alterthess.gr,24/11/2014
Λίγες μόνο μέρες πριν την έκδοση της απόφασης του διαιτητικού δικαστηρίου για τη διαφωνία που έχει προκύψει σχετικά με τη προθεσμία του έργου οι πολιτικές παρεμβάσεις υπέρ της κοινοπραξίας από το τοπικό πολιτικό σύστημα και από φορείς της πόλης δημιουργούν πολλά ερωτήματα.
Λίγες μόνο μέρες πριν την έκδοση της απόφασης του διαιτητικού δικαστηρίου για τη διαφωνία που έχει προκύψει σχετικά με τη προθεσμία του έργου οι πολιτικές παρεμβάσεις υπέρ της κοινοπραξίας από το τοπικό πολιτικό σύστημα και από φορείς της πόλης δημιουργούν πολλά ερωτήματα.
Οι επιθέσεις στην -δημόσια- Αττικό Μετρό, οι ανεπάρκειες της οποίας είναι αδιαμφισβήτητες, είναι συνεχείς ενώ η κοινοπραξία βρίσκεται στο απυρόβλητο. Μάλιστα τόσο ο Γιάννης Μπουτάρης όσο και ο Απόστολος Τζιτζικώστας πρωταγωνιστούν σε αυτό το σκηνικό την ώρα που είναι γνωστή η πρόθεση της κοινοπραξίας να αποσπάσει πάνω από 550 εκατομμύρια ευρώ ενώ ταυτόχρονα φαίνεται πως καμία από τις δύο πλευρές δεν θέλει νέα δημοπράτηση του έργου. Και όλα αυτά όταν δεν έχει περάσει πολύς χρόνος από μια άλλη υπόθεση που παρουσιάζει αρκετές ομοιότητες. Πρόκειται για το γνωστό παράδειγμα της διακοπής του έργου των αυτοκινητοδρόμων για τέσσερα χρόνια έως ότου η κοινοπραξία, στην οποία πάλι εμπλεκόταν ο Μπόμπολας, έλαβε εν τέλει επιπλέον χρηματοδότηση για την επανεκκίνησή τους.
Ενδεικτική ήταν η τοποθέτηση του Απόστολου Τζιτζικώστα στη συνεδρίαση της Μητροπολιτικής Επιτροπής της Περιφέρειας τη προηγούμενη εβδομάδα. Ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας εξαπέλυσε σφοδρή επίθεση κατά της Αττικό Μετρό και του γενικού γραμματέα δημοσίων έργων, Σ. Σιμόπουλου για το αδιέξοδο στο έργο ενώ δεν είδε ευθύνες στη κοινοπραξία. Ο Απόστολος Τζιτζικώστας έκανε λόγο για “φιάσκο και τραγωδία” αλλά και για επικοινωνιακές φιέστες εν όψει εκλογών. Επιπλέον ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας ξεκαθάρισε ότι αν στον επόμενο ενάμισι μήνα δεν γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες, τότε θα διακόψει κάθε επικοινωνία με τον επιβλέποντα του έργου, και θα απευθυνθεί στην δικαιοσύνη. Από την άλλη πλευρά ενδιαφέρον προκαλεί η τοποθέτηση του περιφερειακού συμβούλου με τη Ριζοσπαστική Αριστερή Ενότητα Γιώργου Θεοδωρόπουλου ο οποίος έκανε λόγο για “ωμό εκβιασμό” καθώς όπως ανέφερε ο ανάδοχος ζητά επιπλέον το μισό προϋπολογισμό του έργου ενώ έχει εκτελέσει μόλις το 42% και έχει ήδη εισπράξει περίπου 400 εκατ. Ευρώ.
Τις επιθέσεις δεν άφησε αναπάντητες όμως η Αττικό Μετρό η οποία με ανακοίνωσή της κάνει λόγο για προσπάθειες εκβιασμού αλλά και για τη δημιουργία ερωτηματικών από την παντελή έλλειψη κριτικής στον Εργολάβο, ο οποίος κατά το Νόμο και τη Σύμβαση έχει την ευθύνη υλοποίησης του Έργου. “Ξαφνικά δηλαδή, πραγματοποιείται μια πρωτοφανής επίθεση υποβολιμαίας κριτικής στην κρατική εταιρεία ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, η οποία προασπίζεται το Δημόσιο συμφέρον, τα χρήματα των Ελλήνων και Ευρωπαίων φορολογούμενων, μέσα από συγκεκριμένα άρθρα της σύμβασης του Μετρό Θεσσαλονίκης”, ανέφερε. Μάλιστα η Αττικό Μετρό κάνει αναφορά και στον Πρόεδρο του ΤΕΕ που όπως λέει συμμετέχει την επίθεση εναντίον της ενώ “παράλληλα εξυπηρετεί προσωπικά του συμφέροντα ως συνεργάτης του Εργολάβου”.
Εν αναμονή των αποφάσεων
Η ανάδοχος ισχυρίζεται πως στο τέλος του 2014 λήγουν οι συμβατικές της υποχρεώσεις απέναντι στο έργο και μέχρι αυτή την ώρα δεν έχει καταθέσει αίτηση για παράταση. Οι ισχυρισμοί της βασίζονται στο χρονοδιάγραμμα του έργου που ήταν για έξι χρόνια και σε νόμο που προβλέπει πως αν δεν έχει ολοκληρωθεί το έργο, άνευ δικής της υπαιτιότητας, τότε είναι υποχρεωμένη να συνεχίσει τις εργασίες για άλλα δύο χρόνια, δηλαδή μέχρι το τέλος 2014. Από τη πλευρά της η Αττικό Μετρό, απορρίπτοντας τους ισχυρισμούς, έδωσε παράταση στο έργο μέχρι το 2016. Το θέμα θα κριθεί τις επόμενες ημέρες στην επιτροπή διαπραγμάτευσης (διαιτησία), η απόφαση της οποίας θα είναι οριστική.
Σύμφωνα με ανθρώπους που γνωρίζουν τη πορεία του έργου η υπόθεση φαίνεται να χρησιμοποιείται ώστε να ικανοποιηθούν οι εξωσυμβατικές απαιτήσεις της εταιρείας για χρηματοδότηση. Συγκεκριμένα, εκτός από το χρονοδιάγραμμα που σύμφωνα με πληροφορίες θα συζητηθεί τις επόμενες ημέρες, καθόλη τη διάρκεια των τελευταίων ετών η κοινοπραξία έχει προσφύγει στη διαιτησία για πλήθος ζητημάτων η πλειοψηφία των οποίων περιλαμβανει και οικονομικές εξωσυμβατικές απαιτήσεις, οι οποίες έχουν ομαδοποιηθεί σε έξι ενότητες κάποιες εκ των οποίων έχουν ήδη εκδικαστεί ενώ στο σύνολό τους αναμένεται να συζητηθούν μέχρι το Φεβρουάριο του 2015. Άνθρωποι που γνωρίζουν υποστηρίζουν πως το κλειδί της υπόθεσης βρίσκεται στην συζήτηση των υπόλοιπων προσφυγών καθώς το σύνολο των εξωσυμβατικών υποχρεώσεων που απαιτεί η κοινοπραξία από το δημόσιο ξεπερνάει τα 550 εκατομμύρια ευρώ, δηλαδή ζητά επιπλέον σχεδόν 60% από την αρχική χρηματοδότηση. Αυτό σημαίνει πως αν εν μέρει δικαιωθεί η κοινοπραξία όσον αφορά το χρονοδιάγραμμα αλλά ταυτόχρονα σε ένα βαθμό αναγνωριστεί και δική της υπαιτιότητα στις καθυστερήσεις του έργου αυτό θα είναι η αρχή των διαπραγματεύσεων.
Ενδεικτική ήταν η τοποθέτηση του Απόστολου Τζιτζικώστα στη συνεδρίαση της Μητροπολιτικής Επιτροπής της Περιφέρειας τη προηγούμενη εβδομάδα. Ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας εξαπέλυσε σφοδρή επίθεση κατά της Αττικό Μετρό και του γενικού γραμματέα δημοσίων έργων, Σ. Σιμόπουλου για το αδιέξοδο στο έργο ενώ δεν είδε ευθύνες στη κοινοπραξία. Ο Απόστολος Τζιτζικώστας έκανε λόγο για “φιάσκο και τραγωδία” αλλά και για επικοινωνιακές φιέστες εν όψει εκλογών. Επιπλέον ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας ξεκαθάρισε ότι αν στον επόμενο ενάμισι μήνα δεν γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες, τότε θα διακόψει κάθε επικοινωνία με τον επιβλέποντα του έργου, και θα απευθυνθεί στην δικαιοσύνη. Από την άλλη πλευρά ενδιαφέρον προκαλεί η τοποθέτηση του περιφερειακού συμβούλου με τη Ριζοσπαστική Αριστερή Ενότητα Γιώργου Θεοδωρόπουλου ο οποίος έκανε λόγο για “ωμό εκβιασμό” καθώς όπως ανέφερε ο ανάδοχος ζητά επιπλέον το μισό προϋπολογισμό του έργου ενώ έχει εκτελέσει μόλις το 42% και έχει ήδη εισπράξει περίπου 400 εκατ. Ευρώ.
Τις επιθέσεις δεν άφησε αναπάντητες όμως η Αττικό Μετρό η οποία με ανακοίνωσή της κάνει λόγο για προσπάθειες εκβιασμού αλλά και για τη δημιουργία ερωτηματικών από την παντελή έλλειψη κριτικής στον Εργολάβο, ο οποίος κατά το Νόμο και τη Σύμβαση έχει την ευθύνη υλοποίησης του Έργου. “Ξαφνικά δηλαδή, πραγματοποιείται μια πρωτοφανής επίθεση υποβολιμαίας κριτικής στην κρατική εταιρεία ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, η οποία προασπίζεται το Δημόσιο συμφέρον, τα χρήματα των Ελλήνων και Ευρωπαίων φορολογούμενων, μέσα από συγκεκριμένα άρθρα της σύμβασης του Μετρό Θεσσαλονίκης”, ανέφερε. Μάλιστα η Αττικό Μετρό κάνει αναφορά και στον Πρόεδρο του ΤΕΕ που όπως λέει συμμετέχει την επίθεση εναντίον της ενώ “παράλληλα εξυπηρετεί προσωπικά του συμφέροντα ως συνεργάτης του Εργολάβου”.
Εν αναμονή των αποφάσεων
Η ανάδοχος ισχυρίζεται πως στο τέλος του 2014 λήγουν οι συμβατικές της υποχρεώσεις απέναντι στο έργο και μέχρι αυτή την ώρα δεν έχει καταθέσει αίτηση για παράταση. Οι ισχυρισμοί της βασίζονται στο χρονοδιάγραμμα του έργου που ήταν για έξι χρόνια και σε νόμο που προβλέπει πως αν δεν έχει ολοκληρωθεί το έργο, άνευ δικής της υπαιτιότητας, τότε είναι υποχρεωμένη να συνεχίσει τις εργασίες για άλλα δύο χρόνια, δηλαδή μέχρι το τέλος 2014. Από τη πλευρά της η Αττικό Μετρό, απορρίπτοντας τους ισχυρισμούς, έδωσε παράταση στο έργο μέχρι το 2016. Το θέμα θα κριθεί τις επόμενες ημέρες στην επιτροπή διαπραγμάτευσης (διαιτησία), η απόφαση της οποίας θα είναι οριστική.
Σύμφωνα με ανθρώπους που γνωρίζουν τη πορεία του έργου η υπόθεση φαίνεται να χρησιμοποιείται ώστε να ικανοποιηθούν οι εξωσυμβατικές απαιτήσεις της εταιρείας για χρηματοδότηση. Συγκεκριμένα, εκτός από το χρονοδιάγραμμα που σύμφωνα με πληροφορίες θα συζητηθεί τις επόμενες ημέρες, καθόλη τη διάρκεια των τελευταίων ετών η κοινοπραξία έχει προσφύγει στη διαιτησία για πλήθος ζητημάτων η πλειοψηφία των οποίων περιλαμβανει και οικονομικές εξωσυμβατικές απαιτήσεις, οι οποίες έχουν ομαδοποιηθεί σε έξι ενότητες κάποιες εκ των οποίων έχουν ήδη εκδικαστεί ενώ στο σύνολό τους αναμένεται να συζητηθούν μέχρι το Φεβρουάριο του 2015. Άνθρωποι που γνωρίζουν υποστηρίζουν πως το κλειδί της υπόθεσης βρίσκεται στην συζήτηση των υπόλοιπων προσφυγών καθώς το σύνολο των εξωσυμβατικών υποχρεώσεων που απαιτεί η κοινοπραξία από το δημόσιο ξεπερνάει τα 550 εκατομμύρια ευρώ, δηλαδή ζητά επιπλέον σχεδόν 60% από την αρχική χρηματοδότηση. Αυτό σημαίνει πως αν εν μέρει δικαιωθεί η κοινοπραξία όσον αφορά το χρονοδιάγραμμα αλλά ταυτόχρονα σε ένα βαθμό αναγνωριστεί και δική της υπαιτιότητα στις καθυστερήσεις του έργου αυτό θα είναι η αρχή των διαπραγματεύσεων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.