capital.gr, 03/09/2012
Λύση στο μείζον ζήτημα της ρευστότητας που αντιμετωπίζει η ΑΕΓΕΚ Κατασκευαστική, ο τεχνικός βραχίονας της ΑΕΓΕΚ, αναζητούν κυβέρνηση και τράπεζες προκειμένου να μην “παγώσουν” επ΄ αόριστον σημαντικά έργα που έχουν αναλάβει (αυτόνομα ή σε κοινοπραξίες) εταιρείες του ομίλου, με κυριότερα το Μετρό Θεσσαλονίκης, κάθετους άξονες της Εγνατίας Οδού καθώς και έργα που αφορούν στην Ιόνιο Τεχνική, συμφερόντων του Γ. Μαρούλη, εκ των βασικών μετόχων της ΑΕΓΕΚ...
Ο όμιλος συμμετοχών (το εργοληπτικό πτυχίο έχει μεταβιβαστεί στην ΑΕΓΕΚ Κατασκευαστική), βρίσκεται το τελευταίο διάστημα σε συζητήσεις με τράπεζες προκειμένου να εξασφαλίσει ομολογιακό δάνειο με στόχο να χρηματοδοτηθούν οι δραστηριότητες του κατασκευαστικού του βραχίονα. Σύμφωνα με πληροφορίες, την περασμένη εβδομάδα υπήρξε και νέα συνάντηση της διοίκησης της ΑΕΓΕΚ με τη βασική πιστώτρια τράπεζα του ομίλου ώστε να συζητηθεί το θέμα της παροχής ρευστότητας.
Συγχρόνως, ο επικεφαλής της ΑΕΓΕΚ ασκεί πίεση προς τους αρμόδιους κυβερνητικούς φορείς αφενός να επιταχυνθούν οι διαδικασίες ολοκλήρωσης των αρχαιολογικών εργασιών και των απαλλοτριώσεων σε ό,τι αφορά την περίπτωση του Μετρό Θεσσαλονίκης αλλά και να γίνουν «ελαστικότερες» οι υποχρεώσεις που πηγάζουν από τη σύμβαση που έχει υπογράψει με το Δημόσιο, αφετέρου να αυξηθεί το ποσοστό της προκαταβολής που λαμβάνει για το έργο. Παράγοντες της κατασκευαστικής αγοράς, πάντως, ανέφεραν πως δεδομένου του μεγέθους και της σημασίας των έργων που έχει αναλάβει η ΑΕΓΕΚ, είναι προς το συμφέρον όλων των πλευρών να εξευρεθεί λύση.
Καθυστερήσεις
Αποτέλεσμα, ωστόσο, των ζητημάτων που έχουν ανακύψει με την κεφαλαιακή ευχέρεια της ΑΕΓΕΚ Κατασκευαστική είναι οι σημαντικές καθυστερήσεις στην εκτέλεση της πλειονότητας των έργων που υλοποιεί, κάτι που είχε οδηγήσει τους εργαζομένους σε διάφορα από τα εργοτάξια της εταιρείας να προχωρήσουν σε επίσχεση εργασίας.
Ιδιαίτερα στο Μετρό της Θεσσαλονίκης τους τελευταίους πέντε μήνες οι εργασίες προχωρούν μετ΄ εμποδίων. Ενδεικτικό είναι ότι το αρχικό χρονοδιάγραμμα προέβλεπε παράδοση του έργου τον Οκτώβριο του 2012, αλλά η ημερομηνία αυτή έχει παραταθεί για τον Νοέμβριο του 2016.
Σε συνέντευξή του στον “Αγγελιοφόρο” ο νέος Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Έργων κ. Στράτος Σιμόπουλος ανέφερε πως το κύριο πρόβλημα που αντιμετωπίζει σήμερα το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι η έλλειψη ρευστότητας από την πλευρά της αναδόχου εταιρείας (σ.σ. ΑΕΓΕΚ). Σε ό,τι αφορά την αντιμετώπιση του ζητήματος, πέραν της τραπεζικής χρηματοδότησης, προωθείται από πλευράς κυβέρνησης η αύξηση της προκαταβολής που λαμβάνει ο ανάδοχος από 6% σε 10% και παράλληλα στα πλαίσια της σύμβασης η υλοποίηση ορισμένων “εύλογων” όπως τα χαρακτηρίζει, αιτημάτων της ΑΕΓΕΚ.
Ο κ. Σιμόπουλος τόνισε επίσης πως, με την προϋπόθεση ότι θα επιλυθεί το πρόβλημα ρευστότητας της κοινοπραξίας, θα γίνει ένα νέο επικαιροποιημένο χρονοδιάγραμμα για το Μετρό Θεσσαλονίκης καθώς και με την αμοιβαία βούληση όλων των εμπλεκόμενων φορέων, το έργο μπορεί να είναι έτοιμο το 2016. “Μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι από πλευράς μας καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια. Εν πάσει περιπτώσει, βέβαια, η σχέση της Αττικό Μετρό με την ανάδοχο κοινοπραξία πρέπει να επανακαθοριστεί τις προσεχείς εβδομάδες, διότι η Θεσσαλονίκη δεν έχει την πολυτέλεια να περιμένει και άλλο”, κατέληξε.
«Βαρίδι» οι υποχρεώσεις
Με βάση τη λογιστική κατάσταση εξαμήνου της ΑΕΓΕΚ, ο όμιλος εμφάνισε ζημιές 2,2 εκατ. ευρώ στο διάστημα αυτό, λόγω του αρνητικού αποτελέσματος από τις αποτιμήσεις των συμμετοχών του. Η ζημία από τις αποτιμήσεις οφείλεται κυρίως στην μεταβολή της καθαρής θέσης της ΑΕΓΕΚ Κατασκευαστική (ύψους 2,06 εκατ. ευρώ) κατά το πρώτο εξάμηνο του 2012.
Σύμφωνα με τη διοίκηση, αιτία είναι κυρίως η αύξηση του χρηματοοικονομικού κόστους εξαιτίας, κατά κύριο λόγο, καθυστερήσεων αποπληρωμής πιστοποιημένων εργασιών και της αναγκαιότητας αύξησης των χρηματοδοτήσεων προκειμένου να συνεχιστεί η ολοκλήρωση των αναληφθέντων έργων. Συγχρόνως, η περίοδος έχει επιβαρυνθεί σημαντικά από τις καθυστερήσεις στην κατασκευή του Μετρό Θεσσαλονίκης, στο οποίο η ΑΕΓΕΚ Κατασκευαστική αποτελεί τον βασικότερο υπεργολάβο της κατασκευής των έργων πολιτικού μηχανικού.
Οι επικεφαλής της ΑΕΓΕΚ αποδίδουν τις καθυστερήσεις σε εξωγενείς, όπως αναφέρει, παράγοντες, όπως η μη ολοκλήρωση των αρχαιολογικών εργασιών και των αναγκαίων απαλλοτριώσεων για σταθμούς και τμήματος του αμαξοστασίου, “οι οποίοι έχουν αναγνωριστεί από τον κύριο του έργου έμμεσα, μέσω της παράτασης του αρχικού χρονοδιαγράμματος κατά τέσσερα έτη (από Οκτώβριο του 2012 σε Νοέμβριο του 2016)”.
Με βάση τα τελευταία δημοσιοποιημένα στοιχεία της ΑΕΓΕΚ Κατασκευαστική (31/12/2011), το σύνολο των υποχρεώσεων διαμορφώθηκε στα 265 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση 6,37% σε σχέση με την προηγούμενη χρήση, απόρροια “των σημαντικών καθυστερήσεων που υφίσταται η εταιρεία ως προς την είσπραξη από το Ελληνικό Δημόσιο εργολαβικών ανταλλαγμάτων για τα έργα που εκτελεί”. Την ίδια περίοδο το σύνολο των δανειακών υποχρεώσεων είχε διαμορφωθεί στα 139 εκατ. ευρώ, ενώ κατά την ίδια χρήση αυξήθηκε η αναλογία των μακροπρόθεσμων υποχρεώσεων προς το σύνολο των υποχρεώσεων.
Λύση στο μείζον ζήτημα της ρευστότητας που αντιμετωπίζει η ΑΕΓΕΚ Κατασκευαστική, ο τεχνικός βραχίονας της ΑΕΓΕΚ, αναζητούν κυβέρνηση και τράπεζες προκειμένου να μην “παγώσουν” επ΄ αόριστον σημαντικά έργα που έχουν αναλάβει (αυτόνομα ή σε κοινοπραξίες) εταιρείες του ομίλου, με κυριότερα το Μετρό Θεσσαλονίκης, κάθετους άξονες της Εγνατίας Οδού καθώς και έργα που αφορούν στην Ιόνιο Τεχνική, συμφερόντων του Γ. Μαρούλη, εκ των βασικών μετόχων της ΑΕΓΕΚ...
Ο όμιλος συμμετοχών (το εργοληπτικό πτυχίο έχει μεταβιβαστεί στην ΑΕΓΕΚ Κατασκευαστική), βρίσκεται το τελευταίο διάστημα σε συζητήσεις με τράπεζες προκειμένου να εξασφαλίσει ομολογιακό δάνειο με στόχο να χρηματοδοτηθούν οι δραστηριότητες του κατασκευαστικού του βραχίονα. Σύμφωνα με πληροφορίες, την περασμένη εβδομάδα υπήρξε και νέα συνάντηση της διοίκησης της ΑΕΓΕΚ με τη βασική πιστώτρια τράπεζα του ομίλου ώστε να συζητηθεί το θέμα της παροχής ρευστότητας.
Συγχρόνως, ο επικεφαλής της ΑΕΓΕΚ ασκεί πίεση προς τους αρμόδιους κυβερνητικούς φορείς αφενός να επιταχυνθούν οι διαδικασίες ολοκλήρωσης των αρχαιολογικών εργασιών και των απαλλοτριώσεων σε ό,τι αφορά την περίπτωση του Μετρό Θεσσαλονίκης αλλά και να γίνουν «ελαστικότερες» οι υποχρεώσεις που πηγάζουν από τη σύμβαση που έχει υπογράψει με το Δημόσιο, αφετέρου να αυξηθεί το ποσοστό της προκαταβολής που λαμβάνει για το έργο. Παράγοντες της κατασκευαστικής αγοράς, πάντως, ανέφεραν πως δεδομένου του μεγέθους και της σημασίας των έργων που έχει αναλάβει η ΑΕΓΕΚ, είναι προς το συμφέρον όλων των πλευρών να εξευρεθεί λύση.
Καθυστερήσεις
Αποτέλεσμα, ωστόσο, των ζητημάτων που έχουν ανακύψει με την κεφαλαιακή ευχέρεια της ΑΕΓΕΚ Κατασκευαστική είναι οι σημαντικές καθυστερήσεις στην εκτέλεση της πλειονότητας των έργων που υλοποιεί, κάτι που είχε οδηγήσει τους εργαζομένους σε διάφορα από τα εργοτάξια της εταιρείας να προχωρήσουν σε επίσχεση εργασίας.
Ιδιαίτερα στο Μετρό της Θεσσαλονίκης τους τελευταίους πέντε μήνες οι εργασίες προχωρούν μετ΄ εμποδίων. Ενδεικτικό είναι ότι το αρχικό χρονοδιάγραμμα προέβλεπε παράδοση του έργου τον Οκτώβριο του 2012, αλλά η ημερομηνία αυτή έχει παραταθεί για τον Νοέμβριο του 2016.
Σε συνέντευξή του στον “Αγγελιοφόρο” ο νέος Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Έργων κ. Στράτος Σιμόπουλος ανέφερε πως το κύριο πρόβλημα που αντιμετωπίζει σήμερα το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι η έλλειψη ρευστότητας από την πλευρά της αναδόχου εταιρείας (σ.σ. ΑΕΓΕΚ). Σε ό,τι αφορά την αντιμετώπιση του ζητήματος, πέραν της τραπεζικής χρηματοδότησης, προωθείται από πλευράς κυβέρνησης η αύξηση της προκαταβολής που λαμβάνει ο ανάδοχος από 6% σε 10% και παράλληλα στα πλαίσια της σύμβασης η υλοποίηση ορισμένων “εύλογων” όπως τα χαρακτηρίζει, αιτημάτων της ΑΕΓΕΚ.
Ο κ. Σιμόπουλος τόνισε επίσης πως, με την προϋπόθεση ότι θα επιλυθεί το πρόβλημα ρευστότητας της κοινοπραξίας, θα γίνει ένα νέο επικαιροποιημένο χρονοδιάγραμμα για το Μετρό Θεσσαλονίκης καθώς και με την αμοιβαία βούληση όλων των εμπλεκόμενων φορέων, το έργο μπορεί να είναι έτοιμο το 2016. “Μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι από πλευράς μας καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια. Εν πάσει περιπτώσει, βέβαια, η σχέση της Αττικό Μετρό με την ανάδοχο κοινοπραξία πρέπει να επανακαθοριστεί τις προσεχείς εβδομάδες, διότι η Θεσσαλονίκη δεν έχει την πολυτέλεια να περιμένει και άλλο”, κατέληξε.
«Βαρίδι» οι υποχρεώσεις
Με βάση τη λογιστική κατάσταση εξαμήνου της ΑΕΓΕΚ, ο όμιλος εμφάνισε ζημιές 2,2 εκατ. ευρώ στο διάστημα αυτό, λόγω του αρνητικού αποτελέσματος από τις αποτιμήσεις των συμμετοχών του. Η ζημία από τις αποτιμήσεις οφείλεται κυρίως στην μεταβολή της καθαρής θέσης της ΑΕΓΕΚ Κατασκευαστική (ύψους 2,06 εκατ. ευρώ) κατά το πρώτο εξάμηνο του 2012.
Σύμφωνα με τη διοίκηση, αιτία είναι κυρίως η αύξηση του χρηματοοικονομικού κόστους εξαιτίας, κατά κύριο λόγο, καθυστερήσεων αποπληρωμής πιστοποιημένων εργασιών και της αναγκαιότητας αύξησης των χρηματοδοτήσεων προκειμένου να συνεχιστεί η ολοκλήρωση των αναληφθέντων έργων. Συγχρόνως, η περίοδος έχει επιβαρυνθεί σημαντικά από τις καθυστερήσεις στην κατασκευή του Μετρό Θεσσαλονίκης, στο οποίο η ΑΕΓΕΚ Κατασκευαστική αποτελεί τον βασικότερο υπεργολάβο της κατασκευής των έργων πολιτικού μηχανικού.
Οι επικεφαλής της ΑΕΓΕΚ αποδίδουν τις καθυστερήσεις σε εξωγενείς, όπως αναφέρει, παράγοντες, όπως η μη ολοκλήρωση των αρχαιολογικών εργασιών και των αναγκαίων απαλλοτριώσεων για σταθμούς και τμήματος του αμαξοστασίου, “οι οποίοι έχουν αναγνωριστεί από τον κύριο του έργου έμμεσα, μέσω της παράτασης του αρχικού χρονοδιαγράμματος κατά τέσσερα έτη (από Οκτώβριο του 2012 σε Νοέμβριο του 2016)”.
Με βάση τα τελευταία δημοσιοποιημένα στοιχεία της ΑΕΓΕΚ Κατασκευαστική (31/12/2011), το σύνολο των υποχρεώσεων διαμορφώθηκε στα 265 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση 6,37% σε σχέση με την προηγούμενη χρήση, απόρροια “των σημαντικών καθυστερήσεων που υφίσταται η εταιρεία ως προς την είσπραξη από το Ελληνικό Δημόσιο εργολαβικών ανταλλαγμάτων για τα έργα που εκτελεί”. Την ίδια περίοδο το σύνολο των δανειακών υποχρεώσεων είχε διαμορφωθεί στα 139 εκατ. ευρώ, ενώ κατά την ίδια χρήση αυξήθηκε η αναλογία των μακροπρόθεσμων υποχρεώσεων προς το σύνολο των υποχρεώσεων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.