Τετάρτη 6 Φεβρουαρίου 2013

Εσύ τι λες γι΄αυτό το έγκλημα που σχεδιάζουν;

parallaximag.gr,06/02/2013


Ο δρόμος είχε την δική μας Ιστορία

Σε θυσία για να κλείσουν τα αμφίβολα χάσματα του Μετρό οδηγείται η μνημειώδης οδική αρτηρία της Θεσσαλονίκηςη Μέση Οδός ή Λεωφόροςπου χρησιμοποίησαν και διατήρησαν ανέπαφη για τουλάχιστον 17 αιώνεςΡωμαίοιΒυζαντινοί και Οθωμανοί ηγεμόνεςΤα καλοδιατηρημένα τμήματα του δρόμου που αποκαλύφθηκαν λίγα μόλις μέτρα κάτω από την Εγνατία κατά τις εργασίες για την κατασκευή του σταθμού του μετρό στη Βενιζέλου,κινδυνεύουν να χαθούνΜαζί τους θα σβήσουν ένα μεγάλο τμήμα της ιστορίας της Θεσσαλονίκηςταυτισμένο με τον κοσμοπολιτισμό της πόλης και τον εμπορικό χαρακτήρα τηςαλλά και μια εξαιρετική ευκαιρία να αναπτυχθεί στην περιοχή ένας εμβληματικός χώρος τουριστικού ενδιαφέροντος.
Αφορμή της απειλούμενης καταστροφής μπορεί να είναι το πολύπαθο Μετρόη υπαιτιότητα όμως κρύβεται σε μία σειρά λανθασμένων χειρισμών και βιαστικών αποφάσεων της Πολιτείαςπου επιδεικνύοντας για άλλη μία φορά τη συνηθισμένη ελληνική προχειρότητα,σχεδιάζει να ξεκολλήσει τον αρχαίο δρόμονα τον πακετάρει και να τον ξαναμοντάρει κάπου αλλούστην καλύτερη περίπτωση σε άσχετο χώροχιλιόμετρα μακριά από την αρχική του θέσηστην χειρότερη σε κάποια αποθήκηΑπό κοντά διεκδικεί μερίδιο ευθύνης η αδιαφορία της πόλης απέναντι σε ένα τόσο σοβαρό ζήτημα.
Τα τελευταία χρόνιαη ανασκαφή που πραγματοποιείται από την 9η ΕΒΑ στην περιοχή του σταθμού Βενιζέλου έφερε στο φως πολύ καλά διατηρημένο τμήμα μήκους 76 μτου κεντρικού πλακόστρωτου δρόμου (decumanus των Ρωμαίων ), σε βάθος έξι μέτρων κάτω απότη σύγχρονη ΕγνατίαΤο εντυπωσιακό είναι ότι ο αρχαίος δρόμος έχει χαραχτεί στην ίδια κατεύθυνση με την ΕγνατίαΗ σήραγγα του Μετρό βρίσκεται και αυτή στην ίδια κατεύθυνση αλλά ακόμη πιο κάτωσε βάθος περίπου 11 μ., και για τον λόγο αυτό δεν «ενοχλεί» τις αρχαιότητεςΤη ζημιά κάνουν οι εγκαταστάσεις του σταθμούπου αναγκαστικά περνούν μέσα από τα στρώματα των αρχαιοτήτωνΈνα άλλο τμήμα του ίδιου δρόμουπου αποκαλύφθηκε στον Σταθμό ΑγΣοφίαςυπήρχε η τεχνική δυνατότητα να μετακινηθεί λίγα μόλις μέτρα παραμένοντας στον άξονα της  Εγνατίας και να διασωθείΣτην περίπτωση του τμήματος του δρόμου στον Σταθμό Βενιζέλου κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό.
Το ΚΑΣ και η γνωμοδότηση
Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο γνωμοδότησε προ ημερών υπέρ της απόσπασης και της μεταφοράς των αρχαιοτήτων του Σταθμού Βενιζέλου στο πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά,συναινώντας στην εισήγηση των τεχνικών της κατασκευάστριας εταιρίαςΜετά τη γνωμοδότηση των μελών του ΚΑΣπου ήταν μάλιστα ομόφωνηο αναπληρωτής υπουργός ΠΑΙΘΠΑ Κώστας Τζαβάρας έβαλε την υπογραφήΗ απόφαση προκάλεσε την άμεση αντίδραση του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγωνμέλη του οποίου τονίζουν ότι το εύρημα δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να χαθείΈνας δρόμος-έκθεμα μακριά από τη θέση στην οποία βρισκόταν για αιώνες τι αξία θα έχειρωτούν. (Ποια σχέση έχει άλλωστε η αστική βυζαντινή Θεσσαλονίκη της Βενιζέλου με την αγροτική περιοχή του πρώην στρατοπέδου ΠαύλουΜελά;) Επιπλέονστην περίπτωση που όντως ο δρόμος αποκολληθεί και μεταφερθείοι αρχαιολόγοι εκτιμούν ότι θα είναι δύσκολο έως αδύνατον να ξανατοποθετηθούν οι αρχαίες πέτρες (καταλαμβάνουν έκταση περίπου 3.000 τ.μ.). Κι εντέλειη φαινομενικά οικονομική αυτή λύση (υπολογίζεται ότι θα χρειαστεί 1 εκατευρώ για τη μεταφοράείναι πολύ πιθανόν να αποδειχτεί στην πορεία δαπανηρότερη άλλωνκαθώς δεν έχει συνυπολογιστεί το κόστος της επανατοποθέτησης και ανάδειξης του δρόμου στη νέα του θέση.
Σύμφωνα με τους αρχαιολόγουςο δρόμος πρέπει να παραμείνει οπωσδήποτε στη θέση του:Έχει πολλαπλή σημασία για μια «εικονογράφηση» της διαχρονικής πολεοδομικής εξέλιξης της Θεσσαλονίκηςαποτελεί μοναδική σε ολόκληρη την Ελλάδα και σπάνια παγκοσμίως περίπτωση που διαδοχικές ιστορικές φάσεις της πόληςτο παρελθόν και το παρόν της,μπορούν να ιδωθούν ως σύνολοΟ δρόμος ουσιαστικά ανασύρει την καρδιά της κοσμικής Θεσσαλονίκης των βυζαντινών χρόνωνκαθώς γύρω του διασώζονται λείψανα μεγάλων δημόσιων κτιρίων από τον 6ο ως τον 9ο αιώνα μ.Χ. , φαινόμενο σπάνιο για τον βυζαντινό κόσμο από τον οποίο δεν έχουν απομείνει ως τις μέρες μας παρά μόνο θρησκευτικά κτίσματα(ναοί και μονές).
Οι μηχανικοί της κατασκευάστριας εταιρίας επιμένουν στο «δεν γίνεται αλλιώςο Σταθμός Βενιζέλου θα γίνειο δρόμος θα αποκολληθεί». Οι αρχαιολόγοι επιμένουν από την πλευρά τους ότι δεν έχουν εξαντληθεί όλες οι εναλλακτικές δυνατότητες για να διατηρηθούν οι αρχαιότητες αρχαιοτήτων στη θέση τουςορατές εντός του σύγχρονου σταθμούκαι προτείνουν να διενεργηθεί νέος αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για να βρεθεί η κατάλληλη λύση.
Η πόληοι τοπικές αρχές αλλά και οι κάτοικοί τηςδεν έχουν πάρει θέση για ένα θέμα που θα έπρεπε να «καίει» πρωτίστως τους ίδιουςΕφόσον η υπουργική απόφαση δεν αναθεωρηθεί,η Θεσσαλονίκη θα χάσει έναν μοναδικό αρχαιολογικό χώρο στο κέντρο τηςπου συμπυκνώνει τη διαδρομή της ανά τους αιώνεςΜε την κατάλληλη διαμόρφωση του Σταθμού Βενιζέλου και τη διατήρηση των αρχαιοτήτων με τρόπο ώστε να είναι ορατές από τους επιβάτες του μετρόη βυζαντινή Μέση Οδός θα μπορούσε να γίνει ένα ανοιχτό Μουσείοβασική τουριστική ατραξιόν της πόλης και παράλληλα χρήσιμο εργαλείο για τη διοίκηση ώστε να αναβαθμιστεί και να ζωντανέψει ολόκληρος ο άξονας της υποβαθμισμένης τα τελευταία χρόνια Εγνατίας οδού.
Η ιστορία
Μόλις στις αρχές του 20ού αιώνα ονομάστηκε Εγνατία οδός η βασική οδική αρτηρία της Θεσσαλονίκηςπου ξεκινούσε από τη Χρυσή Πύλη στη σημερινή πλατεία Δημοκρατίας καιέφτανε ως την Πύλη της Καλαμαρίας ή Κασσανδρεωτική (πλατεία Συντριβανίου). Ήταν η Λεωφόρος των Βυζαντινών ή Μέση Οδός ή Φαρδύς δρόμος της οθωμανικής περιόδου.Κάποιοι αρχαιολόγοι τοποθετούν την πρώτη χάραξη της οδού στον 3ο π.Χαιώναεποχή ίδρυσης της πόλης από τον βασιλιά Κάσσανδροπολλοί όμως δεν συμφωνούν με αυτή τη χρονολόγησηυποστηρίζοντας ότι η Θεσσαλονίκη του Κάσσανδρου δεν εκτεινόταν κάτω απότη σημερινή οδό Αγίου ΔημητρίουΣτην περιοχή της Βενιζέλου οι ανασκαφές της 9ης ΕΒΑ αποκάλυψαν πυκνοδομημένες νησίδες με καταστήματα της βυζαντινής πόλης που περιστοίχιζαν τη Λεωφόροενώ αμέτρητα χρυσά και αργυρά μικροαντικείμενα μαρτυρούν την εμπορική και εργαστηριακή δραστηριότητα στην περιοχή που συνεχίζεται ως τις μέρες μαςΣτην Αγίας Σοφίαςη αρχαία οδός βρέθηκε στρωμένη με μαρμάρινες πλάκες . Ανάμεσα στον δρόμο και τα κτίρια παρεμβάλλοντανόπως και σήμεραπυκνό δίκτυο ύδρευσης και αποχέτευσης με αγωγούςΩς τις αρχές του 20ου αιώνα ο δρόμος ήταν στρωμένος με κυβόλιθους και τον διέσχιζε το τραμΔεξιά και αριστερά του ως σήμερα διατηρούνται μερικά από τα πιο σημαντικά μνημεία της Θεσσαλονίκηςη Καμάρα και το Συντριβάνιτα Λουτρά Παράδεισοςτο Αλκαζάρ.
Περιοχή «υψηλού αρχαιολογικού κινδύνου»
Οι αρχαιολογικές έρευνες με την ευκαιρία της διάνοιξης της γραμμής του Μετρό άρχισαν τον Ιούλιο του 2006 και συνεχίζονται έως σήμεραΑρκετά χρόνια νωρίτεραοι αρχαιολόγοι είχαν εκφράσει τη διαφωνία τους για τη διαδρομή που επιλέχθηκετόνιζαν ότι το ιστορικό κέντρο είναι περιοχή «υψηλού αρχαιολογικού κινδύνου» και ανησυχούσαν ότι υπήρχε κίνδυνος να διαταραχθούν αρχαιότητες που διασώθηκαν για αιώνες μέσα στο χώμαΗ Πολιτεία όμωςδεν τους άκουσε και έδωσε το ΟΚ για να περάσει η γραμμή μέσα από την Εγνατία.
Η πορεία των έργων επιβεβαίωσε τους αρχαιολόγουςΚατά τη διάνοιξη της γραμμήςστο ιστορικό κέντρο της Θεσσαλονίκηςεντός και εκτός των τειχών της αρχαίας πόληςσύντομα διαπιστώθηκε μεγάλη πυκνότητα αρχαίων καταλοίπωντα οποία άρχισαν να αποκαλύπτονται σχεδόν αμέσως μετά την αφαίρεση του σύγχρονου οδοστρώματος και συνεχίζονται σε βάθοςπου φθάνει έως και τα 9μαπό την επιφάνεια του εδάφουςΗ μεγάλη πυκνότητα των αρχαιοτήτων και ο τεράστιος αριθμός ευρημάτων οφείλεται στις αλλεπάλληλες φάσεις κατοίκησης της Θεσσαλονίκηςαπό τους ελληνιστικούς έως και τους νεώτερους χρόνουςΤον πρωταγωνιστικό ρόλο έχει ωστόσο η βυζαντινή εποχήκατά την οποία η Θεσσαλονίκη αναδείχθηκε σε μια από τις σημαντικότερες πόλεις του Βυζαντίου.





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.