Τρίτη 23 Σεπτεμβρίου 2014

Μετρό Θεσσαλονίκης: Επιπλέον 25 εκατ. για τις αρχαιολογικές ανασκαφές

voria.gr,23/09/2014

Στο θέμα της «Βενιζέλου» υπάρχει μεγάλη απόσταση να διανυθεί για να έρθουν σε συνεννόηση η Αττικό Μετρό και ο δήμος Θεσσαλονίκης


της Άννης Καρολίδου

Σε απόλυτη ακινησία βρίσκεται το θέμα των αρχαιοτήτων στο σταθμό «Βενιζέλου», του Μετρό Θεσσαλονίκης όταν, από την άλλη πλευρά, έχουν εξασφαλιστεί πρόσθετα κονδύλια από την Αττικό Μετρό, ύψους περίπου 25 εκατ.ευρώ, για να συνεχιστεί η αρχαιολογική ανασκαφή, ένα έργο που μέχρι σήμερα έχει απορροφήσει το ποσό των 97 εκατ., κονδύλια που αντιστοιχούν στο 10% και πλέον του προϋπολογισμού της βασικής γραμμής.

Όπως πληροφορείται η Voria.gr, στο θέμα της «Βενιζέλου» υπάρχει μεγάλη απόσταση να διανυθεί για να έρθουν σε συνεννόηση η Αττικό Μετρό και ο δήμος Θεσσαλονίκης, ο οποίος, υπενθυμίζεται, ζήτησε από το ΚΑΣ, στο τέλος Ιουλίου, την αναβολή της συζήτησης της μελέτης που εκπόνησε η Αττικό Μετρό για την ανάδειξη των αρχαιοτήτων.

Ακόμη το θέμα δεν έχει εισαχθεί σε επόμενη συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, ενώ η διευθύνουσα αρχή του έργου, δηλαδή η Αττικό Μετρό, τονίζει προς όλες τις κατευθύνσεις ότι δεν υπάρχει περίπτωση να παρακάμψει τις νόμιμες διαδικασίες, δηλαδή ότι δεν υπάρχει περίπτωση απευθείας ανάθεσης μελέτης για το σταθμό «Βενιζέλου», στην ομάδα, της οποίας τη μελετητική πρόταση υποστηρίζει ο Δήμος.

Από την άλλη μερικά, έχουν προχωρήσει οι διαδικασίες για την εξασφάλιση πρόσθετων κονδυλίων για τη συνέχιση της αρχαιολογικής έρευνας, για την οποία αρχικά είχαν προϋπολογιστεί 15 εκατ. ευρώ και είχε προβλεφθεί η ολοκλήρωσή της σε 2-3 χρόνια. Η πρόβλεψη εκείνη ήταν εξωπραγματική. Οι ανασκαφές άρχισαν το 2006 και μένει να εκτελεστεί το 25% της έρευνας, ενώ έχουν ήδη δαπανηθεί περί τα 97 εκατ. ευρώ.

Το Σεπτέμβριο του 2013, η Αττικό Μετρό ζήτησε από το υπουργείο Πολιτισμού, να εκτιμήσει το επιπλέον ποσό που απαιτείται για να ολοκληρωθεί η αρχαιολογική έρευνα. Το Μάρτιο, η εκτίμηση του ΥΠΠΟ έδωσε ένα ποσό της τάξης των 43 εκατ. ευρώ. Στη συνέχεια το θέμα πέρασε από το Τεχνικό Συμβούλιο Δημοσίων Έργων, πέρασε από την Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Συμβάσεων και ακολούθως η σύμβαση που προτείνει η Αττικό Μετρό ( σ.σ μεταξύ δ/νουσας υπηρεσίας και αναδόχου) κατατέθηκε για έγκριση στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Μόνο που αυτή η σύμβαση προβλέπει ποσό 25 εκατ. ευρώ γιατί όπως τονίσθηκε στη Voria.gr, η Αττικό Μετρό, έχει δικαίωμα, βάσει της σύμβασης που αφορά το όλο έργο, να χρηματοδοτήσει την αρχαιολογική ανασκαφή και την άμεση συντήρηση των αρχαιοτήτων και όχι άλλες δαπάνες.

Άρα θα πρέπει το ΥΠΠΟ σε συνεννόηση με το ΥΠΟΜΕΔΙ να δούνε που θα εξασφαλίσουν κονδύλια για τη δημιουργία π.χ., μικρών μουσείων μέσα στους σταθμούς του Μετρό Θεσσαλονίκης.

Το συμπέρασμα; Το τμήμα του έργου που αφορά τις αρχαιότητες που έρχονται στο φως, έχει ακόμη πολύ δρόμο να διανύσει. Άλλωστε, εκτός της υπόθεσης του σταθμού «Bενιζέλου», απομένει η ολοκλήρωση της έρευνας στο αμαξοστάσιο, στη Πυλαία, τα σημεία των εισόδων σε όλους τους σταθμούς, η ολοκλήρωση της έρευνας στο νότιο τμήμα του σταθμού «Αγία Σοφία», ενώ δεν γνωρίζουμε τι μέλλει γενέσθαι στους ανατολικούς σταθμούς, δηλαδή σε «Πατρίκιο», «Βούλγαρη» και «Νέα Ελβετία».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.