Τετάρτη 4 Δεκεμβρίου 2019

Ετοιμάζονται προσφυγές για το σταθμό Βενιζέλου

grtimes.gr,4/12/2019


Φωτεινή Στεφανοπούλου

Με προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας θα απαντήσει η Κίνηση Πολιτών Θεσσαλονίκης για τη Διατήρηση της Πολιτιστικής Κληρονομιάς, εφόσον αλλάξουν οι υπουργικές αποφάσεις για τα αρχαιολογικά ευρήματα στο σταθμό Βενιζέλου.


Τη στιγμή που η διοίκηση της Αττικό Μετρό ΑΕ, όπως ανακοίνωσε χθες ο πρόεδρός της Νίκος Ταχιάος, ετοιμάζεται να ζητήσει ανάκληση της σχετικής απόφασης του Υπουργείου Πολιτισμού, η κίνηση οργανώνεται και απευθύνει κάλεσμα στους πολίτες για τις 10 Δεκεμβρίου, προκειμένου να επιστρατεύσει νέα μέλη στην προσπάθεια να μην αποσπαστούν οι αρχαιότητες.

Η δυναμική της κίνησης

Η Κίνηση Πολιτών, το καταστατικό της οποίας έχουν υπογράψει 39 άτομα, εντός των προσεχών ημερών αναμένεται να αποκτήσει και νομική υπόσταση, που θα έχει τη μορφή της Αστικής μη Κερδοσκοπικής Εταιρίας (ΑΜΚΕ).

Το ψήφισμά της, που διακινήθηκε σε έξι γλώσσες, έχει συγκεντρώσει περισσότερες από 12.000 υπογραφές από πολίτες από την Ελλάδα και από το εξωτερικό, αλλά και από επιστημονικοί φορείς. Επιπλέον, έχει στη «φαρέτρα» της 21 ψηφίσματα – ανακοινώσεις υποστήριξης που έχουν εκδοθεί από τμήματα Πανεπιστημίων και αρχαιολογικές εταιρίες, μεταξύ αυτή που εξέδωσε το τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του ΑΠΘ ότι είναι εφικτή η λύση.

Διεύρυνση χωρίς κομματικά «καπέλα»
Όπως αναφέρει στο GRTimes.gr ο πρόεδρος της κίνησης, Φωκίων Δεληγιάννης, η γενική συνέλευση οργανώνεται με στόχο να ενταχθούν νέα μέλη στο δυναμικό της και παράλληλα να ενημερωθεί αναλυτικά το κοινό για τις εξελίξεις στο θέμα.

Ο ίδιος, πάντως, διευκρινίζει πως, παρότι μοναδικό κριτήριο για συμμετοχή είναι η αποδοχή των σκοπών της, στην κίνηση δε μετέχουν πολιτικά πρόσωπα. «Το ζήτημα είναι σαφώς πολιτικό, με την έννοια ότι γίνεται μία προσπάθεια να επιστρέψουμε σε μία λύση που είχε απορριφθεί. Σε κάθε περίπτωση όμως δε θέλουμε να κομματικοποιηθεί από καμία πλευρά η κίνηση«, λέει χαρακτηριστικά.


Το τεχνικό ζήτημα

Σύμφωνα με τον κ. Δεληγιάννη, με δεδομένο ότι σύσσωμος ο αρχαιολογικός κόσμος στην Ελλάδα και στο εξωτερικό έχει επισημάνει τόσο τη σπουδαιότητα των αρχαιολογικών ευρημάτων όσο και τον κίνδυνο καταστροφής τους από ενδεχόμενη απόσπαση, το θέμα έχει μετατοπιστεί στο καθαρά τεχνικό πεδίο. Γι’ αυτό και η κίνηση έχει και τεχνικούς συμβούλους από την Ελλάδα και από το εξωτερικό, με μεγάλη εμπειρία από τα θέματα κατασκευής μετρό στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη, αλλά και ειδικότερα για το σταθμό Βενιζέλου.

«Πέρα από τις αιτιάσεις ότι η ισχύουσα λύση είναι χρονοβόρα, κοστοβόρα και πρακτικώς μη εφαρμόσιμη και ότι υπάρχει κίνδυνος ως προς την πυρασφάλεια και τις εξόδους διαφυγής, πρόσφατα ανατέθηκε σε εξωτερικό σύμβουλο να εκτιμήσει τις συνέπειες στα αρχαία από τις εργασίες εκσκαφής και κατασκευής του σταθμού, για να υποστηριχθεί ότι τα αρχαία θα υποστούν πολύ μεγάλη ζημιά εάν παραμείνουν κατά χώραν.

Αυτό βέβαια δεν ευσταθεί, διότι, βάσει της μελέτης που έχει εκπονηθεί από πολύ μεγάλο μελετητικό γραφείο των Αθηνών, έχει υπολογιστεί και αυτό το ενδεχόμενο. Δεύτερον, έγκριτοι πολιτικοί μηχανικοί που έχουν ειδικευτεί στην αντοχή υλικών δηλώνουν ότι οι επιπτώσεις θα είναι ελάχιστες και αντιμετωπίσιμες. Δε θα προκαλέσουν ζημιά στις αρχαιότητες και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν αυτές να ισοσταθμιστούν με την καταστροφή που θα υποστούν με την απόσπαση και επανατοποθέτησή τους», επισημαίνει.
Υπάρχουν μελέτες

Ο πρόεδρος της κίνησης υποστηρίζει ότι όλα τα ζητήματα που θέτει η άλλη πλευρά αντιμετωπίζονται στις μελέτες που έχουν υποβληθεί στην Αττικό Μετρό, την ΟΜ1 που εγκρίθηκε και την ΟΜ2, που επιστράφηκε με συνήθεις, όπως τις χαρακτηρίζει, παρατηρήσεις.

«Ένα θέμα που βάζουν όσοι υποστηρίζουν την αντίθετη λύση είναι ότι δεν έχουν μελετηθεί οι επιπτώσεις και ποια θα είναι η στρέβλωση των γραμμών κατά τη λειτουργία του μετρό από την κατασκευή. Αυτό εξ αντιδιαστολής συνεπάγεται ότι μπορεί να λειτουργήσει το μετρό με παραμονή των αρχαιοτήτων. Αυτό έχει αποσιωπηθεί», τονίζει.

Μετρό το 2025

Ο κ. Δεληγιάννης υποστηρίζει ότι οι αιτιάσεις περί καθυστερήσεων με τη λύση της διατήρησης in situ είναι έωλες, επικαλούμενος σχετικό έγγραφο του αναδόχου με ημερομηνία 9 Οκτωβρίου 2019.

Στη συγκεκριμένη επιστολή, ο ανάδοχος ενημερώνει την Αττικό Μετρό ότι εάν ακολουθήσει τη συμβατική λύση (σ.σ. μόνο απόσπαση χωρίς επανατοποθέτηση) θα παραδώσει το σταθμό Βενιζέλου τον Μάρτιο του 2025. Στον αντίποδα, εφόσον συμβασιοποιηθεί η λύση της κατά χώραν ανάδειξης μέχρι τα μέσα του 2020 και οι εργασίες αρχίσουν στις αρχές του 2021, ο σταθμός θα παραδοθεί τον Σεπτέμβριο του 2025.


Στο ΣτΕ και στην Ουνέσκο

Η Κίνηση Πολιτών είναι έτοιμη να καταθέσει προσφυγές, εφόσον ακυρωθούν οι ισχύουσες υπουργικές αποφάσεις (Μπαλτά και Κονιόρδου).

«Όταν η αλλαγή της λύσης λάβει νομική υπόσταση με την έκδοση των σχετικών αποφάσεων, θα κινηθούμε ακόμα και καταθέτοντας αίτηση ακύρωσης στο Συμβούλιο της Επικρατείας«, δηλώνει ο κ. Δεληγιάννης.

Παράλληλα, η κίνηση εξετάζει το ενδεχόμενο να κινητοποιήσει μέσω του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων και την Ουνέσκο, δεδομένου ότι όλοι οι αρχαιολογικοί φορείς συναινούν πως τα ευρήματα του σταθμού Βενιζέλου συνιστούν μοναδικό ανά τον κόσμο υπόλειμμα βυζαντινού πολεοδομικού ιστού που έχει αποκαλυφθεί σε τέτοια έκταση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.