Της Μαριάννας Τζάννε
Τις εργασίες για το μετρό Θεσσαλονίκης φορτσάρουν στον Άκτωρα που βιάζονται να ανεβάσουν ρυθμούς για να προχωρήσουν οι επεκτάσεις προς Καλαμαριά.
Σύμφωνα με πληροφορίες, την περασμένη εβδομάδα εγκρίθηκε η σύμβαση του έργου από το Ελεγκτικό Συνέδριο, ενώ πριν λίγες μέρες αναρτήθηκε στην διαύγεια η απόφαση για την έγκριση πίστωσης 413,5 εκ. για τις επεκτάσεις του έργου. Στην ίδια απόφαση εγκρίθηκε και το κονδύλι για τις μελέτες της περίφημης γραμμής V που θα ξεκινά από το Γαλάτσι και θα καταλήγει στο Μαρούσι, ένα έργο όμως που μόνο εάν εξασφαλιστούν οι απαιτούμενοι πόροι θα μπορέσει να τρέξει και αυτό προς ώρας φαντάζει απίθανο.
Εδώ και δύο μήνες ο Άκτωρας έχει αναλάβει από τις τράπεζες τη διοίκηση του μετρό Θεσσαλονίκης (ρόλο συμβούλου χαρακτηρίζουν την συμφωνία στην ΑΕΓΕΚ) γεγονός που επιταχύνει τις διαδικασίες του παγωμένου έργου. Ωστόσο, Αχίλλειος πτέρνα εξακολουθούν να είναι οι οικονομικές απαιτήσεις της κοινοπραξίας του έργου που αθροιστικά υπολογίζονται στα 550 εκ. ευρώ. Η κοινοπραξία έχει λάβει ως νόμιμη προκαταβολή με την έναρξη των εργασιών του μετρό το ποσό των 54 εκ. ευρώ (το 6% της προκαταβολής που σήμερα έχει ανέβει στο 10%) και επιπλέον 13 εκ. ευρώ ως δεύτερη προκαταβολή. Απομένουν 22 εκ. ευρώ από τα οποία άμεσα πρόκειται να εκταμιευτούν τα 10 εκ. ευρώ. Τονίζεται όμως από στελέχη του έργου ότι τα ποσά δεν αρκούν για να συντηρήσουν το έργο πάνω από πέντε μήνες.
Οι εταιρείες που κατασκευάζουν το μετρό της Θεσσαλονίκης έχουν χωρίσει τις απαιτήσεις τους σε δύο περιόδους (από το ξεκίνημα του έργου έως τον Ιούνιο του 2012 που η Αττικό Μετρό ενέκρινε την παράταση της προθεσμίας του έργου και από τότε μέχρι το τέλος της κατασκευής του έργου) ζητώντας αποζημιώσεις για καθυστερήσεις στην παράδοση των χώρων, λόγω αρχαιολογίας και απαλλοτριώσεων, για αύξηση ποσοτήτων, αναμονή κ.α. Ωστόσο στο υπουργείο δεν φαίνεται να έχει ξεκαθαρίσει το πλαίσιο των αποζημιώσεων παρά το γεγονός ότι δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα της κυβέρνησης το νέο νομοθετικό πλαίσιο που προβλέπει την προσφυγή στην διαιτησία.
Στην κοινοπραξία επικρατεί ένας σοβαρός προβληματισμός για την διαδικασία που θα ακολουθηθεί καθώς εάν υπερισχύσει η επίλυση των διαφορών μέσω διαιτησίας και όχι εξωδικαστικού συμβιβασμού, που είναι ο στόχος, θα απαιτήσει πολύ χρόνο. Ο προβληματισμός επιτείνεται από την άποψη που φαίνεται να διαπνέει την Αττικό μετρό όπου υπάρχουν διαφωνίες να κριθούν σε διαιτησία. Χαρακτηριστική περίπτωση είναι η μεταφορά των ΤΒΜ ώστε να κινηθούν από την Νέα Ελβετία προς τα δυτικά, για την οποία υπάρχει μεγάλη απόσταση στο κόστος μεταφοράς μεταξύ της κοινοπραξίας και της Αττικό μετρό. Οι μεν κοστολογούν την δαπάνη στα 16 εκ. ευρώ, οι δε στα 3 εκ. ευρώ, προτείνοντας να πάει το θέμα σε διαιτησία. Η απόφαση της μεταφοράς προβλέπεται να ληφθεί από το διοικητικό συμβούλιο τις επόμενες μέρες αλλά το θέμα της δαπάνης παραμένει ανοικτό.
Αν και οι εργασίες για το μετρό Θεσσαλονίκης δεν έχουν μπει ακόμη σε εντατικούς ρυθμούς, η προετοιμασία έχει ξεκινήσει με στόχο μέσα στον επόμενο μήνα, τα έργα να «τρέξουν» στο φουλ. Ήδη, τεχνικός διευθυντής του έργου ανέλαβε στέλεχος του ισχυρού κατασκευαστικού ομίλου με μεγάλη εμπειρία σε έργα μετρό ενώ στο τιμόνι παραμένει σταθερά ο κ. Μιχάλης Σίμας, από τα παλαιότερα στελέχη της ΑΕΓΕΚ. Έχουν ξεκινήσει οι εργασίες για τον σταθμό στο Παπάφειο μετά από πολύχρονη και επίπονη διαδικασία ενώ στον Πατρίκιο που είναι ένας δύσκολος σταθμός μέσα στον αστικό ιστό της πόλης ξεκινά η παράκαμψη των δικτύων και η κατασκευή διαφραγματικών τείχων. Στον Άκτωρα δηλώνουν αποφασισμένοι να δουλέψουν ακόμη και τρεις βάρδιες για να ολοκληρωθούν οι εργασίες στην περιοχή που θα φέρουν μεγάλη αναστάτωση στους κατοίκους. Τα προβλήματα όμως συνεχίζουν στο Βούλγαρη καθώς καθυστερούν οι αποφάσεις των δικαστηρίων για τις απαλλοτριώσεις αλλά και στο σταθμού Βενιζέλου όπου παρά τη βούληση να παραμείνουν στο σταθμό οι αρχαιότητες, δεν έχει δοθεί ακόμη η έγκριση του ΚΑΣ.
Τις εργασίες για το μετρό Θεσσαλονίκης φορτσάρουν στον Άκτωρα που βιάζονται να ανεβάσουν ρυθμούς για να προχωρήσουν οι επεκτάσεις προς Καλαμαριά.
Σύμφωνα με πληροφορίες, την περασμένη εβδομάδα εγκρίθηκε η σύμβαση του έργου από το Ελεγκτικό Συνέδριο, ενώ πριν λίγες μέρες αναρτήθηκε στην διαύγεια η απόφαση για την έγκριση πίστωσης 413,5 εκ. για τις επεκτάσεις του έργου. Στην ίδια απόφαση εγκρίθηκε και το κονδύλι για τις μελέτες της περίφημης γραμμής V που θα ξεκινά από το Γαλάτσι και θα καταλήγει στο Μαρούσι, ένα έργο όμως που μόνο εάν εξασφαλιστούν οι απαιτούμενοι πόροι θα μπορέσει να τρέξει και αυτό προς ώρας φαντάζει απίθανο.
Εδώ και δύο μήνες ο Άκτωρας έχει αναλάβει από τις τράπεζες τη διοίκηση του μετρό Θεσσαλονίκης (ρόλο συμβούλου χαρακτηρίζουν την συμφωνία στην ΑΕΓΕΚ) γεγονός που επιταχύνει τις διαδικασίες του παγωμένου έργου. Ωστόσο, Αχίλλειος πτέρνα εξακολουθούν να είναι οι οικονομικές απαιτήσεις της κοινοπραξίας του έργου που αθροιστικά υπολογίζονται στα 550 εκ. ευρώ. Η κοινοπραξία έχει λάβει ως νόμιμη προκαταβολή με την έναρξη των εργασιών του μετρό το ποσό των 54 εκ. ευρώ (το 6% της προκαταβολής που σήμερα έχει ανέβει στο 10%) και επιπλέον 13 εκ. ευρώ ως δεύτερη προκαταβολή. Απομένουν 22 εκ. ευρώ από τα οποία άμεσα πρόκειται να εκταμιευτούν τα 10 εκ. ευρώ. Τονίζεται όμως από στελέχη του έργου ότι τα ποσά δεν αρκούν για να συντηρήσουν το έργο πάνω από πέντε μήνες.
Οι εταιρείες που κατασκευάζουν το μετρό της Θεσσαλονίκης έχουν χωρίσει τις απαιτήσεις τους σε δύο περιόδους (από το ξεκίνημα του έργου έως τον Ιούνιο του 2012 που η Αττικό Μετρό ενέκρινε την παράταση της προθεσμίας του έργου και από τότε μέχρι το τέλος της κατασκευής του έργου) ζητώντας αποζημιώσεις για καθυστερήσεις στην παράδοση των χώρων, λόγω αρχαιολογίας και απαλλοτριώσεων, για αύξηση ποσοτήτων, αναμονή κ.α. Ωστόσο στο υπουργείο δεν φαίνεται να έχει ξεκαθαρίσει το πλαίσιο των αποζημιώσεων παρά το γεγονός ότι δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα της κυβέρνησης το νέο νομοθετικό πλαίσιο που προβλέπει την προσφυγή στην διαιτησία.
Στην κοινοπραξία επικρατεί ένας σοβαρός προβληματισμός για την διαδικασία που θα ακολουθηθεί καθώς εάν υπερισχύσει η επίλυση των διαφορών μέσω διαιτησίας και όχι εξωδικαστικού συμβιβασμού, που είναι ο στόχος, θα απαιτήσει πολύ χρόνο. Ο προβληματισμός επιτείνεται από την άποψη που φαίνεται να διαπνέει την Αττικό μετρό όπου υπάρχουν διαφωνίες να κριθούν σε διαιτησία. Χαρακτηριστική περίπτωση είναι η μεταφορά των ΤΒΜ ώστε να κινηθούν από την Νέα Ελβετία προς τα δυτικά, για την οποία υπάρχει μεγάλη απόσταση στο κόστος μεταφοράς μεταξύ της κοινοπραξίας και της Αττικό μετρό. Οι μεν κοστολογούν την δαπάνη στα 16 εκ. ευρώ, οι δε στα 3 εκ. ευρώ, προτείνοντας να πάει το θέμα σε διαιτησία. Η απόφαση της μεταφοράς προβλέπεται να ληφθεί από το διοικητικό συμβούλιο τις επόμενες μέρες αλλά το θέμα της δαπάνης παραμένει ανοικτό.
Αν και οι εργασίες για το μετρό Θεσσαλονίκης δεν έχουν μπει ακόμη σε εντατικούς ρυθμούς, η προετοιμασία έχει ξεκινήσει με στόχο μέσα στον επόμενο μήνα, τα έργα να «τρέξουν» στο φουλ. Ήδη, τεχνικός διευθυντής του έργου ανέλαβε στέλεχος του ισχυρού κατασκευαστικού ομίλου με μεγάλη εμπειρία σε έργα μετρό ενώ στο τιμόνι παραμένει σταθερά ο κ. Μιχάλης Σίμας, από τα παλαιότερα στελέχη της ΑΕΓΕΚ. Έχουν ξεκινήσει οι εργασίες για τον σταθμό στο Παπάφειο μετά από πολύχρονη και επίπονη διαδικασία ενώ στον Πατρίκιο που είναι ένας δύσκολος σταθμός μέσα στον αστικό ιστό της πόλης ξεκινά η παράκαμψη των δικτύων και η κατασκευή διαφραγματικών τείχων. Στον Άκτωρα δηλώνουν αποφασισμένοι να δουλέψουν ακόμη και τρεις βάρδιες για να ολοκληρωθούν οι εργασίες στην περιοχή που θα φέρουν μεγάλη αναστάτωση στους κατοίκους. Τα προβλήματα όμως συνεχίζουν στο Βούλγαρη καθώς καθυστερούν οι αποφάσεις των δικαστηρίων για τις απαλλοτριώσεις αλλά και στο σταθμού Βενιζέλου όπου παρά τη βούληση να παραμείνουν στο σταθμό οι αρχαιότητες, δεν έχει δοθεί ακόμη η έγκριση του ΚΑΣ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.