enet.gr,16/01/2013
http://www.enet.gr/?i=news.el.ellada&id=336193
Κολλημένο εμφανίζεται πάλι το μετρό Θεσσαλονίκης, ενώ οι φήμες δίνουν και παίρνουν για το μέλλον του. Από το ότι έρχεται ένας «μέγας μάνατζερ που έχει όλες τις λύσεις», μέχρι ότι κινδυνεύει να μη γίνει ποτέ, εξαιτίας της κακής οικονομικής κατάστασης της ΑΕΓΕΚ, μιας από τις εταιρείες που σχηματίζουν την ανάδοχο κοινοπραξία AIASA.
Τελευταίο πρόβλημα, η ανακάλυψη, στο εργοτάξιο της Αγίας Σοφίας, της κεντρικής λεωφόρου που κατασκευάστηκε από τον ιδρυτή της Θεσσαλονίκης
Υπάρχουν επίσης φωνές, όπως του ΤΕΕ/ΤΚΜ, που ζητεί να περάσει η κατασκευή του μετρό στην «Εγνατία Οδό Α.Ε.», η οποία ξέρει να φτιάχνει οδικές σήραγγες, ώστε να γίνεται η εποπτεία του από τη Θεσσαλονίκη και όχι από την Αθήνα, ώστε να λύνονται γρήγορα τα θέματα και να μην υπάρχουν καθυστερήσεις.
Και μέσα σε όλα, έρχονται νέες καθυστερήσεις από σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα, που σκοντάφτουν στη γραφειοκρατία. Τελευταίο πρόβλημα, εδώ και πολλές μέρες, η ανακάλυψη της αρχαίας κεντρικής λεωφόρου της πόλης, που κατασκευάστηκε από τον Κάσσανδρο, ιδρυτή της Θεσσαλονίκης. Οπως και στο εργοτάξιο της οδού Αγίας Σοφίας, η πέτρινη κεντρική λεωφόρος βρέθηκε σε όλο το πλάτος και τη μεγαλοπρέπειά της, 2.500 και πλέον χρόνια από την κατασκευή της. Δεξιά και αριστερά βρέθηκαν απομεινάρια από καταστήματα και εργαστήρια και βάσεις κιόνων που στόλιζαν το δρόμο στα αρχαία χρόνια.
Ολα καλά. Οχι όμως. Το μέλλον του και το μέλλον του μετρό εξαρτάται από το τι θα γίνει αυτός ο δρόμος. Το θέμα ήταν να περάσει από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο την περασμένη Τρίτη, 8 Ιανουαρίου. Ομως, για κάποιο λόγο βγήκε από την ατζέντα των θεμάτων. Μετατέθηκε για τη χθεσινή συνεδρίαση, 15 Ιανουαρίου. Για το τμήμα της αρχαίας λεωφόρου που εντοπίστηκε στο εργοτάξιο της Αγίας Σοφίας αποφασίστηκε η διατήρηση διά της κατάχωσης. Οσον αφορά τα άλλα ευρήματα στο εργοτάξιο της Βενιζέλου, η λύση που προτείνεται είναι η μεταφορά και φύλαξή τους σε κτήριο του πρώην στρατοπέδου «Παύλου Μελά», στη Σταυρούπολη. Μέχρι να ληφθεί απόφαση, επικρατεί στασιμότητα.
Κάτι που κοστίζει σε χρόνο και χρήμα στην κοινοπραξία, η οποία διεκδικεί μεγάλα ποσά από την «Αττικό Μετρό», εξαιτίας των καθυστερήσεων. Οι οποίες της έχουν προκαλέσει οικονομική ζημία, μια και δεν παραδίδονται τα εργοτάξια, εντός του χρονοδιαγράμματος.
Δεν χωράνε
Οι μετροπόντικες είχαν ακόμη μία, τη δεύτερη, οκτάμηνη απραξία μέσα σε δύο χρόνια, καθώς έπεσαν στην ξέρα που λέγεται «Σταθμός Ανάληψη». Ο στενός χώρος δεν επιτρέπει τη διέλευσή τους. Τα δύο μηχανήματα, βάρους 400 τόνων και μήκους 90 μέτρων το καθένα, πρέπει να αποσυναρμολογηθούν και να μεταφερθούν στο εργοτάξιο της Νέας Ελβετίας, για να επανασυναρμολογηθούν και να ξεκινήσουν από εκεί το σκάψιμο αντίθετα, προς την Ανάληψη. Το είχε ανακοινώσει πρόσφατα σύσσωμη η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης σε συνέντευξη Τύπου για το μέλλον του έργου μέσα στο 2013.
Ομως εκεί υπάρχει ένα οικόπεδο του Δήμου Θεσσαλονίκης, με μηχανήματα και υλικά τα οποία καλείται να τα μετακινήσει η κοινοπραξία. Νέο χρήμα, μεροκάματα και έξοδα. Και, όπως δήλωσε στην ίδια συνέντευξη Τύπου ο γ.γ. Δημοσίων Εργων, Στράτος Σιμόπουλος, «κάθε μέρα που το μετρό Θεσσαλονίκης δεν λειτουργεί, η τοπική οικονομία χάνει, σύμφωνα με μια μελέτη, 3 εκατομμύρια ευρώ σε κόστος μετακινήσεων, μόλυνσης του περιβάλλοντος, εργατοώρες κ.λπ.».
6 χρόνια καθυστέρηση
Από πλευράς κοινοπραξίας γίνεται λόγος για μια τεράστια ζημία, άνω των 100 εκατ. ευρώ, που προκλήθηκε από τις καθυστερήσεις 6 χρόνων στην παράδοση των εργοταξίων από την πλευρά των αρχαιολόγων, ώστε να ξεκινήσει η κατασκευή των σταθμών. Η δε ΑΕΓΕΚ βρέθηκε να αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα ρευστότητας - και λόγω αυτής της καθυστέρησης και λόγω της διακοπής της δανειοδότησής της από τις τράπεζες. Οι ιταλικές εταιρείες που συμμετέχουν στην κοινοπραξία βρίσκονται σε κατάσταση ομηρίας, καθώς έχουν ξοδέψει χρήματα, δεν τα έχουν πάρει και, αν αποχωρήσουν, θα τα χάσουν. Χρήματα, μέρος των οποίων δέχεται το υπουργείο, αλλά πέραν αυτού... ουδέν εις την παλάμη.
Πάντως από την πλευρά της κοινοπραξίας υπογραμμίζεται ότι δεν υπάρχει θέμα ρευστότητας, καθώς μπορεί να αντιμετωπίζει πρόβλημα η ΑΕΓΕΚ, υπάρχουν όμως οι υπόλοιπες εταιρείες που παραμένουν και θα συνεχίσουν το έργο. Αρκεί, τονίζεται, «να τεθεί χρονοδιάγραμμα, να βρεθεί ο τρόπος με τον οποίο θα εκτελεστεί το έργο, να ξεκαθαρίσουν τα θέματα παράδοσης των χώρων και να βρεθεί λύση για την αποζημίωση της κοινοπραξίας για τις ζημιές που έχει υποστεί όλα αυτά τα χρόνια».
Τα περί εγκατάστασης «μάνατζερ-σωτήρα» ακούγονται μόνο ως φήμες στην πλευρά τής «Αττικό Μετρό». Οπως επισημαίνεται, μεταφορά της διοίκησης του έργου στη Θεσσαλονίκη δεν μπορεί να γίνει, γιατί συνεπάγεται ένα τεράστιο κόστος, το οποίο καθιστά ένα τέτοιο ενδεχόμενο απαγορευτικό. Συνεπάγεται μετακίνηση πολλών υπαλλήλων, τεχνικών και ειδικών στη Θεσσαλονίκη, οι οποίοι ήδη εργάζονται με τον έναν ή τον άλλο τρόπο για το μετρό Θεσσαλονίκης μέσα στην «Αττικό Μετρό». Τραγελαφική ακούγεται και η ιδέα να περάσει η κατασκευή του έργου στην «Εγνατία Οδό Α.Ε.», η οποία γνωρίζει να κατασκευάζει σήραγγες. «Είναι άλλο οι οδικές σήραγγες στα βουνά και άλλο τα τούνελ του μετρό που κατασκευάζονται σε βάθος από 18 ως 31 μέτρα», επισημαίνεται.
Γίνεται γνωστό ότι ήδη υπάρχουν τέσσερις κοινοπραξίες, που αποτελούνται από ελληνικές και ξένες εταιρείες, οι οποίες βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις με τις τράπεζες για την πώληση της ΑΕΓΕΚ. Την ίδια εξέλιξη φέρεται να αναμένει και το ΥΠΕΚΑ, που βλέπει το έργο μπλοκαρισμένο.
Οσον αφορά στις οικονομικές απαιτήσεις της κοινοπραξίας, η «Αττικό Μετρό» υποστηρίζει ότι η χρηματοδότηση του έργου λύθηκε με επιπλέον προκαταβολή, που δόθηκε προ ημερών. «Ρευστότητα υπάρχει. Η «Αττικό Μετρό» δεν χρωστάει ούτε ένα ευρώ στην κοινοπραξία», ξεκαθαρίζει εκπρόσωπος της εταιρείας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.