enet.gr,05,/09/2013
Του ΣΑΚΗ ΑΠΟΣΤΟΛΑΚΗ s.apostolakis@eleftherotypia.net
Να βρει από αλλού χρήματα για τις ανασκαφές ζητά από το υπουργείο Πολιτισμού η «Αττικό Μετρό», σύμφωνα με τους εργαζόμενους. Υπάρχουν μόνο 11,7 εκατ. ευρώ και απαιτούνται τουλάχιστον 20 εκατ. ευρώ ακόμη, ενώ απομένει ακόμη ανολοκλήρωτο το 30% του ανασκαφικού έργου, λένε.
Αν δεν προχωρήσει η αρχαιολογική έρευνα, δεν μπορεί να προχωρήσει και η κατασκευή του Μετρό, τονίζουν. Στο μεταξύ, η ΙΣΤ' Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων και η 9η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων ζητούν την πρόσληψη 540 ατόμων, ώστε να μπορέσουν να ολοκληρώσουν την ανασκαφή μέσα σε 25 μήνες. Αντίθετα, η κοινοπραξία προχωρεί στην απόλυση 57 ακόμη εργαζομένων από το αρχαιολογικό τμήμα, κατ' εντολήν της «Αττικό Μετρό», επειδή «δεν υπάρχει αντικείμενο». Απομένουν έτσι στο αρχαιολογικό κομμάτι του έργου γύρω στους 50 εργαζόμενους, και μόνο όσοι έχουν νομική κάλυψη. Δηλαδή έγκυοι, λεχώνες, συνδικαλιστές, κάποιοι φύλακες και κάποιοι εργάτες.
Απραξία
Την ίδια στιγμή «σκαλώνει» και το θέμα των βυζαντινών αρχαιοτήτων στο σταθμό «Βενιζέλου», παρά την αισιοδοξία για την εξεύρεση λύσης, μόλις την προηγούμενη Τετάρτη, έπειτα από περίπου 8 μήνες απραξίας στο συγκεκριμένο σταθμό. Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης, υπαναχωρεί στην αρχική συμφωνία του με τον υπουργό Πολιτισμού Πάνο Παναγιωτόπουλο, και διαμηνύει ότι δεν θα αποσύρει την προσφυγή που κατέθεσε ο δήμος στο ΣτΕ και τα ασφαλιστικά μέτρα, αν δεν λάβει γραπτές διαβεβαιώσεις.
«Είναι η γνωστή διαδικασία που ο ένας θα πετάει το μπαλάκι στον άλλο, ώστε να δικαιολογούν τη στασιμότητα στο έργο, η οποία στην πραγματικότητα οφείλεται στην έλλειψη χρημάτων», λέει στην «Ε» ο αντιπρόεδρος των εργαζομένων στο Μετρό Θεσσαλονίκης, αρχαιολόγος, Δημήτρης Παππάς.
Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης θα μπορούσε να ικανοποιηθεί με την ανακοίνωση και μόνο ότι το θέμα θα συζητηθεί στην επόμενη συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ). Αν ανακοινωθεί η ημερήσια διάταξη του ΚΑΣ και δει ο Γ. Μπουτάρης ότι το θέμα των βυζαντινών αρχαιοτήτων της Βενιζέλου περιλαμβάνεται στην προσεχή συνεδρίαση, προλαβαίνει να φέρει στο δημοτικό συμβούλιο την απόσυρση της προσφυγής στο ΣτΕ και των ασφαλιστικών μέτρων, να ψηφιστεί και να προχωρήσει στην απόσυρση των προσφυγών του. Οπότε και το ΚΑΣ μπορεί να φέρει το θέμα προς συζήτηση, χωρίς κανένα νομικό εμπόδιο, εκτιμά ο Δ. Παππάς. Αλλά παραμένει εν αμφιβόλω, αν το ΚΑΣ μπορεί να ανακοινώσει ότι φέρνει προς συζήτηση ένα θέμα για το οποίο εκκρεμούν προσφυγές. «Η καθυστέρηση, όμως, βολεύει την Αττικό Μετρό, που δεν έχει τα απαραίτητα χρήματα για να συνεχίσει το αρχαιολογικό έργο. Γι' αυτό και έχει στείλει επιστολές στο ΥΠΠΟ, με τις οποίες ζητά να βρει το ίδιο τα χρήματα», τονίζει.
Για το ανασκαφικό έργο στο Μετρό Θεσσαλονίκης, είχαν προβλεφθεί αρχικά μόνο 15 εκατ. ευρώ και ένα χρονοδιάγραμμα 17 μηνών. Υπήρξε ενίσχυση με 75 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων απέμειναν πλέον μόνο 11,7 εκατ. ευρώ, ενώ οι εργαζόμενοι λένε ότι απομένει το 30% του ανασκαφικού έργου, και υπολογίζουν ότι χρειάζονται ακόμη 20 εκατ. ευρώ.
Εναρξη εργασιών
Απομένουν εργασίες σε όλους τους σταθμούς του Μετρό, που βρίσκονται στο κέντρο της πόλης, ώστε να κατασκευαστούν μετά οι είσοδοι και τα φρεάτια εξαγωγής στα σημεία που έχουν χωροθετηθεί.
Δηλαδή, πρέπει να συνεχιστεί η ανασκαφή στο σταθμό «Βενιζέλου», ώστε να βρεθούν, να μελετηθούν και να ταυτιστούν οι προγενέστερες αρχαιότητες του βυζαντινού δρόμου (ρωμαϊκές, ελληνιστικές).
Πρέπει επίσης να γίνει η έναρξη και ολοκλήρωση των ανασκαφικών εργασιών στο νότιο τμήμα του σταθμού «Αγία Σοφία», στο αμαξοστάσιο της Πυλαίας που αφορά μια έκταση 100 στρεμμάτων, αλλά και οι παράλληλες εργασίες στους ανατολικούς σταθμούς («Παπάφειο», «Αγιο Πατρίκιο», «Βούλγαρη», «Νέα Ελβετία»).
Η αρχαιολογική έρευνα είναι αλληλένδετη με την πρόοδο του έργου. «Αν δεν ολοκληρωθούν οι ανασκαφές στο αμαξοστάσιο της Πυλαίας, δεν θα μπορέσει να κατασκευαστεί εκεί το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας του Μετρό και δεν θα μπορέσει να λειτουργήσει το Μετρό, ακόμη κι αν ολοκληρωθούν και κατασκευαστούν όλοι οι άλλοι σταθμοί», λέει ο Δ. Παππάς. Επίσης, προσθέτει, αν δεν ολοκληρωθούν οι ανασκαφές στο σταθμό «Νέα Ελβετία», δεν θα μπορέσουν να μεταφερθούν εκεί οι μετροπόντικες από την Ανάληψη, ώστε να σκάψουν με αντίθετη φορά, να φτάσουν από την άλλη μεριά και να ολοκληρωθεί η κατασκευή των σηράγγων της κεντρικής γραμμής.
Αν επίσης, δεν ολοκληρωθεί η κατασκευή των σηράγγων και δεν απομακρυνθούν τελείως οι μετροπόντικες, δεν μπορεί να ξεκινήσει η ανασκαφή στο Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, ούτε η κατασκευή των εισόδων του εκεί σταθμού του Μετρό, γιατί στο συγκεκριμένο σημείο βρίσκεται η μονάδα από την οποία ηλεκτροδοτούνται οι δύο μετροπόντικες.
Το Μετρό Θεσσαλονίκης απολύει αντί να προσλάβει προσωπικό για το ανασκαφικό έργο
Του ΣΑΚΗ ΑΠΟΣΤΟΛΑΚΗ s.apostolakis@eleftherotypia.net
Να βρει από αλλού χρήματα για τις ανασκαφές ζητά από το υπουργείο Πολιτισμού η «Αττικό Μετρό», σύμφωνα με τους εργαζόμενους. Υπάρχουν μόνο 11,7 εκατ. ευρώ και απαιτούνται τουλάχιστον 20 εκατ. ευρώ ακόμη, ενώ απομένει ακόμη ανολοκλήρωτο το 30% του ανασκαφικού έργου, λένε.
Απραξία
Την ίδια στιγμή «σκαλώνει» και το θέμα των βυζαντινών αρχαιοτήτων στο σταθμό «Βενιζέλου», παρά την αισιοδοξία για την εξεύρεση λύσης, μόλις την προηγούμενη Τετάρτη, έπειτα από περίπου 8 μήνες απραξίας στο συγκεκριμένο σταθμό. Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης, υπαναχωρεί στην αρχική συμφωνία του με τον υπουργό Πολιτισμού Πάνο Παναγιωτόπουλο, και διαμηνύει ότι δεν θα αποσύρει την προσφυγή που κατέθεσε ο δήμος στο ΣτΕ και τα ασφαλιστικά μέτρα, αν δεν λάβει γραπτές διαβεβαιώσεις.
«Είναι η γνωστή διαδικασία που ο ένας θα πετάει το μπαλάκι στον άλλο, ώστε να δικαιολογούν τη στασιμότητα στο έργο, η οποία στην πραγματικότητα οφείλεται στην έλλειψη χρημάτων», λέει στην «Ε» ο αντιπρόεδρος των εργαζομένων στο Μετρό Θεσσαλονίκης, αρχαιολόγος, Δημήτρης Παππάς.
Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης θα μπορούσε να ικανοποιηθεί με την ανακοίνωση και μόνο ότι το θέμα θα συζητηθεί στην επόμενη συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ). Αν ανακοινωθεί η ημερήσια διάταξη του ΚΑΣ και δει ο Γ. Μπουτάρης ότι το θέμα των βυζαντινών αρχαιοτήτων της Βενιζέλου περιλαμβάνεται στην προσεχή συνεδρίαση, προλαβαίνει να φέρει στο δημοτικό συμβούλιο την απόσυρση της προσφυγής στο ΣτΕ και των ασφαλιστικών μέτρων, να ψηφιστεί και να προχωρήσει στην απόσυρση των προσφυγών του. Οπότε και το ΚΑΣ μπορεί να φέρει το θέμα προς συζήτηση, χωρίς κανένα νομικό εμπόδιο, εκτιμά ο Δ. Παππάς. Αλλά παραμένει εν αμφιβόλω, αν το ΚΑΣ μπορεί να ανακοινώσει ότι φέρνει προς συζήτηση ένα θέμα για το οποίο εκκρεμούν προσφυγές. «Η καθυστέρηση, όμως, βολεύει την Αττικό Μετρό, που δεν έχει τα απαραίτητα χρήματα για να συνεχίσει το αρχαιολογικό έργο. Γι' αυτό και έχει στείλει επιστολές στο ΥΠΠΟ, με τις οποίες ζητά να βρει το ίδιο τα χρήματα», τονίζει.
Για το ανασκαφικό έργο στο Μετρό Θεσσαλονίκης, είχαν προβλεφθεί αρχικά μόνο 15 εκατ. ευρώ και ένα χρονοδιάγραμμα 17 μηνών. Υπήρξε ενίσχυση με 75 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων απέμειναν πλέον μόνο 11,7 εκατ. ευρώ, ενώ οι εργαζόμενοι λένε ότι απομένει το 30% του ανασκαφικού έργου, και υπολογίζουν ότι χρειάζονται ακόμη 20 εκατ. ευρώ.
Εναρξη εργασιών
Απομένουν εργασίες σε όλους τους σταθμούς του Μετρό, που βρίσκονται στο κέντρο της πόλης, ώστε να κατασκευαστούν μετά οι είσοδοι και τα φρεάτια εξαγωγής στα σημεία που έχουν χωροθετηθεί.
Δηλαδή, πρέπει να συνεχιστεί η ανασκαφή στο σταθμό «Βενιζέλου», ώστε να βρεθούν, να μελετηθούν και να ταυτιστούν οι προγενέστερες αρχαιότητες του βυζαντινού δρόμου (ρωμαϊκές, ελληνιστικές).
Πρέπει επίσης να γίνει η έναρξη και ολοκλήρωση των ανασκαφικών εργασιών στο νότιο τμήμα του σταθμού «Αγία Σοφία», στο αμαξοστάσιο της Πυλαίας που αφορά μια έκταση 100 στρεμμάτων, αλλά και οι παράλληλες εργασίες στους ανατολικούς σταθμούς («Παπάφειο», «Αγιο Πατρίκιο», «Βούλγαρη», «Νέα Ελβετία»).
Η αρχαιολογική έρευνα είναι αλληλένδετη με την πρόοδο του έργου. «Αν δεν ολοκληρωθούν οι ανασκαφές στο αμαξοστάσιο της Πυλαίας, δεν θα μπορέσει να κατασκευαστεί εκεί το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας του Μετρό και δεν θα μπορέσει να λειτουργήσει το Μετρό, ακόμη κι αν ολοκληρωθούν και κατασκευαστούν όλοι οι άλλοι σταθμοί», λέει ο Δ. Παππάς. Επίσης, προσθέτει, αν δεν ολοκληρωθούν οι ανασκαφές στο σταθμό «Νέα Ελβετία», δεν θα μπορέσουν να μεταφερθούν εκεί οι μετροπόντικες από την Ανάληψη, ώστε να σκάψουν με αντίθετη φορά, να φτάσουν από την άλλη μεριά και να ολοκληρωθεί η κατασκευή των σηράγγων της κεντρικής γραμμής.
Αν επίσης, δεν ολοκληρωθεί η κατασκευή των σηράγγων και δεν απομακρυνθούν τελείως οι μετροπόντικες, δεν μπορεί να ξεκινήσει η ανασκαφή στο Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, ούτε η κατασκευή των εισόδων του εκεί σταθμού του Μετρό, γιατί στο συγκεκριμένο σημείο βρίσκεται η μονάδα από την οποία ηλεκτροδοτούνται οι δύο μετροπόντικες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.