Ανακαλεί τις προσφυγές ο Άνθιμος.
Πώς η διοίκηση του ιδρύματος έχασε την ευκαιρία να πάρει ως αντισταθμιστικό όφελος ένα έργο ύψους 10 εκατ. ευρώ.
Ετοιμος να ανακαλέσει όλες τις δικαστικές προσφυγές, με τις οποίες μπλόκαρε την κατασκευή σταθμού του μετρό στο Παπάφειο Ίδρυμα, είναι ο μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Άνθιμος. Με την ιδιότητα του προέδρου του δ.σ. του ιδρύματος, απέστειλε έγγραφο στα αρμόδια υπουργεία, δηλώνοντας την προθυμία της διοίκησης να παραιτηθεί από την προσφυγή στο ΣτΕ, με την οποία ζητούσε την ακύρωση των αποφάσεων περί αναγκαστικής απαλλοτρίωσης έκτασης του Παπαφείου. Η επιστολή του μητροπολίτη βρίσκεται στο στάδιο της μελέτης από τα στελέχη της Αττικό Μετρό...
Του Φώτη Κουτσαμπάρη
fkoutsamparis@makthes.gr
fkoutsamparis@makthes.gr
Ετοιμος να ανακαλέσει όλες τις δικαστικές προσφυγές, με τις οποίες μπλόκαρε την κατασκευή σταθμού του μετρό στο Παπάφειο Ίδρυμα, είναι ο μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Άνθιμος.
Ο μητροπολίτης, με την ιδιότητα του προέδρου του δ.σ. του ιδρύματος και βάσει τελευταίας απόφασης του συμβουλίου, απέστειλε έγγραφο στα αρμόδια υπουργεία, δηλώνοντας την προθυμία της διοίκησης να παραιτηθεί από την προσφυγή στο ΣτΕ, με την οποία ζητούσε την ακύρωση των αποφάσεων αναγκαστικής απαλλοτρίωσης έκτασης του Παπαφείου, με την προϋπόθεση “να μην απεμποληθούν συνταγματικά δικαιώματα του ιδρύματος”. Η διοίκηση του ιδρύματος, όπως αναφέρεται στην επιστολή, αναλογίστηκε τις ευθύνες της απέναντι στην πόλη της Θεσσαλονίκης και τους πολίτες της, αλλά και έναντι του δημοσίου συμφέροντος, που εξυπηρετείται με την απρόσκοπτη συνέχιση και ολόκληρη του έργου του μετρό. Η διάθεση συμβιβασμού από τη διοίκηση του ιδρύματος δεν σημαίνει ωστόσο ότι θα παραιτηθεί από τις νόμιμες αποζημιώσεις.
“Τείνουμε χείρα καλής θέλησης για να βρούμε μια συμβιβαστική λύση. Η διοίκηση του ιδρύματος είναι πρόθυμη να ανακαλέσει τις προσφυγές, αρκεί να τηρηθούν τα συμφωνηθέντα και σε καμία περίπτωση δεν θα απεμπολήσει τα συνταγματικά δικαιώματα”, δηλώνει στη “Μ” ο νομικός του ιδρύματος κ. Βησσαρίων Κωνσταντούλας. Ανάμεσα στους όρους που θέτει η διοίκηση είναι να καταβληθεί άμεσα το τίμημα της αναγκαστικής απαλλοτρίωσης, για έκταση 900 τ.μ., όπου θα γίνει ο σταθμός. Σημειώνεται ότι το τίμημα αυτό ορίστηκε από τα δικαστήρια στο ποσό των 2,5 εκατ. ευρώ, αλλά εκκρεμεί η εκδίκαση ένστασης του Παπαφείου για την οριστική τιμή μονάδας. Αποζημίωση θα πρέπει να δοθεί και για τμήμα 3.154, που θα καταληφθεί προσωρινά από την Αττικό Μετρό για να χρησιμοποιηθεί ως εργοτάξιο. Επιπλέον, για υπόγεια έκταση 2.246 τ.μ. που θα δεσμευτεί με τη μορφή δουλείας, η διοίκηση του ιδρύματος ζητά ειδική συμφωνία, πέραν της αποζημιώσεων που υπολογίζεται στα 1,2 εκατ. ευρώ.
Πού οφείλεται η αλλαγή στάσης
Η απόφαση του δ.σ. του ιδρύματος και η αλλαγή στάσης του Άνθιμου οφείλονται, σύμφωνα με πληροφορίες, στην πίεση που άσκησαν τρία εκ των πέντε μελών της διοίκησης, που έχουν διοριστεί από το εποπτεύον υπουργείο υγείας. Το ίδρυμα διοικείται από πενταμελές συμβούλιο, πρόεδρος του οποίου είναι ο μητροπολίτης, βάσει της διαθήκης του ευεργέτη Ιωάννη Παπάφη. Στο δ.σ. συμμετέχει εκπρόσωπος των εργαζομένων και τρία διορισμένα μέλη. Όπως είναι εύλογο, οι διορισθέντες από την πολιτεία υπερασπίστηκαν τη θέση ότι το έργο του μετρό πρέπει να συνεχιστεί απρόσκοπτα και δεν πρέπει να μπαίνουν εμπόδια από το ίδρυμα, τη στιγμή που διασφαλίζονται τα νόμιμα συμφέροντά του.
Μια χαμένη ευκαιρία για το Παπάφειο
Η κατασκευή του σταθμού μετρό στο Παπάφειο είχε μπλοκάρει από τον περασμένο Μάρτιο, όταν ο μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Άνθιμος κατέθεσε προσφυγή στο ΣτΕ ζητώντας την ακύρωση των αποφάσεων για απαλλοτρίωση, διεκδικώντας μεγαλύτερη αποζημίωση από αυτή που τελικά ορίστηκε από τα δικαστήρια. Σήμερα, μετά την αλλαγή στάσης του μητροπολίτη, εφόσον επέλθει συμφωνία με την Αττικό Μετρό, η αποζημίωση που θα λάβει το ίδρυμα θα είναι πολύ μικρότερη από αυτή που είχε συμφωνηθεί εξωδικαστικά μεταξύ των δύο μερών προ τριών ετών, η οποία έφθανε στα 10 εκατ. ευρώ.
Η Αττικό Μετρό είχε ζητήσει αρχικά 900 τ.μ. επίγεια και 2.246 τ.μ. υπόγεια για την κατασκευή και την εγκατάσταση σταθμού του μετρό στο Παπάφειο. Παράλληλα ζήτησε τη δέσμευση 6.000 τ.μ. για να εξυπηρετήσει το εργοτάξιό της για όσο χρόνο διαρκούσαν οι εργασίες του μετρό. Η διοίκηση του ιδρύματος του 2004 συναίνεσε τότε άνευ ουδενός ανταλλάγματος σε όλα τα αιτήματα της κατασκευάστριας εταιρείας.
Μετά από πίεση των αποφοίτων του Παπαφείου αναγκάστηκε να ακυρώσει την απόφαση αυτή και το καλοκαίρι του 2007 να τη θέσει υπό επαναδιαπραγμάτευση. Κατά τους μήνες που ακολούθησαν η διοίκηση βρισκόταν πολύ κοντά σε μια επιτυχή διαπραγμάτευση, σύμφωνα με την οποία η έκταση για το εργοτάξιο περιοριζόταν στα 3.140 τ.μ. και θα ελάμβανε αποζημίωση για την απαλλοτρίωση των 900 τ.μ. και την εγκατάσταση δουλείας των 2.246 τ.μ. ένα ποσό της τάξης των 10 εκατ. ευρώ σε εργασίες που θα εξωράιζαν το κτίριο - αρχιτεκτονικό κόσμημα για την πόλη και θα καθιστούσαν ανθρώπινη την διαβίωση των τροφίμων.
Ενώ η Αττικό Μετρό αποδεχόταν τους όρους, η διοίκηση του Παπαφείου με μια αδικαιολόγητη απόφαση στις 15 Φεβρουαρίου του 2008 συναίνεσε στην παράδοση όλων των παραπάνω χώρων έναντι της αποζημίωσης που θα καθόριζαν τα δικαστήρια. Τότε η διοίκηση είχε την ελπίδα να λάβει περίπου 8,5 εκατ. ευρώ. Τελικά, τα δικαστήρια όρισαν το ποσό των 2,5 εκατ. ευρώ για την έκταση των 900 τ.μ. και με την αποζημίωση της εγκατάστασης δουλείας (συν 15%) το ποσό δεν θα υπερβεί τα 3,7 εκατ. ευρώ. Έτσι, η διοίκηση του ιδρύματος έχασε την ευκαιρία να πάρει ως αντισταθμιστικό όφελος ένα έργο ύψους 10 εκατ. ευρώ.
Συνεχίζουν να αντιδρούν οι απόφοιτοι
Οι απόφοιτοι του Παπαφείου Ιδρύματος πάντως παραμένουν αρνητικοί στην παραχώρηση έκτασης για την κατασκευή του σταθμού του μετρό, ακόμη και μετά την αλλαγή της στάσης της διοίκησης. “Δεν συμφωνούμε με την τελευταία απόφαση της διοίκησης για συμβιβασμό με την Αττικό Μετρό. Από τον Ιανουάριο του 2009 δεν έχουμε εκπρόσωπο στο δ.σ. και δεν μπορούμε να εκφραστούμε μέσα στο όργανο. Έτσι, τα τρία κυβερνητικά μέλη πέρασαν την γραμμή τους”, περιγράφει ο Τάσος Ζώτος, πρόεδρος του συλλόγου αποφοίτων Παπαφείου Δυτικής Μακεδονίας. Ο ίδιος αναφέρει ότι “εμείς ζητήσαμε να γίνει ένα ανοικτό συμβούλιο με τη συμμετοχή εκπροσώπων των αποφοίτων, του δήμου, της νομαρχίας και να ακουστούν όλες οι απόψεις. Εάν μας προβάλουν ισχυρά επιχειρήματα, μπορεί να μας πείσουν και να πάψουμε να αντιδρούμε. Δεν δέχονται όμως να κάνουμε μια συζήτηση μαζί μας. Αυτό είναι το πρόβλημα. Έτσι, θα συνεχίσουμε την αντίδρασή μας και θα προχωρήσουμε σε δυναμικότερες κινητοποιήσεις”.
Οι σύλλογοι αποφοίτων έχουν καταθέσει πρόσφατα μήνυση σε βάρος του διοικητή της 4ης Υγειονομικής Περιφέρειας Μακεδονίας - Θράκης, ο οποίος παραχώρησε τον περασμένο Μάιο την έκταση του Παπαφείου για να γίνουν εργασίες για το μετρό. Επίσης εκκρεμεί εκδίκαση ασφαλιστικών μέτρων των αποφοίτων σε βάρος της κατασκευάστριας εταιρείας, την οποία κατηγορούν για παράνομη κατάληψη έκτασης στο Παπάφειο.
Σε λίγες ημέρες φτάνει στο Παπάφειο ο μετροπόντικας
Η επιστολή του μητροπολίτη, με την οποία δηλώνει την πρόθεση της διοίκησης να συμβιβαστεί, είναι στο στάδιο της μελέτης από τα στελέχη της Αττικό Μετρό και δεν έχει ακόμη αποφασιστεί ποιες κινήσεις θα γίνουν. “Έχουμε παραλάβει το έγγραφο και εξετάζουμε τι θα κάνουμε”, ανέφερε στέλεχος της επιβλέπουσας εταιρείας. Ακόμη κι εάν επέλθει συμφωνία της Αττικό Μετρό με τη διοίκηση του Παπαφείου, ο σταθμός του μετρό δεν μπορεί να κατασκευαστεί με τη μέθοδο που σχεδιάστηκε αρχικά.
Λόγω της εμπλοκής του Παπαφείου, οι μετροπόντικες παρέμειναν σταματημένοι στο ανοικτό φρεάτιο του ΑΠΘ για διάστημα εννέα μηνών και η διοίκηση της Αττικό Μετρό περίμενε τις εξελίξεις. Προκειμένου όμως να προχωρήσει το έργο, η κατασκευάστρια εταιρεία αποφάσισε να βάλει ξανά μπροστά τους μετροπόντικες και να περάσει υπόγεια από το Παπάφειο, χωρίς να έχουν γίνει υποδομές για το σταθμό. Ο πρώτος μετροπόντικας ξεκίνησε στις 2 Αυγούστου. Ήδη έχει διανύσει 130 μέτρα κάτω από τη γη και πλησιάζει στο σταθμό πανεπιστημίου δίπλα από την φοιτητική λέσχη. Ο δεύτερος μετροπόντικας θα ξεκινήσει την ερχόμενη εβδομάδα, σε απόσταση 300 μέτρων. “Ο πρώτος μετροπόντικας θα φθάσει σε λίγες ημέρες κάτω από το Παπάφειο. Έτσι, ακόμη και σήμερα να συμφωνήσουμε με τη διοίκηση του ιδρύματος, δεν μπορούμε να προχωρήσουμε τις εργασίες κατασκευής σταθμού, οι οποίες έπρεπε να είχαν φθάσει σε ένα στάδιο πριν περάσει ο μετροπόντικας. Αναγκαστικά ο σταθμός θα κατασκευαστεί μετά τη διέλευση του μετροπόντικα, προφανώς με διαφορετική μέθοδο και με μεγαλύτερο κόστος. Εάν είχαμε θετικές εξελίξεις ένα μήνα νωρίτερα, ίσως να προλαβαίναμε”, εξηγεί μηχανικός της κατασκευάστριας εταιρείας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.