Μακεδονία, 19/04/2010
Οδηγείται στα άκρα η σύγκρουση του μητροπολίτη Θεσσαλονίκης με το υπουργείο Υποδομών με πιθανό θύμα το σταθμό του μετρό στο Παπάφειο. Μετά την προσφυγή την οποία κατέθεσε στο Συμβούλιο της Επικρατείας στο τέλος Μαρτίου ο κ. Άνθιμος, επιχειρώντας να μπλοκάρει το έργο, οι σχέσεις των δύο πλευρών βρίσκονται στο ναδίρ και πλέον οι διαφορές τους θα λυθούν στα δικαστήρια...
Του Νίκου Ηλιάδη
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών είναι βαθύτατα ενοχλημένη από τη στάση της διοίκησης του Παπάφειου και αποφάσισε να τραβήξει στα άκρα την υπόθεση, επιδιώκοντας δικαίωση στα δικαστήρια. Η τελευταία πράξη της διαμάχης εκτυλίχθηκε στις 6 Απριλίου, όταν με επιστολή του προς την «Αττικό Μετρό Α.Ε.» ο κ. Άνθιμος, με την ιδιότητα του προέδρου του δ.σ. του Παπάφειου, ενημέρωσε πως κατέθεσε προσφυγή στο ΣτΕ. Με αυτήν ζητά να ακυρωθούν τόσο η κοινή υπουργική απόφαση περί αναγκαστικής απαλλοτριώσεως του χώρου, που απαιτείται για την κατασκευή του σταθμού, όσο και η απόφαση του Γιώργου Σουφλιά για προσωρινή κατάληψη μέρους του οικοπέδου για την εγκατάσταση του εργοταξίου. Παράλληλα δηλώνει ότι είναι πρόθυμος για επαναδιαπραγμάτευση. Η επιστολή του κ. Άνθιμου εξόργισε το υπουργείο Υποδομών, η ηγεσία του οποίου θεώρησε την κίνηση αυτή εκβιαστική.
ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΟΥ ΣΤΑΘΜΟΥ
Σε σύσκεψη που έγινε την περασμένη Παρασκευή στην Αθήνα αποφασίστηκε να ζητηθεί η επίσπευση εκδίκασης της υπόθεσης στο ΣτΕ. Στο υπουργείο πιστεύουν ακράδαντα ότι θα δικαιωθούν από τα δικαστήρια. Θεωρούν ότι βάσει του υπάρχοντος νομοθετικού πλαισίου στη δικαιοδοσία της διοίκησης του Παπάφειου είναι η διαχείριση του κληροδοτήματος και όχι η κυριότητα επί των περιουσιακών στοιχείων του. Επιπλέον δύο γνωμοδοτήσεις, τις οποίες παρήγγειλε μάλιστα το ίδιο το Παπάφειο, αναφέρουν ότι «προέχει το δημόσιο συμφέρον» και πως σε παρόμοια περίπτωση «το ΣτΕ έκρινε ότι το συμφέρον του κοινωνικού συνόλου καθιστά νόμιμο την εν λόγω αναγκαστικήν απαλλοτρίωσιν».
«Εάν κερδίσουμε την υπόθεση, θα προχωρήσουμε στην κατάληψη του χώρου και στην κατασκευή του σταθμού. Σε περίπτωση που καθυστερήσει η εκδίκαση ή χάσουμε την υπόθεση, τότε δεν πρόκειται να γίνει ο σταθμός και μοναδικός υπεύθυνος γι’ αυτό θα είναι ο κ. Άνθιμος», δήλωσε χθες στη «Θ» κυβερνητική πηγή. Σε αυτό το ενδεχόμενο οι μετροπόντικες θα διανοίξουν τις σήραγγες, χωρίς να έχει γίνει ο σταθμός, ο οποίος σημειωτέον αναμένεται να εξυπηρετήσει την πολυπληθέστερη περιοχή της Τούμπας.
ΤΟ ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ ΤΗΣ ΔΙΑΜΑΧΗΣ
Ερωτηθείς χθες από τη «Θ» για την κατάθεση της προσφυγής στο ΣτΕ ο κ. Άνθιμος δήλωσε ότι «από το Μάιο του 2008, που είχαμε συμφωνήσει με την ‘Αττικό Μετρό Α.Ε.’ για τα αντισταθμίσματα, δεν έγινε απολύτως τίποτε. Δεν ήρθε ούτε η ‘Αττικό Μετρό Α.Ε.’ ούτε το υπουργείο να εγκρίνει αυτή τη συμφωνία. Ήμουν από αυτούς που αγωνίστηκαν και αγωνίζομαι για το μετρό, αλλά οφείλω να προασπίσω τα συμφέροντα του ιδρύματος», υπογράμμισε ο μητροπολίτης.
Κατά το τελευταίο τρίμηνο ωστόσο υπήρξε πλούσιο παρασκήνιο γύρω από τη συγκεκριμένη υπόθεση. Ειδικότερα στις 31 Δεκεμβρίου 2009 εκδόθηκε η κοινή υπουργική απόφαση για την κήρυξη της απαλλοτρίωσης των 907 τ.μ. του οικοπέδου του Παπάφειου, όπου πρόκειται να κατασκευαστεί ο σταθμός. Μετά την έκδοση της ΚΥΑ απέμενε να προσδιοριστεί από τα αρμόδια δικαστήρια το ύψος της αποζημίωσης, απόφαση η οποία επρόκειτο να εκδοθεί στις 31 Μαρτίου. Στις αρχές Μαρτίου όμως ο κ. Άνθιμος απέστειλε επιστολή προς την «Αττικό Μετρό Α.Ε.», με την οποία την καλούσε «εντός δέκα ημερών» να προσέλθει σε διαπραγμάτευση, ώστε να εξευρεθεί τρόπος «για την επωφελέστερη εφαρμογή της ΚΥΑ». Σε διαφορετική περίπτωση, ανέφερε, το Παπάφειο θα προσφύγει στο ΣτΕ, με ό,τι αυτό συνεπαγόταν για την πορεία κατασκευής του μετρό.
Η ηγεσία του υπουργείου θεώρησε εκβιαστική την κίνηση αυτή, καθώς στο τέλος Μαρτίου επρόκειτο να εκδοθεί η απόφαση του δικαστηρίου για το ύψος της αποζημίωσης. «Η διοίκηση του Παπάφειου θεώρησε προφανώς ότι η απόφαση του δικαστηρίου δεν θα την ικανοποιούσε και επιχείρησε εξωδικαστικό συμβιβασμό, ώστε να αποκομίσει μεγαλύτερα οφέλη», σημειώνει εκπρόσωπος της «Αττικό Μετρό Α.Ε.».
Στην επιστολή του κ. Άνθιμου η «Αττικό Μετρό Α.Ε.» δεν απάντησε και έτσι στις 27 Μαρτίου ο μητροπολίτης Θεσσαλονίκης κατέθεσε προσφυγή στο ΣτΕ. Αποτέλεσμα της προσφυγής ήταν να σταματήσει και η δικαστική διαδικασία καθορισμού του ύψους της αποζημίωσης.
ΑΠΟ ΤΟ «ΔΩΡΕΑΝ» ΣΤΟ «ΔΩΣΤΕ ΚΙ ΑΛΛΑ»
Η απόφαση που είχε λάβει αρχικά η διοίκηση του ιδρύματος το Δεκέμβριο του 2004 ενέκρινε τη «δωρεάν διάθεση της αιτούμενης έκτασης, εκτιμώντας το μέγεθος της ωφέλειας για το κοινωνικό σύνολο της πόλης». Ωστόσο το Φεβρουάριο του 2008 η διοίκηση του Παπάφειου επανήλθε και με νέα απόφαση έθετε ζήτημα «αντισταθμιστικών ωφελημάτων». Από τότε άρχισε μία διαπραγμάτευση για το ύψος της αποζημίωσης. Στα μέσα του 2008 η διαπραγμάτευση φάνηκε να καταλήγει σε ένα ποσό γύρω στα 10 εκατομμύρια ευρώ, το οποίο όμως δεν θα δινόταν σε χρήμα αλλά υπό μορφή έργου και συγκεκριμένα η «Αττικό Μετρό Α.Ε.» θα αναλάμβανε τη δαπάνη για την ανακαίνιση του Παπάφειου.
Η συμφωνία αυτή όμως δεν προχώρησε, καθώς η προηγούμενη πολιτική ηγεσία αδράνησε. Η υπόθεση ανακινήθηκε μετά την κυβερνητική αλλαγή και ειδικότερα μετά την έκδοση της ΚΥΑ, η οποία δρομολογούσε τη διαδικασία καθορισμού και εν συνεχεία καταβολής των νόμιμων αποζημιώσεων. Μετά όμως την προσφυγή της διοίκησης του Παπάφειου στο ΣτΕ η διαδικασία αυτή διεκόπη και πλέον οι δύο πλευρές θα λύσουν τις διαφορές τους στα δικαστήρια.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.