makthes.gr,11/04/2015
Η υφυπουργός Μακεδονίας-Θράκης στη "ΜτΚ": Εργάζομαι για να αναβαθμιστεί πλήρως ο ρόλος του υπουργείου.
Συνέντευξη στον Βαγγέλη Πλάκα, plakasv@gmai.com
“Αν ένας φορέας, όπως το ΥΜΑΘ, είχε αναλάβει από την αρχή την εποπτεία του έργου, τολμώ να πω ότι δεν θα έφτανε ποτέ στη σημερινή κατάστασή του”, σημειώνει η υφυπουργός Μακεδονίας-Θράκης Μαρία Κόλλια- Τσαρουχά σε συνέντευξη που παραχώρησε στη “ΜτΚ”.
“Πολλά από τα προβλήματα του μετρό Θεσσαλονίκης οφείλονται στην έλλειψη ενός ισχυρού τοπικού κυβερνητικού φορέα, που από την αρχή θα επόπτευε ουσιαστικά το έργο”, προσθέτει χαρακτηριστικά. Αναφέρεται στις αρμοδιότητες του ΥΜΑΘ, τις “κόκκινες γραμμές” των ΑΝΕΛ στις διαπραγματεύσεις της κυβέρνησης με τους εταίρους (γίνονται με το σωστό τρόπο, υπογραμμίζει) αλλά και το θέμα της επένδυσης εξόρυξης χρυσού στη Χαλκιδική: “Δεν πρέπει να γίνει ξεπούλημα της επένδυσης”, τονίζει και προσθέτει ότι “οι μεταλλευτικές επενδύσεις ενθαρρύνονται, αλλά με τέτοιους τρόπους ώστε να μην υπάρχει κόστος για το περιβάλλον”.
Σε δηλώσεις έχετε πει πως δεν έχει τόση σημασία η υποβάθμιση του ΥΜΑΘ από υπουργείο σε “υφυπουργείο”, αλλά οι αρμοδιότητες που θα έχει και ο ρόλος που θα μπορεί να διαδραματίσει. Έχει πάρει επομένως από την κυβέρνηση περισσότερες αρμοδιότητες;
Το ΥΜΑΘ έχει πάρει τις αρμοδιότητες που είχε. Το γεγονός ότι υπάγεται στο υπουργείο Εσωτερικών σημαίνει άμεση σύνδεση και επομένως καλύτερη λειτουργία και συνεργασία με την κυβέρνηση. Σημασία έχει ότι η Βόρεια Ελλάδα χρειάζεται έναν ισχυρό κυβερνητικό μηχανισμό που αντιλαμβάνεται τις ιδιαίτερες ανάγκες της, που αποτελεί περιφερειακό φορέα της κυβέρνησης και μπορεί να παρακάμψει τη γραφειοκρατία του κέντρου, παίρνοντας άμεσες αποφάσεις.
Η ανάγκη για τον αυξημένο εποπτικό ρόλο που πρέπει να διαδραματίσει το ΥΜΑΘ έγινε ήδη φανερή κατά την αντιμετώπιση των σοβαρών προβλημάτων που παρουσιάστηκαν στη Βόρεια Ελλάδα, κυρίως στις λεκάνες απορροής των διασυνοριακών ποταμών, όπου το υπουργείο ως κεντρική διοίκηση κινητοποίησε άμεσα ολόκληρο τον κρατικό μηχανισμό, για να αποφευχθούν τα χειρότερα. Δυστυχώς, η αυτοδιοίκηση δεν έχει την απαραίτητη θεσμική αρμοδιότητα για να κινητοποιήσει τμήματα του κρατικού μηχανισμού και να κάνει τις απαιτούμενες διακρατικές επαφές, κάτι που μόνο ένα υπουργείο μπορεί θεσμικά να εκπληρώσει.
Η επιδίωξή μου είναι να αναδείξω τη δράση του υπουργείου Μακεδονίας-Θράκης όπως απορρέει από τις αρμοδιότητες του υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, στο οποίο υπάγεται. Ως έναν φορέα σχεδιασμού και λήψης αποφάσεων, μέσα στο πλαίσιο της κυβερνητικής πολιτικής, που γνωρίζει τις τοπικές ιδιαιτερότητες και που εποπτεύει, αξιολογεί και συντονίζει τη δράση των οργανισμών της τοπικής αυτοδιοίκησης Α’ και Β’ βαθμού αλλά και ολόκληρου του κρατικού μηχανισμού.
Εργάζομαι για να αναβαθμιστεί πλήρως ο ρόλος του υπουργείου, κάτι που θα έχει μεγάλο όφελος για τη Μακεδονία και τη Θράκη μας.
Η έκφραση του κ. Σταθάκη, απαντώντας σε ερώτηση του ΚΚΕ, για το μετρό Θεσσαλονίκης ήταν για “πλήρη επανασχεδιασμό”. Αυτό τι σημαίνει; Ακόμη και επαναδημοπράτηση; Τι σκέφτεται η κυβέρνηση για να απεγκλωβιστεί η κατασκευή του πολύπαθου έργου;
Κατά την άποψή μου, πολλά από τα προβλήματα του μετρό Θεσσαλονίκης οφείλονται στην έλλειψη ενός ισχυρού τοπικού κυβερνητικού φορέα, που από την αρχή θα επόπτευε ουσιαστικά το έργο. Αν ένας φορέας, όπως το ΥΜΑΘ, είχε αναλάβει από την αρχή την εποπτεία του έργου, τολμώ να πω ότι δεν θα έφτανε ποτέ στη σημερινή κατάστασή του.
Αν και αυτήν τη στιγμή το μετρό Θεσσαλονίκης δεν ανήκει στην αρμοδιότητά μας, εμείς κάνουμε τις απαραίτητες παρεμβάσεις, προσπαθώντας να βοηθήσουμε στην εξεύρεση λύσεων. Συναντηθήκαμε σ’ αυτό το πλαίσιο με τους εργαζόμενους του μετρό και ανταλλάξαμε προτάσεις με το υπουργείο Υποδομών. Ο αναπληρωτής υπουργός, ο κ. Χρήστος Σπίρτζης, είναι ένας ιδιαίτερα ικανός επιστήμονας, μηχανικός και γνωρίζει πολύ καλά την κατάσταση.
Tα μέτωπα στη Βόρεια Ελλάδα είναι πολλά. Ένα από αυτά είναι τα μεταλλεία στις Σκουριές, όπου ο αρμόδιος υπουργός εξέφρασε προβληματισμό ακόμη και για νεκρό από τις εντάσεις. Απαιτείται πολιτική απόφαση και καθαρή λύση. Τι θα κάνει η κυβέρνηση; Θα σταματήσει την επένδυση;
Πράγματι, η νέα κυβέρνηση παρέλαβε μια μεγάλη “κληρονομιά” προβλημάτων. Αναλαμβάνουμε όμως την ευθύνη να τα λύσουμε, γιατί αυτή είναι η θέληση των Ελλήνων. Για αυτό δόθηκε η λαϊκή εντολή και σας διαβεβαιώνω ότι θα τιμήσουμε την ψήφο των Ελλήνων.
Το σίγουρο είναι ότι απαιτείται μια προσεκτική εξέταση του θέματος των Σκουριών πριν να παρθούν οι τελικές αποφάσεις, με γνώμονα πρωτίστως την προστασία του περιβάλλοντος, το όφελος που πρέπει να αποκομίσει το κράτος και τη διασφάλιση των συμφερόντων των εργαζομένων. Δεν επιθυμούμε να δημιουργηθεί κανένα κοινωνικό ρήγμα. Οι μεταλλευτικές επενδύσεις ενθαρρύνονται, αλλά με τέτοιους τρόπους ώστε να μην υπάρχει κόστος για το περιβάλλον.
Από την πλευρά μου, δεν μπορώ παρά να επαναλάβω τις τοποθετήσεις του κ. Καμμένου απέναντι στο θέμα: “Δεν πρέπει να γίνει ξεπούλημα της επένδυσης”.
Εξάλλου, υπάρχουν πολλοί εναλλακτικοί τρόποι για να προωθηθεί η περαιτέρω ανάπτυξη της Χαλκιδικής.
Πόσο σας προβληματίζει η καθυστέρηση σε μια λύση στις διαπραγματεύσεις με τους εταίρους; Βλέπετε ρήξη; Ποιες είναι οι κόκκινες γραμμές των ΑΝΕΛ για μία συμφωνία;
Η κυβέρνηση έχει ξεκαθαρίσει ότι δεν θέλει να φτάσουμε σε ρήξη με την Ευρωπαϊκή Ένωση. Αλλά θα πρέπει όλοι να έχουμε υπόψη μας ότι οικονομική σχέση χωρίς διαπραγμάτευση δεν μπορεί να νοηθεί ως σχέση ισότιμων εταίρων, αλλά μόνο ως σχέση υποταγής.
Οι μέχρι τώρα διαπραγματεύσεις, κατά τη γνώμη μου, τις οποίες στηρίζουμε οι Ανεξάρτητοι Έλληνες, γίνονται με το σωστό τρόπο, με τη σταθερή αποφασιστικότητα της νέας ελληνικής κυβέρνησης, με την εφαρμογή της σαφέστατης εντολής που έδωσε ο ελληνικός λαός στις εκλογές της 25ης Ιανουαρίου, με την προσεκτική εφαρμογή πίεσης σε νευραλγικά θέματα όπως οι πολεμικές αποζημιώσεις και ο λογιστικός έλεγχος του χρέους, και με την υπενθύμιση στους εταίρους μας ότι η Ελλάδα δεν είναι σε καμία περίπτωση παρίας της Ευρώπης, αλλά ένα κυρίαρχο και περήφανο κράτος με ανεκτίμητη προσφορά στην Ευρώπη.
Διαπραγματευόμαστε σκληρά και δεν δεχόμαστε αδιαμαρτύρητα διαταγές. Σε αυτήν τη μάχη ίσως το σημαντικότερο από όλα είναι να καταφέρεις να έχεις τους πολίτες στο πλευρό σου και αυτό ξεκινά από την υποχρέωση να είναι πλήρως ενημερωμένοι για τα όσα διαδραματίζονται, για να συνειδητοποιήσουν τη θέση που βρισκόμαστε αλλά και που μας είχαν οδηγήσει, καθώς και τις πραγματικές δυνατότητές μας.
Άλλο να έχεις απέναντί σου μια συγκυβέρνηση συμφερόντων, όπως η απελθούσα, και άλλο να βρεθείς απέναντι στη μεγάλη πλειοψηφία του ελληνικού λαού. Η οποία είναι πασιφανές πως αναγνωρίζει ότι σήμερα έχουμε διαπραγμάτευση, και εντέλει αυτό είναι το ζητούμενο, για αυτό και μας εξέλεξε ο ελληνικός λαός.
Δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα «Μακεδονία της Κυριακής» (11/4/2015)
Η υφυπουργός Μακεδονίας-Θράκης στη "ΜτΚ": Εργάζομαι για να αναβαθμιστεί πλήρως ο ρόλος του υπουργείου.
Συνέντευξη στον Βαγγέλη Πλάκα, plakasv@gmai.com
“Αν ένας φορέας, όπως το ΥΜΑΘ, είχε αναλάβει από την αρχή την εποπτεία του έργου, τολμώ να πω ότι δεν θα έφτανε ποτέ στη σημερινή κατάστασή του”, σημειώνει η υφυπουργός Μακεδονίας-Θράκης Μαρία Κόλλια- Τσαρουχά σε συνέντευξη που παραχώρησε στη “ΜτΚ”.
“Πολλά από τα προβλήματα του μετρό Θεσσαλονίκης οφείλονται στην έλλειψη ενός ισχυρού τοπικού κυβερνητικού φορέα, που από την αρχή θα επόπτευε ουσιαστικά το έργο”, προσθέτει χαρακτηριστικά. Αναφέρεται στις αρμοδιότητες του ΥΜΑΘ, τις “κόκκινες γραμμές” των ΑΝΕΛ στις διαπραγματεύσεις της κυβέρνησης με τους εταίρους (γίνονται με το σωστό τρόπο, υπογραμμίζει) αλλά και το θέμα της επένδυσης εξόρυξης χρυσού στη Χαλκιδική: “Δεν πρέπει να γίνει ξεπούλημα της επένδυσης”, τονίζει και προσθέτει ότι “οι μεταλλευτικές επενδύσεις ενθαρρύνονται, αλλά με τέτοιους τρόπους ώστε να μην υπάρχει κόστος για το περιβάλλον”.
Σε δηλώσεις έχετε πει πως δεν έχει τόση σημασία η υποβάθμιση του ΥΜΑΘ από υπουργείο σε “υφυπουργείο”, αλλά οι αρμοδιότητες που θα έχει και ο ρόλος που θα μπορεί να διαδραματίσει. Έχει πάρει επομένως από την κυβέρνηση περισσότερες αρμοδιότητες;
Το ΥΜΑΘ έχει πάρει τις αρμοδιότητες που είχε. Το γεγονός ότι υπάγεται στο υπουργείο Εσωτερικών σημαίνει άμεση σύνδεση και επομένως καλύτερη λειτουργία και συνεργασία με την κυβέρνηση. Σημασία έχει ότι η Βόρεια Ελλάδα χρειάζεται έναν ισχυρό κυβερνητικό μηχανισμό που αντιλαμβάνεται τις ιδιαίτερες ανάγκες της, που αποτελεί περιφερειακό φορέα της κυβέρνησης και μπορεί να παρακάμψει τη γραφειοκρατία του κέντρου, παίρνοντας άμεσες αποφάσεις.
Η ανάγκη για τον αυξημένο εποπτικό ρόλο που πρέπει να διαδραματίσει το ΥΜΑΘ έγινε ήδη φανερή κατά την αντιμετώπιση των σοβαρών προβλημάτων που παρουσιάστηκαν στη Βόρεια Ελλάδα, κυρίως στις λεκάνες απορροής των διασυνοριακών ποταμών, όπου το υπουργείο ως κεντρική διοίκηση κινητοποίησε άμεσα ολόκληρο τον κρατικό μηχανισμό, για να αποφευχθούν τα χειρότερα. Δυστυχώς, η αυτοδιοίκηση δεν έχει την απαραίτητη θεσμική αρμοδιότητα για να κινητοποιήσει τμήματα του κρατικού μηχανισμού και να κάνει τις απαιτούμενες διακρατικές επαφές, κάτι που μόνο ένα υπουργείο μπορεί θεσμικά να εκπληρώσει.
Η επιδίωξή μου είναι να αναδείξω τη δράση του υπουργείου Μακεδονίας-Θράκης όπως απορρέει από τις αρμοδιότητες του υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, στο οποίο υπάγεται. Ως έναν φορέα σχεδιασμού και λήψης αποφάσεων, μέσα στο πλαίσιο της κυβερνητικής πολιτικής, που γνωρίζει τις τοπικές ιδιαιτερότητες και που εποπτεύει, αξιολογεί και συντονίζει τη δράση των οργανισμών της τοπικής αυτοδιοίκησης Α’ και Β’ βαθμού αλλά και ολόκληρου του κρατικού μηχανισμού.
Εργάζομαι για να αναβαθμιστεί πλήρως ο ρόλος του υπουργείου, κάτι που θα έχει μεγάλο όφελος για τη Μακεδονία και τη Θράκη μας.
Η έκφραση του κ. Σταθάκη, απαντώντας σε ερώτηση του ΚΚΕ, για το μετρό Θεσσαλονίκης ήταν για “πλήρη επανασχεδιασμό”. Αυτό τι σημαίνει; Ακόμη και επαναδημοπράτηση; Τι σκέφτεται η κυβέρνηση για να απεγκλωβιστεί η κατασκευή του πολύπαθου έργου;
Κατά την άποψή μου, πολλά από τα προβλήματα του μετρό Θεσσαλονίκης οφείλονται στην έλλειψη ενός ισχυρού τοπικού κυβερνητικού φορέα, που από την αρχή θα επόπτευε ουσιαστικά το έργο. Αν ένας φορέας, όπως το ΥΜΑΘ, είχε αναλάβει από την αρχή την εποπτεία του έργου, τολμώ να πω ότι δεν θα έφτανε ποτέ στη σημερινή κατάστασή του.
Αν και αυτήν τη στιγμή το μετρό Θεσσαλονίκης δεν ανήκει στην αρμοδιότητά μας, εμείς κάνουμε τις απαραίτητες παρεμβάσεις, προσπαθώντας να βοηθήσουμε στην εξεύρεση λύσεων. Συναντηθήκαμε σ’ αυτό το πλαίσιο με τους εργαζόμενους του μετρό και ανταλλάξαμε προτάσεις με το υπουργείο Υποδομών. Ο αναπληρωτής υπουργός, ο κ. Χρήστος Σπίρτζης, είναι ένας ιδιαίτερα ικανός επιστήμονας, μηχανικός και γνωρίζει πολύ καλά την κατάσταση.
Tα μέτωπα στη Βόρεια Ελλάδα είναι πολλά. Ένα από αυτά είναι τα μεταλλεία στις Σκουριές, όπου ο αρμόδιος υπουργός εξέφρασε προβληματισμό ακόμη και για νεκρό από τις εντάσεις. Απαιτείται πολιτική απόφαση και καθαρή λύση. Τι θα κάνει η κυβέρνηση; Θα σταματήσει την επένδυση;
Πράγματι, η νέα κυβέρνηση παρέλαβε μια μεγάλη “κληρονομιά” προβλημάτων. Αναλαμβάνουμε όμως την ευθύνη να τα λύσουμε, γιατί αυτή είναι η θέληση των Ελλήνων. Για αυτό δόθηκε η λαϊκή εντολή και σας διαβεβαιώνω ότι θα τιμήσουμε την ψήφο των Ελλήνων.
Το σίγουρο είναι ότι απαιτείται μια προσεκτική εξέταση του θέματος των Σκουριών πριν να παρθούν οι τελικές αποφάσεις, με γνώμονα πρωτίστως την προστασία του περιβάλλοντος, το όφελος που πρέπει να αποκομίσει το κράτος και τη διασφάλιση των συμφερόντων των εργαζομένων. Δεν επιθυμούμε να δημιουργηθεί κανένα κοινωνικό ρήγμα. Οι μεταλλευτικές επενδύσεις ενθαρρύνονται, αλλά με τέτοιους τρόπους ώστε να μην υπάρχει κόστος για το περιβάλλον.
Από την πλευρά μου, δεν μπορώ παρά να επαναλάβω τις τοποθετήσεις του κ. Καμμένου απέναντι στο θέμα: “Δεν πρέπει να γίνει ξεπούλημα της επένδυσης”.
Εξάλλου, υπάρχουν πολλοί εναλλακτικοί τρόποι για να προωθηθεί η περαιτέρω ανάπτυξη της Χαλκιδικής.
Πόσο σας προβληματίζει η καθυστέρηση σε μια λύση στις διαπραγματεύσεις με τους εταίρους; Βλέπετε ρήξη; Ποιες είναι οι κόκκινες γραμμές των ΑΝΕΛ για μία συμφωνία;
Η κυβέρνηση έχει ξεκαθαρίσει ότι δεν θέλει να φτάσουμε σε ρήξη με την Ευρωπαϊκή Ένωση. Αλλά θα πρέπει όλοι να έχουμε υπόψη μας ότι οικονομική σχέση χωρίς διαπραγμάτευση δεν μπορεί να νοηθεί ως σχέση ισότιμων εταίρων, αλλά μόνο ως σχέση υποταγής.
Οι μέχρι τώρα διαπραγματεύσεις, κατά τη γνώμη μου, τις οποίες στηρίζουμε οι Ανεξάρτητοι Έλληνες, γίνονται με το σωστό τρόπο, με τη σταθερή αποφασιστικότητα της νέας ελληνικής κυβέρνησης, με την εφαρμογή της σαφέστατης εντολής που έδωσε ο ελληνικός λαός στις εκλογές της 25ης Ιανουαρίου, με την προσεκτική εφαρμογή πίεσης σε νευραλγικά θέματα όπως οι πολεμικές αποζημιώσεις και ο λογιστικός έλεγχος του χρέους, και με την υπενθύμιση στους εταίρους μας ότι η Ελλάδα δεν είναι σε καμία περίπτωση παρίας της Ευρώπης, αλλά ένα κυρίαρχο και περήφανο κράτος με ανεκτίμητη προσφορά στην Ευρώπη.
Διαπραγματευόμαστε σκληρά και δεν δεχόμαστε αδιαμαρτύρητα διαταγές. Σε αυτήν τη μάχη ίσως το σημαντικότερο από όλα είναι να καταφέρεις να έχεις τους πολίτες στο πλευρό σου και αυτό ξεκινά από την υποχρέωση να είναι πλήρως ενημερωμένοι για τα όσα διαδραματίζονται, για να συνειδητοποιήσουν τη θέση που βρισκόμαστε αλλά και που μας είχαν οδηγήσει, καθώς και τις πραγματικές δυνατότητές μας.
Άλλο να έχεις απέναντί σου μια συγκυβέρνηση συμφερόντων, όπως η απελθούσα, και άλλο να βρεθείς απέναντι στη μεγάλη πλειοψηφία του ελληνικού λαού. Η οποία είναι πασιφανές πως αναγνωρίζει ότι σήμερα έχουμε διαπραγμάτευση, και εντέλει αυτό είναι το ζητούμενο, για αυτό και μας εξέλεξε ο ελληνικός λαός.
Δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα «Μακεδονία της Κυριακής» (11/4/2015)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.