ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΤΑΣΟΣ ΤΑΣΙΟΥΛΑΣ
Σε απόγνωση βρίσκονται οι έμποροι, επαγγελματίες και καταστηματάρχες του ιστορικού κέντρου της Θεσσαλονίκης, αλλά και όλων των περιοχών από τις οποίες διέρχεται το μετρό. Οι φορείς εκπροσώπησής τους κάνουν λόγο για «δραματική κατάσταση, που οδηγεί στην καταστροφή».
Η ανάδοχη κοινοπραξία έχει λάβει σειρά μέτρων για την ομαλοποίηση της καθημερινότητας, όμως αποδείχτηκαν ανεπαρκή, καθώς οι πεζοί περπατούν με δυσκολία, ακόμη και στους μεγάλους οδικούς άξονες, οι οδηγοί βιώνουν συνθήκες απόλυτης συμφόρησης ειδικά τις ώρες αιχμής, τα λεωφορεία κινούνται μετ' εμποδίων, ενώ στα πεζοδρόμια δεν μπορούν -σε συγκεκριμένα σημεία- ούτε δυο άνθρωποι να διασταυρωθούν, πόσω μάλλον να σταματήσει κάποιος να δει βιτρίνα...
Η διοίκηση του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης έγινε αποδέκτρια της οργής των επαγγελματιών της Εγνατίας και της Βενιζέλου και ζήτησε συνάντηση με τους υπεύθυνους της «Αττικό Μετρό ΑΕ».
Εκπέμπουν SOS
«Οι επιχειρήσεις οδηγούνται στην καταστροφή και το κλείσιμο. Τα παράπονα έχουν πάρει πλέον τη μορφή χιονοστιβάδας. Επαγγελματίες του κέντρου της πόλης, αλλά και περιφερειακών αγορών (Δελφών, Π. Συνδίκα) μας μεταφέρουν την αγωνία τους για το μέλλον των επιχειρήσεών τους», δήλωσε ο πρόεδρος του ΕΕΘ, Μιχάλης Ζορπίδης.
Ο ίδιος αναφέρει πως δεν υπάρχουν περιθώρια για καθυστερήσεις στην επίλυση των προβλημάτων, ούτε μπορεί να αποτελεί δικαιολογία η αναβάθμιση των επιχειρήσεων με τη λειτουργία του μετρό, διότι «πολλοί από αυτούς δε θα έχουν επιχείρηση για να αναβαθμιστεί». Μάλιστα, κάνει λόγο ακόμη και για μηδενικούς τζίρους επιχειρήσεων, ενώ επισημαίνει πως «καμιά από τις διαβεβαιώσεις που λάβαμε για μέριμνα υπέρ των επιχειρήσεων δεν τηρήθηκε. Την κατάσταση επέτεινε η καθυστέρηση των εργασιών. Το 2006 μας είχαν πει ότι η ταλαιπωρία θα διαρκέσει το πολύ τρία χρόνια. Πέρασαν, αλλά οι εργασίες δεν έχουν τελειώσει...».
Τα προβλήματα
Ομάδα εργασίας που συνέστησε το Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ/ΤΚΜ), ύστερα από επίσκεψη στους υπό κατασκευή σταθμούς του μετρό, διαπίστωσε μεταξύ άλλων τα εξής:
- Με την υφιστάμενη σήμανση, η πληροφόρηση που παρέχεται στους πεζούς για τις εναλλακτικές διαδρομές που μπορούν να ακολουθήσουν όταν προσεγγίζουν τα εργοτάξια δεν είναι επαρκής σε όλους τους σταθμούς, αφού εντοπίζεται πρόβλημα στην πληροφόρηση του πεζού καθώς αυτός κινείται στους χώρους πέριξ των εργοταξίων πριν φτάσει σε αυτά.
- Με την υφιστάμενη σήμανση δεν επιτυγχάνεται καθόλου έγκαιρη καθοδήγηση οδηγών σε προεπιλεγμένες εναλλακτικές διαδρομές, ώστε η διαμπερής κυκλοφορία να διοχετεύεται σε παρακαμπτήριες διαδρομές.
- Δεν έχει αποσαφηνιστεί το καθεστώς λειτουργίας της λεωφορειολωρίδας στην οδό Εγνατία.
- Η υιοθέτηση των κυκλοφοριακών προτάσεων είναι αποσπασματική: ενώ οι προτάσεις είναι αποτελεσματικές, παρουσιάζονται σημαντικά προβλήματα κυκλοφοριακής λειτουργίας κυρίως λόγω στρεβλών δραστηριοτήτων, όπως είναι η παράνομη στάθμευση, η «διπλοστάθμευση», οι άναρχες φορτοεκφορτώσεις κατά τις πρωινές ώρες αιχμής κ.τ.λ.
Επίσης, η ομάδα εργασίας διαπιστώνει τα εξής:
- Τα κυκλοφοριακά προβλήματα που δημιουργούνται στις περιοχές πέριξ των εργοταξίων λειτουργούν ως «ντόμινο» σε μια ευρύτερη περιοχή που γεωγραφικά προσεγγίζει τον αστικό ιστό που περικλείεται από την εσωτερική περιφερειακή οδό.
- Εντούτοις, η Θεσσαλονίκη αντιμετώπιζε εντονότατο κυκλοφοριακό πρόβλημα και γενικότερα πρόβλημα μετακίνησης πολύ πριν από την έναρξη των έργων του μετρό, αφού υπάρχει παντελής απουσία στρατηγικής, πολιτικής και θεσμών, που αφορούν τη μετακίνηση στη Θεσσαλονίκη. Ολα τα παραπάνω έπρεπε να είχαν προβλεφθεί και προγραμματιστεί εν όψει των εργασιών του μετρό.
- Αντί αυτών, το ίδιο το μετρό προβάλλεται ως «άλλοθι» κυρίως από την τοπική αυτοδιοίκηση, τόσο για όσα έπρεπε η ίδια να είχε υλοποιήσει και δεν έγιναν, όσο και γι’ αυτά που πρέπει να γίνουν από την ίδια και δεν έχουν καν προγραμματιστεί. Με το έργο του μετρό συμβαίνει το παρακάτω οξύμωρο: από τη μια «δαιμονοποιείται» κατά τη φάση της κατασκευής ως η πηγή όλων των κυκλοφοριακών προβλημάτων στην πόλη και από την άλλη «θεοποιείται» κατά τη φάση λειτουργίας του ως η μαγική λύση που θα εξαλείψει το πρόβλημα της μετακίνησης.
Προτάσεις
Η ομάδα εργασίας του ΤΕΕ/ΤΚΜ προχώρησε στην υποβολή προτάσεων βελτίωσης της κυκλοφοριακής εξυπηρέτησης, που ταξινομούνται σε δύο κατηγορίες.
Σε ό,τι αφορά την κατηγορία των εργοταξιακών χώρων και πέριξ αυτών, όπου άλλωστε εντοπίζονται και τα σημαντικότερα προβλήματα, το ΤΕΕ/ΤΚΜ προτείνει: η σήμανση και η ασφάλιση της οδού πρέπει να είναι διαρκώς σε άριστη κατάσταση, με διαρκή ανανέωση και συντήρηση της διαγράμμισης επί της οδού και παρά την οδό. Να τοποθετηθεί ειδική σήμανση για τους πεζούς. Σε ορισμένα εργοτάξια είναι αναγκαία η βελτίωση του φωτισμού ή η φυσική αστυνομική παρουσία στις διαδρομές κίνησης των πεζών για λόγους προσωπικής σωματικής ασφάλειας των διερχομένων, ιδιαίτερα κατά τις νυχτερινές ώρες. Στις περιοχές μείωσης του αριθμού των λωρίδων από τρεις σε δυο, προτείνονται μέτρα διευκόλυνσης της κίνησης βαρέων οχημάτων και αρθρωτών λεωφορείων του ΟΑΣΘ που αντιμετωπίζουν δυσχέρειες. Είναι αναγκαία η παρουσία της Τροχαίας και της Δημοτικής Αστυνομίας για την εξάλειψη των φαινομένων της παράνομης στάθμευσης σε όλες τις ώρες και της διενέργειας φορτοεκφορτώσεων κατά τις ώρες αιχμής. Επιβάλλεται η χρήση πανέλων προστασίας και διαχωρισμού των εργοταξίων και γενικότερα υλικών υψηλής ποιότητας και αισθητικής.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.