voria.gr.19/12/2013
Κριτική ΤΕΕ/ΤΚΜ τόσο για τις ενέργειες του δημάρχου Θεσσαλονίκης Γιάννη Μπουτάρη όσο και για τις προτεραιότητες της Αττικό Μετρό
Κριτική ΤΕΕ/ΤΚΜ τόσο για τις ενέργειες του δημάρχου Θεσσαλονίκης Γιάννη Μπουτάρη όσο και για τις προτεραιότητες της Αττικό Μετρό
Φόβους ότι το μετρό Θεσσαλονίκης δεν θα παραδοθεί στο σύνολό του ούτε το2030, εάν συνεχιστούν οι απαράδεκτες καθυστερήσεις, που σημειώνονται με αφορμή την ανακάλυψη των σημαντικών αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου, εκφράζει η διοικούσα επιτροπή του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας/Τμήματος Κεντρικής Μακεδονίας .
Η διοίκηση του ΤΕΕ/ΤΚΜ επισημαίνει παράλληλα, ότι οι παλινωδίες των τελευταίων μηνών εγείρουν εύλογα ερωτήματα, σε σχέση, πρώτον, με το αν ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης, ενδιαφέρεται πραγματικά για την προώθηση του έργου, δεύτερον, με το πόσο «ψηλά» βρίσκεται το Μετρό στη λίστα προτεραιοτήτων της Αττικό Μετρό ΑΕ και το κατά πόσον μπορεί να εξακολουθήσει να τηλε-διοικείται το έργο και, τρίτον, μήπως κάποιοι βρήκαν ευκαιρία να τορπιλίσουν το μετρό για αν προωθήσουν άλλα μέσα μεταφοράς .
Όπως σημειώνεται στη σχετική ανακοίνωση «λύσεις για τις αρχαιότητες στο σταθμό «Βενιζέλου» υπάρχουν και το ΤΕΕ/ΤΚΜ είχε σπεύσει -με τη διαδικασία του κατεπείγοντος- να παρουσιάσει επισήμως, στις 3 Απριλίου του 2013, τεκμηριωμένη σχετική πρόταση που προέβλεπε τα εξής: α)προσωρινή απόσπαση των αρχαιοτήτων, που αποκαλύφθηκαν στον σταθμό Βενιζέλου και β)επανατοποθέτηση και ανάδειξη σχεδόν του συνόλου τους (ποσοστού τουλάχιστον 85% έως και 95%) στον φυσικό τους χώρο, αφότου ολοκληρωθεί η κατασκευή του σταθμού.
«Η προτεινόμενη λύση, που μελέτησε διεπιστημονική ομάδα εργασίας του ΤΕΕ/ΤΚΜ, έχει χαμηλό κόστος (μόλις 0,6%-0,8% του συνολικού προϋπολογισμού του έργου), σχεδόν μηδενική χρονική καθυστέρηση και έτυχε καταρχήν θετικής αποδοχής και από την Αττικό Μετρό. Στη συνέχεια παρουσιάστηκαν παρεμφερείς προτάσεις, με μικρές διαφοροποιήσεις από ομάδες εργασίας της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ.
«Ακολούθως και συγκεκριμένα στις 29 Αυγούστου, ο κ. Μπουτάρης είχε δηλώσει σε δημοσιογράφους -στο περιθώριο σύσκεψης για το μετρό- ότι είναι έτοιμος να αποσύρει την προσφυγή που είχε καταθέσει στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ), ζητώντας να ακυρωθεί η μεταφορά -«στο πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά ή αλλού»- των αρχαιοτήτων του σταθμού «Βενιζέλου», υπό τις τρεις προϋποθέσεις: α)να ολοκληρωθεί η μελέτη, που εκπονεί η Αττικό Μετρό Α.Ε. για την επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων στο σταθμό, β)να ληφθεί σχετική απόφαση στο δημοτικό συμβούλιο Θεσσαλονίκης και γ) να ακολουθήσει η οριστική απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) για το θέμα των αρχαιοτήτων με βάση τα νέα δεδομένα.
«Έκτοτε, το τοπίο παραμένει θολό, η προσφυγή δεν έχει αποσυρθεί, το ΚΑΣ δεν έχει εκδώσει νέα απόφαση και το έργο εξακολουθεί να καρκινοβατεί, με σημαντικό κόστος σε χρόνο και χρήμα, δυσχεραίνοντας την καθημερινότητα των πολιτών της Θεσσαλονίκης και βλάπτοντας ακόμα περισσότερο μεγάλο μέρος των ούτως ή άλλως χειμαζόμενων επαγγελματιών της.
«Η Αττικό Μετρό, απ΄ την πλευρά της, δεν έχει ακόμη παραδώσει στο ΤΕΕ/ΤΚΜ την πρότασή της για την επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων, παρότι αυτή της έχει ζητηθεί μήνες πριν (υπενθυμίζεται ότι την περασμένη άνοιξη ο γενικός διευθυντής του Μετρό Θεσσαλονίκης, Γιώργος Κωνσταντινίδης, είχε χαρακτηρίσει ως «καταρχήν εφικτή τεχνικά» τη λύση της προσωρινής απόσπασης και επανατοποθέτησης, διευκρινίζοντας πάντως ότι θα απαιτηθεί περαιτέρω αναλυτική μελέτη και επεξεργασία, προκειμένου να ληφθούν συγκεκριμένες αποφάσεις. Έκτοτε, ουδέν νεώτερον).
«Η καθυστέρηση αυτή στην παράδοση τής πρότασης τής Αττικό Μετρό εγείρει σοβαρές ανησυχίες για την πορεία του έργου και επιβεβαιώνει την ορθότητα του επανειλημμένου αιτήματος του ΤΕΕ/ΤΚΜ για το μάνατζμεντ του έργου απευθείας από τη Θεσσαλονίκη (και όχι μέσω τηλε-διοίκησης απ΄την Αθήνα, καθώς το μοντέλο αυτό δοκιμάστηκε και έχει, προφανώς, αποτύχει).
«Όσον αφορά τις δηλώσεις του γενικού γραμματέα Δημοσίων Έργων, Στράτου Σιμόπουλου, ότι «είναι απολύτως εφικτή» η παράδοση του ανατολικού τμήματος του έργου, μετά τα πανεπιστήμια, ως το 2017, το ΤΕΕ/ΤΚΜ θεωρεί σκόπιμο να επισημάνει το εξής:
«Το έργο του ΜΕΤΡΟ πρέπει να είναι λειτουργικό, αποτελεσματικό και οικονομικά βιώσιμο. Τυχόν λειτουργία μόνο του ανατολικού τμήματος, ούτε τους κυκλοφοριακούς δείκτες βελτιώνει, ούτε την απαιτούμενη βιωσιμότητα εγγυάται, αφού ο κύριος φόρτος συγκεντρώνεται στις πιο κεντρικές περιοχές της πόλης».
Και διερωτάται η διοίκηση του ΤΕΕ/ΤΚΜ, εκφράζοντας τον προβληματισμό και των πολιτών: «Ποιον θα εξυπηρετεί άραγε ένα μετρό που θα ξεκινάει από τον σταθμό της Νέας Ελβετίας και θα φτάνει μόνο μέχρι τα Πανεπιστήμια; Πόσους επιβάτες θα μεταφέρει; Ποιο θα είναι το όφελος για το περιβάλλον, το κυκλοφοριακό και την οικονομία, όταν στο κέντρο της πόλης οι επιβάτες θα αναγκάζονται να μετεπιβιβάζονται σε λεωφορεία, κάνοντας δηλαδή στην πράξη ακριβώς ό,τι κάνουν και σήμερα,παρότι η πόλη θα διαθέτει ...μετρό;
«Το ΤΕΕ/ΤΚΜ θεωρεί ότι το έργο του μετρό πρέπει να αντιμετωπιστεί πλέον με τη δέουσα σοβαρότητα και συνολικά σε όλο το μήκος του, ώστε να μπει οριστικό φρένο στην κοροϊδία των τελευταίων μηνών. Λύση -και μάλιστα χαμηλού κόστους- για τη συνύπαρξη των αρχαιοτήτων με το έργο υπάρχει και έχει τεκμηριωθεί.
«Η κοινά αποδεκτή αυτή λύση πρέπει να εφαρμοστεί άμεσα, γιατί σε διαφορετική περίπτωση η παράδοση του μετρό, έστω και το 2030, κινδυνεύει να αποτελέσει ανέφικτο στόχο, με προφανείς οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις.
-Επειδή η Θεσσαλονίκη χρειάζεται το ΜΕΤΡΟ,
-Επειδή η πόλη δεν αντέχει άλλη ταλαιπωρία,
-Επειδή το δις εξαμαρτείν, το να χαθούν δηλαδή κονδύλια για να πληρωθούν ρήτρες αντί να παραχθεί έργο, εκτός από ντροπή και ανοησία μπορεί να είναι και αποτέλεσμα προθέσεων και τέλος,
-Επειδή δεν μπορεί πια ένα τόσο σοβαρό θέμα να αντιμετωπίζεται με διαρροές ειδήσεων, δηλώσεις και απόψεις από αρμόδιους και μη,
το ΤΕΕ/ΤΚΜ θα καλέσει άμεσα όλους τους έχοντες λόγο σε έναν ανοιχτό και έντιμο διάλογο με ανοιχτά χαρτιά γιατί το έργο μπορεί και πρέπει να προχωρήσει».
Η διοίκηση του ΤΕΕ/ΤΚΜ επισημαίνει παράλληλα, ότι οι παλινωδίες των τελευταίων μηνών εγείρουν εύλογα ερωτήματα, σε σχέση, πρώτον, με το αν ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης, ενδιαφέρεται πραγματικά για την προώθηση του έργου, δεύτερον, με το πόσο «ψηλά» βρίσκεται το Μετρό στη λίστα προτεραιοτήτων της Αττικό Μετρό ΑΕ και το κατά πόσον μπορεί να εξακολουθήσει να τηλε-διοικείται το έργο και, τρίτον, μήπως κάποιοι βρήκαν ευκαιρία να τορπιλίσουν το μετρό για αν προωθήσουν άλλα μέσα μεταφοράς .
Όπως σημειώνεται στη σχετική ανακοίνωση «λύσεις για τις αρχαιότητες στο σταθμό «Βενιζέλου» υπάρχουν και το ΤΕΕ/ΤΚΜ είχε σπεύσει -με τη διαδικασία του κατεπείγοντος- να παρουσιάσει επισήμως, στις 3 Απριλίου του 2013, τεκμηριωμένη σχετική πρόταση που προέβλεπε τα εξής: α)προσωρινή απόσπαση των αρχαιοτήτων, που αποκαλύφθηκαν στον σταθμό Βενιζέλου και β)επανατοποθέτηση και ανάδειξη σχεδόν του συνόλου τους (ποσοστού τουλάχιστον 85% έως και 95%) στον φυσικό τους χώρο, αφότου ολοκληρωθεί η κατασκευή του σταθμού.
«Η προτεινόμενη λύση, που μελέτησε διεπιστημονική ομάδα εργασίας του ΤΕΕ/ΤΚΜ, έχει χαμηλό κόστος (μόλις 0,6%-0,8% του συνολικού προϋπολογισμού του έργου), σχεδόν μηδενική χρονική καθυστέρηση και έτυχε καταρχήν θετικής αποδοχής και από την Αττικό Μετρό. Στη συνέχεια παρουσιάστηκαν παρεμφερείς προτάσεις, με μικρές διαφοροποιήσεις από ομάδες εργασίας της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ.
«Ακολούθως και συγκεκριμένα στις 29 Αυγούστου, ο κ. Μπουτάρης είχε δηλώσει σε δημοσιογράφους -στο περιθώριο σύσκεψης για το μετρό- ότι είναι έτοιμος να αποσύρει την προσφυγή που είχε καταθέσει στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ), ζητώντας να ακυρωθεί η μεταφορά -«στο πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά ή αλλού»- των αρχαιοτήτων του σταθμού «Βενιζέλου», υπό τις τρεις προϋποθέσεις: α)να ολοκληρωθεί η μελέτη, που εκπονεί η Αττικό Μετρό Α.Ε. για την επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων στο σταθμό, β)να ληφθεί σχετική απόφαση στο δημοτικό συμβούλιο Θεσσαλονίκης και γ) να ακολουθήσει η οριστική απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) για το θέμα των αρχαιοτήτων με βάση τα νέα δεδομένα.
«Έκτοτε, το τοπίο παραμένει θολό, η προσφυγή δεν έχει αποσυρθεί, το ΚΑΣ δεν έχει εκδώσει νέα απόφαση και το έργο εξακολουθεί να καρκινοβατεί, με σημαντικό κόστος σε χρόνο και χρήμα, δυσχεραίνοντας την καθημερινότητα των πολιτών της Θεσσαλονίκης και βλάπτοντας ακόμα περισσότερο μεγάλο μέρος των ούτως ή άλλως χειμαζόμενων επαγγελματιών της.
«Η Αττικό Μετρό, απ΄ την πλευρά της, δεν έχει ακόμη παραδώσει στο ΤΕΕ/ΤΚΜ την πρότασή της για την επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων, παρότι αυτή της έχει ζητηθεί μήνες πριν (υπενθυμίζεται ότι την περασμένη άνοιξη ο γενικός διευθυντής του Μετρό Θεσσαλονίκης, Γιώργος Κωνσταντινίδης, είχε χαρακτηρίσει ως «καταρχήν εφικτή τεχνικά» τη λύση της προσωρινής απόσπασης και επανατοποθέτησης, διευκρινίζοντας πάντως ότι θα απαιτηθεί περαιτέρω αναλυτική μελέτη και επεξεργασία, προκειμένου να ληφθούν συγκεκριμένες αποφάσεις. Έκτοτε, ουδέν νεώτερον).
«Η καθυστέρηση αυτή στην παράδοση τής πρότασης τής Αττικό Μετρό εγείρει σοβαρές ανησυχίες για την πορεία του έργου και επιβεβαιώνει την ορθότητα του επανειλημμένου αιτήματος του ΤΕΕ/ΤΚΜ για το μάνατζμεντ του έργου απευθείας από τη Θεσσαλονίκη (και όχι μέσω τηλε-διοίκησης απ΄την Αθήνα, καθώς το μοντέλο αυτό δοκιμάστηκε και έχει, προφανώς, αποτύχει).
«Όσον αφορά τις δηλώσεις του γενικού γραμματέα Δημοσίων Έργων, Στράτου Σιμόπουλου, ότι «είναι απολύτως εφικτή» η παράδοση του ανατολικού τμήματος του έργου, μετά τα πανεπιστήμια, ως το 2017, το ΤΕΕ/ΤΚΜ θεωρεί σκόπιμο να επισημάνει το εξής:
«Το έργο του ΜΕΤΡΟ πρέπει να είναι λειτουργικό, αποτελεσματικό και οικονομικά βιώσιμο. Τυχόν λειτουργία μόνο του ανατολικού τμήματος, ούτε τους κυκλοφοριακούς δείκτες βελτιώνει, ούτε την απαιτούμενη βιωσιμότητα εγγυάται, αφού ο κύριος φόρτος συγκεντρώνεται στις πιο κεντρικές περιοχές της πόλης».
Και διερωτάται η διοίκηση του ΤΕΕ/ΤΚΜ, εκφράζοντας τον προβληματισμό και των πολιτών: «Ποιον θα εξυπηρετεί άραγε ένα μετρό που θα ξεκινάει από τον σταθμό της Νέας Ελβετίας και θα φτάνει μόνο μέχρι τα Πανεπιστήμια; Πόσους επιβάτες θα μεταφέρει; Ποιο θα είναι το όφελος για το περιβάλλον, το κυκλοφοριακό και την οικονομία, όταν στο κέντρο της πόλης οι επιβάτες θα αναγκάζονται να μετεπιβιβάζονται σε λεωφορεία, κάνοντας δηλαδή στην πράξη ακριβώς ό,τι κάνουν και σήμερα,παρότι η πόλη θα διαθέτει ...μετρό;
«Το ΤΕΕ/ΤΚΜ θεωρεί ότι το έργο του μετρό πρέπει να αντιμετωπιστεί πλέον με τη δέουσα σοβαρότητα και συνολικά σε όλο το μήκος του, ώστε να μπει οριστικό φρένο στην κοροϊδία των τελευταίων μηνών. Λύση -και μάλιστα χαμηλού κόστους- για τη συνύπαρξη των αρχαιοτήτων με το έργο υπάρχει και έχει τεκμηριωθεί.
«Η κοινά αποδεκτή αυτή λύση πρέπει να εφαρμοστεί άμεσα, γιατί σε διαφορετική περίπτωση η παράδοση του μετρό, έστω και το 2030, κινδυνεύει να αποτελέσει ανέφικτο στόχο, με προφανείς οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις.
-Επειδή η Θεσσαλονίκη χρειάζεται το ΜΕΤΡΟ,
-Επειδή η πόλη δεν αντέχει άλλη ταλαιπωρία,
-Επειδή το δις εξαμαρτείν, το να χαθούν δηλαδή κονδύλια για να πληρωθούν ρήτρες αντί να παραχθεί έργο, εκτός από ντροπή και ανοησία μπορεί να είναι και αποτέλεσμα προθέσεων και τέλος,
-Επειδή δεν μπορεί πια ένα τόσο σοβαρό θέμα να αντιμετωπίζεται με διαρροές ειδήσεων, δηλώσεις και απόψεις από αρμόδιους και μη,
το ΤΕΕ/ΤΚΜ θα καλέσει άμεσα όλους τους έχοντες λόγο σε έναν ανοιχτό και έντιμο διάλογο με ανοιχτά χαρτιά γιατί το έργο μπορεί και πρέπει να προχωρήσει».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.