press724.gr,09/01/2016
Οι Θεσσαλονικείς έχουν επινοήσει ένα μεγάλο αριθμό ανεκδότων για το μετρό Θεσσαλονίκης: «το πιο σύντομο ανέκδοτο σε δύο λέξεις”, ή «ωραίο το μετρό της Αθήνας, αλλά της Θεσσαλονίκης δεν υπάρχει”.
Πριν από ένα χρόνο οπότε η ανάδοχος κοινοπραξία ΑΕΓΕΚ-Impregilo-Ansaldo-Seli-Ansaldobreda κατέθεσε αίτηση διάλυσης της σύμβασης, ανεστάλησαν οι τελευταίες κατασκευαστικές εργασίες του έργου προϋπολογισμού 800 εκατ. ευρώ. Έκτοτε, ξεκίνησε σειρά προσφυγών από την κοινοπραξία στο διαιτητικό δικαστήριο αλλά και διαπραγματεύσεις ανάμεσα στο Δημόσιο και την κοινοπραξία – κατά βάση την Άκτωρ που απέκτησε την ΑΕΓΕΚ Κατασκευαστική την άνοιξη του 2013.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, μέσα στις επόμενες ημέρες θα ξεκινήσουν οι κατασκευαστικές εργασίες στους σταθμούς Πατρικίου, Βούλγαρη, Νέα Ελβετίας, στην ανοιχτή σήραγγα από τη Νέα Ελβετία έως το αμαξοστάσιο και στο αμαξοστάσιο.
Μέσα στον μήνα, θα υπογραφεί συμπληρωματική σύμβαση ύψους 25 εκατ. ευρώ για τις αρχαιολογικές εργασίες, ενώ έως τον Απρίλιο του 2016 θα επιλυθούν όσες διαφορές εκκρεμούν στα διαιτητικά δικαστήρια ανάμεσα στην κοινοπραξία και το Δημόσιο. Η πρώτη φάση του έργου προγραμματίζεται να ολοκληρωθεί τον Μάρτιο του 2017, ενώ το σύνολο του έργου υπολογίζεται να ολοκληρωθεί το πρώτο εξάμηνο του 2020.
Όσον αφορά το σταθμό Βενιζέλου, η κατασκευή του δεν ακυρώνεται αλλά μετατίθεται χρονικά, μέχρι την οριστική διευθέτηση της ανάδειξης και προστασίας των αρχαιοτήτων. μετά από διάλογο και συνεννόηση με το Υπουργείο Πολιτισμού. Μέχρι τότε, η κατασκευή του έργου θα προχωρήσει με όλες τις πρόνοιες για την ομαλή λειτουργία του συνόλου της βασικής γραμμής.
Η λύση για το restart του μετρό, που όπως ανέφερε, ο κ. Σπίρτζης είναι οριστική, μέλλει να δοκιμαστεί στην πράξη. Σε κάθε περίπτωση, όμως, ο κίνδυνος να λυθεί η σύμβαση και το Δημόσιο να καταβάλει υπέρογκες αποζημιώσεις είναι, πλέον, σχεδόν ανύπαρκτος.
Την ίδια στιγμή, η επέκταση μήκους 4,78 χλμ, που περιλαμβάνει πέντε σταθμούς (Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη και Μίκρα), βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και αναμένεται να ολοκληρωθεί τέλη του 2018. Ωστόσο, η παράδοσή της θα γίνει μαζί με την κύρια γραμμή το 2020. Από τους πέντε υπό κατασκευή σταθμούς, η Αρετσού βρίσκεται στο αρχικό στάδιο, ενώ η Νέα Κρήνη είναι η πλέον προχωρημένη.
1976 Εντάχθηκε στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων
1986 Ξεκίνησε η κατασκευή του έργου
1989 Οι εργασίες σταμάτησαν
1992 Οι εργασίες ξεκίνησαν εκ νέου
2003 (Σεπτέμβριος) αποφασίστηκε να κατασκευαστεί το μετρό ως δημόσιο έργο.
2004 (Ιούνιος) εκδήλωσαν ενδιαφέρον πέντε κοινοπραξίες.
2006 (Απρίλιος) η κοινοπραξία ΑΕΓΕΚ-Impregilo-Ansaldo-Seli-Ansaldobreda υπέγραψε τη σύμβαση του έργου.
2006 (Ιούνιος) Ξεκίνησε η κατασκευή του μετρό που αποτελείται από 9,6 χλμ. γραμμής.
2014 (1η Δεκεμβρίου). Ολοκληρώθηκε η οριακή προθεσμία του έργου (αρχική συμβατική προθεσμία συν το 1/3 αυτής). Ανεστάλησαν οι κατασκευαστικές εργασίες
2016 Ξεκινούν οι εργασίες.
Πηγή: capital.gr
Οι Θεσσαλονικείς έχουν επινοήσει ένα μεγάλο αριθμό ανεκδότων για το μετρό Θεσσαλονίκης: «το πιο σύντομο ανέκδοτο σε δύο λέξεις”, ή «ωραίο το μετρό της Αθήνας, αλλά της Θεσσαλονίκης δεν υπάρχει”.
Όχι άδικα, αφού φέτος συμπληρώνει επέτειο 30 χρόνων όχι λειτουργίας αλλά…κατασκευής.
Ωστόσο, το έργο που έχει προκαλέσει σχεδόν ανεπανόρθωτο πλήγμα στην τοπική επιχειρηματική δραστηριότητα, έχοντας μετατρέψει την πόλη σε εργοτάξιο, επανεκκινεί μέσα στο πρώτο δεκαήμερο του Ιανουαρίου, σύμφωνα με τις πρόσφατες διαβεβαιώσεις του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη. Πρόκειται για διαβεβαιώσεις τις οποίες οι Θεσσαλονικείς αναμένουν να εφαρμοστούν στην πράξη.
Πριν από ένα χρόνο οπότε η ανάδοχος κοινοπραξία ΑΕΓΕΚ-Impregilo-Ansaldo-Seli-Ansaldobreda κατέθεσε αίτηση διάλυσης της σύμβασης, ανεστάλησαν οι τελευταίες κατασκευαστικές εργασίες του έργου προϋπολογισμού 800 εκατ. ευρώ. Έκτοτε, ξεκίνησε σειρά προσφυγών από την κοινοπραξία στο διαιτητικό δικαστήριο αλλά και διαπραγματεύσεις ανάμεσα στο Δημόσιο και την κοινοπραξία – κατά βάση την Άκτωρ που απέκτησε την ΑΕΓΕΚ Κατασκευαστική την άνοιξη του 2013.
Σύμφωνα με το Υποδομών, τα πρωτογενή αιτήματα της κοινοπραξίας προς τα διαιτητικά δικαστήρια ανέρχονται σε 720 εκατ. ευρώ. Πολλά αιτήματα που απορρίφθηκαν, επανυποβλήθηκαν τροποποιημένα και ως αποτέλεσμα το ύψος αθροιστικών πρωτογενών αιτημάτων και επανυποβληθέντων ανέρχεται συνολικά σε περίπου 1,1 δισ. ευρώ. Από αυτά (από το 1,1 δισ. ) έχουν δικαστεί και έχουν εκδοθεί αποφάσεις για περίπου λίγο περισσότερο από 600 εκατ. ευρώ και έχουν επιδικαστεί στην κοινοπραξία περίπου 80 εκατ. ευρώ Έτσι, υπολείπεται η εκδίκαση περίπου 500 εκατ. ευρώ.
Οι εργασίες
Πλέον το νήμα των εργασιών θα πιάσει από εκεί που έμεινε- πριν από περίπου ένα χρόνο- η Άκτωρ, αρχικά ως υπεργολάβος, γεγονός που, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, σηματοδοτεί, πραγματικά αυτή τη φορά, την αποπεράτωση της βασικής γραμμής των 9,6 χλμ η οποία έχει, σήμερα, ολοκληρωθεί σε ποσοστό 27%. Και αυτό επειδή η κατασκευαστική εταιρεία διαθέτει υψηλή τεχνογνωσία και εμπειρία στην κατασκευή έργων μετρό.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, μέσα στις επόμενες ημέρες θα ξεκινήσουν οι κατασκευαστικές εργασίες στους σταθμούς Πατρικίου, Βούλγαρη, Νέα Ελβετίας, στην ανοιχτή σήραγγα από τη Νέα Ελβετία έως το αμαξοστάσιο και στο αμαξοστάσιο.
Μέσα στον μήνα, θα υπογραφεί συμπληρωματική σύμβαση ύψους 25 εκατ. ευρώ για τις αρχαιολογικές εργασίες, ενώ έως τον Απρίλιο του 2016 θα επιλυθούν όσες διαφορές εκκρεμούν στα διαιτητικά δικαστήρια ανάμεσα στην κοινοπραξία και το Δημόσιο. Η πρώτη φάση του έργου προγραμματίζεται να ολοκληρωθεί τον Μάρτιο του 2017, ενώ το σύνολο του έργου υπολογίζεται να ολοκληρωθεί το πρώτο εξάμηνο του 2020.
Όσον αφορά το σταθμό Βενιζέλου, η κατασκευή του δεν ακυρώνεται αλλά μετατίθεται χρονικά, μέχρι την οριστική διευθέτηση της ανάδειξης και προστασίας των αρχαιοτήτων. μετά από διάλογο και συνεννόηση με το Υπουργείο Πολιτισμού. Μέχρι τότε, η κατασκευή του έργου θα προχωρήσει με όλες τις πρόνοιες για την ομαλή λειτουργία του συνόλου της βασικής γραμμής.
Η λύση για το restart του μετρό, που όπως ανέφερε, ο κ. Σπίρτζης είναι οριστική, μέλλει να δοκιμαστεί στην πράξη. Σε κάθε περίπτωση, όμως, ο κίνδυνος να λυθεί η σύμβαση και το Δημόσιο να καταβάλει υπέρογκες αποζημιώσεις είναι, πλέον, σχεδόν ανύπαρκτος.
Η επέκταση προς Καλαμαριά
Την ίδια στιγμή, η επέκταση μήκους 4,78 χλμ, που περιλαμβάνει πέντε σταθμούς (Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη και Μίκρα), βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και αναμένεται να ολοκληρωθεί τέλη του 2018. Ωστόσο, η παράδοσή της θα γίνει μαζί με την κύρια γραμμή το 2020. Από τους πέντε υπό κατασκευή σταθμούς, η Αρετσού βρίσκεται στο αρχικό στάδιο, ενώ η Νέα Κρήνη είναι η πλέον προχωρημένη.
Να σημειωθεί ότι στο έργο απασχολούνται 200 άτομα.
Σημεία… σταθμοί του μετρό Θεσσαλονίκης
Σημεία… σταθμοί του μετρό Θεσσαλονίκης
1976 Εντάχθηκε στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων
1986 Ξεκίνησε η κατασκευή του έργου
1989 Οι εργασίες σταμάτησαν
1992 Οι εργασίες ξεκίνησαν εκ νέου
2003 (Σεπτέμβριος) αποφασίστηκε να κατασκευαστεί το μετρό ως δημόσιο έργο.
2004 (Ιούνιος) εκδήλωσαν ενδιαφέρον πέντε κοινοπραξίες.
2006 (Απρίλιος) η κοινοπραξία ΑΕΓΕΚ-Impregilo-Ansaldo-Seli-Ansaldobreda υπέγραψε τη σύμβαση του έργου.
2006 (Ιούνιος) Ξεκίνησε η κατασκευή του μετρό που αποτελείται από 9,6 χλμ. γραμμής.
2014 (1η Δεκεμβρίου). Ολοκληρώθηκε η οριακή προθεσμία του έργου (αρχική συμβατική προθεσμία συν το 1/3 αυτής). Ανεστάλησαν οι κατασκευαστικές εργασίες
2016 Ξεκινούν οι εργασίες.
Πηγή: capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.