Κυριακή 25 Οκτωβρίου 2009

ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΕΣ Η ΥΠΟΓΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΓΡΑΜΜΩΝ ΤΟΥ ΟΣΕ ΚΑΙ Η ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΤΟΥ ΜΕΤΡΟ

Μακεδονία, 25/10/09


Του Φώτη Κουτσαμπάρη
fkoutsamparis@makthes.gr


Για να ανασάνει η Δυτική Θεσσαλονίκη

Του Λάζαρου Κυρίζογλου*

Μοναδική λύση, για να ανασάνει η δυτική Θεσσαλονίκη από το κυκλοφοριακό πρόβλημα, είναι η υπογείωση των γραμμών του ΟΣΕ από το νέο σιδηροδρομικό σταθμό μέχρι το ηλεκτραμαξοστάσιο της Μενεμένης.
Με τον τρόπο αυτό η κυκλοφορία μέσω των οδών Αγίων Πάντων, Καλλιθέας, Γ. Χαλκίδη και Αγίας Παρασκευής βγαίνει κατευθείαν στην οδό Μοναστηρίου. Συγχρόνως επιτυγχάνεται η απελευθέρωση εκτάσεως 220.000 τετρ. μ., που μπορεί να χρησιμεύσει για χρήσεις κοινής ωφέλειας (ποδηλατόδρομος, γήπεδα μπάσκετ-τένις, ανοιχτό θέατρο, παιδική χαρά, πεζόδρομοι κτλ.) υπέρ των κατοίκων της περιοχής Ξηροκρήνης του δήμου Θεσσαλονίκης, Αμπελοκήπων και Μενεμένης. Η απόσταση από το ΝΣΣ μέχρι το ηλεκτραμαξοστάσιο Μενεμένης είναι 2.200 μ., το δε μέσο πλάτος 100 μ., άρα το εμβαδόν της έκτασης είναι 220.000 τετρ. μ.
Το έργο μπορεί να γίνει με πρωτοβουλία των δήμων Αμπελοκήπων, Θεσσαλονίκης, Μενεμένης και του ΟΣΕ, αφού ενταχθεί στο ΕΣΠΑ 2007-2013. Είναι έργο μεγίστης υπερτοπικής σημασίας, που πρέπει να αποτελέσει στρατηγικό στόχο-όραμα διαδημοτικής συνεργασίας.
Πουθενά στην Ευρώπη, σε καμία μεγαλούπολη, δεν υπάρχουν μέσα στην κατοικημένη περιοχή υπέργειες γραμμές τρένων. Όλες είναι υπόγειες. Είναι καιρός λοιπόν (έχουμε ήδη μείνει πίσω) να προχωρήσουμε και εμείς με ευρωπαϊκό βηματισμό και ευρωπαϊκά πρότυπα σε αυτόν τον τομέα.
Η ωφέλεια που προκύπτει από την υλοποίηση του συγκεκριμένου έργου είναι αυτονόητη και μέγιστη. Ενδεικτικά αναφέρω ότι μειώνονται ο χρόνος μεταφοράς προσωπικού και εμπορευμάτων από και προς τη δυτική Θεσσαλονίκη κατά τουλάχιστον 40%, το κόστος μεταφοράς, η ατμοσφαιρική ρύπανση που είναι ήδη βεβαρημένη στην περιοχή.
Συγχρόνως δίδεται στους δήμους Αμπελοκήπων, Μενεμένης και Θεσσαλονίκης η δυνατότητα να δημιουργήσουν στην περιοχή ζώνες πρασίνου, που τόσο μεγάλη ανάγκη τις έχουμε. Αξίζει να σημειωθεί ότι στην περιοχή, για την οποία γίνεται λόγος, έχουμε σχεδόν ολική έλλειψη πρασίνου, καθώς σε κάθε κάτοικο αντιστοιχούν 0,28 τετρ. μ. πρασίνου, ενώ υπό κανονικές συνθήκες θα έπρεπε να αντιστοιχούν 11 τετρ. μ., τη στιγμή που ο μέσος όρος στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι 20 τετρ. μ. πρασίνου ανά κάτοικο. Με την απελευθέρωση της παραπάνω έκτασης των 220 στρεμμάτων, μετά την απομάκρυνση και του στρατοπέδου Μεγάλου Αλεξάνδρου, μπορούμε να πενταπλασιάσουμε το πράσινο που αναλογεί ανά κάτοικο.
Σε ό,τι αφορά την επέκταση του μετρό από τον τερματικό του σταθμό, που βρίσκεται στο νέο σιδηροδρομικό σταθμό (ΝΣΣ), προς τη δυτική Θεσσαλονίκη, προτείνουμε αυτή να μελετηθεί και να γίνει προς τις περιοχές των δήμων Θεσσαλονίκης (β΄ δημοτικό διαμέρισμα), Αμπελοκήπων, Ελευθερίου-Κορδελιού και Εύοσμου, με κατάληξη, διά της οδού Καραολή και Δημητρίου, στην οδό Λαγκαδά (Σταυρούπολη). Μάλιστα στο τμήμα της διαδρομής από το ΝΣΣ μέχρι το Ελευθέριο-Κορδελιό να διέρχεται κάτω από το χώρο των υπαρχουσών γραμμών του ΟΣΕ με ταυτόχρονη υπογείωσή τους.
Η επέκταση του μετρό προς τη δυτική Θεσσαλονίκη, με την από μέρους μας προτεινόμενη διαδρομή, εξυπηρετεί περισσότερους δήμους και τη συντριπτική πλειονότητα του πληθυσμού της δυτικής Θεσσαλονίκης (Β΄ δημοτικό διαμέρισμα Θεσσαλονίκης, Αμπελόκηποι, Μενεμένη, Ελευθέριο, Εύοσμος, Σταυρούπολη). Το σύνολο του πληθυσμού των περιοχών αυτών είναι περίπου 400.000 κάτοικοι.
Την ανωτέρω πρότασή μας καταθέσαμε εγγράφως στους πρώην πρωθυπουργούς Κ. Σημίτη και Κ. Καραμανλή, στους υπουργούς ΠΕΧΩΔΕ και Μεταφορών των προηγούμενων κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ και ΝΔ, στον πρόεδρο του ΟΣΕ, στο Μετρό, στο Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης και λάβαμε θετική απάντηση για μελέτη και αξιολόγηση της πρότασης. Είμαστε σε αναμονή, για να δούμε την εξέλιξη του θέματος.

* Ο Λάζαρος Κυρίζογλου είναι δήμαρχος των Αμπελοκήπων

4 σχόλια:

  1. Ανώνυμος29/10/09, 3:08 μ.μ.

    Δεν τα λέει καλά ο κύριος δήμαρχος, μάλλον γιατί δεν έχει τις απαραίτητες γνώσεις.

    Πρώτα από όλα δε γίνεται να 'απελευθερωθούν' 220 στρέμματα, γιατί χρειάζεται μία απόσταση κατ' ελάχιστον 250 μ εκατέρωθεν του υπογείου τμήματος για τις ράμπες εισόδου και εξόδου. Δηλαδή το οφέλιμο μήκος θα είναι μόνον 1700 μ.

    Επίσης για να υπάρξει δενδροφύτευση (αλλιώς δε μιλάμε για επιπλέον πράσινο ανά κάτοικο) θα πρέπει η σήραγγα (μάλλον με προσωρινό όρυγμα) να γίνει σε μεγάλο βάθος πράγμα που αυξάνει κατακόρυφα το κόστος υλοποίησης γιατί χρειάζονται τουλάχιστο 3 γραμμές και κατά προτίμηση 4.

    Πώς άραγε θα ανασάνει η δυτική Θεσσαλονίκη από την κυκλοφορία εάν οι οδοί Αγίων Πάντων, Καλλιθέας, Γ. Χαλκίδη και Αγίας Παρασκευής βγαίνουν κατευθείαν στην οδό Μοναστηρίου; Αυτό δε θα σημάνει και την αύξηση της διαμπερούς κυκλοφορίας και οπότε και όξυνση των προβλημάτων και τη χειροτέρευση του βιωτικού επιπέδου των κατοίκων;

    'Μετρό' (υπέργειο) μπορεί κάλλιστα να κατασκευασθεί προσθέτοντας σταθμούς στις γραμμές του ΟΣΕ κατά μήκος της υπάρχουσας γραμμής. Μήπως η φτωχή μας χώρα διαθέτει πακτωλό χρημάτων προς τέρψη των απανταχού δημάρχων που θέλουν να δείξουν έργο με κρατικά (δανεικά) κονδύλια; Πολύ αμφιβάλλω...

    Μάριος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος29/10/09, 10:55 μ.μ.

    προφανώς δε γνωρίζεις τι συμβαίνει στην μοναστηρίου όταν 250.000 εργαζόμενοι σχολάνε από τη Σίνδο...ή όταν κάνεις κύκλους μέσω συνοικιών για να πας απέναντι, είναι ο μόνος τρόπος για να εκτόνωθούν τα μποτιλιαρίσματα στα φανάρια...για να μη πούμε για τα άπειρα ατυχήματα στις γραμμές των τραίνων...Τα γνωρίζουν πολύ καλά οι παλιοί μου γείτονες στην περιοχή

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος11/11/09, 3:06 μ.μ.

    Είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός πάντως οτι ο Δήμαρχος των Αμπελοκήπων έχει ένα τουλάχιστον σχέδιο σχετικά με την ανάπτυξη του χώρου στις σιδηροδρομικές γραμμές. Ως δημότης Μενεμένης οφέιλω να υποστηρίξω το σχέδιο του Δημάρχου ενός γειτονικού δήμου καθώς τιποτα δεν έχει αναφερθεί από τον δικό μας (Μενεμένης). Ειναι 100% υλοποιήσιμο και ας μη μπλεκόμαστε σε χαρακτηρισμούς για κρατικά κονδύλια και τρόπους. Τρόποι υπάρχουν και οικονομικοί αλλά χρηστικοί θέληση, βούληση και πρωτοβουλία δε βλέπουμε σαν κάτοικοι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ανώνυμος16/12/09, 1:17 μ.μ.

    Αυτό το "Πουθενά στην Ευρώπη, σε καμία μεγαλούπολη, δεν υπάρχουν μέσα στην κατοικημένη περιοχή υπέργειες γραμμές τρένων. Όλες είναι υπόγειες." τι το ήθελε?
    Δείτε το Clapham Junction στο Λονδίνο εδώ:
    http://www.flickr.com/photos/dwro8ea/4166127426/

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.