) με εργασία 7 ημερών την εβδομάδα, 24 ώρες το 24ωρο». Όμως, η «αρχικώς εκτιμηθείσα διάρκεια κατασκευής των σηράγγων ήταν 30 μήνες», αλλά σύμφωνα με το νέο χρονοδιάγραμμα, «εκτός της κατά 14 μήνες καθυστέρησης έναρξης», αυξάνονται σε 62. Ακόμη, αναφέρεται ότι στους σταθμούς Πατρικίου και Ανάληψη υπάρχουν σοβαρές κατασκευαστικές αποκλίσεις για γεωτεχνικούς και υδρογεωλογικούς λόγους, που οφείλονται σε λάθη της προμελέτης του έργου, που έγινε από την ΑΜ και προκάλεσαν «αύξηση όγκου εργασίας κατασκευής διαφραγματικών τοίχων» κατά 105,71%.
Φοβούνται για το μέλλον τους οι εργαζόμενοι
Μιλώντας στον «Τ.Θ.» ο γενικός γραμματέας του σωματείου εργαζομένων στον κατασκευαστικό τομέα μετρό Θεσσαλονίκης, Φώτης Μπέλλος, εξέφρασε την ανησυχία για το μέλλον των εργαζομένων. «Πολλά λέγονται και λίγα γίνονται. Το έργο δουλεύεται περισσότερο στα δικαστήρια και στις διαμάχες. Δε θεωρώ ότι δουλεύει με τους ρυθμούς που έπρεπε να δουλεύει. Οι φορείς κοιμούνται. Δεν βλέπουμε να υπάρχει ουσιαστικό ενδιαφέρον», είπε και πρόσθεσε πως στον κατασκευαστικό τομέα, όλοι οι σταθμοί υπολειτουργούν.
Επιστολή Π. Ψωμιάδη στον Κ. Χατζηδάκη
Επιστολή στον υπουργό Ανάπτυξης και Υποδομών Κωστή Χατζηδάκη σχετικά με τις καθυστερήσεις στο μετρό Θεσσαλονίκης έστειλε ο εν αργία περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Παναγιώτης Ψωμιάδης.
Στην επιστολή του, η οποία κοινοποιείται στον Γενικό Γραμματέα Δημοσίων Έργων Στράτο Σιμόπουλο, ο κ. Ψωμιάδης επισημαίνει πως δεν είναι δυνατόν το μετρό της Αθήνας να επεκτείνεται σε όλο το λεκανοπέδιο και την ίδια ώρα τα 9,6 χιλιόμετρα κύρια γραμμής μετρό στη Θεσσαλονίκη να έχουν στοιχειώσει και ζητά από τον υπουργό να ενεργήσει άμεσα και να δοθούν εδώ και τώρα απαντήσεις σε όλα τα προβλήματα. «Το μετρό ξεκίνησε για να δώσει ζωή στην πόλη, όχι για να γίνει η ταφόπλακα της εγκατάλειψης από την κεντρική εξουσία. Είναι ντροπή και μόνο που φτάσαμε σ’ αυτό το σημείο. Φτάνει πια!», καταλήγει στην επιστολή του ο Π. Ψωμιάδης.
Σιμόπουλος: Το υπουργείο θα δώσει λύση
Ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Έργων κ. Στράτος Σιμόπουλος, σε δηλώσεις του, τόνισε ότι «ο ανάδοχος έχει ορισμένες εύλογες απαιτήσεις και το υπουργείο είναι έτοιμο να ικανοποιήσει τα αιτήματά του, στο πλαίσιο του δικαίου και της σύμβασης, ώστε άμεσα να δοθεί λύση στο πρόβλημα και να συνεχιστούν οι εργασίες κατασκευής του Μετρό Θεσσαλονίκης».
Της ΜΑΡΚΕΛΛΑΣ ΑΛΕΞΙΟΥ
Της ΜΑΡΚΕΛΛΑΣ ΑΛΕΞΙΟΥ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.