ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Φωτεινή Στεφανοπούλου
ΣΕ ΑΣΦΥΚΤΙΚΟ κλοιό ρύπων βρίσκεται το κέντρο της Θεσσαλονίκης, ενώ η ποιότητα της ατμόσφαιρας επιδεινώνεται σταδιακά και στην περιφέρεια της πόλης. Κι ενώ η ανάπτυξη της τεχνολογίας οδηγεί σε πτώση «παραδοσιακούς» ρύπους, στο εκρηκτικό «κοκτέιλ» προστίθενται νέα στοιχεία ιδιαίτερα επιβλαβή για την ανθρώπινη υγεία. Αιτίες, οι εκτεταμένες εργασίες για την κατασκευή του Μετρό αλλά και η εμμονή των κατοίκων της πόλης να χρησιμοποιούν τα αυτοκίνητά τους ως αποκλειστικό μέσο μεταφοράς.
Η μεγαλύτερη «πληγή» για τη Θεσσαλονίκη είναι τα εισπνεύσιμα αιωρούμενα σωματίδια (ΡΜ10), τα οποία χτυπούν «κόκκινο» στο κέντρο της πόλης. Πλέον, όμως, ανησυχία προκαλεί η αύξηση των τιμών του όζοντος στους περιφερειακούς σταθμούς και οι λεγόμενοι σύγχρονοι ρύποι, τα αναπνεύσιμα αιωρούμενα σωματίδια (ΡΜ2,5) και το βενζόλιο, για τα οποία μόλις πρόσφατα η Ευρωπαϊκή Ένωση ανακοίνωσε οριακές τιμές.
Παρά τη μικρή πτώση που παρατηρήθηκε μέσα στο 2008, οι τιμές των εισπνεύσιμων αιωρούμενων σωματιδίων παραμένουν υψηλές, κυρίως στους σταθμούς του δημαρχείου, στη συμβολή των οδών Ίωνος Δραγούμη και Εγνατία και στις οδούς Λαγκαδά και 25ης Μαρτίου. Επιπλέον, σημειώνονται πολύ περισσότερες υπερβάσεις τον χρόνο από τις 35 ημέρες που ορίζει η κοινοτική νομοθεσία, με τον σταθμό του δημαρχείου να καταγράφει το ρεκόρ των 250 ημερών. «Τα αιωρούμενα είναι το σημαντικότερο πρόβλημα και οι τιμές τους οφείλονται στο κυκλοφοριακό και τα έργα του Μετρό. Ωστόσο, ποτέ και σε κανέναν σταθμό δεν παρατηρήθηκαν τιμές πάνω από τα όρια επιφυλακής», τόνισε ο αντιδήμαρχος Περιβάλλοντος Νίκος Παπαγιαννόπουλος.
Με καθοδικές τάσεις, αλλά πάνω από τα όρια είναι οι τιμές του διοξειδίου του αζώτου κυρίως στο κέντρο της πόλης, κάτι που αποδίδεται στην αύξηση του αριθμού των οχημάτων. Ανεβασμένες σε σχέση με το 2007 είναι οι τιμές του όζοντος, του λεγόμενου ρύπου των «καθαρών προαστίων», στις περιφερειακές περιοχές της Τούμπας και του Επταπυργίου. Αντίθετα, σημαντική είναι η μείωση του διοξειδίου του θείου- που οφείλεται στην ηπιότητα του χειμώνα, τη διείσδυση του φυσικού αερίου και τη μείωση της βιομηχανικής δραστηριότητας- αλλά και του μονοξειδίου του άνθρακα, κάτι που αποδίδεται στην απόσυρση των παλαιάς τεχνολογίας αυτοκινήτων και στη χρήση των καταλυτικών.
Νέοι ρύποι
Για πρώτη φορά το 2008 παρουσιάζονται τα αποτελέσματα των μετρήσεων και για δύο νέους ρύπους, τα αναπνεύσιμα αιωρούμενα σωματίδια και το βενζόλιο, που θεωρούνται ιδιαίτερα επιβλαβή για τη δημόσια υγεία.
Όπως προέκυψε, για τα μεν αναπνεύσιμα σωματίδια υπήρξαν υπερβάσεις των ορίων στον σταθμό του δημαρχείου, ενώ για το βενζόλιο και στους τρεις σταθμούς μέτρησης.
«Μόλις το 27% των πολιτών χρησιμοποιεί το αστικό λεωφορείο. Αν δεν αλλάξει αυτή η νοοτροπία, δεν θα υπάρξει βελτίωση της κατάστασης», τόνισε ο κ. Παπαγιαννόπουλος.
ΤΟ ΒΕΝΖΟΛΙΟ
θεωρείται ιδιαίτερα επικίνδυνος ρύπος, εντάσσεται στις καρκινογόνες ουσίες και προέρχεται κυρίως από οχήματα παλαιάς τεχνολογίας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.