Κυριακή 18 Μαρτίου 2007

Μνηστήρες για τον Αστακό

Ελευθεροτυπία, 18.03.2007


Του ΧΡ. ΚΙΤΣΙΟΥ

Απο τον... Αστακό Αιτωλοακαρνανίας θα περάσει, όπως όλα δείχνουν, το πολυπαθές Μετρό της Θεσσαλονίκης, καθώς το χρονοδιάγραμμα των εργασιών του θα κριθεί σε σημαντικό βαθμό από το αν η επικεφαλής της αναδόχου κοινοπραξίας ΑΕΓΕΚ πουλήσει άμεσα την Αστακός Terminal (το ιδιωτικό λιμάνι στην Αιτωλοακαρνανία).

Η σύμβαση κατασκευής του Μετρό Θεσσαλονίκης, ύψους 1,12 δισ. ευρώ, υπογράφηκε πριν από ένα χρόνο (στις 7 Απριλίου του 2006). Η επικεφαλής της κοινοπραξίας, η ΑΕΓΕΚ ( κατέχει το 28%), εμφάνιζε από τότε προβλήματα στην εξυπηρέτηση του δανεισμού της, υπήρχε όμως διάχυτη αισιοδοξία ότι χάρη και σε ένα ακόμη μεγάλο έργο όπως το μετρό θα πετύχαινε την εξασφάλιση νέου δανείου ύψους 200 εκατ. ευρώ.

Για να χορηγήσουν το δάνειο οι πιστώτριες τράπεζες (Alpha, Εμπορική, Πειραιώς κ.ά.) απαίτησαν η ΑΕΓΕΚ να δρομολογήσει πρόγραμμα εξορθολογισμού. Οι πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων της ΑΕΓΕΚ μείωσαν το δανεισμό της αλλά το δάνειο συνέχισε να μην εγκρίνεται.

Στις αρχές του έτους Alpha Bank και Πειραιώς, δύο από τις μεγάλες πιστώτριες τράπεζες της ΑΕΓΕΚ, αποφάσισαν να διαχωρίσουν τη θέση τους από τις υπόλοιπες και σε συνεργασία με τη διοίκηση της κατασκευαστικής να συντάξουν νέο σχέδιο εξυγίανσης.

Το νέο σχέδιο αντί για χορήγηση δανείου ύψους 200 εκατ. ευρώ προβλέπει αύξηση κεφαλαίου κατά 64,8 εκατ. ευρώ και πωλήσεις μη στρατηγικών συμμετοχών ώστε τα βραχυπρόθεσμα δάνεια της ΑΕΓΕΚ να περιορισθούν από 250 στα 100 εκατ. ευρώ και εν συνεχεία να αναχρηματοδοτηθούν.

Δίνουν κάλυψη

Alpha Bank και Πειραιώς ανέλαβαν μάλιστα την υποχρέωση να καλύψουν τυχόν αδιάθετες μετοχές της αύξησης, εξέλιξη που μπορεί να οδηγήσει στο να βρεθούν μετά την ολοκλήρωσή της και με ποσοστό ώς και 10% του μετοχικού κεφαλαίου της εισηγμένης.

Ηδη πουλήθηκαν το κτήμα Μέρλιν έναντι 40 εκατ. ευρώ, ακίνητα της εταιρείας έναντι 8 εκατ. ευρώ, καθώς και δύο αγροτεμάχια στην Μύκονο έναντι 4,25 εκατ. ευρώ.

Μέσω της προωθούμενης αύξησης κεφαλαίου κατά 64,8 εκατ. ευρώ θα μειωθεί ο βραχυπρόθεσμος δανεισμός κατά 50 εκατ. ευρώ. Περίπου 45 εκατ. ευρώ θα εισπράξει από την υποκατάσταση της σύμβασης χρηματοδοτικής μίσθωσης των κεντρικών της γραφείων στο Μαρούσι (περί τα 30 εκατ. ευρώ) και την είσπραξη επιδοτήσεων και επιστροφής ΦΠΑ από την Αστακός (15 εκατ. ευρώ).

Η Αστακός Terminal θα κρίνει όπως όλα δείχνουν και το πόσο σύντομα θα απαλλαγεί οριστικά από τη θηλιά των δανείων της η ΑΕΓΕΚ και, επομένως, με τι ρυθμό θα προχωρήσουν οι εργασίες των μεγάλων έργων όπως το Μετρό Θεσσαλονίκης που έχει αναλάβει.

Η κατασκευαστική έχει δεχθεί κρούση για πώληση της Αστακός, την οποία όμως απέρριψε καθώς το τίμημα (περί τα 95 με 100 εκατ. ευρώ) αξιολογήθηκε σύμφωνα με πληροφορίες ως ιδιαίτερα χαμηλό. Το πρώτο ιδιωτικό λιμάνι της χώρας για την εξυπηρέτηση τρίτων εκτιμάται από την ΑΕΓΕΚ ότι αξίζει τουλάχιστον τα διπλάσια λεφτά από αυτά που προσφέρουν οι προς το παρόν ενδιαφερόμενοι αγοραστές.

Από την άλλη, οι πιστώτριες τράπεζες που ενδιαφέρονται να το αποκτήσουν τονίζουν ότι τα κεφάλαια που θα εισρεύσουν στο ταμείο της ΑΕΓΕΚ (95 με 100 εκατ. ευρώ) θα της επιτρέψουν να μηδενίσει το βραχυπρόθεσμο δανεισμό της και να εξοικονομήσει έτσι τόκους ύψους 16 εκατ. ευρώ ετησίως.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.