Παρασκευή 21 Μαρτίου 2014

ΣΥΡΙΖΑ: Επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης για το Μετρό Θεσσαλονίκης

voria.gr,21/03/2014

Η διοίκηση της Αττικό Μετρό έχει αποτύχει στη διαχείριση του Μετρό Θεσσαλονίκης τόνισε η υποψήφια του ΣΥΡΙΖΑ για την περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας Δέσποινα Χαραλαμπίδου. Πρόταση Μηταφίδη για γενική απεργία στην πόλη
Της Άννης Καρολίδου

Τα προβλήματα του Μετρό Θεσσαλονίκης οφείλονται στη κακοδιαχείριση του έργου από την επιβλέπουσα αρχή, δηλαδή από την Αττικό Μετρό ΑΕ αλλά και στις υπερβολικές απαιτήσεις της κατασκευάστριας κοινοπραξίας. Πρόκειται για έναν «συνδυασμό υπευθύνων» που ταλαιπωρεί την πόλη και τους πολίτες και φορτώνει τους φορολογούμενους με μεγαλύτερα κόστη για ένα δημόσιο έργο, επειδή οι κυβερνήσεις ως και σήμερα, αποτελούν μέρος του κύκλου διαπλοκής με τους «εθνικούς εργολάβους».

Τα παραπάνω τονίσθηκαν στη διάρκεια κοινής συνέντευξης Τύπου που έδωσαν οι αυτοδιοικητικοί επικεφαλής του ΣΥΡΙΖΑ για το θέμα του Μετρό, μετά τη δήλωση διακοπής εργασιών που έκανε την προηγούμενη Παρασκευή η ανάδοχος κοινοπραξία (ΑΙΑΣΑ). Στο θέμα του Μετρό, τοποθετήθηκαν η υποψήφια για ΓΓ της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και επικεφαλής της παράταξης «Ριζοσπαστική Αριστερή Ενότητα», βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ ΔέσποιναΧαραλαμπίδου, ο δημοτικός σύμβουλος και επικεφαλής της παράταξης «Θεσσαλονίκη- Ανοικτή Πόλη», Τριαντάφυλλος Μηταφίδης και ο περιφερειακός σύμβουλος, μηχανικός Γιώργος Θεοδωρόπουλος.

Για τη «Ριζοσπαστική Αριστερή Ενότητα», η λύση στο πρόβλημα θα προκύψει από την επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης του έργου, η οποία πιστεύει ότι θα καταλήξει, όχι σε όφελος του εργολάβου και αύξηση του προϋπολογισμού του, αλλά σε όφελος του δημοσίου, γιατί υποστηρίζει ότι το κόστος με το οποίο κατασκευάζεται το Μετρό Θεσσαλονίκης, είναι σημαντικά μεγαλύτερό από ό,τι ο μέσος όρος κατασκευής αντίστοιχων έργων.

Ωστόσο, όπως είπε η κ. Χαραλαμπίδου, «θα πρέπει να περιμένουμε να δούμε την απάντηση της Αττικό Μετρό, την ερχόμενη Δευτέρα, στην επιστολή της κοινοπραξίας στη δήλωση διακοπής, όπως επίσης την απάντηση σε μία προς μία στις 71 οικονομικές απαιτήσεις της».

Να σημειωθεί ότι ο εργολάβος, έχει ζητήσει περί τα 500 και πλέον εκατ ευρώ, υποστηρίζοντας ότι έχει βρεθεί να κατασκευάζει ένα έργο διαφορετικό από αυτό που δεσμεύτηκε να εκτελέσει με βάση τη σύμβαση.

«Ένα ακόμη έγκλημα βρίσκεται σε εξέλιξη, σε βάρος της πόλης και των πολιτών και προς όφελος των εργολάβων», είπε η κ. Χαραλαμπίδου, η οποία τόνισε ότι η κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει το έργο δεν δικαιολογείται από την προβληματική του εκκίνηση, λόγω πχ της εκτέλεσης με το σύστημα μελετο-κατασκευή, της υποεκτίμησης της αρχαιολογικής έρευνας, των καθυστερήσεων στις απαλλοτριώσεις κ.αλ. Ειδικά οι απαλλοτριώσεις θα μπορούσαν να επισπευσθούν, υποστήριξε, αν ακολουθεί η διαδικασία που υπάρχει για τα έργα της ΔΕΗ.

«Πρέπει να αντικατασταθεί η ηγεσία της Αττικό Μετρό, από ικανά στελέχη, όχι κομματικά. Η διοίκηση του έργου, έχει αποτύχει και η εταιρεία μαζί με τη διαχρονική ηγεσία του αρμόδιου υπουργείου, έχει ακέραια την ευθύνη για την ταλαιπωρία της πόλης και των πολιτών. Το έργο πρέπει να διοικείται τοπικά από φορέα του δημοσίου, είναι δημόσιο έργο», πρόσθεσε.

Πάντως η κ. Χαραλαμπίδου δεν απάντησε για το εάν θα μπορούσε το μάνατζμεντ του έργου να ανατεθεί στην Εγνατία Οδό ΑΕ, όπως έχει προταθεί κατ΄ επανάληψη από το ΤΕΕ/ΤΚΜ ή αν η Διεύθυνση Μετρό Θεσσαλονίκης θα έπρεπε να μετεξελιχθεί σε αυτόνομη εταιρεία.

Η επικεφαλής της Ριζοσπαστικής Αριστερής Ενότητας προειδοποίησε ότι οι υπεύθυνοι θα πρέπει να λογοδοτήσουν γιατί στη περίπτωση του Μετρό Θεσσαλονίκης έχουμε καθαρή περίπτωση διασπάθισης του δημοσίου χρήματος, ενώ προειδοποίησε τον υπουργό Υποδομών Μ. Χρυσοχοίδη, για να μην υπάρξει το ίδιο σκάνδαλο, σαν αυτό της επανεκκίνησης των μεγάλων οδικών αξόνων, όπου αποδέχθηκε την απόλυτη ευθύνη του δημοσίου, χαρίζοντας, με την επαναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων, 400 εκατ ευρώ στους εργολάβους.

Να αντιδράσει η Πόλη

Ο επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «Θεσσαλονίκη- Ανοικτή Πόλη», Τριαντάφυλλος Μηταφίδης, δήλωσε ότι η πόλη θα πρέπει να αντιδράσει, αφήνοντας ξεκάθαρες αιχμές: «Τι κάνει η ηγεσία της πόλης πέρα από το να παρακολουθεί το δράμα ή να προσφεύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας;» ενώ ευθέως κατηγόρησε τη δημοτική αρχή επειδή δεν υπερασπίσθηκε τους επαγγελματίες που ζητούσαν αποζημίωση από την Αττικό Μετρό, όταν βρέθηκαν αντιμέτωποι με αυτή στα δικαστήρια.

»Το έργο του Μετρό έχει πλέον καταντήσει ιστορικό ανέκδοτο . Η πόλη συνεχίζει να σιτίζεται με τα υπολείμματα του κρατικού προϋπολογισμού. Γιατί τα έργα του μετρό των Αθηνών προχωρούν; Γιατί η Αττικό Μετρό δεν μπορεί να παρακολουθήσει αποτελεσματικά το έργο της Θεσσαλονίκης;», σημείωσε.

«Εμείς σήμερα, στην Επιτροπή Διαβούλευσης των φορέων, θα προτείνουμε να κηρυχθεί γενική απεργία στη πόλη με αίτημα να προχωρήσει η κατασκευή του μετρό», πρόσθεσε.

Η διαιτησία κρύβει σχέσεις διαπλοκής
Ο περιφερειακός σύμβουλος Γιώργος Θεοδωρόπουλος υποστήριξε ότι οι διαφορές μεταξύ Αττικό Μετρό και κοινοπραξίας πρέπει να λυθούν, όπως προβλέπει ο νόμος για τα δημόσια έργα και η σύμβαση του συγκεκριμένου έργου, δηλαδή από τα ελληνικά δικαστήρια, τα οποία, μπορούν όταν υπάρχει βούληση, να λειτουργήσουν σε σύντομους χρόνους.

«Πολύ σωστά δεν ορίζει το ΣτΕ, μέλος της στην τριμελή επιτροπή διαιτησίας. Για τις διαφορές αυτές υπάρχουν τα δικαστήρια. Στην τριμελή, όπου τα δύο μέρη θα οριστούν από την κοινοπραξία και την πλευρά του δημοσίου, το αποτέλεσμα είναι προκαθορισμένο», υπογράμμισε ο κ. Θεοδωρόπουλος.

«Προειδοποιούμε τον κ. Χρυσοχοίδη, να μη προχωρήσει στην αντικατάσταση του συμβούλου του ΣτΕ ,από δικαστικό του Αρείου Πάγου. Να ακολουθηθεί ότι προβλέπει ο νόμος για τα δημόσια έργα», τόνισε.

Ανοικτά ο κ. Θεοδωρόπουλος είπε ότι οι μέχρι σήμερα κυβερνώντες εργάζονται για όφελος των «εθνικών εργολάβων». «Έσπευσαν να δώσουν 40 εκατομμύρια προκαταβολή για την επέκταση του Μετρό στην Καλαμαριά, στον Άκτωρα,όταν η γραμμή αυτή θα αρχίσει να κατασκευάζεται όταν θα ολοκληρωθεί ο βασικός άξονας, δηλαδή περί το 2019», πρόσθεσε.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.