newsfish.gr,29/09/2015
Ο Δήμος Θεσσαλονίκης παρουσίασε την πρόταση του για το σταθμό του Μετρό της οδού Βενιζέλου στη διάρκεια της 20ης ειδικής συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου, παρουσία φορέων και βουλευτών της πόλης που έγινε χθες.
Ο Γιάννης Μπουτάρης, στην τοποθέτησή του αναφέρθηκε στην πρόταση του Δήμου, η οποία εγκρίθηκε από το ΚΑΣ στη συνεδρίαση της 15ης Σεπτεμβρίου 2015, στο σκέλος της για τη διάσωση και την ανάδειξη των αρχαιοτήτων in situ.
«Η πρόταση έχει τον χαρακτήρα της μεταβατικής λύσης: έως ότου λυθούν όλα τα τεχνικά ζητήματα που αφορούν το σταθμό, και το κατά πόσον μπορεί αυτός να κατασκευαστεί χωρίς την απόσπαση των αρχαιοτήτων. Η λύση αυτή στοχεύει στο να αποτραπούν τα προβλήματα καθημερινής λειτουργίας της πόλης (ασφαλής κυκλοφορία πεζών και οχημάτων, εμπορική δραστηριότητα, λαμαρίνες, κ.τ.λ.)» είπε ο κ. Μπουτάρης.
Ο δήμαρχος τόνισε πως « η πρόταση για την υπόγεια διάβαση στο σταθμό της Βενιζέλου, λαμβάνει υπ’ όψιν της ότι ο χρόνος κατασκευής του σταθμού δεν συμπίπτει με τον χρόνο ολοκλήρωσης του έργου, σύμφωνα και με σχετικές δηλώσεις αρμοδίων, όπως ο πρώην υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Αττικό Μετρό Α.Ε., Χρήστος Τσίτουρας και ο πρώην Γ. Γ. Δημοσίων Έργων, Στράτος Σιμόπουλος, ότι στα σημεία που υπάρχει κώλυμα, είτε με τα αρχαία της Βενιζέλου, είτε με τις απαλλοτριώσεις στη Βούλγαρη, το έργο θα συνεχίζεται υπογείως, και όταν βρεθεί λύση θα γίνουν οι υπόλοιπες εργασίες».
«Η πρόταση του Δήμου Θεσσαλονίκης συνίσταται στην ανεξαρτητοποίηση του προϋπολογισμού για τις αρχαιότητες από εκείνον για το έργο του Μετρό, δεν τίθεται θέμα κατάργησης του Σταθμού Βενιζέλου. Η θέση του Δήμου ήταν και παραμένει και «Μετρό και Αρχαία», «και Σταθμός και Αρχαία». Η ιδέα και πρόταση την οποία προώθησε ο Δήμος Θεσσαλονίκης από τις αρχές Μαΐου του 2015 και έφτασε στο ΚΑΣ στις 15 Σεπτεμβρίου λύνει προβλήματα που κανείς δεν ήθελε και δεν μπορούσε να λύσει, εξυπηρετεί άμεσα τις ανάγκες της πόλης και βοηθάει να προχωρήσει το μετρό που έχει βαλτώσει μέσα στις αντιδικίες της Αττικό Μετρό και των εργολάβων» ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Μπουτάρης.
«Ο αγώνας που έδωσε ο Δήμος από τις αρχές του 2013 μέχρι σήμερα δεν είχε ως στόχο την κατάργηση του σταθμού Βενιζέλου. Αυτό αποδεικνύεται πεντακάθαρα από την πρόσφατη γνωμοδότηση του ΚΑΣ (της 15/09/2015). Ειδικότερα, το ΚΑΣ γνωμοδότησε υπέρ της έγκρισης της πρότασης του Δήμου Θεσσαλονίκης για την κατά χώρα διατήρηση των αρχαιοτήτων που αποκαλύφθηκαν στο αρχαίο σταυροδρόμι Εγνατίας και Βενιζέλου. Η διατήρηση των αρχαιοτήτων κατά χώρα κρίθηκε από το ΚΑΣ αναγκαία «για λόγους υπέρτερου δημοσίου συμφέροντος που συνίστανται στη διαφύλαξη και προστασία της αυθεντικότητας του μοναδικού αυτού μνημειακού συνόλου για την παγκόσμια κληρονομιά».
«Επιπλέον το ΚΑΣ έκρινε ότι δεν υπάρχει εμπεριστατωμένη μελέτη για την ανάδειξη των συγκεκριμένων αρχαιοτήτων. Και ότι η παρέλευση μακρού χρόνου από την ανασκαφή εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για την ακεραιότητα των μνημείων. Έτσι, γνωμοδότησε να συνταχθεί πλήρης αρχιτεκτονική μελέτη από το Δήμο Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού και την Αττικό Μετρό, για να αναδειχθούν οι αρχαιότητες σε συνδυασμό με τα παρακείμενα μνημεία της πόλης, όπως ακριβώς ζήτησε και ο Δήμος μας. Τέλος, το ΚΑΣ πρόσθεσε ότι αυτή η ανάδειξη των αρχαιοτήτων πρέπει να μελετηθεί «ανεξάρτητα από την κατασκευή ή όχι του σταθμού». Συνεπώς, το ζήτημα της κατασκευής του σταθμού παραμένει ανοιχτό. Κυρίως, όμως, αποσυνδέονται τα δύο ζητήματα, απελευθερώνεται το ένα από το άλλο και παρέχεται η δυνατότητα να λήξει επιτέλους η σύγκρουση και ο αλληλοσπαραγμός».
Αναφορικά με την εμπειρογνωμοσύνη σχετικά με τη δυνατότητα κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου χωρίς την απόσπαση των αρχαιοτήτων, ο Δήμαρχος ενημέρωσε το Σώμα ότι οι επαφές έχουν ήδη γίνει.
Τέλος, ο Δήμαρχος τόνισε ότι το έργο του Μετρό δεν κινδυνεύει με απένταξη εξαιτίας του Σταθμού Βενιζέλου, όπως ισχυρίζονται ορισμένοι. Όπως ανέφερε, σε έγγραφο της Αττικό Μετρό προς την κατασκευάστρια Κοινοπραξία (της 24ης Μαρτίου 2014), αναφέρεται ότι «οι Σταθμοί Βενιζέλου, Βούλγαρη και Ν. Ελβετίας, όπου υπάρχουν προβλήματα έως σήμερα, αποτελούν το 5,5% του συνολικού συμβατικού αντικειμένου του έργου».
Ακολούθως ο Δήμαρχος αναφέρθηκε επιγραμματικά στις δέκα αρχές, πάνω στις οποίες στηρίζεται η πρόταση του Δήμου:
•ΑΡΧΉ της νομιμότητας: Η πρόταση κινείται σαφώς στη γραμμή του ισχύοντος δικαίου και της ΥΑ του Ιανουαρίου του 2014 [: «και μετρό και αρχαία»]
• Αρχή της χρηστής διοίκησης, της στάθμισης των συνθηκών και των αναγκών όλων και της εξυπηρέτησης και προστασίας του κοινού συμφέροντος
• Αρχή της συνύπαρξης/συμπόρευσης του τεχνικού έργου με την ανάγκη προστασίας και ανάδειξης των αρχαιοτήτων
• Αρχή της οικονομίας και της απλότητας
• Αρχή της λελογισμένης και χρηστής διαχείρισης του δημοσίου χρήματος
• Αρχή της προσβασιμότητας και της προσφοράς σε όλους και όχι μόνο στους χρήστες ή στους επιχειρηματίες κατασκευής και λειτουργίας του μετρό
• Αρχή διατήρησης και ανάδειξης της ενότητας και της ιστορικής συνέχειας της πόλης, ιδίως ως προς τα γειτνιάζοντα μέρη ενός ευρύτερου συνόλου στο ιστορικό κέντρο της
• Αρχή της αναλογίας προς άλλες ευρωπαϊκές πόλεις
• Αρχή της λήψης υπόψη εξαιρετικών και ειδικών συνθηκών και αναγκών (οι «κανόνες» και οι «εξαιρέσεις» τους)
• Αρχή της μη πρόκλησης ανεπανόρθωτων βλαβών και της μη δημιουργίας μη αναστρέψιμων καταστάσεων
Ακόμη, ο Γιάννης Μπουτάρης, παρέθεσε το ακριβές χρονολόγιο ενεργειών, από τον Απρίλιο του 2015 έως και σήμερα.
Από την πλευρά της η Καθηγήτρια του Τμήματος Αρχιτεκτόνων και Διευθύντρια του Διατμηματικού Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ «Προστασία, Συντήρηση και Αποκατάσταση Μνημείων Πολιτισμού», Αλεξάνδρα Αλεξοπούλου, παρουσίασε την προκαταρκτική επιστημονική πρόταση, η οποία προβλέπει:
•Ανάδειξη των Αρχαιοτήτων που ήρθαν στο φως στο σταθμό του Μετρό στη Βενιζέλου
•Οργανική ενσωμάτωσή τους στον μνημειακό πλούτο της άμεσης και ευρύτερης περιοχής
•Αρμονική ένταξη και οργάνωση της επισκεψιμότητάς τους στον πολεοδομικό ιστό του ιστορικού κέντρου και
•Συσχετισμό τους με το είδος της οικονομικής – εμπορικής δραστηριότητας, που για αιώνες αναπτύσσεται στο συγκεκριμένο σταυροδρόμι, όπως η μεταλλοτεχνία και η κοσμηματοτεχνία.
Ο Δήμος Θεσσαλονίκης παρουσίασε την πρόταση του για το σταθμό του Μετρό της οδού Βενιζέλου στη διάρκεια της 20ης ειδικής συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου, παρουσία φορέων και βουλευτών της πόλης που έγινε χθες.
Ο Γιάννης Μπουτάρης, στην τοποθέτησή του αναφέρθηκε στην πρόταση του Δήμου, η οποία εγκρίθηκε από το ΚΑΣ στη συνεδρίαση της 15ης Σεπτεμβρίου 2015, στο σκέλος της για τη διάσωση και την ανάδειξη των αρχαιοτήτων in situ.
«Η πρόταση έχει τον χαρακτήρα της μεταβατικής λύσης: έως ότου λυθούν όλα τα τεχνικά ζητήματα που αφορούν το σταθμό, και το κατά πόσον μπορεί αυτός να κατασκευαστεί χωρίς την απόσπαση των αρχαιοτήτων. Η λύση αυτή στοχεύει στο να αποτραπούν τα προβλήματα καθημερινής λειτουργίας της πόλης (ασφαλής κυκλοφορία πεζών και οχημάτων, εμπορική δραστηριότητα, λαμαρίνες, κ.τ.λ.)» είπε ο κ. Μπουτάρης.
Ο δήμαρχος τόνισε πως « η πρόταση για την υπόγεια διάβαση στο σταθμό της Βενιζέλου, λαμβάνει υπ’ όψιν της ότι ο χρόνος κατασκευής του σταθμού δεν συμπίπτει με τον χρόνο ολοκλήρωσης του έργου, σύμφωνα και με σχετικές δηλώσεις αρμοδίων, όπως ο πρώην υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Αττικό Μετρό Α.Ε., Χρήστος Τσίτουρας και ο πρώην Γ. Γ. Δημοσίων Έργων, Στράτος Σιμόπουλος, ότι στα σημεία που υπάρχει κώλυμα, είτε με τα αρχαία της Βενιζέλου, είτε με τις απαλλοτριώσεις στη Βούλγαρη, το έργο θα συνεχίζεται υπογείως, και όταν βρεθεί λύση θα γίνουν οι υπόλοιπες εργασίες».
«Η πρόταση του Δήμου Θεσσαλονίκης συνίσταται στην ανεξαρτητοποίηση του προϋπολογισμού για τις αρχαιότητες από εκείνον για το έργο του Μετρό, δεν τίθεται θέμα κατάργησης του Σταθμού Βενιζέλου. Η θέση του Δήμου ήταν και παραμένει και «Μετρό και Αρχαία», «και Σταθμός και Αρχαία». Η ιδέα και πρόταση την οποία προώθησε ο Δήμος Θεσσαλονίκης από τις αρχές Μαΐου του 2015 και έφτασε στο ΚΑΣ στις 15 Σεπτεμβρίου λύνει προβλήματα που κανείς δεν ήθελε και δεν μπορούσε να λύσει, εξυπηρετεί άμεσα τις ανάγκες της πόλης και βοηθάει να προχωρήσει το μετρό που έχει βαλτώσει μέσα στις αντιδικίες της Αττικό Μετρό και των εργολάβων» ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Μπουτάρης.
«Ο αγώνας που έδωσε ο Δήμος από τις αρχές του 2013 μέχρι σήμερα δεν είχε ως στόχο την κατάργηση του σταθμού Βενιζέλου. Αυτό αποδεικνύεται πεντακάθαρα από την πρόσφατη γνωμοδότηση του ΚΑΣ (της 15/09/2015). Ειδικότερα, το ΚΑΣ γνωμοδότησε υπέρ της έγκρισης της πρότασης του Δήμου Θεσσαλονίκης για την κατά χώρα διατήρηση των αρχαιοτήτων που αποκαλύφθηκαν στο αρχαίο σταυροδρόμι Εγνατίας και Βενιζέλου. Η διατήρηση των αρχαιοτήτων κατά χώρα κρίθηκε από το ΚΑΣ αναγκαία «για λόγους υπέρτερου δημοσίου συμφέροντος που συνίστανται στη διαφύλαξη και προστασία της αυθεντικότητας του μοναδικού αυτού μνημειακού συνόλου για την παγκόσμια κληρονομιά».
«Επιπλέον το ΚΑΣ έκρινε ότι δεν υπάρχει εμπεριστατωμένη μελέτη για την ανάδειξη των συγκεκριμένων αρχαιοτήτων. Και ότι η παρέλευση μακρού χρόνου από την ανασκαφή εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για την ακεραιότητα των μνημείων. Έτσι, γνωμοδότησε να συνταχθεί πλήρης αρχιτεκτονική μελέτη από το Δήμο Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού και την Αττικό Μετρό, για να αναδειχθούν οι αρχαιότητες σε συνδυασμό με τα παρακείμενα μνημεία της πόλης, όπως ακριβώς ζήτησε και ο Δήμος μας. Τέλος, το ΚΑΣ πρόσθεσε ότι αυτή η ανάδειξη των αρχαιοτήτων πρέπει να μελετηθεί «ανεξάρτητα από την κατασκευή ή όχι του σταθμού». Συνεπώς, το ζήτημα της κατασκευής του σταθμού παραμένει ανοιχτό. Κυρίως, όμως, αποσυνδέονται τα δύο ζητήματα, απελευθερώνεται το ένα από το άλλο και παρέχεται η δυνατότητα να λήξει επιτέλους η σύγκρουση και ο αλληλοσπαραγμός».
Αναφορικά με την εμπειρογνωμοσύνη σχετικά με τη δυνατότητα κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου χωρίς την απόσπαση των αρχαιοτήτων, ο Δήμαρχος ενημέρωσε το Σώμα ότι οι επαφές έχουν ήδη γίνει.
Τέλος, ο Δήμαρχος τόνισε ότι το έργο του Μετρό δεν κινδυνεύει με απένταξη εξαιτίας του Σταθμού Βενιζέλου, όπως ισχυρίζονται ορισμένοι. Όπως ανέφερε, σε έγγραφο της Αττικό Μετρό προς την κατασκευάστρια Κοινοπραξία (της 24ης Μαρτίου 2014), αναφέρεται ότι «οι Σταθμοί Βενιζέλου, Βούλγαρη και Ν. Ελβετίας, όπου υπάρχουν προβλήματα έως σήμερα, αποτελούν το 5,5% του συνολικού συμβατικού αντικειμένου του έργου».
Ακολούθως ο Δήμαρχος αναφέρθηκε επιγραμματικά στις δέκα αρχές, πάνω στις οποίες στηρίζεται η πρόταση του Δήμου:
•ΑΡΧΉ της νομιμότητας: Η πρόταση κινείται σαφώς στη γραμμή του ισχύοντος δικαίου και της ΥΑ του Ιανουαρίου του 2014 [: «και μετρό και αρχαία»]
• Αρχή της χρηστής διοίκησης, της στάθμισης των συνθηκών και των αναγκών όλων και της εξυπηρέτησης και προστασίας του κοινού συμφέροντος
• Αρχή της συνύπαρξης/συμπόρευσης του τεχνικού έργου με την ανάγκη προστασίας και ανάδειξης των αρχαιοτήτων
• Αρχή της οικονομίας και της απλότητας
• Αρχή της λελογισμένης και χρηστής διαχείρισης του δημοσίου χρήματος
• Αρχή της προσβασιμότητας και της προσφοράς σε όλους και όχι μόνο στους χρήστες ή στους επιχειρηματίες κατασκευής και λειτουργίας του μετρό
• Αρχή διατήρησης και ανάδειξης της ενότητας και της ιστορικής συνέχειας της πόλης, ιδίως ως προς τα γειτνιάζοντα μέρη ενός ευρύτερου συνόλου στο ιστορικό κέντρο της
• Αρχή της αναλογίας προς άλλες ευρωπαϊκές πόλεις
• Αρχή της λήψης υπόψη εξαιρετικών και ειδικών συνθηκών και αναγκών (οι «κανόνες» και οι «εξαιρέσεις» τους)
• Αρχή της μη πρόκλησης ανεπανόρθωτων βλαβών και της μη δημιουργίας μη αναστρέψιμων καταστάσεων
Ακόμη, ο Γιάννης Μπουτάρης, παρέθεσε το ακριβές χρονολόγιο ενεργειών, από τον Απρίλιο του 2015 έως και σήμερα.
Από την πλευρά της η Καθηγήτρια του Τμήματος Αρχιτεκτόνων και Διευθύντρια του Διατμηματικού Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ «Προστασία, Συντήρηση και Αποκατάσταση Μνημείων Πολιτισμού», Αλεξάνδρα Αλεξοπούλου, παρουσίασε την προκαταρκτική επιστημονική πρόταση, η οποία προβλέπει:
•Ανάδειξη των Αρχαιοτήτων που ήρθαν στο φως στο σταθμό του Μετρό στη Βενιζέλου
•Οργανική ενσωμάτωσή τους στον μνημειακό πλούτο της άμεσης και ευρύτερης περιοχής
•Αρμονική ένταξη και οργάνωση της επισκεψιμότητάς τους στον πολεοδομικό ιστό του ιστορικού κέντρου και
•Συσχετισμό τους με το είδος της οικονομικής – εμπορικής δραστηριότητας, που για αιώνες αναπτύσσεται στο συγκεκριμένο σταυροδρόμι, όπως η μεταλλοτεχνία και η κοσμηματοτεχνία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.