makthes.gr,28/09/2015
Νωρίτερα 21 φορείς της πόλης είχαν καταθέσει υπόμνημά με αίτημα την προώθηση του Μετρό ως έργου εθνικής προτεραιότητας, υποστηρίζοντας τη λύση της απόσπασης και στη συνέχεια της επανατοποθέτησης των αρχαίων στο σταθμό Βενιζέλου
"Οι αστοχίες και οι καθυστερήσεις που προέκυψαν από τις κακές αρχικές εκτιμήσεις για το Μετρό δημιούργησαν μια κατάσταση κι έπρεπε να βρεθεί 'αποδιοπομπαίος τράγος'. Η πολιτεία θεώρησε πως αυτός ο 'αποδιοπομπαίος τράγος' μπορούσε να ήταν ο Δήμος", ανέφερε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης, από το ΒΉΜΑ του δημοτικού συμβουλίου σε ειδική σημερινή συνεδρίαση για το θέμα του Μετρό και το σταθμό της οδού Βενιζέλου.
Ο κ.Μπουτάρης αναφέρθηκε στην πρόταση του Δήμου Θεσσαλονίκης, που έγινε αποδεκτή από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, σύμφωνα με την οποία θα δημιουργηθεί μια υπόγεια διάβαση από την πλατεία Αλκαζάρ προς την πλατεία Καπνεργατών, κάτω από την Εγνατία, ώστε ο κόσμος να διασχίζει την Εγνατία υπογείως και να βρίσκεται μέσα στον αρχαιολογικό χώρο και το οδόστρωμα να αποδοθεί στην κυκλοφορία και να απομακρυνθούν οι λαμαρίνες του εργοταξίου, απελευθερώνοντας την τοπική αγορά.
"Κάποιοι λένε ότι εξαιτίας αυτής της πρότασής μας δεν θα γίνει ο Σταθμός Βενιζέλου. Ότι ο Δήμος Θεσσαλονίκης άλλαξε τη θέση του για το Σταθμό Βενιζέλου", είπε ο κ.Μπουτάρης, υπογραμμίζοντας: "Η θέση μας ήταν και παραμένει "Μετρό και Αρχαία", "και Σταθμός και Αρχαία", όπως την έχουμε διατυπώσει αμέτρητες φορές μέχρι σήμερα".
Ο Γιάννης Μπουτάρης χαρακτήρισε το έργο του Μετρό νέο "γεφύρι της Άρτας" και τον εαυτό του "τον πρωτομάστορα". "Όσοι πολεμούν λυσσασμένα την πρόταση του Δήμου, είναι μια υποκρισία για να κρυφτούν σε μεγάλο βαθμό οι όποιες ευθύνες και τα λάθη, της Αττικό Μετρό και των υπουργείων. Είναι το καινούριο 'γεφύρι της Άρτας', και να φορτώσουν όλες τις ευθύνες στα αρχαία και στο Δήμο Θεσσαλονίκης που κάνει τη δουλειά του. Και βεβαίως, αφού δεν υπάρχει πρωτομάστορας να ψάξουν τη γυναίκα του, πάρτε τον δήμαρχο και κάντε ό,τι θέλετε".
Ο διευθυντής του Μετρό Θεσσαλονίκης, Γιώργος Κωνσταντινίδης, ο οποίος έδωσε το παρών στη συνεδρίαση, υποστήριξε πως "δυσκολίες υπάρχουν, τίποτα δεν είναι ακατασκεύαστο στο κόσμο, όμως υπάρχει κόστος, χρόνος, αβεβαιότητες. Σε κάθε περίπτωση δεν μπορούμε να αφήσουμε το έργο και την πόλη χωρίς το Μετρό για ένα σταθμό. Για το δέντρο δεν θα χάσουμε το δάσος".
Σε διευκρίνισή του ο κ.Κωνσταντινίδης συμπλήρωσε πως η πρόταση του Δήμου Θεσσαλονίκης που παρουσιάστηκε από την αρχαιολόγο, Αλέκα Αλεξοπούλου, "σε θεωρητικό επίπεδο είναι εφικτό, πρακτικά όμως δεν μπορούν να υπάρξουν οι αρχαιότητες χωρίς να μετακινηθούν".
Η αντιπολίτευση
Ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης, Σταύρος Καλαφάτης, στην τοποθέτησή του, έκανε λόγο για "συνεδρίαση παρωδία", ενώ κατηγόρησε τον δήμαρχο, Γιάννη Μπουτάρη, πως "πολιτικά δεν κάνει ό,τι μπορεί για να γίνει το έργο ολοκληρωμένο".
Η Ρία Καλφακάκου, επικεφαλής της παράταξης "Θεσσαλονίκη: Ανοιχτή Πόλη", ανέφερε πως "ήρθαμε εδώ μη ξέροντας καλά-καλά τι έχει συμβεί. Γιατί ο δήμαρχος δεν έκανε μια διαβούλευση; Το ζητούμενο είναι να κατασκευαστεί το Μετρό και να διαφυλαχτούν τα αρχαία".
Ο Γιάννης Δελής από τη "Λαϊκή Συσπείρωση" είπε πως "ο σταθμός της Βενιζέλου δεν πρέπει να καταργηθεί αλλά να λειτουργήσει". Η Ελεάννα Ιωαννίδου από τις "Γειτονιές σε Δράση" εξέφρασε την άποψη πως το "έργο φαίνεται πως δεν μπορεί να γίνει και να ολοκληρωθεί, ενώ δεν υπάρχει ολοκληρωμένη μελέτη από την Αττικό Μετρό για απόσπαση και επανατοποθέτηση", ενώ από την παράταξη "Μένουμε Θεσσαλονίκη" ο Γιώργος Ρακκάς υποστήριξε ότι "δεν έχει δείξει καμία σοβαρότητα η πολιτεία και είναι ντροπή για το κράτος".
Στη σύσκεψη έδωσαν το παρών και αναφέρθηκαν στο θέμα του μετρό ο υφυπουργός Εξωτερικών Δημήτρης Μάρδας και οι βουλευτές Τριαντάφυλλος Μηταφίδης, Σωκράτης Φάμελλος, Τάσος Κουράκης, Ελενα Ράπτη, Σάκης Βαρδαλής, καθώς και εκπρόσωποι επιμελητηρίων και φορέων της πόλης, που άσκησαν κριτική στη διοίκηση Μπουτάρη και απαίτησαν να προχωρήσει και να ολοκληρωθεί το έργο του Μετρό.
Μέτωπο φορέων κατά της απόφασης του ΚΑΣ
Νωρίτερα 21 φορείς της πόλης είχαν καταθέσει υπόμνημά με αίτημα την προώθηση του Μετρό ως έργου εθνικής προτεραιότητας, υποστηρίζοντας τη λύση της απόσπασης και στη συνέχεια της επανατοποθέτησης των αρχαίων στο σταθμό Βενιζέλου.
"Θεωρώντας ότι 'ο κόμπος έχει φτάσει πλέον στο χτένι', εμείς, οι διοικήσεις των επιστημονικών, επιχειρηματικών και κοινωνικών φορέων της πόλης, που εκπροσωπούμε χιλιάδες επιστήμονες, επαγγελματίες και επιχειρήσεις της Βόρειας Ελλάδας, ζητούμε να γίνουν όλες οι απαραίτητες ενέργειες ώστε να συνεχιστεί το έργο και να αντιμετωπιστεί άμεσα το ζήτημα που έχει ανακύψει στον σταθμό Βενιζέλου με τις αρχαιότητες. Λύσεις υπάρχουν και έχουν τεκμηριωθεί επιστημονικά. Το Μετρό Θεσσαλονίκης δεν είναι δυνατόν να λειτουργήσει χωρίς τον σταθμό Βενιζέλου κι αυτό είναι αδιαμφισβήτητο" υποστηρίζουν στο υπόμνημα.
Οι φορείς ζητούν ακόμη τη σύνταξη νέου ρεαλιστικού χρονοδιαγράμματος για το έργο. Το υπόμνημα συντάχθηκε σε συνέχεια σύσκεψης, η οποία πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 23 Σεπτεμβρίου 2015, με πρωτοβουλία του προέδρου του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Παντελή Φιλιππίδη.
Σε ό,τι αφορά τον σταθμό Βενιζέλου, στο υπόμνημα τονίζεται ότι η συντριπτική πλειοψηφία των ειδικών επιστημόνων συνομολόγησε, συμφώνησε και χαιρέτισε τη λύση της συνύπαρξης αρχαίων- Μετρό. Ειδική διεπιστημονική ομάδα κατέληξε στη λύση της προσωρινής απόσπασης των αρχαιοτήτων και την επανατοποθέτηση και ανάδειξη ποσοστού 85%-95% αυτών στον φυσικό τους χώρο, αφότου ολοκληρωθεί η κατασκευή του σταθμού. Η λύση αυτή ήταν γρήγορη (με σχεδόν μηδενική χρονική καθυστέρηση), είχε χαμηλό κόστος (μόλις 0,6%-0,8% του συνολικού προϋπολογισμού του έργου) και διασφάλιζε την προστασία των ευρημάτων.
"Με βάση όλα τα παραπάνω γίνεται σαφές ότι οι νέες επιπλοκές που έχουν προκληθεί στο έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης μετά και την πρόσφατη απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ), στην ουσία δημιουργούν αναίτια προβλήματα στην ομαλή εκτέλεσή του. Κι αυτό, ενώ η λύση της προσωρινής απόσπασης και επανατοποθέτησης ικανοποιεί όλες τις προϋποθέσεις, διασφαλίζοντας την απρόσκοπτη λειτουργία του Μετρό, την προστασία των αρχαιοτήτων, αλλά και τη βέλτιστη ενσωμάτωσή τους στην καθημερινότητα των χιλιάδων κατοίκων και επισκεπτών της πόλης, που θα χρησιμοποιούν το Μετρό" σημειώνουν και ζητούν από την κυβέρνηση να προβεί σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες, ώστε το έργο να προχωρήσει επιτέλους απρόσκοπτα και από την τοπική αυτοδιοίκηση να υποστηρίξει το έργο και να βοηθήσει, ως οφείλει, την άμεση συνέχισή του.
Το υπόμνημα υπογράφουν: τα επιμελητήρια Εμποροβιομηχανικό (ΕΒΕΘ), Βιοτεχνικό (ΒΕΘ) και Επαγγελματικό (ΕΕΘ) Θεσσαλονίκης και Τεχνικό (ΤΕΕ/ΤΚΜ), Οικονομικό (ΟΕΕ/ΤΚΜ) και Γεωτεχνικό Κεντρικής Μακεδονίας (ΓΕΩΤΕΕ-ΚΜ), οι σύνδεσμοι Βιομηχανιών (ΣΒΒΕ) και Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδας (ΣΕΒΕ), οι ομοσπονδίες Εμπορίου, Παραγωγικότητας και Επιχειρηματικότητας Κεντρικής-Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης (ΟΕΠΕΚΑΜΘ),Επαγγελματιών Εμπόρων Θεσσαλονίκης (ΟΕΕΘ) και Βιοτεχνικών Σωματείων Θεσσαλονίκης (ΟΒΣΘ), οι Εμπορικοί Σύλλογοι Θεσσαλονίκης (ΕΣΘ) και Καλαμαριάς, η Ένωση Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης (ΕΞΘ), οι σύλλογοι Δικηγορικός (ΔΣΘ) και Φαρμακευτικός Θεσσαλονίκης (ΦΣΘ), ο Σύνδεσμος Επιχειρηματιών Ελλάδος, το Ινστιτούτο Ανάπτυξης Εμπορίου, ο Σύλλογος Οπτικών-Οπτομετρών Βορείου ΅Ελλάδος, ο Σύνδεσμος Εκδοτών Βορείου Ελλάδας και ο Σύνδεσμος Κοσμηματοπωλών-Ωρολογοπωλών.
Νωρίτερα 21 φορείς της πόλης είχαν καταθέσει υπόμνημά με αίτημα την προώθηση του Μετρό ως έργου εθνικής προτεραιότητας, υποστηρίζοντας τη λύση της απόσπασης και στη συνέχεια της επανατοποθέτησης των αρχαίων στο σταθμό Βενιζέλου
"Οι αστοχίες και οι καθυστερήσεις που προέκυψαν από τις κακές αρχικές εκτιμήσεις για το Μετρό δημιούργησαν μια κατάσταση κι έπρεπε να βρεθεί 'αποδιοπομπαίος τράγος'. Η πολιτεία θεώρησε πως αυτός ο 'αποδιοπομπαίος τράγος' μπορούσε να ήταν ο Δήμος", ανέφερε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης, από το ΒΉΜΑ του δημοτικού συμβουλίου σε ειδική σημερινή συνεδρίαση για το θέμα του Μετρό και το σταθμό της οδού Βενιζέλου.
Ο κ.Μπουτάρης αναφέρθηκε στην πρόταση του Δήμου Θεσσαλονίκης, που έγινε αποδεκτή από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, σύμφωνα με την οποία θα δημιουργηθεί μια υπόγεια διάβαση από την πλατεία Αλκαζάρ προς την πλατεία Καπνεργατών, κάτω από την Εγνατία, ώστε ο κόσμος να διασχίζει την Εγνατία υπογείως και να βρίσκεται μέσα στον αρχαιολογικό χώρο και το οδόστρωμα να αποδοθεί στην κυκλοφορία και να απομακρυνθούν οι λαμαρίνες του εργοταξίου, απελευθερώνοντας την τοπική αγορά.
"Κάποιοι λένε ότι εξαιτίας αυτής της πρότασής μας δεν θα γίνει ο Σταθμός Βενιζέλου. Ότι ο Δήμος Θεσσαλονίκης άλλαξε τη θέση του για το Σταθμό Βενιζέλου", είπε ο κ.Μπουτάρης, υπογραμμίζοντας: "Η θέση μας ήταν και παραμένει "Μετρό και Αρχαία", "και Σταθμός και Αρχαία", όπως την έχουμε διατυπώσει αμέτρητες φορές μέχρι σήμερα".
Ο Γιάννης Μπουτάρης χαρακτήρισε το έργο του Μετρό νέο "γεφύρι της Άρτας" και τον εαυτό του "τον πρωτομάστορα". "Όσοι πολεμούν λυσσασμένα την πρόταση του Δήμου, είναι μια υποκρισία για να κρυφτούν σε μεγάλο βαθμό οι όποιες ευθύνες και τα λάθη, της Αττικό Μετρό και των υπουργείων. Είναι το καινούριο 'γεφύρι της Άρτας', και να φορτώσουν όλες τις ευθύνες στα αρχαία και στο Δήμο Θεσσαλονίκης που κάνει τη δουλειά του. Και βεβαίως, αφού δεν υπάρχει πρωτομάστορας να ψάξουν τη γυναίκα του, πάρτε τον δήμαρχο και κάντε ό,τι θέλετε".
Ο διευθυντής του Μετρό Θεσσαλονίκης, Γιώργος Κωνσταντινίδης, ο οποίος έδωσε το παρών στη συνεδρίαση, υποστήριξε πως "δυσκολίες υπάρχουν, τίποτα δεν είναι ακατασκεύαστο στο κόσμο, όμως υπάρχει κόστος, χρόνος, αβεβαιότητες. Σε κάθε περίπτωση δεν μπορούμε να αφήσουμε το έργο και την πόλη χωρίς το Μετρό για ένα σταθμό. Για το δέντρο δεν θα χάσουμε το δάσος".
Σε διευκρίνισή του ο κ.Κωνσταντινίδης συμπλήρωσε πως η πρόταση του Δήμου Θεσσαλονίκης που παρουσιάστηκε από την αρχαιολόγο, Αλέκα Αλεξοπούλου, "σε θεωρητικό επίπεδο είναι εφικτό, πρακτικά όμως δεν μπορούν να υπάρξουν οι αρχαιότητες χωρίς να μετακινηθούν".
Η αντιπολίτευση
Ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης, Σταύρος Καλαφάτης, στην τοποθέτησή του, έκανε λόγο για "συνεδρίαση παρωδία", ενώ κατηγόρησε τον δήμαρχο, Γιάννη Μπουτάρη, πως "πολιτικά δεν κάνει ό,τι μπορεί για να γίνει το έργο ολοκληρωμένο".
Η Ρία Καλφακάκου, επικεφαλής της παράταξης "Θεσσαλονίκη: Ανοιχτή Πόλη", ανέφερε πως "ήρθαμε εδώ μη ξέροντας καλά-καλά τι έχει συμβεί. Γιατί ο δήμαρχος δεν έκανε μια διαβούλευση; Το ζητούμενο είναι να κατασκευαστεί το Μετρό και να διαφυλαχτούν τα αρχαία".
Ο Γιάννης Δελής από τη "Λαϊκή Συσπείρωση" είπε πως "ο σταθμός της Βενιζέλου δεν πρέπει να καταργηθεί αλλά να λειτουργήσει". Η Ελεάννα Ιωαννίδου από τις "Γειτονιές σε Δράση" εξέφρασε την άποψη πως το "έργο φαίνεται πως δεν μπορεί να γίνει και να ολοκληρωθεί, ενώ δεν υπάρχει ολοκληρωμένη μελέτη από την Αττικό Μετρό για απόσπαση και επανατοποθέτηση", ενώ από την παράταξη "Μένουμε Θεσσαλονίκη" ο Γιώργος Ρακκάς υποστήριξε ότι "δεν έχει δείξει καμία σοβαρότητα η πολιτεία και είναι ντροπή για το κράτος".
Στη σύσκεψη έδωσαν το παρών και αναφέρθηκαν στο θέμα του μετρό ο υφυπουργός Εξωτερικών Δημήτρης Μάρδας και οι βουλευτές Τριαντάφυλλος Μηταφίδης, Σωκράτης Φάμελλος, Τάσος Κουράκης, Ελενα Ράπτη, Σάκης Βαρδαλής, καθώς και εκπρόσωποι επιμελητηρίων και φορέων της πόλης, που άσκησαν κριτική στη διοίκηση Μπουτάρη και απαίτησαν να προχωρήσει και να ολοκληρωθεί το έργο του Μετρό.
Μέτωπο φορέων κατά της απόφασης του ΚΑΣ
Νωρίτερα 21 φορείς της πόλης είχαν καταθέσει υπόμνημά με αίτημα την προώθηση του Μετρό ως έργου εθνικής προτεραιότητας, υποστηρίζοντας τη λύση της απόσπασης και στη συνέχεια της επανατοποθέτησης των αρχαίων στο σταθμό Βενιζέλου.
"Θεωρώντας ότι 'ο κόμπος έχει φτάσει πλέον στο χτένι', εμείς, οι διοικήσεις των επιστημονικών, επιχειρηματικών και κοινωνικών φορέων της πόλης, που εκπροσωπούμε χιλιάδες επιστήμονες, επαγγελματίες και επιχειρήσεις της Βόρειας Ελλάδας, ζητούμε να γίνουν όλες οι απαραίτητες ενέργειες ώστε να συνεχιστεί το έργο και να αντιμετωπιστεί άμεσα το ζήτημα που έχει ανακύψει στον σταθμό Βενιζέλου με τις αρχαιότητες. Λύσεις υπάρχουν και έχουν τεκμηριωθεί επιστημονικά. Το Μετρό Θεσσαλονίκης δεν είναι δυνατόν να λειτουργήσει χωρίς τον σταθμό Βενιζέλου κι αυτό είναι αδιαμφισβήτητο" υποστηρίζουν στο υπόμνημα.
Οι φορείς ζητούν ακόμη τη σύνταξη νέου ρεαλιστικού χρονοδιαγράμματος για το έργο. Το υπόμνημα συντάχθηκε σε συνέχεια σύσκεψης, η οποία πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 23 Σεπτεμβρίου 2015, με πρωτοβουλία του προέδρου του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Παντελή Φιλιππίδη.
Σε ό,τι αφορά τον σταθμό Βενιζέλου, στο υπόμνημα τονίζεται ότι η συντριπτική πλειοψηφία των ειδικών επιστημόνων συνομολόγησε, συμφώνησε και χαιρέτισε τη λύση της συνύπαρξης αρχαίων- Μετρό. Ειδική διεπιστημονική ομάδα κατέληξε στη λύση της προσωρινής απόσπασης των αρχαιοτήτων και την επανατοποθέτηση και ανάδειξη ποσοστού 85%-95% αυτών στον φυσικό τους χώρο, αφότου ολοκληρωθεί η κατασκευή του σταθμού. Η λύση αυτή ήταν γρήγορη (με σχεδόν μηδενική χρονική καθυστέρηση), είχε χαμηλό κόστος (μόλις 0,6%-0,8% του συνολικού προϋπολογισμού του έργου) και διασφάλιζε την προστασία των ευρημάτων.
"Με βάση όλα τα παραπάνω γίνεται σαφές ότι οι νέες επιπλοκές που έχουν προκληθεί στο έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης μετά και την πρόσφατη απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ), στην ουσία δημιουργούν αναίτια προβλήματα στην ομαλή εκτέλεσή του. Κι αυτό, ενώ η λύση της προσωρινής απόσπασης και επανατοποθέτησης ικανοποιεί όλες τις προϋποθέσεις, διασφαλίζοντας την απρόσκοπτη λειτουργία του Μετρό, την προστασία των αρχαιοτήτων, αλλά και τη βέλτιστη ενσωμάτωσή τους στην καθημερινότητα των χιλιάδων κατοίκων και επισκεπτών της πόλης, που θα χρησιμοποιούν το Μετρό" σημειώνουν και ζητούν από την κυβέρνηση να προβεί σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες, ώστε το έργο να προχωρήσει επιτέλους απρόσκοπτα και από την τοπική αυτοδιοίκηση να υποστηρίξει το έργο και να βοηθήσει, ως οφείλει, την άμεση συνέχισή του.
Το υπόμνημα υπογράφουν: τα επιμελητήρια Εμποροβιομηχανικό (ΕΒΕΘ), Βιοτεχνικό (ΒΕΘ) και Επαγγελματικό (ΕΕΘ) Θεσσαλονίκης και Τεχνικό (ΤΕΕ/ΤΚΜ), Οικονομικό (ΟΕΕ/ΤΚΜ) και Γεωτεχνικό Κεντρικής Μακεδονίας (ΓΕΩΤΕΕ-ΚΜ), οι σύνδεσμοι Βιομηχανιών (ΣΒΒΕ) και Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδας (ΣΕΒΕ), οι ομοσπονδίες Εμπορίου, Παραγωγικότητας και Επιχειρηματικότητας Κεντρικής-Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης (ΟΕΠΕΚΑΜΘ),Επαγγελματιών Εμπόρων Θεσσαλονίκης (ΟΕΕΘ) και Βιοτεχνικών Σωματείων Θεσσαλονίκης (ΟΒΣΘ), οι Εμπορικοί Σύλλογοι Θεσσαλονίκης (ΕΣΘ) και Καλαμαριάς, η Ένωση Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης (ΕΞΘ), οι σύλλογοι Δικηγορικός (ΔΣΘ) και Φαρμακευτικός Θεσσαλονίκης (ΦΣΘ), ο Σύνδεσμος Επιχειρηματιών Ελλάδος, το Ινστιτούτο Ανάπτυξης Εμπορίου, ο Σύλλογος Οπτικών-Οπτομετρών Βορείου ΅Ελλάδος, ο Σύνδεσμος Εκδοτών Βορείου Ελλάδας και ο Σύνδεσμος Κοσμηματοπωλών-Ωρολογοπωλών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.