efsyn.gr,20/12/2014
Συντάκτης: Χαρά Τζαναβάρα
Σε πρωτοχρονιάτικο... λαχείο εξελίσσεται η «πονεμένη» ιστορία του μετρό Θεσσαλονίκης, στην οποία όμως το Δημόσιο είναι από χέρι χαμένο. Η κατασκευάστρια κοινοπραξία έστειλε την Τετάρτη επιστολή προς την «Αττικό Μετρό», με την οποία ενημερώνει ότι αποχωρεί από το έργο και διεκδικεί αποζημιώσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, τα οποία όμως δεν προσδιορίζονται.
Στον αέρα βρίσκονται μέσα στις γιορτές οι περίπου 850 εργαζόμενοι, που δουλεύουν στην κατασκευή και στις αρχαιολογικές ανασκαφές. Από τις αρχές Δεκεμβρίου οι 350 απασχολούμενοι στον κατασκευαστικό τομέα έχουν προχωρήσει σε καταλήψεις εργοταξίων, ενώ οι δύο μετροπόντικες αποσυναρμολογήθηκαν και μεταφέρθηκαν στη Νέα Ελβετία, όπου παραμένουν ακινητοποιημένοι. «Θέλουμε να υπάρξει σύντομα βιώσιμη λύση», δήλωσε στην «Εφ.Συν.» ο Χάρης Κυπριανίδης, πρόεδρος των εργαζομένων στο μετρό της Θεσσαλονίκης.
Από ήττα σε ήττα
Με πρόσφατη απόφαση της διαιτησίας δικαιώθηκαν οι εργολάβοι που κατηγορούσαν το Δημόσιο ότι δεν έχει εκπονήσει νέο χρονοδιάγραμμα των έργων και έως το τέλος του μηνός αναμένεται η τελική απόφαση του δικαστηρίου σε σχέση με το αίτημά τους για καταβολή αποζημίωσης 215 εκατ. ευρώ. Εκκρεμεί η εκδίκαση άλλης αίτησης, με την οποία διεκδικούν 560 εκατ. ευρώ για αλλαγές ή καθυστερήσεις στο έργο με υπαιτιότητα του Δημοσίου.
Από χθες ξεκίνησαν οι συζητήσεις ανάμεσα στον πρόεδρο της κρατικής εταιρείας Χρήστο Τσίτουρα και τον Δημήτρη Κούτρα, κορυφαίο στέλεχος του «Ακτορα», παρόλο που η συμφερόντων Μπόμπολα εταιρεία επισήμως εμφανίζεται ως «σύμβουλος» του έργου. Δεν υπήρξε συμφωνία και θα ακολουθήσουν και άλλες συναντήσεις, αφού η «Αττικό Μετρό» έχει περιθώριο 15 ημερών, για να απαντήσει. Η «Αττικό Μετρό» έχει να επιλέξει ανάμεσα σε δύο... επώδυνα ενδεχόμενα:
- Να αποδεχθεί το αίτημα της κοινοπραξίας για αποχώρηση από το έργο, καταβάλλοντας όμως μεγάλη αποζημίωση. Αυτό σημαίνει ότι το έργο θα επαναδημοπρατηθεί και οι διαδικασίες ανάθεσης θα διαρκέσουν τουλάχιστον δύο χρόνια.
- Να απορρίψει το αίτημα και να ζητήσει τη συνέχιση του έργου, επιδιώκοντας παράλληλα την επιτάχυνση της απόφασης διαιτησίας που θα αποφανθεί για τα οικονομικά αιτήματα των εργολάβων.
Σύμφωνα με ορισμένες πηγές, εξετάζεται και η ανορθόδοξη συνέχιση των έργων μέσα από την επέκταση της γραμμής του μετρό προς Καλαμαριά. Η συγκεκριμένη εργολαβία έχει ανατεθεί με χωριστό διαγωνισμό στον «Ακτορα», ο οποίος με κατάλληλες ρυθμίσεις θα μπει με την... όπισθεν στο κυρίως έργο. Αλλωστε θα χρησιμοποιήσει τους ίδιους μετροπόντικες.
Το χρονικό
Η σύμβαση του βασικού έργου, με προϋπολογισμό 800 εκατ. ευρώ, υπογράφτηκε το 2006 και προέβλεπε επταετή περίοδο κατασκευής. Ανάδοχος ήταν η κοινοπραξία των ιταλικών Impregilo, Ansaldo, Seli και Ansaldobreda, με επικεφαλής την ελληνική ΑΕΓΕΚ που αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά προβλήματα και βρίσκεται από καιρό κάτω από την «ομπρέλα» του ομίλου Μπόμπολα.
Δύο χρόνια μετά τη λήξη της συμβατικής προθεσμίας παράδοσης, έχει υλοποιηθεί μόλις το 23% του συνολικού έργου. Εχει διανοιχθεί το 73% της σήραγγας, αλλά καθυστερούν τα υπόλοιπα τμήματα (αμαξοστάσιο κ.λπ.) και κυρίως οι σταθμοί. Είναι ορατό πλέον το ενδεχόμενο, σε περίπτωση συμφωνίας, να δοθεί στην κυκλοφορία χωρίς τους σταθμούς Βούλγαρη και Βενιζέλου.
Στην πρώτη περίπτωση, τα έργα δεν μπορούν να ξεκινήσουν λόγω καθυστερήσεων στις απαλλοτριώσεις! Στη δεύτερη υπάρχει το θέμα με τα αρχαία. Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο αποφάσισε να απομακρυνθούν τα ευρήματα και να επανέλθουν ως εκθέματα στο πρώτο επίπεδο του σταθμού. Ομως, ο Γιάννης Μπουτάρης δεν έχει πάρει θέση σε σχέση με το μέλλον της προσφυγής του δήμου στο ΣτΕ, ενώ αναμένεται και η πρόταση ανεξάρτητου συμβούλου.
Συντάκτης: Χαρά Τζαναβάρα
Σε πρωτοχρονιάτικο... λαχείο εξελίσσεται η «πονεμένη» ιστορία του μετρό Θεσσαλονίκης, στην οποία όμως το Δημόσιο είναι από χέρι χαμένο. Η κατασκευάστρια κοινοπραξία έστειλε την Τετάρτη επιστολή προς την «Αττικό Μετρό», με την οποία ενημερώνει ότι αποχωρεί από το έργο και διεκδικεί αποζημιώσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, τα οποία όμως δεν προσδιορίζονται.
Στον αέρα βρίσκονται μέσα στις γιορτές οι περίπου 850 εργαζόμενοι, που δουλεύουν στην κατασκευή και στις αρχαιολογικές ανασκαφές. Από τις αρχές Δεκεμβρίου οι 350 απασχολούμενοι στον κατασκευαστικό τομέα έχουν προχωρήσει σε καταλήψεις εργοταξίων, ενώ οι δύο μετροπόντικες αποσυναρμολογήθηκαν και μεταφέρθηκαν στη Νέα Ελβετία, όπου παραμένουν ακινητοποιημένοι. «Θέλουμε να υπάρξει σύντομα βιώσιμη λύση», δήλωσε στην «Εφ.Συν.» ο Χάρης Κυπριανίδης, πρόεδρος των εργαζομένων στο μετρό της Θεσσαλονίκης.
Από ήττα σε ήττα
Με πρόσφατη απόφαση της διαιτησίας δικαιώθηκαν οι εργολάβοι που κατηγορούσαν το Δημόσιο ότι δεν έχει εκπονήσει νέο χρονοδιάγραμμα των έργων και έως το τέλος του μηνός αναμένεται η τελική απόφαση του δικαστηρίου σε σχέση με το αίτημά τους για καταβολή αποζημίωσης 215 εκατ. ευρώ. Εκκρεμεί η εκδίκαση άλλης αίτησης, με την οποία διεκδικούν 560 εκατ. ευρώ για αλλαγές ή καθυστερήσεις στο έργο με υπαιτιότητα του Δημοσίου.
Από χθες ξεκίνησαν οι συζητήσεις ανάμεσα στον πρόεδρο της κρατικής εταιρείας Χρήστο Τσίτουρα και τον Δημήτρη Κούτρα, κορυφαίο στέλεχος του «Ακτορα», παρόλο που η συμφερόντων Μπόμπολα εταιρεία επισήμως εμφανίζεται ως «σύμβουλος» του έργου. Δεν υπήρξε συμφωνία και θα ακολουθήσουν και άλλες συναντήσεις, αφού η «Αττικό Μετρό» έχει περιθώριο 15 ημερών, για να απαντήσει. Η «Αττικό Μετρό» έχει να επιλέξει ανάμεσα σε δύο... επώδυνα ενδεχόμενα:
- Να αποδεχθεί το αίτημα της κοινοπραξίας για αποχώρηση από το έργο, καταβάλλοντας όμως μεγάλη αποζημίωση. Αυτό σημαίνει ότι το έργο θα επαναδημοπρατηθεί και οι διαδικασίες ανάθεσης θα διαρκέσουν τουλάχιστον δύο χρόνια.
- Να απορρίψει το αίτημα και να ζητήσει τη συνέχιση του έργου, επιδιώκοντας παράλληλα την επιτάχυνση της απόφασης διαιτησίας που θα αποφανθεί για τα οικονομικά αιτήματα των εργολάβων.
Σύμφωνα με ορισμένες πηγές, εξετάζεται και η ανορθόδοξη συνέχιση των έργων μέσα από την επέκταση της γραμμής του μετρό προς Καλαμαριά. Η συγκεκριμένη εργολαβία έχει ανατεθεί με χωριστό διαγωνισμό στον «Ακτορα», ο οποίος με κατάλληλες ρυθμίσεις θα μπει με την... όπισθεν στο κυρίως έργο. Αλλωστε θα χρησιμοποιήσει τους ίδιους μετροπόντικες.
Το χρονικό
Η σύμβαση του βασικού έργου, με προϋπολογισμό 800 εκατ. ευρώ, υπογράφτηκε το 2006 και προέβλεπε επταετή περίοδο κατασκευής. Ανάδοχος ήταν η κοινοπραξία των ιταλικών Impregilo, Ansaldo, Seli και Ansaldobreda, με επικεφαλής την ελληνική ΑΕΓΕΚ που αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά προβλήματα και βρίσκεται από καιρό κάτω από την «ομπρέλα» του ομίλου Μπόμπολα.
Δύο χρόνια μετά τη λήξη της συμβατικής προθεσμίας παράδοσης, έχει υλοποιηθεί μόλις το 23% του συνολικού έργου. Εχει διανοιχθεί το 73% της σήραγγας, αλλά καθυστερούν τα υπόλοιπα τμήματα (αμαξοστάσιο κ.λπ.) και κυρίως οι σταθμοί. Είναι ορατό πλέον το ενδεχόμενο, σε περίπτωση συμφωνίας, να δοθεί στην κυκλοφορία χωρίς τους σταθμούς Βούλγαρη και Βενιζέλου.
Στην πρώτη περίπτωση, τα έργα δεν μπορούν να ξεκινήσουν λόγω καθυστερήσεων στις απαλλοτριώσεις! Στη δεύτερη υπάρχει το θέμα με τα αρχαία. Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο αποφάσισε να απομακρυνθούν τα ευρήματα και να επανέλθουν ως εκθέματα στο πρώτο επίπεδο του σταθμού. Ομως, ο Γιάννης Μπουτάρης δεν έχει πάρει θέση σε σχέση με το μέλλον της προσφυγής του δήμου στο ΣτΕ, ενώ αναμένεται και η πρόταση ανεξάρτητου συμβούλου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.