enet.gr,27/01/2014
Του ΣΑΚΗ ΑΠΟΣΤΟΛΑΚΗ sakisapostolakis0@gmail.com
Λεφτά υπάρχουν για τη συνέχιση του ανασκαφικού έργου στο Μετρό Θεσσαλονίκης, υποστηρίζει η «Αττικό Μετρό», μία ημέρα πριν από τη συζήτηση στο ΚΑΣ δύο νέων λύσεων για τις βυζαντινές αρχαιότητες στο σταθμό «Βενιζέλου».
Διαπιστώνεται ότι τεχνικές λύσεις πάντα μπορούσαν να βρεθούν και αδίκως χάθηκε ένας χρόνος για να λυθεί το θέμα, τονίζουν οι αρχαιολόγοι, που αισθάνονται δικαιωμένοι από τις εξελίξεις.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στην αυριανή συζήτηση για τις βυζαντινές αρχαιότητες του σταθμού «Βενιζέλου» στο ΚΑΣ η «Αττικό Μετρό» θα παρουσιάσει δύο νέες λύσεις, που «θα ικανοποιήσουν όλες τις πλευρές» και θα δώσουν τη δυνατότητα να συνεχιστούν οι εργασίες στο συγκεκριμένο σημείο του έργου, στο οποίο έχει σταματήσει κάθε δραστηριότητα εδώ και ένα χρόνο. Προς το παρόν δεν έχει γίνει γνωστό τι προβλέπει η νέα λύση, παρά μόνο ότι έχουν ληφθεί υπόψη οι τέσσερις προηγούμενες τεχνικές προτάσεις που είχαν καταθέσει το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και το τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος.
Στο μεταξύ, και ενώ διαρρέουν πληροφορίες για έναρξη προσλήψεων στο έργο μέσα στο άμεσο μέλλον, μείζον θέμα αποτελεί το ότι για τη συνέχιση του ανασκαφικού έργου υπάρχουν μόνο 8 εκατ. ευρώ, ποσό που αρκεί μόνο για εργασίες 3-4 μηνών.
Σύμφωνα όμως με πληροφορίες, η εξεύρεση χρημάτων για το ανασκαφικό έργο ποτέ δεν αποτελούσε ανησυχητικό παράγοντα για την «Αττικό Μετρό», καθώς ήταν και είναι εύκολο θέμα για την εταιρεία να εξοικονομήσει τους απαραίτητους πόρους. Μάλιστα, έχει ήδη ξεκινήσει η απαραίτητη διαδικασία από το ΚΑΣ ώστε να αποδεσμευτούν χρήματα από τους δεσμευμένους πόρους του προϋπολογισμού του έργου. Το μόνο που χρειάζεται, σύμφωνα με τις πληροφορίες, είναι να δοθεί το «πράσινο φως» από το ΚΑΣ, δηλαδή να γίνουν οι απαραίτητες αιτιολογήσεις και να οριστεί πού χρειάζονται ανασκαφές. Μόλις γίνει αυτό, τα χρήματα θα ληφθούν από την ήδη εγκεκριμένη χρηματοδότηση του έργου.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της «Αττικό Μετρό», το ποσό που θα απαιτηθεί θα κυμαίνεται γύρω στα 15 εκατ. ευρώ.
Δικαιωμένοι από τις εξελίξεις για τα αρχαία της «Βενιζέλου» αισθάνονται οι αρχαιολόγοι, που επί ένα χρόνο επιμένουν ότι δεν είναι δύσκολο να βρεθούν τεχνικές λύσεις ώστε να καταστεί εφικτή και η συνέχιση των εργασιών και η διατήρηση των αρχαιοτήτων. Σύμφωνα με την πρόεδρο του παραρτήματος Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων Γεωργία Στρατούλη, αποδεικνύεται ότι η λύση «και μετρό και αρχαία» ήταν και είναι τεχνικά εφικτή.
Επισημαίνει ότι όλο αυτό το χρόνο θα έπρεπε ήδη να έχουν ξεκινήσει οι δοκιμαστικές τομές στο συγκεκριμένο σημείο, ώστε να γνωρίζουν οι αρχαιολόγοι τι υπάρχει κάτω από το στρώμα των βυζαντινών αρχαιοτήτων. Και επικαλείται την απόφαση της Επιτροπής Αναστολών του ΣτΕ, στις 15 Ιανουαρίου, σύμφωνα με την οποία, «εφόσον κατά την έγκριση της κατασκευής του σταθμού "Βενιζέλου" δεν είχαν εξετασθεί μέτρα προστασίας του μνημείου, η διοίκηση όφειλε, πριν από την έγκριση οποιασδήποτε υλικής επέμβασης επί του συγκεκριμένου μνημείου, να ερευνήσει πλήρως διά των αρμόδιων επιστημονικών συμβουλίων και με βάση τεχνικές μελέτες τη δυνατότητα διατήρησης των αρχαιοτήτων στη θέση στην οποία αποκαλύφθηκαν, διασφαλίζοντας έτσι στο ακέραιο την αυθεντικότητά τους, εν ανάγκη και με την επιβολή όρων για τον επανασχεδιασμό της τεχνικής μελέτης του σταθμού στη συγκεκριμένη θέση».
Του ΣΑΚΗ ΑΠΟΣΤΟΛΑΚΗ sakisapostolakis0@gmail.com
Λεφτά υπάρχουν για τη συνέχιση του ανασκαφικού έργου στο Μετρό Θεσσαλονίκης, υποστηρίζει η «Αττικό Μετρό», μία ημέρα πριν από τη συζήτηση στο ΚΑΣ δύο νέων λύσεων για τις βυζαντινές αρχαιότητες στο σταθμό «Βενιζέλου».
Διαπιστώνεται ότι τεχνικές λύσεις πάντα μπορούσαν να βρεθούν και αδίκως χάθηκε ένας χρόνος για να λυθεί το θέμα, τονίζουν οι αρχαιολόγοι, που αισθάνονται δικαιωμένοι από τις εξελίξεις.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στην αυριανή συζήτηση για τις βυζαντινές αρχαιότητες του σταθμού «Βενιζέλου» στο ΚΑΣ η «Αττικό Μετρό» θα παρουσιάσει δύο νέες λύσεις, που «θα ικανοποιήσουν όλες τις πλευρές» και θα δώσουν τη δυνατότητα να συνεχιστούν οι εργασίες στο συγκεκριμένο σημείο του έργου, στο οποίο έχει σταματήσει κάθε δραστηριότητα εδώ και ένα χρόνο. Προς το παρόν δεν έχει γίνει γνωστό τι προβλέπει η νέα λύση, παρά μόνο ότι έχουν ληφθεί υπόψη οι τέσσερις προηγούμενες τεχνικές προτάσεις που είχαν καταθέσει το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και το τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος.
Στο μεταξύ, και ενώ διαρρέουν πληροφορίες για έναρξη προσλήψεων στο έργο μέσα στο άμεσο μέλλον, μείζον θέμα αποτελεί το ότι για τη συνέχιση του ανασκαφικού έργου υπάρχουν μόνο 8 εκατ. ευρώ, ποσό που αρκεί μόνο για εργασίες 3-4 μηνών.
Σύμφωνα όμως με πληροφορίες, η εξεύρεση χρημάτων για το ανασκαφικό έργο ποτέ δεν αποτελούσε ανησυχητικό παράγοντα για την «Αττικό Μετρό», καθώς ήταν και είναι εύκολο θέμα για την εταιρεία να εξοικονομήσει τους απαραίτητους πόρους. Μάλιστα, έχει ήδη ξεκινήσει η απαραίτητη διαδικασία από το ΚΑΣ ώστε να αποδεσμευτούν χρήματα από τους δεσμευμένους πόρους του προϋπολογισμού του έργου. Το μόνο που χρειάζεται, σύμφωνα με τις πληροφορίες, είναι να δοθεί το «πράσινο φως» από το ΚΑΣ, δηλαδή να γίνουν οι απαραίτητες αιτιολογήσεις και να οριστεί πού χρειάζονται ανασκαφές. Μόλις γίνει αυτό, τα χρήματα θα ληφθούν από την ήδη εγκεκριμένη χρηματοδότηση του έργου.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της «Αττικό Μετρό», το ποσό που θα απαιτηθεί θα κυμαίνεται γύρω στα 15 εκατ. ευρώ.
Δικαιωμένοι από τις εξελίξεις για τα αρχαία της «Βενιζέλου» αισθάνονται οι αρχαιολόγοι, που επί ένα χρόνο επιμένουν ότι δεν είναι δύσκολο να βρεθούν τεχνικές λύσεις ώστε να καταστεί εφικτή και η συνέχιση των εργασιών και η διατήρηση των αρχαιοτήτων. Σύμφωνα με την πρόεδρο του παραρτήματος Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων Γεωργία Στρατούλη, αποδεικνύεται ότι η λύση «και μετρό και αρχαία» ήταν και είναι τεχνικά εφικτή.
Επισημαίνει ότι όλο αυτό το χρόνο θα έπρεπε ήδη να έχουν ξεκινήσει οι δοκιμαστικές τομές στο συγκεκριμένο σημείο, ώστε να γνωρίζουν οι αρχαιολόγοι τι υπάρχει κάτω από το στρώμα των βυζαντινών αρχαιοτήτων. Και επικαλείται την απόφαση της Επιτροπής Αναστολών του ΣτΕ, στις 15 Ιανουαρίου, σύμφωνα με την οποία, «εφόσον κατά την έγκριση της κατασκευής του σταθμού "Βενιζέλου" δεν είχαν εξετασθεί μέτρα προστασίας του μνημείου, η διοίκηση όφειλε, πριν από την έγκριση οποιασδήποτε υλικής επέμβασης επί του συγκεκριμένου μνημείου, να ερευνήσει πλήρως διά των αρμόδιων επιστημονικών συμβουλίων και με βάση τεχνικές μελέτες τη δυνατότητα διατήρησης των αρχαιοτήτων στη θέση στην οποία αποκαλύφθηκαν, διασφαλίζοντας έτσι στο ακέραιο την αυθεντικότητά τους, εν ανάγκη και με την επιβολή όρων για τον επανασχεδιασμό της τεχνικής μελέτης του σταθμού στη συγκεκριμένη θέση».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.