Τρίτη 3 Ιανουαρίου 2012

Μετρό προς Καλαμαριά και Ευκαρπία από το 2012

Αγγελιοφόρος, 03/01/2012

Λύση, ώστε να κατασκευαστεί τελικά ο σταθμός του μετρό «Παπάφη», αναμένεται μέσα στον Ιανουάριο. Μέσα στον τρέχοντα μήνα, εξάλλου, θα δοθεί η δυνατότητα στους περίπου 200 «μετρόπληκτους» καταστηματάρχες της Θεσσαλονίκης, να προχωρήσουν σε ρυθμίσεις οφειλών τους, κυρίως σε ασφαλιστικά ταμεία...

Τα παραπάνω ανακοίνωσε χτες ο υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Γιάννης Μαγκριώτης, ο οποίος επισκέφτηκε το εργοτάξιο του μετρό στο σταθμό «Αγίας Σοφίας», όπου εκτελείται αρχαιολογική ανασκαφή, και αντάλλαξε ευχές με τους εργαζομένους για τη νέα χρονιά, παρουσία του διευθυντή μετρό Θεσσαλονίκης της «Αττικό Μετρό ΑΕ», Γιώργου Κωνσταντινίδη. Προηγήθηκε επίσκεψη του υφυπουργού στα γραφεία της «Αττικό Μετρό ΑΕ» στη Θεσσαλονίκη, όπου ενημερώθηκε για την εξέλιξη του έργου.
Ο υφυπουργός, από το εργοτάξιο του σταθμού «Αγίας Σοφίας», προχώρησε στην παρουσίαση αναλυτικού χρονοδιαγράμματος για την κατασκευή του δικτύου μετρό της Θεσσαλονίκης, ανακοινώνοντας όλα όσα προβλέπεται να συμβαίνουν κάθε χρόνο.
Ο κ. Μαγκριώτης προέβλεψε ότι το 2012 θα είναι έτος ανάπτυξης για το μετρό και χαρακτήρισε το 2011 ως την παραγωγικότερη και αποτελεσματικότερη χρονιά για το μεγάλο, υπόγειο έργο σε σταθερή τροχιά. Επισήμανε ότι το 2011 ήταν αποτελεσματικό, καθώς το 2010 είχαν επιλυθεί πολλά από τα προβλήματα του έργου.
«Τη χρονιά που πέρασε, αναπτύχθηκαν σχεδόν όλα τα εργοτάξια του μετρό. Ως εκκρεμότητες απέμειναν το εργοτάξιο του σταθμού “Παπάφη”, λόγω των γνωστών εμπλοκών, και των σταθμών “Πατρικίου”, “Βούλγαρη” και “Νέας Ελβετίας”, καθώς δεν ολοκληρώθηκε η διαδικασία των απαλλοτριώσεων», επισήμανε ο υφυπουργός.
Επιτάχυνση
Ο υφυπουργός Υποδομών προανήγγειλε ακόμη μεγαλύτερη επιτάχυνση των εργασιών στη βασική γραμμή του μετρό, μήκους 9,6 χιλ., που εκτείνεται από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι τη Νέα Ελβετία. Τόνισε, επίσης, ότι φέτος θα δημοπρατηθεί, αλλά και θα αρχίσει να κατασκευάζεται η πρώτη επέκταση του μετρό, προς την Καλαμαριά, έργο το οποίο έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ με 518 εκατ. ευρώ.
Το 2012 αναμένεται όμως να υπάρξει εξέλιξη και για ακόμη μία επέκταση του μετρό της Θεσσαλονίκης, αυτήν τη φορά προς τα δυτικά. Ετσι, όπως επισήμανε ο κ. Μαγκριώτης, φέτος πρόκειται να προκηρυχθούν οι οριστικές μελέτες για την επέκταση από την πλατεία Δημοκρατίας προς τη Σταυρούπολη, την Ευκαρπία και τα νοσοκομεία «Παπαγεωργίου» και «424».
«Το 2013 θα αρχίσει να “τρέχει” το 5ο κοινοτικό πλαίσιο στήριξης, το οποίο θα χρηματοδοτήσει, κυρίως, την κατασκευή μέσων σε σταθερή τροχιά (μετρό, τραμ, προαστιακός κ.λπ.). Θέλουμε, λοιπόν, να είμαστε μελετητικά έτοιμοι, ώστε να εντάξουμε την κατασκευή των έργων στο 5ο κοινοτικό πλαίσιο στήριξης, προκειμένου να κατασκευαστούν», υπογράμμισε ο υφυπουργός Υποδομών.
Συνεχίζοντας την παρουσίαση του χρονοδιαγράμματος για την κατασκευή του δικτύου μετρό στη Θεσσαλονίκη, το οποίο θα διαθέτει 33 σταθμούς σε μήκος 33 χιλ., είπε ότι το 2015 αναμένεται να δοθεί σε κυκλοφορία η βασική γραμμή του μετρό και το 2016 η επέκταση προς την Καλαμαριά. «Επειδή δεν αναμένονται αρχαιολογικά ευρήματα στην επέκταση προς τα δυτικά, πιστεύουμε ότι το 2017 θα μπορεί να είναι έτοιμη και αυτή η γραμμή, που θα φτάνει στα νοσοκομεία», δήλωσε ο κ. Μαγκριώτης.
Δίκτυο
Ο σχεδιασμός του υπουργείου Υποδομών, για το δίκτυο μετρό της Θεσσαλονίκης, και με χρονικό ορίζοντα δεκαετίας, περιλαμβάνει ακόμη μία γραμμή προς τα δυτικά, η οποία μέσω Αμπελοκήπων, Μενεμένης και Ευόσμου, θα καταλήγει στο Κορδελιό. Περιλαμβάνει, επίσης, έναν κλάδο που από το Πανεπιστήμιο θα φεύγει για την Τούμπα και τη Χαριλάου, και θα καταλήγει στη Νέα Ελβετία, αλλά και μία γραμμή που από τη Μίκρα (το τέρμα της Καλαμαριάς) θα φτάνει μέχρι το αεροδρόμιο «Μακεδονία».
Το δίκτυο μετρό των 33 χιλ. υπολογίζεται, σε σημερινές τιμές, ότι θα κοστίσει 3,5 δισ. ευρώ. Η βασική γραμμή έχει κόστος 1,1 δισ. ευρώ, χρήματα τα οποία έχουν εξασφαλιστεί. Η επέκταση προς Καλαμαριά έχει κόστος περίπου 600 εκατ. ευρώ, χρήματα τα οποία επίσης είναι εξασφαλισμένα. Αλλα 600 εκατ. ευρώ απαιτούνται για την επέκταση προς τα νοσοκομεία, ποσό που εικάζεται ότι θα εξευρεθεί από το 5ο ΚΠΣ, όπως ενδεχομένως και τα υπόλοιπα χρήματα, για τις άλλες γραμμές του μετρό.
Τα αρχαιολογικά
Ειδικά για τα αρχαιολογικά αυρήματα, τα οποία αποτέλεσαν στο παρελθόν το μεγάλο «αγκάθι» για το μετρό της Θεσσαλονίκης, αφού καθυστέρησαν σημαντικά την εξέλιξη της κατασκευής του έργου, ο Γιάννης Μαγκριώτης υποστήριξε ότι οι ανασκαφές έχουν πλέον επιταχυνθεί σε μεγάλο βαθμό και ότι θα επιταχυνθούν ακόμη περισσότερο, μετά την έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο συμπληρωματικής σύμβασης, ύψους 41,8 εκατ. ευρώ. Η σύμβαση αυτή αναμένεται τις επόμενες μέρες να εγκριθεί από την αρμόδια επιτροπή της Βουλής.
Με τη συμπληρωματική σύμβαση, θα λυθούν στην πράξη τα προβλήματα που υπάρχουν για τη χρηματοδότηση των ανασκαφών. Τα προβλήματα αυτά προέκυψαν επειδή στην αρχική σύμβαση κατασκευής του μετρό της Θεσσαλονίκης, προβλέπονταν για τις ανασκαφές 15 εκατ. ευρώ. Το ποσό αυτό χαρακτηρίζεται αστείο από τους γνώστες, καθώς στην πραγματικότητα θα απαιτηθούν τουλάχιστον 90 εκατ. ευρώ. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα 15 εκατ. ευρώ είχαν εξαντληθεί ήδη από τον Οκτώβριο του 2009.
Εκτοτε τα κονδύλια για τις ανασκαφές καλύπτονταν από τα απρόβλεπτα του μετρό, ποσά τα οποία προβλέπονται σε κάθε μεγάλο έργο για να καλύψουν απρόβλεπτες δαπάνες. Ωστόσο αυτό δεν μπορούσε να γίνεται επ' αόριστον. Μέχρι σήμερα δαπανήθηκαν για τις ανασκαφές περισσότερα από 45 εκατ. ευρώ, όμως απαιτούνται και άλλα χρήματα. Ετσι, βρέθηκε η λύση της νέας, συμπληρωματικής σύμβασης, ώστε να αντληθούν κονδύλια από εθνικούς πόρους, για να ολοκληρωθούν οι ανασκαφές του μετρό της Θεσσαλονίκης.
Εξάλλου, ο υφυπουργός Υποδομών έκανε ιδιαίτερη αναφορά στα αποτελέσματα της ανασκαφικής έρευνας, υπογραμμίζοντας ότι η κατασκευή του μετρό αποτελεί παράλληλα μοναδική ευκαιρία για να έρθει στην επιφάνεια η επί 23 αιώνες αδιάλειπτη ιστορική διαδρομή της Θεσσαλονίκης, φανερώνοντας με τον πλέον αποκαλυπτικό τρόπο τη σημασία που έπαιξε διαχρονικά η πόλη, ενισχύοντας ταυτόχρονα τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα σαν κέντρο πολιτιστικό, τουριστικό, οικονομικό στη σύγχρονη εποχή.
Παπάφειο
Για τον... πολύπαθο σταθμό «Παπάφη», ο οποίος μέχρι και σήμερα βρίσκεται στον αέρα, υπό την έννοια ότι ο χώρος που απαιτείται για την εκτέλεση των εργασιών κατασκευής του δεν έχει αποδοθεί, ο κ. Μαγκριώτης ανακοίνωσε ότι οι διαπραγματεύσεις μεταξύ της «Αττικό Μετρό ΑΕ» και της διοίκησης του ιδρύματος βρίσκονται στην τελική ευθεία. «Τις επόμενες μέρες αναμένεται οριστική λύση, ώστε η κατασκευή του σταθμού να απεμπλακεί», δήλωσε ο κ. Μαγκριώτης.
Οι... μετρόπληκτοι
Για τους περίπου 200 καταστηματάρχες που πλήττονται από τα έργα του μετρό, όπως τουλάχιστον αυτοί καταμετρήθηκαν από τον Εμπορικό Σύλλογο Θεσσαλονίκης, το Επαγγελματικό Επιμελητήριο, το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο και την Ομοσπονδία Επαγγελματιών Εμπόρων Νομού Θεσσαλονίκης, θα ενεργοποιηθούν μέτρα υποστήριξής τους, στο πλαίσιο των δυνατοτήτων που δίνει ο νόμος, αλλά και προγραμμάτων τα οποία βρίσκονται σε εξέλιξη.
Τα μέτρα αυτά έχουν συμφωνηθεί από τους εμπλεκόμενους φορείς, στο πλαίσιο σχετικού μνημονίου συνεργασίας. Οι ρυθμίσεις αφορούν οφειλές προς το ΙΚΑ, ασφαλιστικές εισφορές προς τον ΟΑΕΕ, ρυθμίσεις φορολογικών εισφορών και ΦΠΑ, επέκταση προγραμμάτων του ΟΑΕΔ που είτε αφορούν τη διατήρηση θέσεων εργασίας, είτε τη δημιουργία νέων, μειώσεις των δημοτικών τελών, διακανονισμό των οφειλών σε ΔΕΗ και ΕΥΑΘ και εξόφληση των οφειλών αυτών με δόσεις.
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΝΤΟΝΙΑ ΚΑΝΙΤΣΑΚΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.