Παρασκευή 3 Απριλίου 2015

Συνεδρίαση για το Μετρό

rthess.gr,03/04/2015

Σε εξέλιξη η συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου για το Μετρό Θεσσαλονίκης παρουσία αρκετών βουλευτών, φορέων της πόλης και των εργαζόμενων στο έργο.

Ο δήμος Θεσσαλονίκης κάλεσε τους φορείς να βγάλουν μια κοινή απόφαση με την οποία ο δήμος θα διεκδικήσει πολιτική απόφαση για το ζήτημα στην προσεχή συνάντηση του Γ. Μπουτάρη με τον υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού Γιώργο Σταθάκη.

Οι προτάσεις Μπουτάρη για Μετρό 

Πέντε προτάσεις για το Μετρό Θεσσαλονίκης κατέθεσε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης στην συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου με μοναδικό θέμα συζήτησης το πολύπαθες αυτό έργο.

Ο Γιάννης Μπουτάρης θα έχει την Δευτέρα το απόγευμα στις 17:00 ραντεβού με τον αρμόδιο υπουργό Γ. Σταθάκη καθώς όπως είπε είναι ξεκάθαρα ένα κυβερνητικό θέμα. Στην σημερινή συνεδρίαση, σύμφωνα με τον δήμαρχο, θα αποφασιστεί η πρόταση με την οποία θα κατέβει ο δήμος στην συνάντηση αυτή.

«Είναι καθαρά πολιτική απόφαση. Υφιστάμεθα τρομακτική κοροϊδία από την κυβέρνηση. Όποια κυβέρνηση κι αν είναι αυτή. Τουλάχιστον άλλα δύο χρόνια καθυστέρηση στο χρονοδιάγραμμα του έργου» κατέληξε στην τοποθέτησή του ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης.

Ο Γιάννης Μπουτάρης προτείνει :

1.Να παρέμβει η κυβέρνηση ώστε να αποφευχθεί η επαναδημοπράτηση του έργου, που θα σημάνει την περαιτέρω καθυστέρηση του τουλάχιστον κατά δύο χρόνια, κατά του οποία το μετρό Θεσσαλονίκης θα βρίσκεται σε πλήρη στασιμότητα και η πόλη θα υφίσταται τις επιπτώσεις αυτής της ακινησίας. Πρέπει να βρεθεί λύση στο πλαίσιο της παρούσας εργολαβίας μέσα από τον απαραίτητο συμβιβασμό των δύο πλευρών, ενώ θα πρέπει να τεθεί νέο χρονοδιάγραμμα περάτωσης των εργασιών, διότι η περαιτέρω καθυστέρηση και η επαναδημοπράτηση θα σημάνουν τον “θάνατο” του Μετρό Θεσσαλονίκης

2.Να διασφαλιστεί από την κυβέρνηση η χρηματοδότηση του έργου, λαμβανομένων υπόψη και των αποφάσεων της Διαιτησίας, ώστε να καταστεί εφικτή η απρόσκοπτη συνέχιση και ολοκλήρωση του Μετρό Θεσσαλονίκης

3.Να μην διευθύνεται εξ αποστάσεως (από την Αθήνα) το έργο, προκειμένου οι κρίσιμες αποφάσεις να λαμβάνονται επί τόπου και χωρίς την παραμικρή καθυστέρηση, αλλά και να διασφαλιστεί η εύρυθμη και ταχεία πορεία των εργασιών του Μετρό Θεσσαλονίκης.

4.Να εφαρμοστούν μέτρα ανακούφισης για τους “Μετρόπληκτους” επιχειρηματίες, που είδαν τις επιχειρήσεις τους να καταρρέουν και τελικά να κλείνουν, και με την παροχή της δυνατότητας μετεγκατάστασης μέσα από την κάλυψη των σχετικών δαπανών από τον προϋπολογισμό του έργου.

5.Να εξωραιστούν τα εργοτάξια προκειμένου να βελτιωθούν οι αστικές και περιβαλλοντικές συνθήκες πέριξ αυτών μέχρι την περάτωση του Μετρό Θεσσαλονίκης, αλλά και να απομακρυνθούν ή έστω να περιοριστούν όσα εργοτάξια δεν έχουν λόγο ύπαρξης στην παρούσα φάση του έργου, προκειμένου να απελευθερωθεί δημόσιος χώρος προς όφελος των πολιτών και να αμβλυνθούν οι αρνητικές επιπτώσεις των εργοταξίων στην καθημερινότητα της πόλης.

Σε μια προσπάθεια να συγκεράσει απόψεις στην δευτερολογία του ο Γ. Μπουτάρης πρότεινε στην πρόταση του δήμου να προστεθούν το αίτημα για συζήτηση στην Βουλή, η διασφάλιση στην Βουλή και η θεσμοθέτηση μόνιμης επιτροπής παρακολούθησης του έργου από την Περιφέρεια, τον δήμο και το ΤΕΕ/ΤΚΜ, το Εργατικό Κέντρο και τον Δικηγορικό Σύλλογο.

Καλαφάτης: Μονάχα μέσα στη Βουλή μπορεί να λυθεί το ζήτημα – Ευθύνες σε δήμο 

«Να μην δημιουργηθεί η εντύπωση ότι έχει επικοινωνιακά χαρακτηριστικά η συνεδρίαση» ζήτησε αρχικά ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης Στ. Καλαφάτης. Επέρριψε ευθύνες στην διοίκηση του δήμου λέγοντας ότι η στάσης της όλα αυτά τα χρόνια ήταν «γεμάτη αντιφατικότητες» , με «ανούσιες αντιπαραθέσεις με κυβερνητικούς παράγοντες» ενώ ήταν «παντελώς απούσα η δημοτική αρχή στην αντίστοιχη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου.»

«Συμφωνώ ότι το θέμα είναι πολιτικό .Με την δικιά σας συμπεριφορά βάλατε πολιτική διάσταση στη δική σας συμμετοχή . Αντί να λειτουργήσετε ως μέρος της λύσης, γίνατε μέρος του προβλήματος» πρόσθεσε ο Στ. Καλαφάτης.

«Μονάχα μέσα στη Βουλή μπορεί να λυθεί το ζήτημα. Να γίνει Ειδική Συνεδρίαση στην Βουλή με μοναδικό θέμα το Μετρό Θεσσαλονίκης που θα συμμετέχουν όλοι οι παράγοντες.» υποστήριξε θέτοντας τέσσερα ζητήματα : αποφυγή επαναδημοπράτησης του έργου, διασφάλιση χρηματοδότησης του έργου, καθαρή τοποθέτηση του δήμου, δέσμευση της κυβέρνησης για επίλυση προβλημάτων ευρύτερα στην πόλη από το Μετρό.

Οι παρατάξεις της αντιπολίτευσης

Για «τεράστιες πολιικές ευθύνες από τις προηγούμενες κυβερνήσεις. Ήδη οχτώ χρόνια έργου και έχει γίνει μόλις το 35 % του έργου» έκανε λόγο η επικεφαλής της παράταξης «Θεσσαλονίκη – Ανοιχτή Πόλη» Ρία Καλφακάκου.

Για «Πινγκ πονγκ ευθυνών για την πολύχρονη καθυστέρηση του Μετρό» μίλησε ο επικεφαλής της παράταξης Λαϊκή Συσπείρωση Γιάννης Δελής. Απέδωσε την κύρια ευθύνη στην διαδικασία κατασκευής των μεγάλων έργων και στα κέρδη των μεγαλοεργολάβων. Ανάμεσα στις προτάσεις της Λαϊκής Συσπείρωσης είναι η ολοκλήρωση του έργου μέσα από έναν Ενιαίο Κρατικό Φορέα Κατασκευών.

Έγκλημα χαρακτήρισε το Μετρό η επικεφαλής της παράταξης «Γειτονιές σε Δράση» Ελεάννα Ιωαννίδου «Σχεδιάστηκε και μελετήθηκε για να γίνει πρόχειρα. Πρέπει να αποδοθούν ευθύνες» πρόσθεσε.

Για έγκλημα μίλησε και ο επικεφαλής της παράταξης «Μένουμε Θεσσαλονίκη» Γιώργος Ρακκάς. Πρότεινε συλλαλητήριο της πόλης που θα απαιτεί να δοθεί άμεσα λύση.

Πέντε προϋποθέσεις για το Μετρό από Τζιτζικώστα

Λόγω υποχρεώσεών του εκτός Ελλάδας ο Απ. Τζιτζικώστας δεν μπόρεσε να παρευρεθεί στην συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου για το Μετρό Θεσσαλονίκης.

Στην εισήγησή που κατέθεσε κάνει λόγο για πέντε κεντρικές προϋποθέσεις για να ξεμπλοκάρει και να προχωρήσει το έργο αλλά και τη δημιουργία μόνιμης επιτροπής, με τη συμμετοχή της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, του Δήμου Θεσσαλονίκης και του ΤΕΕ/ΤΚΜ.

«Το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι το μόνο έργο στον αναπτυγμένο κόσμο, που δεν έχει χρονοδιαγράμματα. Είναι το μόνο έργο, που η διοίκησή του βρίσκεται 504 χιλιόμετρα μακριά. Είναι το μόνο έργο, που τόσο ο σχεδιασμός, όσο και η εκτέλεσή του, προμήνυαν την αποτυχία του. Και την αποτυχία αυτή, την ανικανότητα και την ανευθυνότητα ορισμένων, την πλήρωσαν με βαρύ τίμημα οι επαγγελματίες, που είδαν τους τζίρους τους να καταρρέουν, οι καταστηματάρχες, που αναγκάστηκαν να βάλουν λουκέτο, οι κάτοικοι, που ακόμα και σήμερα μετακινούνται κάτω από τις λαμαρίνες και οι εργαζόμενοι, που απολύονται, όταν μάλιστα γνωρίζουμε ότι δεν έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες που απαιτούνται», αναφέρει στην εισήγησή του ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας.

Οι πέντε προϋποθέσεις που θέτει στην εισήγησή του ο κ. Τζιτζικώστας και αποτελούν τη βάση επανεκκίνησης του έργου του Μετρό Θεσσαλονίκης είναι:

1.Η διαμόρφωση ενός νέου, ρεαλιστικού χρονοδιαγράμματος, στο οποίο θα συμφωνούν και θα συνυπογράφουν επιβλέπων και ανάδοχος.
2.Απευθείας διαπραγμάτευση μεταξύ της Αττικό Μετρό και της αναδόχου κοινοπραξίας σε ένα προς ένα τα τεχνικά, νομικά και οικονομικά ζητήματα που είναι σε εκκρεμότητα.
3.Άμεση λήψη των απαραίτητων νομοθετικών πρωτοβουλιών και παρεμβάσεων, που κρίνονται αναγκαίες, για να ξεμπλοκάρει το έργο.
4.Τη διατήρηση όλων των θέσεων εργασίας. Δυστυχώς, στο θέμα αυτό είχαμε ιδιαίτερα αρνητική εξέλιξη. Η θέση μας είναι ξεκάθαρη: Επαναπρόσληψη όλων των εργαζομένων με την επανεκκίνηση των εργασιών σε όλους τους τομείς.
5.Επιτέλους, να μεταφερθεί η διοίκηση από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη και στην Εγνατία Οδός ΑΕ, για την καλύτερη παρακολούθηση και το συντονισμό του έργου.

Οι φορείς της πόλης

«Απορίας άξιον πως ένα έργο με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση έχει φτάσει σε αυτό το σημείο» σχολίασε ο πρόεδρος του ΕΚΘ Παναγιώτης Τσαραμπουλίδης. Επέμεινε ότι το πρόβλημα είναι καταρχήν πολιτικό ενώ έκανε αναφορά και στο μεγάλο οικονομικό πρόβλημα για την πόλη. Αν είναι δυνατόν να βρεθεί μια λύση μέσα σε δύο μέρες την Μ. Εβδομάδα ζήτησε ο κ. Τσαραμπουλίδης.

«Μας έχει φλομώσει στο ψέμα και τις ανακρίβειες ο κ. Τσίτουρας. Είμαι ευτυχισμένος που αυτός ο άνθρωπος δεν είναι εδώ σήμερα» ανέφερε για τον πρόεδρο και διευθύνων σύμβουλο της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Χρήστο Τσίτουρα.

«Το έργο ουσιαστικά οδηγήθηκε στα βράχια» τόνισε ο Πάρις Μπίλλιας πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ. «Η λύση της σύμβασης και η επαναδημοπράτησή της σηματοδοτεί καθυστέρηση άνω των δύο χρόνων για να ξαναξεκινήσει το έργο, θα υπάρξει διεκδίκηση αποζημιώσεων από ΕΕ γιατί το έργο θα είναι συγχρηματοδοτούμενο, ενώ θα σταματήσει και η επέκταση της Καλαμαριάς. Χρειάζεται ένας έντιμος συμβιβασμός» συμπλήρωσε.

«Πολιτική βούληση για να ξεβαλτώσει το έργο» ζήτησε ο Λάζαρος Κυρίζογλου, πρόεδρος της ΠΕΔ ΚΜ μιλώντας για τις επιπτώσεις των καθυστερήσεων στην οικονομικά της πόλης.

Υπάρχουν συμβάσεις που έχουν υπογραφεί. Υπάρχουν ποινικές ρήτρες. Υπάρχει μια κυβέρνηση που έχει την πρωτοβουλία. Να κάνει μια διαπραγμάτευση με τον εργολάβο και να καταλήξει κάπου» σημείωσε μεταξύ άλλων ο Νίκος Βαλεργάκης, πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης .

Ο Μιχάλης Ζορπίδης, πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, κατέθεσε τον φάκελο με τις διαμαρτυρίες που έχει καταθέσει το Επιμελητήριο από το 2007 μέχρι σήμερα με τα προβλήματα που υπέστησαν οι επιχειρήσεις γύρω από τα εργοτάξια για πάνω από 8 χρόνια.

«Να πείτε στον κ. Σταθάκη ότι καταστρέφονται άνθρωποι στην γραμμή του δρόμου και όο καθυστερεί καταστρέφονται κι άλλοι» είπε απευθυνόμενος στον Γ. Μπουτάρη ο Παντελής Φιλιππίδης πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης. Ζήτησε παράλληλα και την κατάργηση των δημοτικών τελών στις επιχειρήσεις γύρω από το Μετρό.

Απαιτούμαι όλοι μας πολιτική βούληση να συνεχιστεί το έργο, αλλά πολύ φοβάμαι ότι με άδεια ταμεία αυτό δεν είναι εύκολη υπόθεση, σημείωσε μεταξύ άλλων ο Εμμ. Σφουγγαράς εκπρόσωπος το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης. «Η χώρα χρειάζεται το μετρό και δεν αντέχει άλλη ταλαιπωρία» συμπλήρωσε.

«Δεν υπάρχει χρόνος για άλλο χάσιμο. Το μετρό πρέπει να γίνει και μάλιστα πολύ γρήγορα» τόνισε ο Αν. Τζήκας από την ΔΕΘ.

Οι απόψεις των βουλευτών

«Υπόδειγμα παθογένειας» χαρακτήρισε το Μετρό Θεσσαλονίκης ο βουλευτής Α? Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ, Γιάννης Αμανατίδης σχολιάζοντας πως «η λύση όντως μπορεί να δοθεί σε συζήτηση στην Βουλή» καθώς «το έργο πρέπει να γίνει και είναι απαραίτητο». Ενημέρωσε πως θα αλλάξει ο τρόπος δημοπράτησης και ο τρόπος που θα γίνονται τα δημόσια έργα. Παράλληλα ζήτησε να υπάρξει απόφαση της συνεδρίασης που θα μιλά για την επαναπρόσληψη των εργαζομένων.

«Κρισιμότητα του έργου και επιπτώσεις που δεν προσφέρονται για επικοινωνιακά παιχνίδια που παίχτηκαν στο παρελθόν» ανέφερε ο βουλευτής Β΄ Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ Σωκράτης Φάμελλος.

«Οφείλουμε όλοι να υπερασπιστούμε και την ολοκλήρωση του έργου και το δημόσιο συμφέρον» τόνισε.

«Το έργο πρέπει να ξεμπλοκάρει» ανέφερε αρχικά η βουλευτής του Ποταμιού Χριστίνα Ταχιάου. Σχολίασε πως «δεν μας αφορά αν θα γίνει με επαναδημοπράτηση, από αυτόν ή τον άλλον εργολάβο. Υπάρχουν άλλοι αρμοδιότεροι από εμάς για να αποφασίσουν».

«Για να λύσουμε το πρόβλημα, πρέπει να βρούμε την πολιτική αιτία του προβλήματος» σημείωσε μεταξύ άλλων ο βουλευτής του ΚΚΕ Σάκης Βαρδαλής .

Για τις σοβαρές κοινωνικές επιπτώσεις στην πόλη από το Μετρό μίλησε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Τριαντάφυλλος Μηταφίδης.

Διαφώνησε με την πρόταση του δημάρχου να αποφευχθεί η επαναδημοπράτηση του έργου και να γίνει ένας έντιμος συμβιβασμός η βουλευτής Α Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ Δέσποινα Χαραλαμπίδου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.