Τρίτη 23 Ιουνίου 2015

Η καταστροφή και η ελπίδα σ' ένα δρόμο

agelioforos.gr,23/06/2015

Οι εργασίες του μετρό έχουν μαραζώσει την οδό Δελφών μεταξύ Μ. Μπότσαρη και Π. Συνδίκα
ΤΗΣ ΝΤΕΠΥΣ ΧΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ nchiotopoulou@ekdotiki.gr

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΠΑΥΛΟΣ ΜΑΚΡΙΔΗΣ  megapress.gr

Αδεια μαγαζιά το ένα πλάι στο άλλο, με τα ενοικιαστήρια κολλημένα στις τζαμαρίες. Μια περιοχή απόλυτα μαραζωμένη, που κάποτε έσφυζε από ζωή, με τουλάχιστον 50 καταστήματα, από σούπερ μάρκετ και κομμωτήρια μέχρι ταχυφαγεία, συνεργεία αυτοκινήτων, πώλησης ειδών σπιτιού κ.ά.


Οδός Δελφών, από τη Μάρκου Μπότσαρη μέχρι την Πέτρου Συνδίκα. Ωρα μηδέν για τους ελάχιστους, τρεις - τέσσερις, επιχειρηματίες που αντιστέκονται στο μαρασμό και προσπαθούν με κάθε τρόπο να επιβιώσουν.

«Ο τζίρος μας έχει πέσει έως και 90%, έχουν απαξιωθεί οι επιχειρήσεις μας», λένε με απόγνωση επιχειρηματίες που διατηρούν καταστήματα με παντόφλες και υαλικά στο συγκεκριμένο δρόμο. Αιτία για όλα τα παραπάνω, η χρονοβόρα καθυστέρηση της κατασκευής του μετρό και του σταθμού Ανάληψη. Οι 10 μήνες για το συγκεκριμένο σταθμό έγιναν 3,5 χρόνια και το έργο είναι ακόμη στον «αέρα».



Σε απόγνωση

Οδός Δελφών 116, κατάστημα με υαλικά, από το 2000, του επιχειρηματία και απεγνωσμένου πλέον οικογενειάρχη Ζαφείρη Τζούτζια.

«Ειδοποιηθήκαμε το 2011, με επιστολή της Αττικό Μετρό, ότι θα κλείσουν το δρόμο για διάστημα 10 μηνών, για να γίνουν τα έργα για το σταθμό της Ανάληψης. Το δεκάμηνο πέρασε, το έργο δεν προχωρούσε και φτάσαμε εδώ που μας βλέπετε σήμερα», λέει ο κ. Τζούτζιας.

Το κατάστημα το οποίο νοικιάζει κάποτε απασχολούσε πέντε υπαλλήλους, τους οποίους αναγκάστηκε να απολύσει σταδιακά.

«Δεν μπορώ να πληρώσω τα μισθώματα, χρωστάω πολλά, αλλά ο νοικοκύρης δείχνει κατανόηση, είμαι πολύτεκνος με τρία ανήλικα παιδιά», λέει ο κ. Τζούτζιας, προσθέτοντας ότι όλη η οικογένειά του είναι ανασφάλιστη: «Η ασφάλεια στον ΟΑΕΕ είναι απλήρωτη εδώ και 5-6 χρόνια, απλήρωτη και η ΔΕΗ στο σπίτι και στο μαγαζί».

Ο κ. Τζούτζιας το 2013 έκανε επί ένα μήνα απεργία πείνας, «μπροστά στην είσοδο του εργοταξίου, κλονίστηκε η υγεία μου, μεταφέρθηκα στο νοσοκομείο, με αποτέλεσμα να αποκτήσω και κολπική μαρμαρυγή, και από τότε χρειάζομαι 300 ευρώ φάρμακα το μήνα, και να μην ξέρω πώς να τα καλύψω», συμπληρώνει.


Αγώνας επιβίωσης

Οδός Δελφών 118, κατάστημα με παντόφλες, από το 1987, της επιχειρηματία Ελένης Δεβετζή.

«Από το Σεπτέμβριο του 2011 που έκλεισε τελείως ο δρόμος, αντί για δέκα μήνες που μας είπαν αρχικά, για τριάμισι χρόνια, προσπαθούμε να επιβιώσουμε», λέει η κ. Δεβετζή, συμπληρώνοντας ότι «η λαμαρίνα ήταν εδώ μπροστά στο 1,20 μ., δεν μπορούσε να περάσει άνθρωπος, φοβόντουσαν, ειδικά και τη νύχτα που δεν υπήρχε επαρκής φωτισμός».

Οπως η ίδια αναφέρει, «κρατάω την επιχείρηση ακόμη, διότι στα 42 μου χρόνια δεν μπορώ να κάνω τίποτε άλλο. Ας μου βρουν μια δουλειά και να το κλείσω» και συμπληρώνει: «Είχαν πει και για μετεγκατάσταση, το οποίο ούτε αυτό μπορώ να κάνω, διότι πρέπει να κάνω ένα άλλο μαγαζί, και με τι λεφτά να κάνω ένα άλλο μαγαζί;».


Τζίρος μηδενικός

Οπως είναι αναμενόμενο, ο τζίρος των συγκεκριμένων επιχειρήσεων όλα αυτά τα χρόνια που ο δρόμος είναι κλειστός και κατ’ επέκταση έχει μαραζώσει, έχει πραγματοποιήσει κάθετη πτώση.

«Ο τζίρος είναι μηδενικός και το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι ότι απαξιώνεται η επιχείρηση», λέει ο κ. Τζούτζιας, εξηγώντας ότι τόσα χρόνια τα εμπορεύματα που πουλιούνται δεν μπορούν να αντικατασταθούν, «με αποτέλεσμα να υπάρχουν πολλές ελλείψεις σε πολλά βασικά είδη, και έτσι ο κόσμος που θέλει να μας στηρίξει έρχεται, δε βρίσκει τα είδη που θέλει να αγοράσει και φεύγει».

Από την πλευρά της, η κ. Δεβετζή έχει καταγράψει πτώση μέχρι και 90% στις πωλήσεις της, «οι πελάτες μας είχαν ακούσει για τα προβλήματα και τις λαμαρίνες και σταμάτησαν να έρχονται» λέει. Και παρά το γεγονός ότι ο δρόμος άνοιξε για ένα χρονικό διάστημα, στη συνέχεια ξανάκλεισε για 3,5 μήνες και ξανάνοιξε τον περασμένο Οκτώβριο, «δεν μπορούμε σε 2 – 5 μήνες να πούμε ότι κάναμε κάποια απόσβεση».

Πτώση στον τζίρο και μεγάλη υποβάθμιση της περιοχής επισημαίνει και ο Κωνσταντίνος Μέκιας, η οικογένεια του οποίου διατηρεί φαρμακείο επί της οδού Δελφών 122. «Εχει υποβαθμιστεί η περιοχή, έχει χαθεί η κίνηση, έχει χαθεί η ζωή», λέει στον «ΑτΚ» ο κ. Μέκιας, επισημαίνοντας ότι το έργο δεν προχωράει, «αλλά δυστυχώς εμείς δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι γι' αυτό».


Να σημειώσουμε ότι επί της Δελφών 101, στο ύψος της Μάρκου Μπότσαρη, λειτουργεί ένα ακόμη κατάστημα που κατασκευάζει κλειδιά, του Στέργιου Πετκανίτσα. Οπως αναφέρει στον «ΑτΚ» ο γαμπρός του, Δημήτρης, ο τζίρος έχει πέσει πολύ, «καλά που μας άνοιξαν και το πεζοδρόμιο», λέει.

Λόγια του αέρα

«Κύριοι υπουργοί, κύριοι βουλευτές της Θεσσαλονίκης, πού είστε;», αναγράφει το μαύρο πανό που είναι κρεμασμένο πάνω από το κατάστημα του Ζαφείρη Τζούτζια, ενώ σε ένα δεύτερο είναι γραμμένο: «Κύριε πρωθυπουργέ, ελάτε να δείτε το χάλι μας. Η Αττικό Μετρό μας κατέστρεψε».

«Εχω στείλει 13 επιστολές παντού και αντί να ψάξουν και να βρουν λύσεις, μου έρχονταν απαντήσεις μέσω της Αττικό Μετρό, ότι λυπούνται πολύ για την καταστροφή που μας έχουν προκαλέσει και για τη ζημιά που μας έχουν κάνει», διαμαρτύρεται στον «ΑτΚ» ο κ. Τζούτζιας.

Από την πλευρά της, η κ. Δεβετζή αναφέρει ότι επί 6 μήνες ζητούσε ένα σύντομο ραντεβού με τον υπουργό Μακεδονίας - Θράκης, αλλά οι προσπάθειές της απέβησαν άκαρπες.

Οπως αναφέρουν οι δυο επιχειρηματίες, κατά καιρούς τους έχουν καθησυχάσει ότι θα τους δοθεί χρηματική αποζημίωση. Κάτι που μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει. «Οι προτάσεις που έχουν κάνει, δήθεν, για ελάφρυνση των δημοτικών τελών, είναι λόγια του αέρα. Αλλωστε, δεν μας ικανοποιούν όλα αυτά», λένε, επισημαίνοντας ότι η ζημιά που έχουν πάθει είναι ανυπολόγιστη.

Τι ζητούν; «Ζητάμε χρηματική αποζημίωση για μια ζημιά που πάθαμε και δε φταίμε εμείς» και συμπληρώνουν «μια σημαντική αποζημίωση από την Αττικό Μετρό, η οποία, έστω και μετά από 5 χρόνια, να αναλάβει τις ευθύνες της, έτσι ώστε να μπορέσουμε και εμείς να ζήσουμε τις οικογένειές μας με αξιοπρέπεια».



Και η ελπίδα

Επί της Δελφών 121, στο ύψος της Π. Συνδίκα, βρίσκεται το κατάστημα του Ηλία Χρήσιμου, με μουσικά cd και dvd. Τρίτης γενιάς ο 37χρονος επιχειρηματίας διατηρεί το μαγαζί που στέκει εκεί από το 1984 και όπως εξηγεί στον «ΑτΚ», παρά το γεγονός ότι το Ιντερνετ αλλά και οι εφημερίδες και τα περιοδικά είναι ο μεγάλος του εχθρός, «έχουμε τους πελάτες μας, οι οποίοι μας ξέρουν από παλιά, είναι κυρίως μεγάλης ηλικίας και δεν έχουν γνώση του Ιντερνετ».

Οπως λέει ο ίδιος, ο τζίρος έχει πέσει, «είναι όμως σε εκείνα τα επίπεδα που μας επιτρέπει να μη χρωστάμε σε κανέναν».

Οσο για την περιοχή, «ο κόσμος είναι απογοητευμένος από την εικόνα της περιοχής, το ίδιο και οι άνθρωποι που έχουν προς ενοικίαση τα καταστήματα» και συμπληρώνει: «Ελπίζουμε, όταν τελειώσει το μετρό, η δουλειά να ανέβει, να αναπτυχθεί η περιοχή, να ανοίξουν νέες επιχειρήσεις. Ελπίζουμε, ελπίζουμε, ελπίζουμε...».



Τι αναφέρουν ο Εμπορικός Σύλλογος και το Επαγγελματικό Επιμελητήριο

«Η περιοχή έχει μαραζώσει, αυτοί οι επιχειρηματίες είναι εγκαταλειμμένοι και δυστυχώς δεν τυχαίνουν καμιάς βοήθειας», λέει στον «ΑτΚ» ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΕΕΘ), Μιχάλης Ζορπίδης, συμπληρώνοντας: «Εμείς έχουμε κάνει πολλές προσπάθειες για να τους βοηθήσουμε, δεν υπάρχει όμως καμία υποστήριξη από το κράτος».

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Παντελής Φιλιππίδης, επισημαίνει ότι κάνουν προσπάθειες, ώστε όλοι όσοι βρίσκονται στον άξονα του μετρό και επλήγησαν να αποζημιωθούν.

«Πολλοί έχουν πληρώσει για δεύτερη φορά το τίμημα του μετρό και προσπαθούμε να ανακουφίσουμε το πρόβλημά τους», λέει στον «ΑτΚ» ο κ. Φιλιππίδης, εξηγώντας ότι εξετάζουν είτε αποζημίωση από το υπουργείο Δημοσίων Εργων είτε φορολογικές ελαφρύνσεις είτε κατάργηση δημοτικών τελών και συνδρομών στα επιμελητήρια.

Το χρονικό

Η σύμβαση με την ανάδοχο κοινοπραξία ΑΕΓΕΚ IMPREGILO-ANSALDO T.S.F.-SELI-ANSALDOBREDA υπογράφηκε στις 7 Απριλίου 2006 και στα τέλη Ιουνίου του ίδιου έτους ξεκίνησε η κατασκευή του έργου. Τον Ιούνιο του 2013 υπογράφηκε η σύμβαση κατασκευής της επέκτασης του Μετρό Θεσσαλονίκης προς την Καλαμαριά με την ανάδοχο εταιρία ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ, έργο που έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ - Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Μακεδονία - Θράκη» και δανειοδοτείται από την ΕΤΕπ, με συνολικό προϋπολογισμό 518 εκατ. ευρώ (400 εκατ. ευρώ αφορούν την υπογραφείσα σύμβαση), 4,78 χλμ., 5 σταθμοί.

Το μετρό της Θεσσαλονίκης αφορά 13 σύγχρονους σταθμούς με κεντρική αποβάθρα και 9,6 χλμ. γραμμής με δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς, κόστους 1.052.000.000 ευρώ. Σε ό,τι αφορά το σταθμό «Ανάληψη», το Σεπτέμβριο του 2011, ξεκίνησε η κατασκευή των διαφραγματικών τοίχων. Τον Ιούλιο του 2012 βρισκόταν σε εξέλιξη η κατασκευή διαφραγματικών τοίχων, το ίδιο και το Φεβρουάριο του 2013, τον Οκτώβριο του 2014 είχε ολοκληρωθεί η εκσκαφή του 3ου επίπεδου (αποβάθρας) στο σταθμό και στη διασταύρωση «Ανάληψη», ενώ τον Απρίλιο του 2015 ολοκληρώθηκαν οι εργασίες για την κατασκευή φρεατίου εξαερισμού 1, ενώ σε προχωρημένο στάδιο βρίσκονται οι εργασίες για την κατασκευή της ανατολικής πρόσβασης.

Οι δε καθυστερήσεις στο συγκεκριμένο σταθμό, όπως μας εξηγούν οι ελάχιστοι επιχειρηματίες που εξακολουθούν να διατηρούν τα καταστήματά τους εκεί, προήλθαν από αστοχία μελέτης στο συγκεκριμένο σταθμό. «Συγκεκριμένα, δεν είχαν υπολογίσει τα μπαλκόνια των πολυκατοικιών που είναι δίπλα μας, με αποτέλεσμα να υπάρχουν καθυστερήσεις, για να γίνει ή επανασχεδιασμός του σταθμού ή έπρεπε να γκρεμίσουν τα μπαλκόνια», λέει ο κ. Τζούτζιας, συμπληρώνοντας: «Τελικά, έγινε επανασχεδιασμός, κάτι που είχε χρονικό και χρηματικό κόστος».






















Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.