Πέμπτη 25 Ιουνίου 2015

ΜΕ ΕΚΠΤΩΣΗ ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΕΙ ΤΟΝ ΑΝΑΔΟΧΟ ΤΟΥ ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Ο ΣΠΙΡΤΖΗΣ

voria.gr,25/06/2015

Αυστηρό τελεσίγραφο στην ανάδοχο Κοινοπραξία του μετρό της Θεσσαλονίκης έστειλε από τη Βουλή ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών.


Αυστηρό τελεσίγραφο στην ανάδοχο Κοινοπραξία του μετρό της Θεσσαλονίκης ότι έχει μπροστά της μία εβδομάδα περιθώριο για να αρχίσει να εκτελεί εργασίες στη βάση του χρονοδιαγράμματος της Αττικό Μετρό, έστειλε, μιλώντας από τη Βουλή, ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης.

Συγκεκριμένα, μιλώντας στην Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, παρουσία των εμπλεκόμενων φορέων, ο κ. Σπίρτζης είπε ότι αν ο ανάδοχος δεν "συνετιστεί" μέχρι την επόμενη εβδομάδα, τότε θα κηρυχθεί έκπτωτος και θα ακολουθήσει επαναδημοπράτηση του έργου.

"Κανείς δεν μπορεί να κρατάει ομήρους το έργο και την κοινωνία. Την άλλη εβδομάδα, υπάρχει προγραμματισμένη συνάντηση, που ζήτησε ο ανάδοχος. Περιμένουμε μέχρι τότε να συνετιστεί και να υιοθετήσει το χρονοδιάγραμμα έργων που έχει δώσει η Αττικό Μετρό ΑΕ, αλλιώς θα προχωρήσουμε σε επαναδημοπράτηση", είπε ο αναπληρωτής υπουργός, ο οποίος εκτίμησε ότι η σχετική διαδικασία θα διαρκέσει περίπου έξι μήνες.

Ο κ. Σπίρτζης, άρχισε να ενημερώνει την Επιτροπή της Βουλής λέγοντας πολύ χαρακτηριστικά ότι "το μετρό Θεσσαλονίκης αποτελεί πρότυπο για το πως δεν πρέπει να γίνονται τα έργα".

Ο υπουργός δεν αναφέρθηκε περαιτέρω στη γνωστή όπως είπε, προβληματική εκκίνηση του έργου που "ξεκίνησε χωρίς μελέτες, με λάθος χρονοδιάγραμμα και λάθος πρόβλεψη , χρονική και οικονομική, για τις αρχαιολογικές εργασίες, που είχαν προϋπολογιστεί στα 15 εκατ. ευρώ και θα ξεπεράσουν τα 125 εκατομμύρια που προβλέφθηκαν από το υπουργείο Πολιτισμού".

Ωστόσο, παρά τα παραπάνω προβλήματα, για τις καθυστερήσεις στο Μετρό Θεσσαλονίκης ευθύνη έχει και ο ανάδοχος, αφού σε ένα έργα προϋπολογισμού 900 εκατ. και ενώ έχουν απορροφηθεί 455 εκατ. ( τα 90 εκατ. για την αρχαιολογική έρευνα), έχει γίνει μόλις το 38% του φυσικού αντικειμένου, όταν μάλιστα, πρόσθεσε ο κ. Σπίρτζης, ο εργολάβος πήρε και 250 εκατ. δάνειο, για να χρηματοδοτήσει την κατασκευή.

Ενημερώνοντας τη Βουλή ο υπουργός είπε ότι σήμερα, στα υπόλοιπα του έργου, 93 εκατ. αφορούν έργα πολιτικού μηχανικού, 49 εκατ. τις σήραγγες, 41 εκατ. τα αρχαιολογικά, 281 εκατ. για τα ηλεκτρομηχανολογικά και 105 εκατ. ευρώ για το τροχαίο υλικό.

Αναφερόμενος στο αδιέξοδο που έχει οδηγηθεί το έργο, αφού από τον Δεκέμβριο του 2014 ο ανάδοχος δεν εκτελεί εργασίες, ο κ. Σπίρτζης τόνισε ότι η Κοινοπραξία, παρότι πήγε στα διαιτητικά δικαστήρια για να δοθούν συντομότερα λύσεις στις διαφορές της με την Αττικό Μετρό ΑΕ και τις διεκδικήσεις που έχει, στη πραγματικότητα εγείρει συνεχώς νέες διεκδικήσεις , που έχουν συνολικά φτάσει στα 682 εκατ.

Το πόσο υπερβολικές είναι αυτές οι απαιτήσεις, άφησε ξεκάθαρα να εννοηθεί ο κ. Σπίρτζης, λέγοντας ότι δεν θέλει να τις σχολιάσει. Σε ό,τι αφορά στα διαιτητικά δικαστήρια, είπε ότι οι περισσότερες αποφάσεις δικαιώνουν τον τρόπο διαχείρισης του έργου από την Αττικό Μετρό ΑΕ, ενώ οι αποφάσεις που σε περιορισμένο βαθμό δικαιώνουν τον ανάδοχο, εκτιμάται ότι θα ικανοποιήσουν τα αιτήματά του σε ποσοστό 10%.

Πιο αναλυτικά, από τις απαιτήσεις για 682 εκατ. ευρώ, εκδικάσθηκαν απαιτήσεις για 392 εκατ. ευρώ και εκκρεμεί η εκδίκαση διεκδικήσεων 290 εκατ. ευρώ. Από τα αιτήματα που συζητήθηκαν, επιδικάσθηκαν ποσά 8,9 εκατ. ευρώ ενώ εκτιμάται ότι θα προκύψει ικανοποίηση αιτημάτων επιπλέον 20 εκατ. ευρώ.

Ο ανάδοχος έχει καταθέσει αίτημα διάλυσης της σύμβασης, το οποίο δεν έκανε δεκτό η Αττικό Μετρό, αίτημα που και αυτό έχει οδηγηθεί στη διαιτησία.

Συνεπώς, υπογράμμισε ο κ. Σπίρτζης, η κοινοπραξία είναι ως και σήμερα ανάδοχος του έργου και, αν αύριο άρχιζε να δουλεύει στο έργο, αυτό θα μπορούσει να λειτουργήσει στο β' εξάμηνο του 2018, σύμφωνα με εκτίμηση της Διευθύνουσας Υπηρεσίας του Μετρό Θεσσαλονίκης.

Παρότι ο ανάδοχος "ακολουθεί πολιτική παζαριού" στις διεκδικήσεις του, το υπουργείο αποφάσισε να διαπραγματευτεί με τον ανάδοχο, για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της πόλης, στη βάση όμως μία βιώσιμης συμφωνίας που "θα μας γλύτωνε από κάποιους μήνες, σε σχέση με την επαναδημοπράτηση και, θα περιόριζε τους κινδύνους από τη συγχρηματοδότηση του έργου (σ.σ Κοινότητα)".

Όμως, στις μέχρι τώρα συναντήσεις της τριμερούς επιτροπής, προχθές έγινε η τελευταία, η Κοινοπραξία δεν έχει αλλάξει τακτική. Ωστόσο, έχει ο ανάδοχος ζητήσει μία ακόμη συνάντηση την ερχόμενη εβδομάδα. Αν σε αυτή τη συνάντηση ο ανάδοχος δεν αποδείξει ότι συνετίζεται, πλέον θα κινηθεί η διαδικασία να κηρυχθεί έκπτωτος.

Πιο συγκεκριμένα, συνετισμός σημαίνει, να ακολουθήσει το χρονοδιάγραμμα εργασιών που έχει ζητήσει η Αττικό Μετρό. Το χρονοδιάγραμμα αυτό υποβλήθηκε στις 30/12/2014 και προέβλεπε ολοκλήρωση ως τις 30/5/2015. Η Αττικό Μετρό, έδωσε μία παράταση μέχρι τις 31 Ιουλίου αν όμως την ερχόμενη εβδομάδα και μετά την συνάντηση που θα πραγματοποιηθεί, ο ανάδοχος δεν αρχίσει ξανά τις εργασίες, θα ξεκινήσουν οι διαδικασίες έκπτωσης του εργολάβουν και επαναδημοπράτησης του υπολοίπου.

Σε μια τέτοια περίπτωση, επειδή έχει γίνει προεργασία σημαντική, είπε ο κ. Σπίρτζης, η επαναδημοπράτηση θα γίνει σε διάστημα έξι μηνών. Μάλιστα, υποστήριξε ότι η επαναδημοπράτηση θα έχει και πλεονεκτήματα γιατί στη νέα σύμβαση θα προβλέπονται όλες οι πιθανές καθυστερήσεις, ενώ τα σύστημα η/μ θα είναι πιο σύγχρονης τεχνολογίας και όχι της προηγούμενης 15ετίας, ενώ θα μπορεί να υπάρχει σύνδεση με την επόμενη επέκταση προς δυσμάς.

Στο πλαίσιο της συζήτησης, η οποία έγινε μετά από επερώτηση του βουλευτή Θεσσαλονίκης Σταύρου Καλαφάτη, τοποθετήθηκαν οι βουλευτής Θεσσαλονίκης Τρ. Μηταφίδης, Κώστας Γκιουλέκας, Δ.Χαραλαμπίδου, Χρ. Ταχιάου, Σάκης Βαρδαλής, καθώς επίσης οι Γ. Δημαράς, Ε. Ζαρούλια, όπως επίσης ο Σ. Φάμελλος, η Ε. Ουζουνίδου και ο Στ. Καλαφάτης. Κατά τις τοποθετήσεις τέθηκαν ζητήματα που αφορούν ικανοποίηση των αιτημάτων των μετρόπληκτων, κατασκευής του σταθμού "Βενιζέλου" και μη κατάργησής του, προστασίας του αρχαιοτήτων, απασχόλησης των εργαζομένων αλλά και θέματα δημοπράτησης και εκτέλεσης των δημοσίων έργων.

Την ενημέρωση παρακολούθηκε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.