Παρασκευή 27 Μαρτίου 2009

Η Καμάρα στο ύψος της

Αγγελιοφόρος, 27/03/2009


Αντεξε σεισμούς, πολέμους, αλλά και τη φθορά που φέρνει ο αδυσώπητος χρόνος. Για άλλη μία φορά, στην ιστορία των 1.600 χρόνων της, η Αψίδα του Γαλερίου έρχεται αντιμέτωπη με έναν «εισβολέα», το μετρό Θεσσαλονίκης, κι απ' ό,τι λένε οι επιστήμονες θα καταφέρει να σταθεί στο... ύψος της απέναντι και σ' αυτήν την πρόκληση.



«Η επίπτωση της διάνοιξης του μετρό Θεσσαλονίκης στο φέροντα οργανισμό της Αψίδας του Γαλερίου ("Καμάρας")», είναι ο τίτλος μίας ενδιαφέρουσας επιστημονικής εργασίας που εκπόνησε ομάδα μελετητών αποτελούμενη από τους: Νικόλαο Σοφιανό, Μιχαήλ Σοφιανό, Αναστάσιο Σέξτο, Κοσμά - Αθανάσιο Στυλιανίδη και Θεόδωρο Χατζηγώγο. Τα αποτελέσματα της εργασίας θα παρουσιαστούν στο 3ο Εθνικό Συνέδριο με θέμα «Ηπιες Επεμβάσεις για την προστασία ιστορικών κατασκευών - Νέες τάσεις σχεδιασμού» που διοργανώνουν στη Θεσσαλονίκη η Εφορεία Νεωτέρων Μνημείων Κεντρικής Μακεδονίας και το Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (9-11 Απριλίου, «Ολύμπιον»).



Διερεύνηση των επιπτώσεων



Η εργασία είχε ως στόχο τη διερεύνηση των ενδεχομένων επιπτώσεων της διάνοιξης της διπλής σήραγγας του μετρό στο περίφημο ρωμαϊκό μνημείο του 4ου αιώνα μ.Χ. με τη χρήση σύγχρονων υπολογιστικών εργαλείων αριθμητικής ανάλυσης. Από τους μελετητές επιδιώχθηκε η κατά το δυνατόν ακριβέστερη προσομοίωση των γεωμετρικών χαρακτηριστικών και μηχανικών ιδιοτήτων της κατασκευής, του εδάφους και της σήραγγας, συνεκτιμώντας τη μεταξύ τους αλληλεπίδραση και την επιρροή της απώλειας όγκου κατά την εκσκαφή.



Τρεις λόγοι... αντοχής



Τρεις είναι οι βασικοί λόγοι που κάνουν το μνημείο ανθεκτικό στη νέα πρόκληση, όπως αναφέρει στον «Α» ο καθηγητής του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ, Θεόδωρος Χατζηγώγος. «Καταρχήν το βάθος της διάνοιξης είναι αρκετά μεγάλο, βρίσκεται κάτω από το επίπεδο της επιφανειακής ζώνης στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, το οποίο οφείλεται σε επιχώσεις από προηγούμενες οικοδομές. Επιπλέον η τεχνική κατασκευής της σήραγγας που θα υιοθετηθεί, με τη χρήση του μετροπόντικα, είναι με ισορροπία πίεσης, μπορεί δηλαδή να ρυθμίζει την πίεση στο μέτωπο κατά την κατασκευή έτσι ώστε να εξασφαλίζει πολύ μικρές έως αμελητέες μετακινήσεις στο έδαφος», εξηγεί. Υπολογίζοντας τις ενδεχόμενες επιβαρύνσεις του μνημείου, οι μελετητές υιοθέτησαν το δυσμενέστερο σενάριο, αλλά κι αυτό αποδείχτηκε... άτρωτο. «Θέλαμε να δούμε από ποιο επίπεδο και πάνω θα εμφανιστούν ενδεχομένως ζημιές και για το λόγο αυτόν υιοθετήσαμε παραμετρικά και μεγαλύτερες τιμές απώλειας του εδάφους», σημειώνει ο κ. Χατζηγώγος.



Εκτός από τις τεχνικές παραμέτρους του σύγχρονου έργου, ατού του μνημείου αποδεικνύεται και η ίδια η κατασκευή του. Οπως λέει ο κ. Χατζηγώγος, «είναι έργο σωστά κατασκευασμένο με εντυπωσιακή ανθεκτικότητα στο χρόνο».



Κινδύνεψε το Αλκαζάρ



Μεγάλο κίνδυνο φαίνεται ότι πέρασε πριν από λίγο καιρό τον Αλκαζάρ.



Οι εργασίες του μετρό επηρέασαν την έτσι κι αλλιώς προβληματική του στατικότητα και για μερικές μέρες φάνηκε πιθανή ακόμη και η κατάρρευση του μνημείου! Τελικώς, ο κίνδυνος αντιμετωπίστηκε με ενισχύσεις στα θεμέλια, αλλά και με άλλες, έκτακτες σωστικές επεμβάσεις. Με κατάρρευση κινδύνεψε ο τρούλος με τις μεγάλες ρωγμές που είναι εμφανείς και δύσκολα επουλώνονται.



Το Αλκαζάρ, βέβαια, είχε ήδη προβλήματα από το σεισμό του 1978 και τον τελευταίο καιρό διαπιστώθηκε ότι παρουσιάζει προβλήματα στατικότητας. Ακόμη, δεν είναι γνωστό οι πρόσθετες μετακινήσεις από τη διάνοιξη της σήραγγας του μετρό τι άλλες ζημιές ενδεχομένως θα προκαλέσουν στο μουσουλμανικό μνημείο.



Επειδή το μνημείο είχε παλαιότερες φθορές -έχουν εντοπιστεί ρωγμές στον τρούλο και στην τοιχοποιία- κι έπρεπε να ενισχυθεί ούτως ή άλλως η κατασκευή του, τώρα θα πρέπει να ληφθούν υπόψη και οι επιδράσεις που θα έχει πάνω του η διάνοιξη της σήραγγας του μετρό. Αντίθετα, δηλαδή, με άλλα μνημεία που βρίσκονται στον άξονα της οδού Εγνατία, στην περίπτωση του Αλκαζάρ δεν τίθεται υπό συζήτηση το εάν θα υπάρξει έργο προστασίας, καθώς θεωρείται δεδομένο ότι θα υπάρξει ενίσχυση. Αρκεί, φυσικά, να μην προκύψει πάλι κάτι απρόοπτο...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.