Γιάννη Μαγκριώτης, υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΗΝ ΝΤΟΝΙΑ ΚΑΝΙΤΣΑΚΗ
Οι εργασίες κατασκευής του μετρό της Θεσσαλονίκης βρίσκονται εντός του χρονοδιαγράμματος ή έχουν μείνει πίσω; Το έργο θα είναι έτοιμο το 2012;
Οι καθυστερήσεις είναι κάτι παραπάνω από 2,5 χρόνια, όπως τις εκτιμούσα τους προηγούμενους μήνες ως εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ για τα δημόσια έργα. Σε καμιά περίπτωση δε θα ολοκληρωνόταν το 2012, εάν συνεχιζόταν η υποχρηματοδότηση και η αναποτελεσματική διαχείρισή του. Υπάρχουν πολλές εκκρεμότητες ακόμη, όπως η χωροθέτηση του τερματικού σταθμού στη Νέα Ελβετία. Κατασκευάζεται με δάνεια της «Αττικό Μετρό», με υποθήκη τα μελλοντικά της κέρδη, για να μην εμφανίζεται στο δημόσιο έλλειμμα και το χρέος. Πολύ σύντομα, αφού συνεννοηθούμε και με το υπουργείο Οικονομικών, θα μπορώ να μιλήσω για το ακριβές χρονοδιάγραμμα κατασκευής της πρώτης γραμμής.
Σχετικά με τους ιδιοκτήτες καταστημάτων, τα οποία συνορεύουν με τα έργα, η κυβέρνηση προτίθεται να πάρει μέτρα για να τους ενισχύσει;
Η κατασκευή των σταθμών του μετρό αντικειμενικά δημιουργεί προβλήματα στις γειτνιάζουσες περιοχές. Τα προβλήματα όμως αυτά είναι και παραμένουν εντονότερα λόγω των καθυστερήσεων και της πλημμελούς διοίκησής του από τις κεντρικές υπηρεσίες της «Αττικό Μετρό» στην Αθήνα. Τα προβλήματα αυτά τα είχα αναδείξει πολλές φορές με ερωτήσεις μου, το προηγούμενο διάστημα, στους αρμόδιους υπουργούς, χωρίς αποτέλεσμα. Θα μεταφέρουμε την ευθύνη της διοίκησης και εποπτείας του έργου στη Θεσσαλονίκη και ταυτόχρονα θα επιδιώξουμε, σε συνεργασία με τα επιμελητήρια και την τοπική αυτοδιοίκηση, να μετριάσουμε το βάρος των προβλημάτων.
Πρόσφατα ενέσκηψε πρόβλημα με την επέκταση του μετρό προς την Καλαμαριά, καθώς το ΣτΕ έκρινε μη νόμιμες τις διαδικασίες σχετικά με την τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου. Πώς θα ξεπεραστεί το πρόβλημα;
Δουλεύουμε ήδη με το δήμο Καλαμαριάς και τον Οργανισμό Ρυθμιστικού Θεσσαλονίκης για να το ξεπεράσουμε. Ετοιμαζόμαστε να προκηρύξουμε και μια σειρά από μελέτες, οι οποίες είναι αναγκαίες, για τη δεύτερη και ουσιαστική φάση της δημοπράτησης του έργου. Πιστεύω, μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2010, να είμαστε έτοιμοι.
Σχετικά με την επέκταση του έργου προς τη Σταυρούπολη, υπάρχει πηγή χρηματοδότησης; Για τις υπόλοιπες επεκτάσεις πότε θα αρχίσουν οι μελέτες;
Οχι, δεν υπάρχουν μέχρι σήμερα διασφαλισμένοι πόροι στο ΕΣΠΑ, δηλαδή μέχρι το 2015. Γίνονται προκαταρκτικές μελέτες, θα πρέπει όμως γρήγορα να προκηρυχτούν διαγωνισμοί για τις προωθημένες μελέτες, τόσο προς τη Σταυρούπολη όσο και της άλλης γραμμής προς το Ελευθέριο Κορδελιό. Η επιτάχυνση της κατασκευής της βασικής γραμμής των 9,6 χιλιομέτρων από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι και τη Νέα Ελβετία, όπως και οι επεκτάσεις ανατολικά και δυτικά, είναι οι ανελαστικές προτεραιότητές μας για την πόλη. Σύντομα θα είμαστε έτοιμοι να δώσουμε ένα δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα της κατασκευής και της ολοκλήρωσής τους. Το μετρό είναι το βασικό συγκοινωνιακό έργο για να γίνει η πόλη μας ανθρώπινη, φιλική στον επισκέπτη και ελκυστική στον επενδυτή.
Η υποθαλάσσια «βούλιαξε». Πρόκειται για οριστικό «ναυάγιο» ή θα της δώσετε το... φιλί της ζωής; Ποια είναι τα χρονοδιαγράμματα;
Είχαμε επισημάνει στη Βουλή το 2007, κατά τη διάρκεια της συζήτησης για την κύρωση της σύμβασης παραχώρησης, τα μεγάλα προβλήματα. Δε μας άκουσαν. Χάθηκε πολύτιμος χρόνος, χάθηκαν κοινοτικοί πόροι και, ακόμα χειρότερα, το Δημόσιο καλείται να πληρώσει και αποζημιώσεις στις τράπεζες και τους κατασκευαστές που θα χρηματοδοτούσαν και θα κατασκεύαζαν το έργο. Εδώ και ένα χρόνο περίπου ήξεραν ότι η σύμβαση θα ακυρωθεί, αλλά, για να αποφύγουν το πολιτικό κόστος, άφησαν να κυλά ο χρόνος για να φτάσουμε στς 28 Σεπτεμβρίου, έξι μέρες πριν από τις εκλογές και να έχουμε και την τυπική ακύρωση της σύμβασης. Θα επιδιώξουμε τη μέγιστη μείωση των υπέρογκων απαιτήσεων των τραπεζών και του παραχωρησιούχου. Θα προκηρύξουμε διαγωνισμό, για να μελετηθεί με βάση τα νέα δεδομένα η μορφή του έργου, της διαμπερούς διέλευσης του Θερμαϊκού, που θα ολοκληρώνει τον περιφερειακό δακτύλιο της πόλης.
Η εξωτερική περιφερειακή είναι μέσα στο σχεδιασμό σας; Με τι χρονοδιαγράμματα και με τι πόρους;
Είναι εξίσου σημαντικό έργο, όπως και το μετρό. Δυστυχώς, δεν αξιοποιήθηκε η προμελέτη του 2003, αφού η προηγούμενη κυβέρνηση ασχολήθηκε με το έργο αυτό από το 2006 και μετά. Υπάρχουν μερικά προβλήματα, όσον αφορά τη χάραξή της σε ορισμένες περιοχές, τα οποία πρέπει να επιλύσουμε. Πρέπει να διασφαλίσουμε τους απαιτούμενους πόρους για τη χρηματοδότησή του, γιατί στο ΕΣΠΑ η κυβέρνηση έχει δεσμεύσει μόνον το 1/6 των συνολικά απαιτούμενων πόρων. Εκτιμώ πως μέσα στο 2010 μπορούμε να έχουμε θετικές εξελίξεις.
Στην Εγνατία οδό θα δούμε σύντομα διόδια και με τι κόστος; Επιπλέον, πότε επιτέλους θα γίνουν πραγματικότητα οι σταθμοί εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών;
Η Εγνατία είναι το μεγαλύτερο δημόσιο έργο που έχει κατασκευαστεί μέχρι τώρα στη χώρα μας. Το στήριξαν και το στηρίζουν όλες οι κυβερνήσεις και όλα τα κόμματα. Οι Ελληνες και ιδιαίτερα οι Βορειοελλαδίτες πρέπει να είμαστε περήφανοι γι' αυτό το έργο, αφού η έγκαιρη έναρξη της κατασκευής στις αρχές της δεκαετίας του ’90 έβαλε στα συρτάρια τα σχέδια τρίτων για την «παρα»-Εγνατία. Ηταν και είναι μια μεγάλη γεωστρατηγική επιτυχία. Για να αποκτήσει όμως τα δυναμικά αναπτυξιακά, κοινωνικά και περιβαλλοντικά της χαρακτηριστικά, θα πρέπει να ολοκληρωθεί ο βασικός οριζόντιος άξονας. Θα πρέπει να επιταχυνθεί η κατασκευή των κάθετων συνδέσεών της με τις βαλκανικές χώρες και τα τοπικά και περιφερειακά αναπτυξιακά κέντρα της Ηπείρου, της Θεσσαλίας, της Μακεδονίας και της Θράκης. Για εμάς η Εγνατία δεν είναι μόνον ένας διαμπερής οδικός άξονας, είναι ένα δίκτυο υποδομών, ραχοκοκαλιά της Εγνατίας Ζώνης Ανάπτυξης, αποφασιστικός μοχλός της δυναμικής εξωστρέφειας της μεθοριακής ζώνης και της χώρας. Δυστυχώς, όμως, η Εγνατία τα τελευταία δύο χρόνια κατασκευάζεται με δάνεια της εταιρίας «Εγνατία ΑΕ» με υποθήκη τα μελλοντικά διόδιά της. Τη χρησιμοποιούν κατά κόρον τα φορτηγά των γειτονικών χωρών και τη φθείρουν χωρίς κόστος γι' αυτούς. Ακόμη δεν έχει κατασκευαστεί κανένας σταθμός εξυπηρέτησης των αυτοκινητιστών με αποτέλεσμα τη μεγάλη ταλαιπωρία των μετακινουμένων. Θα επιταχύνουμε τις διαδικασίες για την κατασκευή των σταθμών εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών και θα δούμε από τη νέα χρονιά το θέμα των διοδίων με ορθολογική κατανομή τους και χαμηλό τίμημα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.